Постанова
від 20.06.2012 по справі 16/5025/389/12
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" червня 2012 р. Справа № 16/5025/389/12

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Філіпова Т.Л.

судді Василишин А.Р. ,

судді Гулова А.Г.

при секретарі Карпець О.О.

за участю представників сторін:

позивача - не з'явився

відповідача - не з'явився

прокурор - Шпинта Сергій Михайлович

третя особа - не з'явився

розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства "Кочубіївське" на рішення господарського суду Хмельницької області від 14.05.12 р. у справі № 16/5025/389/12

за позовом Прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації, м.Кам'янець-Подільський

до Приватного підприємства "Кочубіївське" с. Кочубіїв, Чемеровецького району

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області, м.Хмельницький

про стягнення 110 600,0 грн. коштів

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 14.05.2012р. у справі №16/5025/389/12 (суддя Магера В.В.) задоволено позов Прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської райдержадміністрації до Приватного підприємства «Кочубіївське»за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головного управління державної казначейської служби України у Хмельницькій області про стягнення суми 110 600, 00 коштів.

Суд першої інстанції, приймаючи рішення, виходив з того, що позовні вимоги відповідають чинному законодавству і фактичним обставинам справи, підтверджені належними доказами.

Не погоджуючись із рішенням господарського суду Хмельницької області від 14.05.2012р. у справі №16/5025/389/12 Приватне підприємство «Кочубіївське»подало апеляційну скаргу, в якій просить переглянути в апеляційному порядку і скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 14.05.2012р. по справі №16/5025/389/12. Прийняти нове рішення, яким у позові прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації до Приватного підприємства «Кочубіївське»про стягнення 110 600,00 грн., отриманих із резервного фонду державного бюджету на компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в липні 2008 року, відмовити, справу розглянути за участі скаржника.

В апеляційній скарзі Приватне підприємство «Кочубіївське»посилається на ту обставину, що вимога прокурора не передбачала умов та строків повернення виділених з резервного фонду бюджету коштів. Таким чином, з врахуванням вимог ст.530 ЦК, порушення відповідачем зобов'язання щодо повернення коштів виникло лише 11 травня 2012 року. При цьому позов прокурора було подано до суду 26 березня 2012 року за відсутності будь-яких порушень зобов'язань відповідачем. Порушення провадження по справі судом було вчинено 02 квітня 2012 року також за відсутності будь-яких порушень зобов'язання відповідача. З огляду на вищезазначене, станом на дату порушення провадження по справі (02 квітня 2012 року) спір був відсутній, оскільки на дану дату було відсутнє будь-яке порушення інтересів держави. Статтею 1 ГПК зазначено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів. Стаття 20 Закону України „Про прокуратуру" передбачено, що лише при виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб. Це означає, що подаючи позов, прокурор не мав права звертися до суду, а суд повинен був відмовити у прийнятті позовної заяви з огляду на відсутність факту порушення прав держави в особі Управління агропромислового розвитку Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації на дату подання позову.

Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 06.06.2012р. апеляційну скаргу Приватного підприємства «Кочубіївське»у справі №16/5025/389/12 прийнято до провадження, справу призначено до слухання.

До початку розгляду справи розпорядженням голови Рівненського апеляційного господар-ського суду від 20.06.2012р. у справі №16/5025/389/12 змінено склад колегії, окрім заміни голову-ючого судді, змінено склад суду, визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Василишин А.Р., суддя Гулова А.Г.

У судовому засіданні прокурор заперечив проти доводів апеляційної скарги та надав пояснення на обгрунтування своєї правової позиції. Вважає, що рішення господарського суду Хмельницької області від 14.05.12 р. у справі №16/5025/389/12 є законним та обгрунтованим, тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

В судове засідання апеляційної інстанції, 20.06.2012р. представник позивача, відповідача та третьої особи не з'явилися, причини неявки суду не повідомили, хоч про час та місце розгляду скарги були повідомлені у встановленому порядку. Проте Приватне підприємство "Кочубіївське" надіслало клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з необхідністю подати додаткові докази. Колегія суддів, порадившись на місці, ухвалила: у задоволенні клопотання відповідача відмовити та перейти до розгляду справи по суті.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесу-ального права, Рівненський апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, Приватне підприємство „Кочубіївське", с. Кочубіїв Чемеровецького району як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа зареєстроване Чемеровецькою райдержадміністрацією 26.11.2002р., про що видано свідоцтво про державну реєстрацію №219459 серія А00, значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців згідно довідки статистики №300023 серія АБ.

За результатами проведеної КРВ в Кам`янець-Подільському районі зустрічної звірки, щодо документального підтвердження виду, обсягів та якості проведених операцій та розрахунків ПП „Кочубіївське" із Управлінням агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської РДА по компенсації витрат внаслідок стихії за період з 01.07.2008р. по 01.01.2009р. було встановлено, що ПП „Кочубіївське" від управління агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської РДА отримало кошти резервного фонду державного бюджету на компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в липні 2008р., в сумі 110 600,00 грн.

На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №1010-р від 28.07.2008 р. „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася у Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях" спрямовано кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась на території Хмельницької області.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації №428/2008-р від 12.08.2008р. „Про розподіл коштів, виділених Кабінетом Міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 р. на території Хмельницької області" визначено спрямувати кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету, райдержадміністраціям для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася на території Хмельницької області. Зобов'язано голови відповідних райдержадміністрацій визначити розпорядника по використанню коштів із дотриманням встановлених вимог на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, відповідно до розподілу.

Розпорядженням голови Кам`янець-Подільської РДА від 18.08.2008р. №460/2008-р „Про розподіл коштів, виділених на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталась в червні-липні 2008 року на території Кам`янець-Подільського району" визначено розпорядником по використанню коштів із дотриманням встановлених вимог на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, відповідно до розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 12.08.2008 р. №428/2008 р. - Управління агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської райдержадміністрації.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації №628/2008-р від 19.12.2008р. „Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 12.08.2008 р. 3 428/2008-р" внесено відповідні зміни про розподіл коштів, виділених Кабінетом Міністрів України на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася в червні-липні 2008 р. на території Хмельницької області" визначено спрямувати кошти, виділені з резервного фонду державного бюджету, райдержадміністраціям для часткової компенсації витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії, що сталася на території Хмельницької області.

Згідно додатку до розпорядження №628/2008-р від 19.12.2008р. „Зміни до розподілу коштів на часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків внаслідок стихії" відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.07.2008 р. № 1010-р „Про часткову компенсацію витрат сільськогосподарських підприємств, які зазнали збитків від стихії, що сталася в Волинській, Львівській, Рівненській та Хмельницькій областях в розрізі підприємств та культур Хмельницької області для закупівлі паливно-мастильних матеріалів, насіння, садивного матеріалу, міндобрив, гербіцидів, пестицидів, протруйників" відповідачу визначено суму на компенсацію витрат у розмірі 110 600,00 грн.

На підставі заяви відповідача від 21.08.2008р. кошти в сумі 110 600,00 грн. були перераховані останньому згідно платіжного доручення №195 від 29.08.2008р. на суму 100 200,00 грн. та №363 від 25.12.2008р. на суму 10 400,00 грн.

Згідно письмового зобов'язання від 21.08.2008р. ПП „Кочубіївське" взяло на себе зобов'язання повернути кошти до бюджету у місячний термін у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного отримання або нецільового використання.

15.03.2012р. прокурором району на адресу відповідача було направлено лист-вимогу №73-001-11, згідно якого вимагалось повернути кошти в сумі 110 600,00 грн. Управлінню агропромислового розвитку Кам`янець-Подільської райдержадміністрації, оскільки ці кошти були виділені з резервного фонду державного бюджету України на поворотній основі.

Відповіді на лист про повернення коштів не було отримано, кошти до бюджету відповідач не повернув.

Дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, вивчивши доводи апеляційної скарги стосовно дотримання норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України та ст.174 Господарського кодексу України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

З положень ст.509 ЦК України та ст.173 ГК України вбачається, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Згідно ст.193 Господарського кодексу України та ст.ст.525,526 Цивільного кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання -відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов'язань або їх зміна не допускається.

Невиконання зобов'язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає як порушення зобов'язання.

Частиною 1 ст.612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Положеннями ст.530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Таким чином, з огляду на вимогу від 15.03.2012р. №73-007-11 про повернення коштів в сумі 193 500,00 грн., виділених з резервного фонду Державного бюджету, у позивача виникло право вимагати від відповідача повернення вказаних грошових коштів у судовому порядку.

Пунктом 3 ст.116 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.

Відповідно до ч.1 ст.117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови та розпорядження, які є обов'язковими до виконання.

Абзацом 18 підпункту 2 ч.1 ст.20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" передбачено, що Кабінет Міністрів України у сферах соціальної політики, охорони здоров'я, освіти, науки, культури, спорту, туризму, охорони навколишнього природного середовища та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій: забезпечує здійснення заходів, передбачених державними програмами ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, приймає рішення з питань ліквідації наслідків інших аварій, а також пожеж, катастроф, стихійного лиха.

Відповідно до абзаців 10, 14 підпункту 1 ч.1 ст.20 Закону України „Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України утворює згідно із законом державні резервні фонди фінансових і матеріально-технічних ресурсів та приймає рішення про їх використання; приймає рішення про використання коштів резервного фонду Державного бюджету України.

Згідно з ч.1 ст.24 Бюджетного кодексу України резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.2 п.11 Порядку використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 29.03.2002 р. № 415, кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності або суб'єктам господарської діяльності, у статутному фонді яких корпоративні права держави становлять менше ніж 51 відсоток, виділяються через головних розпорядників бюджетних коштів лише на умовах повернення.

З огляду на викладене, визначений Кабінетом Міністрів України порядок використання коштів з резервного фонду бюджету передбачає, що кошти із резервного фонду бюджету суб'єктам господарської діяльності недержавної форми власності виділяються лише на умовах повернення.

Як встановлено судом першої інстанції, відповідач - Приватне підприємство „Кочубіївське", с. Кочубіїв Чемеровецького району згідно статистичної довідки №300023 серія АБ є приватним підприємством, засноване на приватній власності, відомості про наявність державної частки власності у майні підприємства відсутні.

За таких обставин, отримані відповідачем грошові кошти в розмірі 110 600,00 грн. підлягають поверненню позивачу.

Постановою Пленуму ВСУ №14 від 18.12.2009р. «Про судове рішення у цивільній справі» роз'яснено, що обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Оскільки рішення суду першої інстанції указаним вимогам відповідає, підстав для його зміни або скасування немає.

Відтак, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, рішення господарського суду - без змін.

Керуючись ст.ст. 99,101,103,105,109,110 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Кочубіївське» на рішення господарського суду Хмельницької області від 14.05.2012р у справі №16/5025/389/12 - залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

Справу №16/5025/389/12 повернути до господарського суду Хмельницької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову суду апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили.

Головуючий суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Василишин А.Р.

Суддя Гулова А.Г.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.06.2012
Оприлюднено22.06.2012
Номер документу24824411
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/5025/389/12

Ухвала від 27.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 18.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 03.08.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 03.08.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 06.06.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Постанова від 20.06.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 14.05.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Магера В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні