Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а-1530/11/0170
28.03.12 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Омельченка В. А.,
суддів Привалової А.В. ,
Щепанської О.А.
при секретарі судового засідання Саматової М.А.
за участю сторін:
представник позивача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Сивашський хімічний завод" - ОСОБА_2, довіреність № 9 від 21.03.12
представник відповідача, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України - не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомив,
розглянувши матеріали справи № 2а-1530/11/0170 за апеляційною скаргою Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Євдокімова О.О. ) від 24.05.11 у справі № 2а-1530/11/0170
до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України (вул. Московська, буд. 8 корп. 30, м. Київ 10,01010)
про скасування рішення щодо усунення порушень законодавства про цінні папери
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 24.05.11 у справі № 2а-1530/11/0170 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Сивашський хімічний завод" задоволені, а саме: визнано протиправним та скасовано пункт 1 та пункт 2 рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України від 07.12.2010року №1887 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери", стягнуто з Державного бюджету України на корить Товариства з обмеженою відповідальністю "Сивашський хімічний завод" витрати зі сплати судового збору в розмірі 3,40грн.
Не погодившись з зазначеною постановою відповідач звернувся до суду з апеляційною скаргою, в який просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 24.05.11 та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права. А саме, відповідач посилається на те, що рішення щодо усунення порушень законодавства про цінні папери № 1887 від 07.12.2010р. прийнято у відповідності до Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", у зв'язку із виявленням в діях Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод" правонаступником якого є позивач порушень вимог п.п. 1.1 ч. 1 п. 2 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 30.12.1998р. № 222, та у зв'язку з виявленням в діях позивача порушення вимог п.п. 3.1 частини 3 п. 2 розділу ІІІ Порядку, на виконання рішення Комісії від 16.03.2010р. № 328 з метою захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 09.12.2011 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду сповіщений належним чином та своєчасно, про причини неявки суд не повідомив.
Чинне законодавство не обмежує коло представників осіб, які беруть участь у справі, при апеляційному розгляді адміністративної справи.
Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України, неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
При викладених обставинах, враховуючи те, що відповідач викликався в судове засідання, але в суд не з'явився, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності представника відповідача.
На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши справу, судова колегія встановила наступне.
07.12.2010р. відповідачем прийнято рішення № 1887 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери".
Пунктами 1 та 2 зазначеного рішення відповідач зобов'язав позивача, правонаступника Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод"у строк до 07 лютого 2011 року усунути порушення п.п. 1.1 ч. 1 п. 2, п.п. 3.1 частини 3 п. 2 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску та протягом одного робочого дня після усунення порушення повідомити відповідача та додати до повідомлення документи, які підтверджують факт усунення порушення. А також, зупинити внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод"(код 33361254) та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених Закритим акціонерним товариством "Сивашський хімічний завод", на строк до усунення порушень".
Судова колегія, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Організаційно-правова діяльність Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку регулюється комплексом нормативних документів, основним із яких є Закон України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", який визначає правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні (далі Закон).
Відповідно до ч. 2 ст. 6 зазначеного Закону Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи. Комісія може делегувати надані їй повноваження центральному апарату і територіальним органам шляхом прийняття відповідного рішення, затвердженого в установленому порядку.
Згідно ст. 5 Закону державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
В ст. 1 даного Закону визначено поняття "державне регулювання ринку цінних паперів" - здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.
Статтею 2 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" визначено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється з метою: реалізації єдиної державної політики у сфері випуску та обігу цінних паперів та їх похідних; створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; одержання учасниками ринку цінних паперів інформації про умови випуску та обігу цінних паперів, результати фінансово-господарської діяльності емітентів, обсяги і характер угод з цінними паперами та іншої інформації, що впливає на формування цін на ринку цінних паперів; забезпечення рівних можливостей для доступу емітентів, інвесторів і посередників на ринок цінних паперів; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку; інтеграція в європейський та світовий фондові ринки; дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства; запобігання монополізації та створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринку цінних паперів; контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.
Відповідно до ст. 7 Закону, основним із завданням Комісії є зокрема захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
В статті 8 вищезазначеного Закону визначені повноваження Комісії, а саме Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема: - надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства; - для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Разом з тим, у ст. 2 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок"визначені учасники фондового ринку, це емітенти, інвестори, саморегулівні організації та професійні учасники фондового ринку. Емітент -юридична особа, Автономна Республіка Крим або міські ради, а також держава в особі уповноважених нею органів державної влади, яка від свого імені розміщує емісійні цінні папери та бере на себе зобов'язання щодо них перед їх власниками. Інвестори в цінні папери -фізичні та юридичні особи, резиденти і нерезиденти, які набули права власності на цінні папери з метою отримання доходу від вкладених коштів та/або набуття відповідних прав, що надаються власнику цінних паперів відповідно до законодавства. Саморегулівна організація професійних учасників фондового ринку -неприбуткове об'єднання учасників фондового ринку, що провадять професійну діяльність на фондовому ринку з торгівлі цінними паперами, управління активами інституційних інвесторів, депозитарну діяльність (діяльність реєстраторів та зберігачів), утворене відповідно до критеріїв та вимог, установлених Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Професійні учасники фондового ринку -юридичні особи, які на підставі ліцензії, виданої Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, провадять на фондовому ринку професійну діяльність, види якої визначені законами України.
Отже, з системного аналізу вищевикладених норм законодавства слідує, що визначене певне коло юридичних осіб, діяльність яких знаходиться у сфері регулювання та під державним контролем організаційно-правової діяльності Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Тобто, встановлювати факт правопорушення та приймати рішення щодо усунення порушень законодавства про цінні папери Комісія має право виключно щодо правопорушень на ринку цінних паперів та відносно осіб, які є учасниками такого ринку.
Крім того, зі змісту рішення щодо усунення порушень законодавства про цінні папери № 1887 від 07.12.2010р. вбачається, що воно прийнято у зв'язку із виявленням в діях Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод" правонаступником якого є позивач порушень вимог п.п. 1.1 ч. 1 п. 2 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Комісії від 30.12.1998р. № 222 (далі Порядок), та у зв'язку з виявленням в діях позивача порушення вимог п.п. 3.1 частини 3 п. 2 розділу ІІІ Порядку.
Розділом ІІІ Порядку визначене скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з припиненням діяльності акціонерного товариства шляхом його реорганізації.
Пункт 2 розділу ІІІ Порядку включає в себе певну послідовність дій щодо скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у разі, якщо жоден з правонаступників акціонерного товариства, що реорганізовується, не є акціонерним товариством.
Підпунктом 3.1 п. 3 розділу ІІІ Порядку визначено порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства.
ЗАТ "Сивашський хімічний завод" зверталось до відповідача із заявою про скасування реєстрації випуску акцій, але Розпорядженням відповідача № 308-в від 07.08.2007р. відмовлено ЗАТ "Сивашський хімічний завод" у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій.
Разом з тим, Розпорядженням відповідача № 115-з від 10.08.2007р. зупинено обіг акцій ЗАТ "Сівашський хімічний завод".
Листом вих. № 5 від 08.04.2008р. позивач, який є правонаступником ЗАТ "Сивашський хімічний завод" звернувся до відповідача із проханням повернути пакет документів, який був поданий у липні 2007р.
Листом вих. № 11/02/8519 від 19.05.2008р. відповідач повідомив позивача про те, що відповідно до п. 9 розділу І Порядку у разі відмови у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій усі подані документи залишаються в реєструвальному органі.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, що встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарський справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим, яка набрала законної сили, від 16.10.2010р. у справі № 2а-7346/09/2/0170 суд зобов'язав Територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в АР Крим в порядку, передбаченому Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 240 від 16.05.2005р. здійснити дії щодо скасування реєстрації випуску акцій ЗАТ "Сивашський хімічний завод"(код ЄДРПОУ 33361254).
В подальшому, Територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в АР Крим звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим із заявою про роз'яснення п. 2 резолютивної частини постанови Окружного адміністративного суду АР Крим від 16.10.2010р. у справі № 2а-7346/09/2/0170. Ухвалою від 13.01.2010р., яка набрала законної сили згідно ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2010р., суд роз'яснив постанову.
У вищезазначених рішеннях визначено, що пунктом 1 Рішення Державної Комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15.05.2005 р. № 240, зареєстрованого в Мінюсті України 07.09.2005 р. за №1004/11284 "Про передачу повноважень територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо скасування реєстрації випусків акцій акціонерних товариств, які виключені з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців) у зв'язку з їх ліквідацією" визначено, що територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постійній основі здійснювати дії щодо виявлення акціонерних товариств, які виключені з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців) у зв'язку з їх ліквідацією, але не здійснили скасування зареєстрованих випусків акцій відповідно до вимог Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року № 222, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 березня 1999 року за N 180/3473 (із змінами та доповненнями). У разі виявлення такого акціонерного товариства уповноваженій особі територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку складати відповідний акт, у якому зазначити найменування та вид акціонерного товариства, код за ЄДРПОУ (ідентифікаційний код юридичної особи), місцезнаходження, розмір статутного фонду, кількість акцій за типами та категоріями, номінальну вартість акцій, номер свідоцтва про випуск акцій, дату реєстрації випуску акцій.
Згідно з п. 2 рішення № 240 територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку надані повноваження щодо скасування реєстрації випусків акцій зазначених товариств шляхом надання розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій протягом п'яти робочих днів від дати складання акта щодо виявлення кожного акціонерного товариства, яке виключено з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців).
Під час розгляду справи 2а-7346/09/2/0170 суд дійшов висновку про те, що звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Крим-Капітал-Регістр", в яких доведено інформацію про ліквідацію, зокрема Закритого акціонерного товариства "Сиваський хімічний завод", є підставою для встановлення факту їх припинення без дотримання вимог Порядку скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого Рішенням Держаної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998 р.
Таким чином, уповноважений орган мав здійснити заходи передбачені Рішенням № 240 щодо анулювання випуску акції ЗАТ "Сиваський хімічний завод".
Статтею 124 Конституції України визначено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України. Разом з тим, статтею 14 КАС України закріплено, що постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України.
Більш того, ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.05.2011р. касаційна скарга Територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в Автономній Республіці Крим залишена без задоволення. Ухвала Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 13 січня 2010 року та ухвала Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 5 липня 2010 року залишені без змін.
Однак, 07.12.2010р. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку України приймає рішення № 1887 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери", відповідно до п. 1 та 2 якого зобов'язує позивача, правонаступника Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод", у строк до 07 лютого 2011 року усунути порушення п. п. 1.1 ч. 1 п. 2, п. п. 3.1 частини 3 п. 2 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску та протягом одного робочого дня після усунення порушення повідомити відповідача та додати до повідомлення документи, які підтверджують факт усунення порушення. А також, зупинити внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів Закритого акціонерного товариства "Сивашський хімічний завод" (код 33361254) та до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів, випущених Закритим акціонерним товариством "Сивашський хімічний завод", на строк до усунення порушень".
За таких підстав, судова колегія приходить до висновку про безпідставність доводів апеляційної скарги з підстав їх спростування матеріалами справи та встановленими обставинами, оскільки пункти 1 та 2 рішення від 07.12.2010р. № 1887 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери" не можуть бути визнані такими, що прийняті на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, добросовісно та безсторонньо.
На підставі викладеного, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, щодо визнання протиправними та скасування пункт 1 та пункт 2 рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України від 07.12.2010р. № 1887 "Щодо усунення порушень законодавства про цінні папери".
Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судова колегія дійшла до висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, рішення суду ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення не вбачається.
Керуючись ст.195; ст.196; п.1 ч.1 ст.198; ст.200; п.1 ч.1 ст.205; ст.206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 24.05.11 у справі № 2а-1530/11/0170 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п'ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якою касаційна скарга на судові рішення подається безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим Кодексом, а в разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 02 квітня 2012 р.
Головуючий суддя підпис В.А.Омельченко
Судді підпис А.В.Привалова
підпис О.А.Щепанська
З оригіналом згідно
Головуючий суддя В.А.Омельченко
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2012 |
Оприлюднено | 02.07.2012 |
Номер документу | 24936413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Євдокімова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні