cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" вересня 2012 р. Справа № 20/5025/538/12
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючої судді Олексюк Г.Є.
суддів Сініцина Л.М.
суддів Гулова А.Г.
при секретарі судового засідання Басюку Р.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача Прокурор Хмельницького району на рішення господарського суду Хмельницької області області від 02.07.12 р.
у справі № 20/5025/538/12 (суддя Гладій С.В. )
позивач Прокурор Хмельницького району в інтересах держави в особі державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області , Хмельницька обласна державна адміністраця
відповідач Олешинська сільська рада
відповідач Хмельницьке приватне виробничо-торгівельне Підприємство "Алмаз"
про визнання незаконним та скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000р. щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17 га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га;
про визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000р. Хмельницькому ВТП "Алмаз";
про скасування державної реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000р. Хмельницькому ВТП "Алмаз";
про вилучення з незаконного користування Хмельницького ПВТП "Алмаз" земельної ділянки площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради, яка передана на підставі державного акту на право постійного користування землею від 22.09.2000р.
за участю представників сторін:
позивача 1,2- не з'явився
відповідача 1- не з'явився
відповідача 2-Ящука Б.С.,представника,довіреність в справі
прокурора Криворучко А.О.
Розпорядженням в.о. голови Рівненського апеляційного господарського суду від 25 вересня 2012 року у зв"язку з перебуванням у відпустці судді Гудак А.В. внесені зміни до складу колегії і визначено колегію суддів у складі : головуюча суддя Олексюк Г.Є., суддя Сіні цина Л.М.,суддя Гулова А.Г.
Судом роз'яснено представникам сторін права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 02 липня 2012 року у справі № 20/5025/538/12 (суддя Гладій С.В.) відмовлено у задоволенні позову прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області (м.Хмельницький), Хмельницької обласної державної адміністрації до Олешинської сільської ради (с. Олешин Хмельницького району), Хмельницького приватного виробничо - торгівельного підприємства "Алмаз" (м. Хмельницький) про визнання незаконним та скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000 року щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га. в т.ч.: ріллі 1,17га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га; про визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 р. Хмельницькому ВТП "Алмаз"; про скасування державної реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 року Хмельницькому ВТП "Алмаз"; про вилучення з незаконного користування Хмельницького ПВТП "Алмаз" земельної ділянки площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради, яка передана на підставі державного акту на право постійного користування землею від 22.09.2000 року.
Відмовляючи у задоволенні позову з огляду на норми ст. 2, 9, 19 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII, ст. 20, 149 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III, ст. 6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", ст. 19 Закону України "Про охорону земель", приписи Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 року за № 459 , місцевий господарський суд дійшов висновку, що :
- на час прийняття спірного рішення Олешинська сільська рада була наділена повноваженнями щодо надання земельних ділянок, як в межах населених пунктів, так і за їх межами;
- надані прокурором докази в обґрунтування позовних вимог (довідка управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 07.05.2012 року та акт перевірки від 07.05.2012 року, складений державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області - не є належними доказами порушення Олешинською сільською радою законності при ухваленні спірного рішення;
- позовні вимоги в частині скасування державної реєстрації державного акту не підлягають задоволенню з огляду на те, що відповідачів відсутні повноваження на здійснення таких дій;
- позовні вимоги про вилучення з незаконного користування ВТП "Алмаз" земельної ділянки площею 9,8 га. не підлягають задоволенню ,так як згоди на вилучення земельної ділянки ВТП "Алмаз" не надавалось, рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо вилучення цієї земельної ділянки відсутні, незаконність користування земельною ділянкою не встановлено.
Прокурором Хмельницького району подано апеляційну скаргу, якою вважає оскаржуване рішення незаконним та ухваленим з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Звертає увагу, що спірним рішенням Олешинської сільської ради затверджено матеріали інвентаризації земель Хмельницького виробничо-торгівельного підприємства "Алмаз" площею 9,8 га в т.ч.: ріллі 1,17 га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га., тобто, фактично визначено та віднесено ділянку площею 3,66 га до земель лісового фонду.
На переконання апелянта, місцевим господарським судом помилково не взято до уваги лист управління Держкомзему у Хмельницькому районі №4-1-4/1151 від 07.05.2012 року та довідку Олешинської сільської ради , за якими згідно планово-картографічних матеріалів Олешинської сільської ради земельна ділянка, що перебуває в постійному користуванні ВТП "Алмаз" площею 9,8 га відноситься до категорії земель лісогосподарського призначення та знаходиться за межами населеного пункту та не застосовано ст. 13 Лісового кодексу України (1994 року, який діяв на момент прийнятті рішення та видачі державного акту), якою віднесено до компетенції обласних Рад народних депутатів надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування.
Апелянт вказує, що судом помилково зазначено, що законність використання земельної ділянки Хмельницьким ВТП "Алмаз" начебто не включає в себе законність прийняття рішення Олешинською сільською радою у сфері земельних відносин та не відноситься до предмету перевірки та вважає, що спеціаліст Державної інспекції сільського господарства у Хмельницькій області під час, перевірки, володіючи достатніми знаннями земельного законодавства вправі надавати оцінку завідомо незаконним рішенням ради
Також, поза увагою суду залишилися ті обставини, що юридична особа, яка зазначена землекористувачем у державному акті на право постійного землекористування (Хмельницьке виробничо-торгівельне підприємство "Алмаз") не перебуває на обліку в ЄДРПОУ по Хмельницькій області, а станом на 08.05.2012 року в ЄДРПОУ по Хмельницькій області значиться Хмельницьке приватне виробничо-торгівельне підприємство "Алмаз" (код 23829770), хоча на цьому неодноразово наголошував позивач.
Вказує на помилковість застосування ст.35 ГПК України з огляду на те, що сторонами по справі №15/5025/1637/11 є інші особи, ніж сторони судового процесу по даній справі.
За таких обставин вважає, що суд першої інстанції, неправильно оцінивши та дослідивши докази та обставини справи, виніс незаконне та необгрунтоване рішення про відмову у позові, яке просить скасувати на прийняти нове рішення у даній справі по суті позовних вимог.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу від 05.09.2012 року Хмельницьке приватне виробничо-комерційне підприємство «Алмаз» наводить свої міркування в спростування доводів апеляційної скарги. Серед іншого зазначає, що спірне рішення ухвалене Олешківською сільською радою відповідно до ст.19 Земельного кодексу України (1990 року), оскільки земельна ділянка знаходилася на території села Іванківці , що не було спростовано апелянтом належними та допустимими доказами.
Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суду Хмельницької області від 02 липня 2012 року у даній справі - без змін.
Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області, Хмельницька обласна державна адміністрація та Олешинська сільська рада відзиву на апеляційну скаргу не надали, що відповідно до ч.2 ст.96 ГПК України не перешкоджає перегляду рішення місцевого господарського суду.
Прокурор відділу представництва інтересів громадян і держави в судах Рівненської області апеляційну скаргу підтримав з мотивів, які у ній викладені та просив рішення суду першої інстанції у даній справі скасувати та постановити нове рішення, яким задовольнити позов прокурора Хмельницького району Хмельницької області.
Представник Хмельницького приватного виробничо - торгівельного підприємства "Алмаз" проти апеляційної скарги заперечував та вказував на законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду. Просив рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Державна інспекція сільського господарства в Хмельницькій області в судове засідання не з»явилась, надіслала заяву, відповідно якої просить справу розглядати у відсутності їх представника . Апеляційну скаргу прокурора підтримує, просить рішення господарського суду Хмельницької області скасувати та прийняти нове, про задоволення позовних вимог прокурора.
Хмельницька обласна державна адміністрація та Олешинська сільська рада в судове засідання не з»явились, про час та місце апеляційного перегляду справи повідомлялись належним чином та заздалегідь.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
На підставі вищенаведеного судова колегія визнала за можливе розглянути справу у відсутність представників Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області ,Хмельницької обласної державної адміністрації та Олешинської сільської ради.
Відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. У процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.
Заслухавши пояснення прокурора, представника Хмельницького приватного виробничо - торгівельного підприємства "Алмаз", обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права при винесенні оскарженого рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню , виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 04.05.1998 року Хмельницькою обласною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 1321-р "Про передачу майна військових містечок і майданчиків із сфери управління Міністерства оборони до сфери управління обласної державної адміністрації", відповідно до п. 1 та 2 якого уповноважено відділ взаємодії з правоохоронними органами, з питань оборонної і мобілізаційної роботи разом із управлінням сільського господарства і продовольства, економіки, у справах сім'ї і молоді, соціального захисту населення обласної державної адміністрації прийняти майно військових містечок і майданчиків із сфери управління Міністерства оборони України до сфери управління облдержадміністрації за переліком згідно додатку № 1 та зобов'язано передати на підставі відповідних угод у довгострокове безоплатне користування терміном на 25 років майно військових містечок і майданчиків установам і організаціям за переліком з додатком № 2 ( а.с.32).
Додатком № 1 до розпорядження визначено перелік військових містечок і майданчиків, майно яких передається до сфери управління обласної державної адміністрації (а.с.33).
Додатком № 2 до розпорядження передбачено перелік організацій та установ, яким передається в користування майно військових містечок (а.с34).
Відповідно до п.5 додатку № 1 та п.9 додатку 2 майданчик № 10 об»єкту 681/8 відійшов до сфери управління обласної державної адміністрації та підлягав передачі у користування виробничо-торговельному підприємству «Алмаз».
27.07.1998 року між управлінням економіки облдержадміністрації (майнодавач) та виробничо-торгівельним підприємством "Алмаз" (користувач) укладено договір довготермінового безоплатного користування майном.
Договір довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998 року укладено на підставі розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 04.05.1998р. № 1321-р.
Відповідно до п. 1.1 Договору, надавач передає у безоплатне користування терміном на 25 років майно майданчика № 10 об'єкту № 681/8, що розташований в с. Іванківці. Хмельницького району, Хмельницької області, а ВТП "Алмаз" приймає майно відповідно до складеного сторонами акту приймання-передачі.
Пунктом 2.3 Договору встановлено, що майданчик № 10 об'єкту № 681/8 розташований на земельній ділянці площею 11 га, яка передана до сфери управління облдержадміністрації за відповідним актом приймання-передачі, підписаним представниками Міноборони України, облдержадміністрації, керівником ВТП "Алмаз" 12.11.1998 року.
При цьому сторонами погоджено, що земельна ділянка об'єкту № 681/8 передається ВТП "Алмаз" на основі державного акту землекористування, що видається органами місцевого самоврядування.
Рішенням господарського суду Хмельницької області у справі № 15/5025/1637/11 від 01.12.2011 року, залишеним без змін відповідно до постанови Рівненського апеляційного господарського суду від 05.03.2012 року відмовлено в задоволенні позову в частині позовних вимог про розірвання договору довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998 року ( а.с.67-73).
Станом на 01.01.1999 року за військовим майданчиком № 10 об»єкта 681/8 на території села Іванківці рахувалася земельна ділянка площею 11 га., на що вказує наявна у справі виписка із земельно-облікових документів Олешинської сільської ради ( а.с.29).
Рішенням Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000 року затверджено матеріали інвентаризації земель Хмельницького виробничо-торгівельного підприємства «Алмаз» площею 9,8 га. в т.ч.: ріллі 1,17 га., пасовищ 3,53 га., багаторічних насаджень 0,05 га., під господарськими дворами 1,17 га., під будівлями 0,22 га., під лісом 3,66 га. та ухвалено по матеріалах інвентаризації видати державний акт на право постійного користування землею. (а.с.15).
22.09.2000 року Олешинською сільською радою народних депутатів Хмельницькому виробничо-торговельному підприємству «Алмаз» видано Державний акт на право постійного користування землею на території села Іванківці Олешинської сільської ради площею 9,8 гектарів для виробничих потреб та розміщення бази відпочинку ( а.с.16,17).
Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 009.
18.06.2007 року державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проводилася перевірка дотримання природоохоронного законодавства , по наслідках якої складено акт перевірки № 000439. Матеріали означеної перевірки не містять відомостей про порушення ВТП "Алмаз" норм природоохоронного законодавства .Також у даному акті зазначено, що землі лісового фонду ВТП « Алмаз» не надавались. ( а.с30,31).
26.06.2007 року управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області (Хмельницькою облдержземінспекцією) відповідно до листа прокуратури Хмельницької області № 01/4-1950 вих. 07 від 22.06.2007 року, щодо проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ВТП "Алмаз", проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства ВТП "Алмаз", за наслідками якої складено акт перевірки ( а.с.49)..
У даному акті перевірки держаними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області зазначено, що ВТП "Алмаз" використовує земельну ділянку площею 9,8 га на території Олешинської сільської ради поблизу с. Іванківці на підставі державного акта на право постійного користування землею серії І-ХМ № 000327 від 22.09.2000 року для виробничих потреб та розміщення бази відпочинку. Державний акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 009. Земельна ділянка використовується за цільовим призначенням. Порушень земельного законодавства не встановлено.
В подальшому, 07.05.2012 року державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області проведено перевірку законності використання земельної ділянки ВТП "Алмаз" на території Олешинської сільської ради, про що складено акт перевірки (ст.18).
У даному акті головним спеціалістом відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області зазначено , що ВТП "Алмаз" використовує земельну ділянку площею 9,8 га згідно державного акта на право постійного користування землею серії МХ № 000327 від 22.09.2000 року. Державний акт на право користування земельною ділянкою виданий ВТП "Алмаз" на підставі рішення Олешинської сільської ради від 21.09.2000 року № 7.
Також в акті зазначено , що рішення Олешинської сільської ради на час прийняття його в частині надання у постійне користування земельної ділянки лісового фонду площею 3,66 га є незаконним і прийняте з перевищенням повноважень. Категорія земель -згідно картографічних матеріалів Держкомзему -землі лісового фонду.
Представник ПВТП «Алмаз» з актом не погодився, на що вказує відповідний запис на акті перевірки від 07.05.2011 року.
Відповідно до преамбули постанови Верховної Ради Української Радянської Соціалістичної Республіки N 563-XII від 18.12.1990 року «Про земельну реформу» ( в редакції, яка була чинною на час проведення Олешинською сільською радою інвентаризації земель колишнього військового майданчика № 10 об»єкта 681/8) земельна реформа є складовою частиною економічної реформи, здійснюваної в Україні у зв'язку з переходом економіки держави до ринкових відносин. Завданням цієї реформи є перерозподіл земель з одночасною передачею їх у приватну та колективну власність, а також у користування підприємствам, установам і організаціям з метою створення умов для рівноправного розвитку різних форм господарювання на землі, формування багатоукладної економіки, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до пунктів 2,3 цієї постанови здійснення земельної реформи покладено в тому числі і на сільські Ради народних депутатів, яким доручено провести інвентаризацію земель усіх категорій, визначивши ділянки, що використовуються не за цільовим призначенням, нераціонально або способами, які призводять до зниження родючості ґрунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки.
Державним комітетом України по земельних ресурсах розроблено Тимчасові методичні вказівки по кадастровому землеустрою (інвентаризації земель), які затверджено першим заступником голови держкомзему 04.08.1999 року.
Відповідно до Тимчасових методичних вказівок по кадастровому землеустрою (інвентаризації земель) метою виконання робіт по кадастровому землеустрою (інвентаризації земель) за спрощеною технологією є створення інформаційної бази для ведення державного земельного кадастру та отримання вихідних даних для справляння плати за землю ; об'єктом робіт є земельна ділянка, яка знаходиться у власності або користуванні юридичних та фізичних осіб, але право власності на яку чи користування якою не посвідчено відповідним державним актом на землю нового зразка, договором оренди; матеріали робіт розглядаються та погоджуються відповідно виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад; вся технічна документація разом зі списками (реєстрами) власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, зведеного кадастрового плану (схеми) і кадастрового плану (схеми) на кожну окрему земельну ділянку з експлікацією угідь, матеріалами польових обстежень та кадастрових зйомок передається районному відділу, міському управлінню (відділу) земельних ресурсів (п.11,1.3, 4.4, 4.5 Тимчасових методичних вказівок).
Як вбачається із додатків 1 та 2 до розпорядження № 1321-р Хмельницької обласної державної адміністрації, пункту 1.1 договору довготермінового безоплатного користування майном від 27.07.1998 року, виписки із земельно-облікових документів Олешинської сільської ради станом на 01.01.1999 року, рішення Олешинської сільської ради № 7 від 21.09.2000 року - земельна ділянка ,на якій був розташований майданчик № 10 об»єкту 681/8 і яка передана в постійне користування Хмельницькому виробничо-торгівельному підприємству «Алмаз» площею 9,8 га. в т.ч.: ріллі 1,17 га., пасовищ 3,53 га., багаторічних насаджень 0,05 га., під господарськими дворами 1,17 га., під будівлями 0,22 га., під лісом 3,66 га. розміщена на території села Іванківці.
Згідно зі статтею 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (стаття 34 цього Кодексу).
Довідка управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 07.05.2012 року, складена на основі планово-картографічних матеріалів, не може бути прийнята як належний доказ того, що земельна ділянка площею 9,8 га відноситься до категорії земель лісогосподарського призначення та знаходиться за межами Олешинської сільської ради, оскільки не являється матеріалами інвентаризації даної земельної ділянки та складена значно пізніше ніж матеріали інвентаризації земель.
За таких обставин апеляційний господарський суд відхиляє означений доказ з огляду на його необґрунтованість.
Також, матеріали справи не містять проекту відведення означеної земельної ділянки, матеріалів із встановлення території адміністративно-територіальних утворень або їх частин, як це передбачено Законом України «Про землеустрій», технічної документації зі складання державного акта на право постійного користування землею та інших доказів щодо встановлення меж села Іванківці для співставлення із планом даної земельної ділянки.
Тобто, позивачем не доведено належними та допустимими доказами, знаходження земельної ділянки площею 9,8 га. на час її передавання у постійне користування Хмельницькому приватного виробничо - торгівельному підприємства "Алмаз", поза межами села Іванківці.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII, до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить: передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Статтею 19 Земельного кодексу України від 18 грудня 1990 року № 561-XII встановлено, що сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.
Поряд з тим, відповідно до п.1, ч.1 ст.16 Лісового кодексу України (в редакції станом на час прийняття спірного рішення) до відання селищних і сільських Рад народних депутатів у галузі регулювання лісових відносин на їх території належало надання земельних ділянок лісового фонду у постійне користування в межах селищ і сіл та припинення права користування ними.
За ст.13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (в редакції станом на час прийняття спірного рішення) до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить серед іншого і вирішення питання використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (в редакції станом на час прийняття спірного рішення) у місцевої державної адміністрації (як місцевої так і обласної) взагалі були відсутні повноваження щодо передачі у постійне землекористування будь-яких земель як у межах населених пунктів так і поза населеними пунктами.
За таких обставин колегія суддів не може погодитися із доводами позивача (апелянта) щодо порушення прав Хмельницької обласної державної адміністрації при ухвалення спірного рішення.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на дані норми колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що на час прийняття спірного рішення Олешинська сільська рада мала достатньо повноважень щодо надання земельних ділянок, як в межах населених пунктів ,так і за їх межами, вважає що Олешинська сільська рада при ухваленні спірного рішення діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України та не вбачає правових підстав для скасування скасування рішення Олешинської сільської ради №7 від 21.09.2000 року щодо затвердження матеріалів інвентаризації земель Хмельницького ВТП "Алмаз" площею 9,8 га. в т.ч.: ріллі 1,17га, пасовищ 3,53 га, багаторічних насаджень 0,05 га, під господарськими дворами 1,17 га, під будівлями 0,22 га, під лісом 3,66 га;
Також колегія суддів не погоджується із доводами апелянта, що невірне зазначення назви землекористувача у Державному акті на право постійного користування землею площею 9,8 га, виданого Олешинською сільською Радою народних депутатів від 22.09.2000 року Хмельницькому ВТП "Алмаз" є підставою для скасування як спірного рішення, так і державного акта.
Відповідно до пунктів 2.9 та 2.11 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затверджених наказом N 43 від 04.05.1999 року Державного комітету України по земельних ресурсах ( в редакції на час складання даного державного акта) : бланк державного акта на право постійного користування землею заповняється державною мовою. Всі записи мають бути зроблені чітко і ретельно, виправлення не допускаються. Заповнення вказаних документів можливе з використанням комп'ютерної техніки. Державний акт на право приватної власності на землю, на право колективної власності на землю, на право власності на землю або на право постійного користування землею складається у двох примірниках, підписується сільським, селищним, міським головою або головою відповідної державної адміністрації і скріплюється відповідною гербовою печаткою. Сторінку державного акта з зображенням плану земельної ділянки підписує начальник районного (міського) відділу (управління) земельних ресурсів Держкомзему України.
Колегія суддів розцінює невірне зазначення особи, якій виданий державний акт на право постійного користування землею від 22.09.2000 року, як технічну помилку ,допущену при складанні даного акта,яка виникла з вини органу,уповноваженого на складання державного акту.
При цьому, як і означена інструкція, так і інші норми законодавства, що регулюють земельні правовідносини, не містять імперативних норм про визнання недійсними як самих державних актів на право постійного користування землею, так і рішень, на підставі яких видані такі акти, у разі допущення технічних помилок з вини посадової особи, уповноваженої на складання державного акта.
Крім того, апеляційний господарський суд погоджується з висновками місцевого господарського суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог щодо скасування реєстрації державного акту на право постійного користування землею площею 9,8 га та щодо вимоги про вилучення з незаконного користування ВТП "Алмаз" земельної ділянки площею 9,8 га.
Інші доводи апеляційної скарги та пояснення прокурора не спростовують по суті правильного висновку суду, викладеного у рішенні.
В силу ст.ст. 33, 38, 43, 47 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, коли кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а суд, оцінивши подані по справі докази за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, повинен прийняти рішення за результатами обговорення усіх цих обставин.
Апеляційний господарський суд вважає, що судом першої інстанції в порядку статті 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно, повно і об'єктивно досліджено матеріали справи та вірно застосовані норми процесуального і матеріального права, у зв'язку з чим відсутні правові підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування чи зміни рішення господарського суду Хмельницької області від 02 липня 2012 року у справі № 20/5025/538/12 .
Керуючись ст.ст. 49,99,101,103,105 ГПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Хмельницької області від 02 липня 2012 року у справі № 20/5025/538/12 залишити без змін ,а апеляційну скаргу прокурора Хмельницького району залишити без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуюча суддя Олексюк Г.Є.
Суддя Сініцина Л.М.
Суддя Гулова А.Г.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2012 |
Оприлюднено | 02.10.2012 |
Номер документу | 26212462 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Олексюк Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні