Рішення
від 28.05.2012 по справі 13/038-12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" травня 2012 р. Справа № 13/038-12

За позовом Путрівської сільської ради, Київська область, Васильківський район, с. Путрівка

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Транском -Південь", Київська область, Васильківський район, с. Путрівка

про внесення змін до договору

Суддя С.Ю. Наріжний

За участю представників:

від позивача: ОСОБА_1- довіреність;

від відповідача: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Бориспільської міської ради Київської області (далі -позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю „Транском -Південь" (далі -відповідач) про внесення змін до пункт 2.2 Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2006 року за реєстровим номером 2-8565 укладеного між Путрівської сільською Радою Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ-05407812) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Транском-Південь»(код ЄДРПОУ-34411468), який було посвідчено Державним нотаріусом Васильківської районної Державної нотаріальної контори Київської області Бобковим О.В. виклавши його в такій редакції: "2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8941666,50 (вісім мільйонів дев'ятсот сорок одна тисяча шістсот шістдесят шість грн.. 50 копійок)" та пункту 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2006 року за реєстровим номером 2-8565 укладеного між Путрівської сільською Радою Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ-05407812) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Транском-Південь»(код ЄДРПОУ-34411468), який було посвідчено Державним нотаріусом Васильківської районної Державної нотаріальної контори Київської області Бобковим О.В. виклавши його в такій редакції: "4.1 Оренда плата вноситься орендарем у формі та розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель в сумі 447083,32 (чотириста сорок сім тисяч вісімдесят три гривні тридцять дві копійки) на рік, на розрахунковий рахунок".

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідачу направлялось повідомлення про потребу внести зміни до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність із законом, на яке відповідач не відреагував, внаслідок чого зміни до договору оренди землі не внесенні, в зв'язку з чим останній не відповідає вимогам закону та бюджет зазнав втрат.

В судове засідання 09.04.2012 р. позивач не з'явився, проте через канцелярію господарського суду Київської області подано клопотання Путрівської сільської ради про відкладення розгляду справи.

В судове засідання 09.04.2012 р. відповідач не з'явився, вимог ухвали суду від 22.03.2012 р. не виконав, про причини неявки суд не повідомив, хоча товариство з обмеженою відповідальністю „Транском -Південь" належним чином було повідомлено про час і місце судового засідання.

Ухвалою господарського суду Київської області від 09.04.2012 р. розгляд справи відкладено на 07.05.2012 р.

07.05.2012 р. представником відповідача надано суду клопотання про відкладення розгляду справи в зв'язку з наданням письмових заперечень.

У судовому засіданні 07.05.2012 р. судом, в порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, оголошувалася перерва до 28.05.2012 р.

28.05.2012 р. до суду надійшло клопотання відповідача про перенесення розгляду справи в зв'язку з сімейними обставинами.

Клопотання залишено судом без задоволення оскільки розгляд справи судом вже неодноразово відкладався і спливає строк розгляду справи встановлений ст. 69 ГПК України. Таким чином, згідно зі ст.75 ГПК України справа розглядається без участі представника відповідача, за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для розгляду справи по суті.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими та правомірними і такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.

Розглянувши документи і матеріали, додані до позову, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, вислухавши пояснення представника позивача, судом встановлено наступне.

Закон України "Про оренду землі" у ст. 21 передбачає, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Відповідно до вимог ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 12 Земельного кодексу України, п. 12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, до повноважень Бориспільської міської ради в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальної громади в межах м. Бориспіль, зокрема надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

Згідно із вимогами ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, ч.2 ст.16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній станом на 2007 рік), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін. Орендар має право вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини.

16 грудня 2006 року між Путрівською сільською радою та ТОВ «Транском-Південь»було укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір), за яким Орендодавець (Позивач) надав, а Орендар (Відповідач) прийняв у строкове платне користування земельну ділянку площею 5,00 га, для розміщення інженерно-виробничого комплексу, що перебуває в комунальній власності, розташовану на території села Кобці, Васильківського району Київської області, в межах населеного пункту, кадастровий № 21487003040020011.

Договір було укладено терміном на 49 років і відповідно до умов Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору складала - 956625,00 грн..

Відповідно до п. 4.1. Договору, орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 5% від грошової оцінки земель в сумі 47831,00 грн. на рік, на розрахунковий рахунок Путрівської сільської ради Васильківського району Київської області з подальшим врахуванням щорічної індексації та уточненням грошової оцінки.

Відповідно до п. 4.5. Договору, розмір орендної плати переглядається щорічно v разі - змін умов господарювання передбачених, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до статті 629, ЦК України, Договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 309-VI від 03.06.2008р. у Закон України "Про оренду землі" внесено зміни, зокрема ч.4, 5 ст. 21 викладені у редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю";

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".

01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Податковий кодекс України у ст. 289 передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Діючи в межах наданих повноважень, виконуючи вимоги чинного законодавства України, та враховуючи нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 8941666,50 грн. згідно з витягами з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.10.2010 р. та від 27.10.2011 р., Позивач приймав рішення про підвищення розміру орендної плати та внесення відповідних змін до Договору, а саме:

• Рішення №653 Путрівської сільської ради від 14 жовтня 2010 року;

• Рішення № 85 Путрівської сільської ради від 29 липня 2011 року.

Згідно приписів ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, внаслідок чого у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин"№6 від 17.05.2011 року).

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Інформаційний лист Вищого господарського суду України від 15.03.11 № 01-06/249 та п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин " № 6 від 17.05.2011 року).

Судом береться до уваги, що згідно листа Вищого господарського суду України "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами" від 01.01.2010 року, установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

В ході розгляду справи встановлено, що позивач звертався до відповідача з письмовою вимогою у вигляді листа від 18.08.2011 р. про потребу внесення змін в договір в частині розміру плати за користування земельною ділянкою на умовах оренди та визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідач на зазначенні письмові вимоги позивача не відреагував та не вживав заходів для внесення змін у договір, внаслідок чого останній в частині умов розміру орендної плати не відповідає вимогам вищевказаних норм Цивільного та Господарського кодексів України та Закону України "Про оренду землі".

Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи), а не юридичної особи.

Судом встановлено, що зміна умов договору, за приписами п. 12.1 укладеного договору оренди, здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та підлягає нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Встановлена п. 12.1 укладеного договору оренди вимога щодо внесення змін до договору оренди, кореспондується із ст. 30 Закону України «Про оренду землі»від 06.10.98 р. за № 161-ХІУ.

Цивільний кодекс України у ч. 2 ст. 651 передбачає, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до вимог ст. 652 Цивільного кодексу України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Згідно ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи викладені обставини суд погоджується з позицією позивача, що згідно вимог 651, 652, 653, 759, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 5, 173, 188 Господарського кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 1, 16, 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

У пункті 4.5 договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається не частіше одного разу на рік у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, для приведення у відповідність договору оренди земельної ділянки від 16.12.2006 року вимогам діючого законодавства, необхідно внести міни до пункту 6, а саме в частині визначення розміру орендної плати у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, позивач вправі був вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін, зокрема шляхом звернення з позовною заявою до суду.

З врахуванням викладеного суд приходить до висновку щодо обґрунтованості та доведеності позиції позивача щодо потреби внесення змін до п.п. 2.2, 4.1 договору внаслідок невідповідності даних умов договору вимогам вищевказаних норм Цивільного, Господарського, Податкового кодексів України та Закону України "Про оренду землі".

Згідно ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до статті 33, 34 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Витрати за розгляд справи відповідно до ст. 49 ГПК України та витрати за інформаційно -технічне забезпечення судового процесу відповідно до ст. 44 ГПК України покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Путрівської сільської ради Васильківського району Київської області задовольнити повністю.

2. Змінити пункт 2.2 Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2006 року за реєстровим номером 2-8565 укладеного між Путрівської сільською Радою Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ-05407812) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Транском-Південь»(код ЄДРПОУ-34411468), який було посвідчено Державним нотаріусом Васильківської районної Державної нотаріальної контори Київської області Бобковим О.В. виклавши його в такій редакції: «2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 8941666,50 (вісім мільйонів дев'ятсот сорок одна тисяча шістсот шістдесят шість грн.. 50 копійок).

3. Змінити пункт 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.02.2006 року за реєстровим номером 2-8565 укладеного між Путрівської сільською Радою Васильківського району Київської області (код ЄДРПОУ-05407812) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Транском-Південь»(код ЄДРПОУ-34411468), який було посвідчено Державним нотаріусом Васильківської районної Державної нотаріальної контори Київської області Бобковим О.В. виклавши його в такій редакції: «4.1 Оренда плата вноситься орендарем у формі та розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земель в сумі 447083,32 (чотириста сорок сім тисяч вісімдесят три гривні тридцять дві копійки) на рік, на розрахунковий рахунокПутрівської сільської ради Васильківського району Київської області з подальшим врахуванням щорічної індексації та уточненням нормативної грошової оцінки».

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Транском -Південь" (08625, Київська область, Васильківський район, село Путрівка, вулиця Леніна, будинок 46, ідентифікаційний код - 34411468) на користь Путрівської сільської ради Васильківського району Київської області (08625, Київська область, Васильківський район, село Путрівка, вулиця Леніна, будинок 119, ідентифікацій код - 05407812) 1 073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя С.Ю. Наріжний

Дата виготовлення та підписання рішення 05.06.2012 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення28.05.2012
Оприлюднено11.06.2012
Номер документу24501841
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/038-12

Постанова від 18.09.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 04.09.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Постанова від 17.07.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Агрикова О.В.

Рішення від 28.05.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Ухвала від 09.04.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

Ухвала від 22.03.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Наріжний С.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні