ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.07.2012 року Справа № 8/5005/271/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Дмитренко А.К. - доповідач
суддів: Прокопенко А.Є., Крутовських В.І.
при секретарі: Ревковій Г.О.
за участю представників сторін:
від позивача: Бреус О.В., довіреність №1-15 від 23.01.12, представник;
від відповідача: Черевко О.О, довіреність №112 від 12.04.11, представник;
від третьої особи: Скрипаль О.С., довіреність №148 від 26.01.12, представник
розглянувши апеляційну скаргу Новомосковського району електричних мереж, м. Новомосковськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 12.03.2012 року у справі № 8/5005/271/2012
за позовом селянського (фермерського) господарства "Оазіс", с. Знаменівка, Новомосковського району, Дніпропетровської області
до публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" в особі Новомосковського району електричних мереж, м. Новомосковськ
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Дніпровському регіоні, м. Запоріжжя
про скасування оперативно-господарської санкції
У судовому засіданні оголошувалась перерва з 03.07.12 по 12.07.12 (ст.77 Господарського процесуального кодексу України).
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 12.03.2012р. (суддя Дубінін І.Ю.) скасовано оперативно-господарську санкцію про нарахування 95 563грн. 22 коп., застосовану рішенням комісії Новомосковського району електричних мереж по розгляду акта про порушення Правил користування електричною енергією, яке оформлено протоколом від 28.10.11р. № 372. З публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" в особі Новомосковського району електричних мереж стягнуто на користь селянського (фермерського) господарства "Оазіс" 1 912 грн. судового збору.
Не погодившись з рішенням суду, Новомосковський район електричних мереж просить його скасувати, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, та порушення судом норм матеріального і процесуального права.
Селянське (фермерське) господарство "Оазіс" у відзиві на апеляційну скаргу просить рішення залишити без змін, а скаргу без задоволення.
Заслухавши пояснення представників сторін і третьої особи, розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
18.03.10р. між публічним акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" в особі Новомосковського району електричних мереж (постачальник) та селянським (фермерським) товариством "Оазіс" (споживач) було укладено договір про постачання електричної енергії № 67.
Згідно п. 1 договору постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з приєднаною потужністю 139,0 кВт, величини якої по площадках вимірювання та точках продажу визначені додатком "Графік зняття показів обліку електричної енергії", а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору. Точка (точки) продажу електричної енергії - межа балансової належності, на якій відбувається перехід права власності на електричну енергію, визначена додатками "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" та "Загальна схема електропостачання", які є невід'ємною частиною даного договору.
Пунктом 4.2.3 договору встановлено, що споживач сплачує постачальнику вартість недоврахованої електроенергії, розрахованої відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією, затвердженої постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 04.05.2006 року № 562, у разі таких дій споживача:
- самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії;
- пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, пошкодження чи зрив пломб засобів обліку, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, пошкодження відбитків тавр на цих пломбах;
- споживання електроенергії поза засобами обліку;
- інших умов, визначених Методикою.
28.03.08 енергопостачальною організацією було здійснено пломбування засобів обліку, які визначають споживання електричної енергії по точці обліку КТП 177, про що складений акт № 67/24 (т.2, а.с.79).
13.10.11 при проведенні перевірки дотримання правил користування електричною енергією споживачем за адресою: Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Знаменівка, вул. Межева, 1а, ферма представниками Новомосковського РЕМ було виявлено порушення п.п. 3.3, 3.31, 6.40 Правил користування електричною енергією, а саме: відсутня пломба енергопостачальної організації на дверцятах комірки силового трансформатора, який зачиняє доступ до дооблікових ланцюгів (зірвано пломби 16536966, 16536967).
За даним фактом складено акт про порушення від 13.10.11 № Д 002833.
28.10.2011 року відбулося засідання комісії по розгляду акту про порушення правил користування електричною енергією. За результатами засідання комісії було складено протокол № 372. Комісією НРЕМ, відповідно до протоколу, розглянуто документи:
- акт про порушення Правил користування електричною енергією;
- акт контрольного огляду лічильника від 03.08.2011р.;
- договір про постачання е/е № 67 від 18.03.2010р.;
- акт усунення порушення від 13.10.2011р.;
- виписку з протоколу ДОЕ №61ПП від 25.10.2011р.
На підставі зазначених документів прийнято рішення, яким визначено провести нарахування за 71 день з 04.08.2011р. по 13.10.2011р. згідно п. 2.5. та формулою 2.4. Методики визначення обсягу електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією.
Всього відповідачем донараховано до сплати 95 563 грн. 22 коп.
Нарахування проведено з дня останнього контрольного огляду (04.08.11) по дату виявлення порушення (складання акту) - 13.10.11.
В силу п. 3.3 Правил користування електричною енергією відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Згідно абзацу 2 п. 3.31 Правил користування електричною енергією пломби з тавром електропередавальної організації мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, приводи і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, лінії зв'язку автоматизованих систем обліку та всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку.
Акт про порушення № Д 002833 з боку енергопостачальника підписано уповноваженими особами: інженером Тимофеєнко А.В., інженером з контролю за виконанням завдань Журавель П.А. та у присутності водія Ново московського РЕМ ОСОБА_6; з боку споживача акт підписано ОСОБА_7
У відповідності з п.6.41 Правил користування електричною енергією у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт підписується представником постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) та представником споживача. У разі відмови споживача підписати акт в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації). Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, які зазначаються в акті, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. Акт підписують тільки особи, які брали участь в контрольному огляді або технічній перевірці.
Засновником селянського (фермерського) господарства "Оазис" є ОСОБА_7, який відповідно частини 8 Статуту здійснює управління господарством. Пунктом 4.4 Статуту господарства встановлено, що володіння, користування і розпорядження майном господарства здійснюється засновником господарства на засадах Статуту, а також угод між засновником та членами господарства (т.2, а.с. 54-62). Отже, твердження господарського суду щодо неправомірності дій ОСОБА_7 при виявленні, фіксуванні та підписанні акту порушення Правил користування електричною енергією є помилковими. До того ж п. 6.41 Правил користування електричною енергією передбачено, що акт підписується представником постачальника та представником споживача.
Таким чином, ОСОБА_7 здійснював представництво господарства при підписанні акту про порушення виходячи із наданих йому установчими документами повноважень, що спростовує висновки господарського суду в цій частині.
Лише у разі відмови споживача підписати акт , акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації). Отже, тільки у разі незгоди споживача підписати акт в акті мало б бути три підписи повноважних представників постачальника. Пунктом 6.41 Правил користування електричною енергією встановлено, що акт підписують тільки ті особи, які брали участь в контрольному огляді (або технічній перевірці). Присутність при складанні акту водія Новомосковського району електричних мереж ОСОБА_6 не свідчить про недійсність акту.
Наявна у матеріалах справи довідка з визначенням повноважень працівників селянського (фермерського) господарства "Оазіс" (т.1, а.с. 58) не є додатком до договору про постачання електричної енергії від 18.03.10 № 67. До того ж, за приписами ст. 36 Господарського процесуального кодексу України письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії.
Ксерокопія зазначеної довідки належним чином не засвідчена, а тому не може бути взята судом до уваги в якості доказу.
Суд не звернув уваги на те, що відповідно пункту 6.41 Правил користування електричною енергією в акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, які необхідно вжити для усунення допущених порушень. Змістом виявленого порушення Правил користування електричною енергією та договору є відсутність пломб електропередавальної організації на дверях камери силового трансформатору, що зачиняють доступ до дооблікових ланцюгів. Отже, відсутність пломб стало підставою для складання акту; схема обліку при цьому не була порушена. Тому графічне зображення схеми, заповнення всіх граф та рядків, як на те вказує у рішенні суд, не є необхідними при встановленому виді порушення.
Як вбачається з протоколу засідання комісії по розгляду акту про порушення споживачем правил користування електричною енергією від 28.10.11 № 372 (т.1, а.с.23) донарахування проведені відповідачем згідно п. 2.5 та за формулою 2.4 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією.
У відповідності з п. 2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 пункту 2.1 цієї Методики, крім виявлення випадків фіксації індикатором впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб , кВт·год) визначається за формулою
Wдоб = P · tдоб · Kв , (2.4) де: P - потужність (кВт), визначена як:
а) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складання акта про порушення Правил користування електричною енергією струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в договорі);
б) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складання акта про порушення Правил користування електричною енергією струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних всіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення Правил користування електричною енергією, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, зазначену в договорі);
в) дозволена потужність для даної точки обліку, зазначена в договорі (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів "а" або "б" цього пункту, перевищує дозволену потужність для даної точки обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);
Із змісту даного пункту Методики вбачається обов'язковість встановлення факту наявності у споживача на момент перевірки струмоприймачів, їх типу та потужності відповідно до їх паспортних даних (п.п. "а" п.2.5 Методики). За умови відсутності паспортних даних струмоприймачів обов'язковим є проведення вимірювання потужності (п.п. "б"п.2.5 Методики). Лише у разі ненадання споживачем паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників енергопостачальника на свою територію для перевірки інформації щодо потужності струмоприймачів або відмови споживача від вимірювання струму застосовується потужність, зазначена у договорі (п.п. "в" п.2.5 Методики).
У п. 5 акту про порушення від 13.10.11 № Д 002833 зазначено, що "на момент перевірки паспорти на електрообладнання не надані. Виконати повний замір навантаження неможливо." При складанні розрахунку кількості недоврахованої електричної енергії (т.1, а.с. 24) відповідачем використана договірна потужність 112 кВт, яка вказана у додатку № 2 до договору від 18.03.10 № 67 (т.1, а.с. 17 на звороті).
В акті про порушення не міститься відомостей про причини неможливості підключення всіх наявних у споживача на час складання акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність; в акті не міститься посилань на те, що селянське (фермерське) господарство "Оазіс" не допустило представників енергопостачальної організації на територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів або відмовило від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність.
Таким чином в акті про порушення відповідачем не наведено підстав для визначення потужності за правилами пп.. "в" п. 2.5 Методики з огляду на що застосування відповідачем при визначенні обсягу недоврахованої електроенергії дозволеної потужності для даної точки обліку, зазначеної у договорі, є необґрунтованим.
Відтак зроблений відповідачем розрахунок кількості недоврахованої електричної енергії, з урахуванням викладеного, слід вважати недостовірним і таким, що складений з порушенням п.2.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами Правил користування електричною енергією.
Оскільки відповідачем не проводились заміри навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних струмоприймачів на максимальну потужність, що відображено у п. 5 акту про порушення, суд апеляційної інстанції не має можливості самостійно зробити перерахунок вартості недоврахованої електричної енергії.
У скарзі відповідач вказує, що предметом державного енергетичного нагляду є саме нагляд за електричними і тепловикористовуючими установками, а інспектор Держенергонагляду має право виносити приписи виключно щодо відключення електроустановок, технічний стан яких є техногенно-небезпечним, тощо. Отже, предмет енергетичного нагляду не розповсюджується на скасування актів про порушення Правил користування електричною енергією та розрахунків кількості недоврахованої електричної енергії». Застосовуючи ст. 9 Закону України «Про електроенергетику», скаржником не враховано положення частини 1 ст. 9 цього Закону про те, що державний нагляд в електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України.
Так, відповідно п. 4 Положення про державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.1996 p. № 929, завданнями та функціями Держенергонагляду є:
- контроль за дотриманням суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії вимог нормативно-правових і нормативно-технічних актів у сфері виробництва, постачання та споживання енергії;
- здійснення в межах своєї компетенції контролю за усуненням суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії виявлених порушень законодавства у сфері виробництва, постачання та споживання енергії;
- здійснення в межах своєї компетенції нагляду за дотриманням суб'єктами електроенергетики, суб'єктами відносин у сфері теплопостачання і споживачами електричної енергії: вимог Правил та інших нормативно-правових і нормативно-технічних актів з питань електроенергетики та теплопостачання тощо.
Крім того, в п.11. Положення зазначено, що Держенергонагляд має право:
- вимагати від суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії усунення порушень законодавства у сфері виробництва, постачання та споживання енергії;
- надавати (надсилати) суб'єктам електроенергетики, суб'єктам відносин у сфері теплопостачання і споживачам електричної енергії обов'язкові для виконання приписи, розпорядження та інші розпорядчі документи щодо усунення порушень законодавства у сфері виробництва, постачання та споживання енергії;
- надавати відповідно до компетенції суб'єктам електроенергетики, суб'єктам відносин у сфері теплопостачання і споживачам електричної енергії консультаційну допомогу;
- вирішувати у межах своїх повноважень спірні питання, що виникають у суб'єктів електроенергетики, суб'єктів відносин у сфері теплопостачання і споживачів електричної енергії тощо.
Таким чином, начальник Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Дніпровському регіоні (Держенергонагляду) мав всі необхідні повноваження для розгляду скарги селянського (фермерського) господарства "Оазіс" на дії Новомосковського РЕМ від 24.01.2012р. та надання письмової відповіді на неї.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог.
12.07.12 відповідач подав до апеляційного господарського суду заяву про зміну найменування відповідача на публічне акціонерне товариство "ДТЕК Дніпрообленерго", на підтвердження чого надано копію витягу із Статуту публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго", затвердженого рішенням загальних зборів акціонерів від 26.06.12, виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, копію довідки головного управління статистики у Дніпропетровській області № 539483 у зв'язку з чим суд вважає за необхідне провести заміну відповідача з публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" на публічне акціонерне товариство "ДТЕК Дніпрообленерго" .
Керуючись ст. ст. 25, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Провести заміну відповідача з публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" на публічне акціонерне товариство "ДТЕК Дніпрообленерго".
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 12.03.12. у справі № 8/5005/271/2012 залишити без змін, а скаргу Новомосковського району електричних мереж без задоволення.
Головуючий суддя А.К. Дмитренко
Суддя А.Є. Прокопенко
Суддя В.І. Крутовських
повний текст постанови виготовлений 17.07.12р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2012 |
Оприлюднено | 25.07.2012 |
Номер документу | 25146254 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дмитренко Анна Костянтинівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дмитренко Анна Костянтинівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Дмитренко Анна Костянтинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні