Ухвала
від 06.06.2012 по справі 8/118-38
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

"06" червня 2012 р. Справа № 8/118-38

За скаргою Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз"

на дії державного виконавця Першого відділу ДВС Луцького міського управління юстиції

по справі № 8/118-38

за позовом Дочірньої компанії „Газ України" Національної акціонерної компанії „Нафтогаз України", м. Київ

до Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Волиньгаз", м. Луцьк

про стягнення 35 578 грн. 72 коп.

Суддя: Кравчук А.М.

ПРЕДСТАВНИКИ:

від скаржника: ОСОБА_1, довіреність від 24.01.2012 року №166/6-3, ОСОБА_2, довіреність від 16.12.2011 року №2098/6-3

від стягувача: н/з.

від ВДВС: ОСОБА_3, довіреність від 30.05.2012 року №16582

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки учасників судового процесу.

СУТЬ СПОРУ: публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз" у скарзі від 14.05.2012 року №822/06-03 просить поновити строк подання скарги на постанову про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року ВП №9390338, а саме з ПАТ "Волиньгаз" 3 605 грн. 27 коп., скасувати постанови ВДВС Луцького МУЮ про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року ВП №9390338, про відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року ВП №32427868 про стягнення з ПАТ "Волиньгаз" 3 605 грн. 27 коп. виконавчого збору, зупинити виконавче провадження №32427868 від 03.05.2012 року до розгляду даної скарги по суті у судовому засіданні.

Підставами скасування вищевказаних постанов скаржник зазначає, зокрема, неможливість стягнення з нього коштів у зв'язку з внесенням ВАТ по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз" до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" №2711 від 23.06.2005 року, про що державного виконавця було повідомлено до закінчення строку добровільного виконання рішення суду, зупинення виконавчого провадження 31.01.2011 року, відсутність постанови про його поновлення, закінчення виконавчого провадження у зв'язку зі списанням заборгованості згідно із Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію", відсутність фактичного стягнення коштів через депозитний рахунок виконавчої служби, не надіслання постанови про стягнення виконавчого збору.

Підставою поновити строк на оскарження постанови про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року скаржник зазначає те, що вказану постанову не отримував, про її існування дізнався 10.05.2012 року після отримання постанови про відкриття виконавчого провадження по стягненню виконавчого збору.

Ухвалою суду від 17.05.2012 року клопотання про зупинення виконавчого провадження №32427868 від 03.05.2012 року до розгляду даної скарги по суті у судовому засіданні відхилено як необгрунтоване.

Стягувач пояснень по суті скарги не подав, повноважного представника в судове засідання не направив, що не є перешкодою для розгляду скарги відповідно до ст. 121 2 ГПК України.

Представники скаржника в судовому засіданні скаргу підтримали.

Представник ДВС в судовому засіданні просив оскаржувані постанови залишити в силі.

Заслухавши пояснення державного виконавця, представників скаржника, дослідивши матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в:

Рішенням господарського суду Волинської області від 13.09.2007 року у справі № 8/118-38 постановлено стягнути з відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації „Волиньгаз" на користь дочірньої компанії „Газ України" Національної акціонерної компанії „Нафтогаз України" 6 900 грн. 82 коп. річних, 28 677 грн. 90 коп. інфляції, 356 грн. 00 коп. в повернення витрат по сплаті державного мита, 118 грн. 00 коп. в повернення витрат за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, а всього: 36 052 грн. 72 коп. (тридцять шість тисяч п'ятдесят дві грн. 72 коп. ).

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 17.12.2007 року та постановою Вищого господарського суду України від 06.03.2008 року рішення господарського суду Волинської області від 13.09.2007 року у справі №8/118-38 залишено без змін.

На виконання рішення суду першої інстанції та постанови суду другої інстанції видано наказ № 8/118-1 від 18.01.2008 року.

Рішення від 13.09.2007 року №8/118-38 набрало законної сили і є обов'язковим до виконання згідно ст. 4 -5 ГПК України, ч.5 ст. 124 Конституції України.

Відповідно до ст. 115 ГПК України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Згідно ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.

Рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

Відповідно до ст. 1 цього Закону виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, зазначених у цьому Законі, спрямованих на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, виданими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

У відповідності до ч. 2 ст. 25 Закону України „Про виконавче провадження" державний виконавець протягом трьох робочих днів з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження. У постанові державний виконавець вказує про необхідність боржнику самостійно виконати рішення у строк до семи днів з моменту винесення постанови (у разі виконання рішення про примусове виселення боржника - у строк до п'ятнадцяти днів) та зазначає, що у разі ненадання боржником документального підтвердження виконання рішення буде розпочате примусове виконання цього рішення із стягненням з боржника виконавчого збору і витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій, передбачених цим Законом. За заявою стягувача державний виконавець одночасно з винесенням постанови про відкриття виконавчого провадження може накласти арешт на майно та кошти боржника, про що виноситься відповідна постанова. У відповідності до ч. 5 даної статті копія постанови про відкриття виконавчого провадження не пізніше наступного дня надсилається стягувачу, боржнику та органу, який видав виконавчий документ.

Як вбачається з листа ДВС у м. Луцьку від 19.03.2010 року №10928, постановою ВДВС Луцького МУЮ від 13.02.2008 року відкрито виконавче провадження з виконання наказу №8/118-1.

Як встановлено матеріалами справи, згідно виписки з реєстру підприємств паливно -енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" від 24.05.2012 року №303/373, ПАТ "Волиньгаз" внесений до реєстру вказаних підприємств з 28.11.2005 року.

Відповідно до п.15 ч. 1 ст. 34 ЗУ „Про виконавче провадження" (в редакції 2008 року) на строк участі такого підприємства у процедурі погашення заборгованості, підлягають зупиненню усі виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішення щодо цього підприємства.

Таким чином, внесення ПАТ "Волиньгаз" до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, що беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до ЗУ "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" є обов'язковою підставою для зупинення виконавчого провадження (п. 15 ч. 1 ст. 34 ЗУ „Про виконавче провадження" в редакції 2008 року).

У відповідності до ч. 1 ст. 36 ЗУ "Про виконавче провадження" (в редакції 2008 року) державний виконавець виносить вмотивовану постанову про зупинення виконавчого провадження з підстав, передбачених у статтях 34 і 35 цього Закону, яка затверджується начальником відповідного відділу державної виконавчої служби. Постанову про зупинення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтею 34 цього Закону, державний виконавець виносить не пізніше наступного дня, коли йому стало відомо про такі обставини. Копія постанови надсилається у 3-денний строк сторонам та суду або іншому органу (посадовій особі), які видали виконавчий документ.

Проте всупереч ч. 1 ст. 36 ЗУ "Про виконавче провадження" державним виконавцем винесено постанову про зупинення виконавчого провадження лише 31.01.2011 року з порушенням встановленого законом строку (З дні).

24.04.2012 року за заявою стягувача від 20.04.2012 року №31/10-2708 державним виконавцем першого відділу ДВС Луцького МУЮ Чернацькою О. В. винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №9390338 за наказом господарського суду Волинської області № 8/118-1 від 18.01.2008 року на підставі п. 8 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" відповідно до якого виконавче провадження підлягає закінченню у разі фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.

Проте, з долучених скаржником документів судом встановлено, що підставою для винесення постанови про закінчення виконавчого провадження була заява ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" (кредитора) про закінчення виконавчих проваджень № 31/10-2708 від 20.04.2012 року відповідно до якої заборгованості у бухгалтерському обліку Компанії за виконавчим документом (наказом господарського суду Волинської області від 18.01.2008 року № 8/118-1) про стягнення 36 052, 72 грн. загальної заборгованості не рахується. Отже, закінчення виконавчого провадження фактично відбулося на підставі п. 14 ч. 1 ст. 49 ЗУ "Про виконавче провадження", тобто в зв'язку з списанням заборгованості згідно із Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію", а не фактичним виконанням в повному обсязі, як зазначено державним виконавцем у постанові від 24.04.2012 року.

Згідно ч.7 ст.28 ЗУ "Про виконавче провадження" (в новій редакції від 08.03.2011 року), зазначено, що в разі закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтею 49 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня після завершення (закінчення) такого виконавчого провадження відкриває виконавче провадження за постановою про стягнення виконавчого збору.

Постанова про відкриття виконавчого провадження з виконання постанови про стягнення з скаржника виконавчого збору від 31.01.2011 року винесена державним виконавцем лише 03.05.2012 року -з порушенням встановленого законом строку, оскільки постанова про закінчення виконавчого провадження винесена 24.04.2012 року.

Як вбачається з постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року, сума виконавчого збору стягується виходячи із загальної суми, що зазначена у наказі господарського суду Волинської області 8/118-1 від 18.01.2008 року.

Оскільки виконавче провадження за даним виконавчим документом відкрито у лютому 2008 року, а постанова про стягнення з боржника виконавчого збору винесена державним виконавцем 31.01.2011 року, то з врахуванням загальних положень дії актів цивільного законодавства у часі, визначених ст. 5 ЦК України, дані правовідносини повинні регулюватися нормами ЗУ "Про виконавче провадження" в редакції, що діяла на той час, тобто до моменту, коли вступила в силу нова редакція ЗУ "Про виконавче провадження" (до 08.03.2011 року).

Згідно ч.1 ст.46 Закону України "Про виконавче провадження" (в редакції, що була чинна на момент відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року, а також на момент винесення постанови про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року), у разі невиконання рішення у строк, для добровільного його виконання, з боржника постановою державного виконавця стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків від фактично стягнутої суми.

Лише з 09.03.2011 року (ст. 28 Закону України «Про виконавче провадження») у разі невиконання боржником рішення майнового характеру у строк, встановлений частиною другою статті 25 цього Закону для самостійного його виконання, постановою державного виконавця з боржника стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає стягненню.

Водночас, при винесенні оскаржуваних постанов державним виконавцем не було враховано, що виконавче провадження підлягало зупиненню відповідно до п.15 ч. 1 ст. 34 ЗУ «Про виконавче провадження»і виконавчі дії по ньому не проводились, отже, строк остаточного добровільного виконання закінчується з моменту винесення постанови про поновлення виконавчого провадження.

Тобто, строк добровільної сплати не сплив, а постанова про стягнення виконавчого збору з боржника виконавцем винесена.

Як визначено ч.1 ст.46 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий збір стягується в розмірі 10% від фактично стягнутої суми.

В силу п. п. 1, 3 ст. 45 Закону України "Про виконавче провадження" грошові суми, стягнені з боржника, зараховуються державним виконавцем на депозитний рахунок відповідного органу державної виконавчої служби. Стягувачу - юридичній особі стягнуті грошові суми перераховуються державним виконавцем у встановленому порядку на визначені стягувачем належні йому рахунки.

Відповідно до ст. 43 вищезазначеного Закону розподіл стягнутих державним виконавцем з боржника за виконавчим провадженням грошових сум (у тому числі одержаної від реалізації майна боржника) здійснюється у такому порядку, у першу чергу повертається авансовий внесок сторін та інших осіб на організацію та проведення виконавчих дій, у другу чергу компенсуються витрати державної виконавчої служби, пов'язані з організацією та проведенням виконавчих дій, не покриті авансовим внеском сторін та інших осіб, у третю чергу задовольняються вимоги стягувача та стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків фактично стягнутої суми;

Таким чином, у виконавчому провадженні при зверненні стягнення на грошові кошти боржника всі операції, пов'язані з рухом грошових коштів від боржника до стягувача здійснюються через депозитний рахунок відповідного органу державної виконавчої служби.

З матеріалів справи вбачається, що на дату прийняття постанови про стягнення з боржника виконавчого збору 31.01.2011 року жодних коштів не було стягнуто.

Зазначені обставини не були враховані також при винесені постанови про відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року, оскільки, на день винесення даної постанови, загальна сума заборгованості ПАТ "Волиньгаз", яка була визначена в наказі господарського суду Волинської області № 8/118-1 від 18.01.2008 року становила 36 052, 72 грн., була списана ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на підставі Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб.

ВДВС не доведено закінчення строку для добровільного виконання рішення суду ВАТ по газопостачанню та газифікації „Волиньгаз", направлення постанови про стягнення виконавчого збору від 31.01.2011 року, фактичного стягнення боргу виконавчою службою. Оскаржувані постанови винесені державним виконавцем з порушенням встановлених ЗУ «Про виконавче провадження» строків.

Відповідно до п. 8 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України " Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України " від 28.03.2002 року №04-5/365 за результатами розгляду скарги виноситься ухвала, в якій господарський суд або визнає доводи заявника правомірними і залежно від їх змісту визнає постанову державного виконавця щодо здійснення заходів виконавчого провадження недійсною, чи визнає недійсними наслідки виконавчих дій, або зобов'язує орган державної виконавчої служби здійснити певні виконавчі дії, якщо він ухиляється від їх виконання без достатніх підстав, або визнає доводи скаржника неправомірними і скаргу відхиляє.

Відповідно до ст. 121 2 скарги на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби щодо виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів можуть бути подані стягувачем, боржником або прокурором протягом десяти днів з дня вчинення оскаржуваної дії, або з дня, коли зазначеним особам стало про неї відомо, або з дня, коли дія мала бути вчинена.

Скаржник зазначає, що про існування постанови про стягнення виконавчого збору від 31.01.2011 року дізнався лише 10.05.2012 року з постанови про відкриття виконавчого провадження по стягненню виконавчого збору. Зі скаргою на дії ВДВС звернувся до суду 14.05.2012 року - до закінчення десятиденного строку.

Докази направлення ВДВС постанови про стягнення виконавчого збору від 31.01.2011 року в матеріалах справи відсутні.

Підстав для поновлення пропущеного строку не має.

За викладених обставин суд дійшов висновку про правомірність доводів заявника, задоволення скарги публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Волиньгаз" та визнання недійсними постанов ВДВС Луцького МУЮ про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року ВП №9390338, про відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року ВП №32427868 про стягнення з ПАТ "Волиньгаз" 3 605 грн. 27 коп. виконавчого збору.

Керуючись ст. 121 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

У Х В А Л И В :

1. Скаргу задоволити.

2. Визнати недійсними постанови ВДВС Луцького МУЮ про стягнення з боржника виконавчого збору від 31.01.2011 року ВП №9390338, про відкриття виконавчого провадження від 03.05.2012 року ВП №32427868 про стягнення з ПАТ "Волиньгаз" 3 605 грн. 27 коп. виконавчого збору.

Суддя А. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення06.06.2012
Оприлюднено11.06.2012
Номер документу24497869
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/118-38

Ухвала від 06.06.2012

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 17.05.2012

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 02.03.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Судовий наказ від 12.10.2009

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Рішення від 30.09.2009

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Ухвала від 15.09.2009

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Ухвала від 20.11.2008

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Ухвала від 13.11.2008

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Ухвала від 03.11.2008

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук А.М.

Постанова від 06.03.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Стратієнко Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні