ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" липня 2012 р.Справа № 20/5025/538/12
Господарський суд Хмельницької області у складі:
Суддя Гладій С.В., розглянувши матеріали за позовом прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький
Хмельницької обласної державної адміністрації
до Олешинської сільської ради с. Олешин Хмельницького району
до Хмельницького приватного виробничо - торгівельного підприємства "Алмаз" м. Хмельницький
про визнання незаконним та скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000р. щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га;
про визнання недійсним державний акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз";
про скасування державної реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"
про вилучення з незаконного користування Хмельницького ПВТП "Алмаз" земельної ділянки площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради, яка передана на підставі державного акту на право постійного користування землею від 22.09.2000р.
Представники сторін:
від позивача 1: Сторчай Н.П. -за довіреністю від 24.05.12р.
від позивача 2: Назарчук В.М. -за довіреністю №99/13-12-20/2012 від 04.01.12р.
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: Ящук Б.С. -за довіреністю №85 від 25.05.12р.
від прокуратури: Романюк Р.Л. - старший помічник прокурори Хмельницького району
В судовому засіданні, відповідно до ч. 2 ст. 85 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Обставини справи:
Прокурор в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області м. Хмельницький та Хмельницької обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду з позовною заявою в якій просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000р. щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17 га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га; визнати недійсним державний акт на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданий Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"; скасувати державну реєстрацію державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"; вилучити з незаконного користування Хмельницького ПВТП "Алмаз" земельну ділянку площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради, яка передана на підставі державного акту на право постійного користування землею від 22.09.2000р.
В обґрунтування позову посилається на те, що актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.05.2012 року Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області встановлено, що, рішення Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000р., на час прийняття його в частині надання у постійне користування земельної ділянки лісового фонду площею 3,66 га є незаконним і прийняте з перевищенням наданих повноважень. Листом управління Держкомзему у Хмельницькому районі № 4-1-4/1151 від 07.05.2012р. повідомляється, що згідно планово-картографічних матеріалів Олешинської сільської ради, земельна ділянка, що перебуває в постійному користуванні ВТП "Алмаз" площею 9,8 га відноситься до категорії земель лісогосподарського призначення та знаходиться за межами населеного пункту. Крім того, відповідно до довідки Олешинської сільської ради земельна ділянка, яка передана ХВТП "Алмаз" площею 9,8 га знаходиться за межами с. Іванківці. Також, згідно довідки управління Держкомзему у Хмельницькому районі нормативно-грошова оцінка земель, що перебувають у постійному користуванні ХВТП "Алмаз" на території Олешинської сільської ради згідно рішення Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000р. складає: рілля - 30443 грн., пасовища - 10632,36 грн., багаторічні насадження - 257,75 грн. Грошова оцінка під господарськими дворами, під будівлями та під лісом за межами населених пунктів Олешинської сільської ради не проведена.
Посилається на те, ч. 1 п. 3 ст. 31 Лісового кодексу України (в редакції від 14.07.2011 року) передбачено, що обласна державна адміністрація у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на її території здійснює контроль за додержанням законодавства у сфері лісових відносин.
Зазначає також, що відповідно до ст. 13 Лісового кодексу України (1994 року, який діяв на момент прийнятті рішення та видачі державного акту) до компетенції обласних Рад народних депутатів належить надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування. Крім цього, відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України (1990 року, який діяв на момент видачі Державного акту) сільські Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.
Відповідно, Олешинська сільська Рада народних депутатів не мала права приймати рішення № 7 від 21.09.2000р. та надавати в постійне користування земельну ділянку лісового фонду площею 3,66 га ХВТП «Алмаз», оскільки ст. 16 Лісового кодексу України не надає сільській раді таких повноважень.
З посиланням на ст. 22 Земельного Кодексу, ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 ЦК України, зазначає, що Олешинська сільська Рада народних депутатів неправильно зазначивши місцезнаходження земельної ділянки площею 9,8 га, неправомірно прийняла рішення №7 від 21.09.2000 та безпідставно видала державний акт на право постійного користування землею площею 9,8 га ХВТП «Алмаз», до якого включила землі лісового фонду, що не відносилось до її повноважень, а отже зазначене рішення Олешинської сільської ради та державний акт є незаконними. Відповідно і незаконною є реєстрація державного акту в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №009.
Представники позивачів в судовому засіданні позовні вимоги підтримують та наполягають на їх задоволенні.
Відповідач (Олешинська сільська рада) проти задоволення позову не заперечує. Зазначає, що оскільки відповідно до Лісового кодексу України, який діяв на момент прийняття рішення радою, розпорядження земельними ділянками лісового фонду за межами населених пунктів належало до компетенції обласних рад народних депутатів, вважає що рішення сільською радою прийняте з порушенням чинного законодавства, просить позов задоволити.
Відповідач ПВТП «Алмаз») проти позову заперечує. Посилається на те, що на момент прийняття рішення сільської ради, земельна ділянка площею 9,8 та., була розташована на території села Іванківці і на даний час перебуває на праві постійного користування у Відповідача. Своїм рішенням, Олешинська сільська рада, передавши у постійне користування Відповідачу земельну ділянку площею 9,8 га діяла у відповідності до вимог ст. 19 Земельного кодексу України (1990 року), оскільки земельна ділянка знаходилась на території села Іванківці і підпорядковувалась Олешинській сільській раді. На підтвердження своїх доводів посилається на виписку із земельно-облікових документів відповідно до якої «за військовим майданчиком № 10 об'єкту 681/8, що розташований на території села Іванківці станом на 01.01.1999 року рахується земельна ділянка площею 11 га».
Зазначає також, що є незаконним посилання позивача на довідку Управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 07.05.2012 року, відповідно до якої (на основі планово-картографічних матеріалів) земельна ділянка площею 9,8 га відноситься до категорії земель лісогосподарського призначення та знаходиться за межами Олешинської сільської ради, так як згідно ст. 20 Земельного кодексу України (2002 року), віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на основі рішень відповідних органів влади, а тому вищевказана довідка, дані якої засновані на основі планово-картографічних матеріалів, не відповідає чинному Земельному кодексу України і не може бути доказом по справі. Крім того, довідка видана у 2012 році, що в свою чергу унеможливлює посилання на неї.
Посилається на те, що посилання Позивача на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.05.2012 року, яким встановлено порушення земельного законодавства Відповідачами є безпідставним, оскільки доказами, які підтверджують факт порушення вимог земельного законодавства, та підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, відповідно до ст. 144 Земельного кодексу України, ст. 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", п. 5, 6 "Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель", п. З Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (затверджені наказом Держземінспекції України від 12.09.2007 № 110) є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:
акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;
протокол про адміністративне правопорушення;
припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);
акт обстеження земельної ділянки.
У матеріалах справи міститься тільки акт перевірки, а самі матеріали справи про адміністративне провадження відсутні, що унеможливлює доведення вини Відповідачів.
Крім того, актом перевірки від 07.05.12 року не могло бути встановлено факту незаконності рішення сесії Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000 р. оскільки згідно вимог ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, а тому при проведенні перевірки та складання відповідного акту інспектором було грубо порушено норми діючого законодавства та Конституції України. Відповідно до зазначеного вище акту предметом перевірки було «законність використання земельної ділянки Хмельницьким ВТП «Алмаз», а не «законність прийняття Олешинською сільською радою рішень у сфері земельних відносин», тому припущення інспектора, що рішення сільської ради є незаконним та прийнято з перевищенням повноважень, ніяк не відноситься до предмету перевірки. В акті також не зазначено які норми законодавства порушені, що є обов'язковим при заповненні акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства.
В додаткових поясненнях до відзиву відповідач (ПВТП «Алмаз») посилається також на те, що питання передачі майна та земельної ділянки вже перевірялись про що зафіксовано у постанові Рівненського апеляційного господарського суду від 05.03.2012р., справа № 15/5025/1637/11. Вважає, що судом апеляційної інстанції встановлено факт законності передачі Відповідачу землі, а згідно ч. 2 ст. 35 ГПК України, факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторонни. Зазначає що постановою пленуму Вищого Господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції»встановлено що, не потребують доказування преюдиціальні факти, тобто встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) у процесі розгляду іншої справи, в якій беруть участь ті самі сторони, в тому числі і в тих випадках, коли в іншому спорі сторони мали інший процесуальний статус. На підставі викладеного просить в позові відмовити.
ВСТАНОВИВ :
04.05.1998 року головою Хмельницької обласної державної адміністрації прийнято розпорядження № 1321-р «Про передачу майна військових містечок і майданчиків із сфери управління Міністерства оборони до сфери управління обласної державної адміністрації».
Відповідно до п. 1 Розпорядження, уповноважено відділ взаємодії з правоохоронними органами, з питань оборонної і мобілізаційної роботи разом із управлінням сільського господарства і продовольства, економіки, у справах сім'ї і молоді, соціального захисту населення обласної державної адміністрації прийняти майно військових містечок і майданчиків із сфери управління Міністерства оборони України до сфери управління облдержадміністрації за переліком згідно додатку № 1.
Відповідно до додатку № 1 до розпорядження, до сфери управління обласної державної адміністрації передано об'єкт № 681/8.
Пунктом 2 Розпорядження, зобов'язано передати на підставі відповідних угод у довгострокове безоплатне користування терміном на 25 років майно військових містечок і майданчиків установам і організаціям за переліком з додатком № 2.
Відповідно до п. 9 Додатку № 2 до Розпорядження, управлінням економіки Хмельницької облдержадміністрації, майданчик № 10 об'єкту № 681/8 в с. Іванківці. Хмельницького району передано в користування ВТП «Алмаз».
27.07.1998р. на підставі розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 04.05.1998р. № 1321-р «Про передачу майна військових містечок і майданчиків із сфери управління міністерства оборони до сфери управління обласної державної адміністрації», між управлінням економіки облдержадміністрації (майнодавач) та виробничо-торгівельним підприємством «Алмаз»(користувач) укладено договір довготермінового безоплатного користування майном.
Відповідно до п. 1.1 договору, майно надавач передає у безоплатне користування терміном 25 років майно майданчика № 10 об'єкту № 681/8, що розташований в с. Іванківці. Хмельницького району, Хмельницької області, а ВТП «Алмаз»приймає майно відповідно до складеного сторонами акту приймання-передачі.
Пунктом 2.3 Договору встановлено, що майданчик № 10 об'єкту № 681/8 розташований на земельній ділянці площею 11 га, яка передана до сфери управління облдержадміністрації за відповідним актом приймання-передачі, підписаним представниками Міноборони України, облдержадміністрації, керівником ВТП «Алмаз»12.11.1998 року.
Земельна ділянка об'єкту № 681/8 передається ВТП «Алмаз»на основі державного акту землекористування, що видається органами місцевого самоврядування
Відповідно до п. 2.5 Договору, майно та земельна ділянка передається в безоплатне користування та володіння Користувачу з метою його використання відповідно до діяльності, передбаченої статутом Користувача, що не суперечить чинному законодавству терміном на 25 років.
Відповідно до виписки із земельно-облікових документів Олешинської сільської ради, за військовим майданчиком № 10 об'єкту № 681/8 розташованого на території села Іванківці станом на 01.01.1999 року рахується земельна ділянка площею 11 га.
21.09.2000 року Олешинською сільською радою народних депутатів прийнято рішення № 7 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель та виготовлення Державного акту на право постійного користування землею Хмельницькому ВТП «Алмаз»база № 4 в с. Іванківці».
Відповідно до п. 1 рішення, затверджено матеріали інвентаризації земель Хмельницького ВТП «Алмаз»площею 9,8 га, в т. ч. ріллі -1,17 га; пасовищ - 3,53 га; багаторічних насаджень 0,05 га; під господарським дворами -1,17 га; під будівлями -0,22 га; під лісом - 3,66 га.
На підставі рішення сесії Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000 року, ВТП «Алмаз», для виробничих потреб та розміщення бази відпочинку, видано державний акт на право постійного користування землею серії І-МХ № 000327 від 22.09.2000 року розміщення по матеріалах інвентаризації зобов'язано видати державний акт на право постійного користування землею.
18.06.2007 року державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено перевірку дотримання природоохоронного законодавства про що складено акт перевірки № 000439, яким будь-яких порушень природоохоронного законодавства у ВТП «Алмаз»не виявлено.
26.06.2007 року відповідно до листа прокуратури Хмельницької області № 01/4-1950 вих. 07 від 22.06.2007 року, щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ВТП «Алмаз», управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області (Хмельницькою облдержземінспекцією) проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства ВТП «Алмаз», про що складено акт перевірки.
Актом перевірки встановлено, що ВТП «Алмаз»використовує земельну ділянку площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради поблизу с. Іванківці на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ХМ № 000327 від 22.09.2000 року для виробничих потреб та розміщення бази відпочинку. Державний акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 009. Земельна ділянка використовується за цільовим призначенням. Порушень земельного законодавства не встановлено.
Рішенням господарського суду Хмельницької області у справі № 15/5025/1637/11 від 01.12.2011 року, залишеним без змін відповідно до постанови Рівненського апеляційного господарського суду від 05.03.2012 року відмовлено в задоволенні позову в частині позовних вимог про розірвання договору довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998 року, якими встановлено правомірність укладення договору між управлінням економіки облдержадміністрації та ВТП «Алмаз».
07.05.2012 року державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області проведено перевірку законності використання земельної ділянки ВТП «Алмаз»на території Оленшинської сільської ради про що складено акт перевірки.
Актом перевірки встановлено, що ВТП «Алмаз»використовує земельну ділянку площею 9,8 га згідно державного акта на право постійного користування землею серії МХ № 000327 від 22.09.2000 року. Державний акт на право користування земельною ділянкою видраний ВТП «Алмаз»на підставі рішення Олешинської сільської ради від 21.09.2000 року № 7. Рішення Олешинської сільської ради на час прийняття його в частині надання у постійне користування земельної ділянки лісового фонду площею 3,66 га є незаконним і прийняте з перевищенням повноважень. Категорія земель -згідно картографічних матеріалів Держкомзему -землі лісового фонду.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII, до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить: передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Статтею 19 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII встановлено, що сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.
Даною статтею Земельного кодексу передбачено, що селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки із земель сіл, селищ, а також за їх межами. При цьому, за межами селищ земельні ділянки надаються для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг).
Відповідно до наданих сторонами матеріалів судом встановлено, що спірним рішенням Олешинської сільської ради № 7 від 22.09.2000 року надано земельну ділянку ВТП «Алмаз», яка закріплена за військовим майданчиком № 10 об'єкту № 681/8 розташованого на території села Іванківці. (Додаток № 2 до Розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 1321-р від 04.05.1998р., договір довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998р., виписки із земельно-облікових документів Олешинської сільської ради).
Відповідно, суд приходить до висновку, що на час прийняття спірного рішення, Олешинська сільська рада була наділена повноваженнями, відповідно до законодавства чинного на момент виникнення спірних правовідносин, щодо надання земельних ділянок, як в межах населених пунктів так і за їх межами.
При цьому судом не приймаються посилання прокурора та позивачів на те, що право розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів відноситься виключно до компетенції районних рад, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 19 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII, районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів:
- із земель запасу для сільськогосподарського використання;
- із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу;
- для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною Радою народних депутатів.
Судом враховується, що відповідно до наданих картографічних матеріалів Держкомзему спірна земельна ділянка не є ні землями запасу, ні землями лісового фонду, а відноситься до категорії земель оборони, яка відповідно до розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 1321-р передана разом із розташованим на ній майном із сфери управління Міністерства оборони до сфери управління обласної державної адміністрації. На підставі даного Розпорядження з ВТП «Алмаз»укладено договір довготермінового безоплатного користування майном, відповідно до умов якого майданчик № 10 об'єкту № 681/8 розташований на земельній ділянці площею 11 га, яка передана до сфери управління облдержадміністрації та земельна ділянка об'єкту № 681/8 передається ВТП «Алмаз»на основі державного акту землекористування, що видається органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 2 ст. 35 ГПК України, факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони.
Постановою пленуму Вищого Господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції»встановлено що, не потребують доказування преюдиціальні факти, тобто встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) у процесі розгляду іншої справи, в якій беруть участь ті самі сторони, в тому числі і в тих випадках, коли в іншому спорі сторони мали інший процесуальний статус.
Рішенням господарського суду Хмельницької області у справі № 15/5025/1637/11 від 01.12.2011 року, залишеним без змін відповідно до постанови Рівненського апеляційного господарського суду від 05.03.2012 року відмовлено в задоволенні позову в частині позовних вимог про розірвання договору довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998 року, укладеного між управлінням економіки облдержадміністрації та ВТП «Алмаз», якими встановлено правомірність укладення договору про передачу майданчика № 10 об'єкту № 681/8 розташованого на земельній ділянці площею 11 га, яка передана до сфери управління облдержадміністрації та земельної ділянки об'єкту № 681/8 ВТП «Алмаз».
Не приймаються і до уваги посилання позивача на довідку управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 07.05.2012 року, відповідно до якої (на основі планово-картографічних матеріалів) земельна ділянка площею 9,8 га відноситься до категорії земель лісогосподарського призначення та знаходиться за межами Олешинської сільської ради, оскільки, відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII, віднесення земель до категорій провадиться відповідно до їх цільового призначення. Переведення земель з однієї категорії до іншої здійснюється у разі зміни цільового призначення цих земель. Віднесення земель до відповідних категорій і переведення їх з однієї категорії до іншої провадиться органами, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання їх у користування, а в інших випадках - органами, які затверджують проекти землеустрою і приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення.
Зазначене і кореспондується в ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III, відповідно до якої віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Вищевказана довідка, не є рішенням, відповідного органу, в розумінні закону, яким віднесено земельну ділянку площею 9,8 га до категорії земель лісового фонду.
Щодо посилання прокурора та позивачів на акт перевірки від 07.05.2012 року, проведеної державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області, щодо законності використання земельної ділянки ВТП «Алмаз»на території Оленшинської сільської ради, яким встановлено, що рішення Олешинської сільської ради на час прийняття його в частині надання у постійне користування земельної ділянки лісового фонду площею 3,66 га є незаконним і прийняте з перевищенням повноважень.
Судом зазначається, що відповідно до ст. ст. 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ст. 19 Закону України «Про охорону земель», пунктів 4, 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року за № 459 до повноважень державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель не відноситься встановлення факту законності прийняття рішення радою, оскільки, відповідно до вимог ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Крім того, предметом перевірки було законність використання земельної ділянки Хмельницьким ВТП «Алмаз», а не законність прийняття Олешинською сільською радою рішень у сфері земельних відносин, тому припущення інспектора, що рішення сільської ради є незаконним та прийнято з перевищенням повноважень, ніяк не відноситься до предмету перевірки.
Враховуючи вищевикладене в позові і частині визнання незаконним та скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000р. щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га; визнання недійсним державний акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз" належить відмовити.
Щодо вимоги про скасування реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га судом зазначається, відповідно до п. п. 3.1., 3.2. Інструкції про порядок складання, видачі. реєстрації та зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і права постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 04.05.1999р., державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою видаються структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України. Державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Прокурором заявлено позов до Олешинської сільської ради та до ВТП «Алмаз»Повноважень щодо скасування державної реєстрації державного акту відповідно до вимог чинного законодавства відповідачі не мають, зазначене здійснює державний орган.
Відповідно в задоволені позову в частині скасування реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га належить відмовити.
Щодо вимоги про вилучення з незаконного користування ВТП «Алмаз»земельної ділянки площею 9,8 га, судом приймається до уваги, що відповідно до ст.. 149 Земельного кодексу України, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Оскільки згоди на вилучення земельної ділянки ВТП «Алмаз»не надавалось, відсутні рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо вилучення земельної ділянки, незаконність користування земельною ділянкою не встановлено, в задоволенні позову в цій частині необхідно відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1, 4 5 , 4 7 , 12, 32, 44, 49, 82-85, 87 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В позові прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області м.Хмельницький, Хмельницької обласної державної адміністрації до Олешинської сільської ради с. Олешин Хмельницького району до Хмельницького приватного виробничо - торгівельного підприємства "Алмаз" м. Хмельницький про визнання незаконним та скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000р. щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га; про визнання недійсним державний акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"; про скасування державної реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"; про вилучення з незаконного користування Хмельницького ПВТП "Алмаз" земельну ділянку площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради, яка передана на підставі державного акту на право постійного користування землею від 22.09.2000р. відмовити.
Повний текст складено 07.07.2012р.
Суддя С.В. Гладій
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2012 |
Оприлюднено | 27.07.2012 |
Номер документу | 25160194 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні