Постанова
від 13.06.2012 по справі 5015/5773/11
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" червня 2012 р. Справа № 5015/5773/11 Вищий господарський суд України в складі колегії суддів:

Черкащенка М.М.- головуючий, Жукової Л.В. (доповідач), Нєсвєтової Н.М.,

розглянувши касаційну скаргуУправління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 21.03.2012 р. у справі № 5015/5773/11 господарського суду Львівської області за позовомпублічного акціонерного товариства "Полонина" до 1) Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради; 2) Львівської міської ради третя особаОбласне комунальне підприємство Львівської обласної ради "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки" провизнання права власності в судовому засіданні взяли участь представники від:

позивача: не з'явилися;

відповідачів:1) не з'явилися;

2) не з'явилися;

3-ї особи: не з'явилися.

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Полонина" звернулося до господарського суду Львівської області з позовом до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради та Львівської міської ради про визнання права власності на реконструйовану будівлю.

Рішенням господарського суду Львівської області від 30.11.2011 р. (суддя: Сухович Ю.О.) позов публічного акціонерного товариства "Полонина" задоволено повністю. Визнано за публічним акціонерним товариством "Полонина" право власності на реконструйовану будівлю, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Зелена, 162 та позначена на плані літ. "Е-5" в складі 4 (чотирьох) поверхів площею 5 703,4 кв. м., мансардного поверху площею 1 055,0 кв.м., загальною площею 6 758,4 кв.м.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 21.03.2012 р. (головуючий суддя: Желік М.Б., судді Малех І.Б., Юркевич М.В.) апеляційні скарги Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради та Львівської міської ради у справі № 5015/5773/11 залишено без задоволення, а рішення господарського суду Львівської області від 30.11.2011 р. залишено без змін.

Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного господарського суду від 21.03.2012 р. та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог публічного акціонерного товариства "Полонина".

В обґрунтування своїх вимог, скаржник посилається на те, що господарським судом апеляційної інстанції при прийнятті постанови порушено норми матеріального та процесуального права.

В судове засідання представники сторін не з'явилися. Враховуючи, що про час, дату та місце розгляду справи сторони були повідомлені своєчасно та належним чином, Вищий господарський суд України вважає за можливе розглянути касаційну скаргу за відсутності представників сторін.

Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши, згідно з ч. 1 ст. 111-7 Господарського процесуального кодексу України, наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи господарськими судами попередніх інстанцій, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що публічному акціонерному товариству "Полонина" на праві колективної власності належить будівля, що знаходиться за адресою: вул. Зелена, 162 у м. Львові та позначена на плані літ. "Е-5" згідно витягу про реєстрацію прав власності на нерухоме майно № 3477943, виданого Львівським обласним державним бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 29.04.2004 р.

Земельна ділянка, на якій знаходиться будівля, перебуває у користуванні ПАТ "Полонина" на підставі ухвали сесії Львівської міської ради № 310 від 02.11.2006 р. та договору оренди від 15.02.2007 р. укладеного з Львівською міською радою. Призначення земельної ділянки -обслуговування виробничих будівель та споруд.

За зверненням ВАТ "Полонина", згідно висновку експертизи, проведеної Західним експертно-технічним центром Держнаглядохоронипраці України від 15.10.2004 р. позивачу рекомендовано провести реконструкцію даху з влаштуванням мансардних приміщень з розробкою робочого проекту таких реконструкцій.

Перед проведенням будівельних робіт по реконструкції, відкритим акціонерним товариством "Полонина" (правонаступником якого є публічне акціонерне товариство "Полонина") розроблено у ТОВ НПФ "Галпроект" проектні пропозиції щодо реконструкції даху з влаштуванням мансардних приміщень виробничого корпусу по вул. Зелена, 162 у м. Львові та отримано висновок Управління архітектури та містобудування, Самостійної державної пожежної частини № 2 Сихівського району м. Львова від 09.07.2004 р., Сихівської районної санітарно-епідеміологічної станції м. Львова від 25.06.2004 р.

Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради 21.03.2008 р. повідомило, що проведена реконструкція даху з влаштуванням мансардного поверху по вул. Зелена, 162 у м. Львові не суперечить вимогам генерального плану міста.

Експертними висновками Головного Управління МНС України у Львівській області від 23.12.2008 р. за № 13/1/8613 та 16.04.2009 р. за № 13/1/2124 встановлено, що порушень пожежної безпеки при облаштуванні мансардного приміщення по вул. Зеленій, 162 у м. Львові не виявлено.

Міжвідомча комісія при виконкомі Львівської міської ради 05.05.2009 р. дала позитивні технічні висновки щодо можливості подальшої експлуатації реконструйованого даху виробничого корпусу ВАТ "Полонина" на вул. Зеленій, 162 у м. Львові з влаштуванням мансардного поверху.

На виконання рекомендацій Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради від 26.05.2009 р. ВАТ "Полонина" уклало з Львівською міською радою угоду № 2 про погодження самочинного будівництва по вул. Зелена, 162 у м. Львові та сплатило 28 933,00 грн. в місцевий бюджет, що становить 25% від оціночної вартості будівництва.

Згідно висновку комплексної державної експертизи № 8.7/1 від 26.08.2010 р. проект по реконструкції даху з влаштуванням мансардного поверху виробничого корпусу ВАТ "Полонина" по вул. Зелена, 162 у м. Львові відповідає будівельним нормам ти чинному законодавству України

16.08.2010 р. наказом Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради за № 418 затверджено висновки Міжвідомчої комісії при виконкомі Львівської міської ради від 05.05.2009 р. щодо технічної можливості подальшої експлуатації реконструйованого ВАТ "Полонина" даху виробничого корпусу по вул. Зелена, 162 у м. Львові з влаштуванням мансардного поверху (площею 1 055 кв. м.).

Із зазначеними дозволами та погодженнями різних інстанцій публічне акціонерне товариство "Полонина" звернулося до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради із заявою про видачу правовстановлюючого документа на будівлю.

Управління комунальної власності Департаменту економічної політики листом від 19.04.2011 р. за вих. № 2302-1041 повернуло пакет документів на оформлення права власності посилаючись на те, що позивач не долучив усіх необхідних документів для розгляду такої заяви по суті.

Публічне акціонерне товариство "Полонина" обґрунтовуючи позовні вимоги ст.ст. 15, 16, 328, 376 ЦК України, ст.ст. 2-5,19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" просило місцевий господарський суд визнати за ним право власності на реконструйовану будівлю, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Зелена, 162 та позначена на плані літ. "Е-5" в складі 4 поверхів площею 5 703,4 кв. м., мансардного поверху площею 1 055,0 кв. м. загальною площею 6 758,4 кв. м.

Задовольняючи позовні вимоги та приймаючи рішення про визнання за публічним акціонерним товариством "Полонина" право власності на реконструйовану будівлю, що знаходиться за адресою: м.Львів, вул. Зелена,162 та позначена на плані літ. "Е-5" в складі 4-х поверхів площею 5703,4 кв.м. мансардного поверху площею 1055,0 кв.м., загальною площею 6758,4 кв.м., господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що повернувши, відповідно до листа від 19.04.2011р. №2302-1041 поданих управлінню комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради документів, відповідач-1 фактично відмовив позивачу у видачі правовстановлюючого документа, чим, зокрема й було порушено його право.

Колегія суддів суду касаційної інстанції не може погодитися із висновками судів попередніх інстанцій з огляду на таке.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Нормами ст. 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема правочинів.

Згідно із ч. 1 ст. 331 ЦК України право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.

Частиною 1 ст. 376 ЦК України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Відповідно до ч. 3 ст. 376 ЦК України, право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно.

Згідно із ч. 5 ст. 376 ЦК України на вимогу власника (користувача) земельної ділянки, суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

Згідно із витягом про реєстрацію прав власності на нерухоме майно № 3477943, виданого Львівським обласним державним бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 29.04.2004 р., серія СВА № 965759, будівля, що знаходиться за адресою м. Львів, вул. Зелена, 162 та позначена на плані літ. "Е-5", перебуває у власності ПАТ "Полонина".

Відповідно до договору оренди землі від 15.02.2007 р., укладеного з Львівською міською радою ПАТ "Полонина" земельні ділянки під будівлею, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Зелена, 162, кадастровий № 4610136800:02:002:0046, 0047,0048 загальною площею 0,2357 га, у тому числі під забудовою -0,0415 га, під твердим покриттям -0,0409 га, під рослинним покривом -0,1533 га, перебувають у користуванні позивача.

Статтею 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державна реєстрація прав проводиться місцевими органами державної реєстрації прав виключно за місцем знаходження нерухомого майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкування, районі.

Відповідно до п. 5 прикінцевих положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.

Згідно із ст. 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Підставою для державної реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав, відповідно до ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", є, зокрема, рішення суду стосовно речових прав на нерухоме майно, що набрало законної сили.

Норма ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" вказує, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, які належать до І - III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до IV і V категорій складності, здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. В матеріалах справи відсутні документи, які б свідчили про прийняття реконструйованого об'єкта нерухомого майна до експлуатації відповідно до вимог ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності.

Приймаючи рішення та постанову, господарські суди не дослідили наявності в позивача прав на звернення до суду з позовом до відповідачів про визнання права власності на реконструйовану будівлю. Судами також не встановлено, яким саме чином відмова управління комунальної власності у здійсненні оформлення права власності через подання неповного пакету документів є оспорюванням чи невизнання ним права власності позивача на спірну будівлю за рішенням суду .

Отже, суди попередніх судових інстанцій припустилися неправильного застосування приписів ч. 1 ст. 47 ГПК України щодо прийняття судового рішення суддею за результатами обговорення усіх обставин справи та ч. 1 ст. 43 цього Кодексу стосовно всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, що відповідно до ч. 1 ст. 111-10 ГПК України є підставою для скасування судових рішень у справі.

Касаційна ж інстанція відповідно до ч. 2 ст. 111-7 ГПК України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на наведене справа має бути передана на новий розгляд до суду першої інстанції, при новому розгляді справи суду належить врахувати вищевикладене, більш повно та всебічно перевірити дійсні обставини справи, дати належну оцінку зібраним по справі доказам, доводам та запереченням сторін і в залежності від встановленого та вимог закону постановити законне та обґрунтоване рішення.

Керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради задовольнити частково.

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 21.03.2012 р. у справі № 5015/5773/11 та рішення господарського суду Львівської області від 30.11.2011 р. скасувати. Справу № 5015/5773/11 направити на новий розгляд до господарського суду Львівської області.

Головуючий Черкащенко М.М.

Судді Жукова Л.В.

Нєсвєтова Н.М.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення13.06.2012
Оприлюднено18.06.2012
Номер документу24692512
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5015/5773/11

Постанова від 13.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Жукова Л.B.

Ухвала від 29.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Жукова Л.B.

Постанова від 21.03.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 22.02.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 21.02.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 21.02.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 08.02.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Рішення від 30.11.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 09.11.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні