Постанова
від 10.07.2012 по справі 5/5007/11/12
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" липня 2012 р. Справа № 5/5007/11/12

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддя Огороднік К.М.

суддя Тимошенко О.М. ,

суддя Коломис В.В.

при секретарі судового засідання Ващук К.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Новомихайлівський кар'єр" на рішення господарського суду Житомирської області від 04.05.12 р. у справі № 5/5007/11/12 (суддя Ляхевич А.А.)

за позовом Прокурора Коростенського району в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради, Коростенської районної ради Житомирської області, Михайлівської сільської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новомихайлівський кар'єр"

про стягнення 3113460,00 грн.

за участю представників сторін:

позивача 1 - не з'явився,

позивача 2 - не з'явився,

позивача 3 - не з'явився,

відповідача - Сищук В.В. (довіреність б/н від 04.07.2012 року)

прокуратури - не з'явився.

В судовому засіданні 10.07.2012 року відповідно до ст.ст. 85, 99 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Житомирської області від 04.05.2012 року у справі № 5/5007/11/12 частково задоволено позов; стягнуто з ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на користь Михайлівської сільської ради 1808076,00 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; стягнуто з ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на користь Коростенської районної ради 452019,00 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; стягнуто з ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на користь Житомирської обласної ради 753365,00 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; провадження у справі в частині стягнення 100000,00 грн. припинено; здійснено розподіл судових витрат у відповідності до ст.49 ГПК України.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" звернулось до Рівненського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Житомирської області від 04.05.2012 року у справі № 5/5007/11/12 скасувати в частині стягнення 2657187,00 грн. та прийняти нове, яким задоволити позовні вимоги в частині стягнення 356273,00 грн. В обґрунтування своїх вимог, апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права.

В судовому засіданні представник ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" повністю підтримав вимоги викладені в апеляційній скарзі.

Житомирська обласна рада, Коростенська районна рада надіслали на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі повноважних представників за наявними матеріалами.

Прокурор в судове засідання не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Розглянувши матеріали, заслухавши пояснення представника скаржника, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду матеріалів і вирішення спору, суд встановив наступне.

Як встановлено судом та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації № 309 від 07.10.2010 року надано ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованої на території Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області за межами населеного пункту.

В 2011 році Державним підприємством "Укрспецзем" Житомирська регіональна філія на замовлення ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на підставі договору № 181/3 від 06.04.2011 року, розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 75,2013 га із земель запасу Михайлівської сільської ради під розробку Новомихайлівського родовища граніту та розміщення промислового майданчика ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на території Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області.

Згідно вказаного проекту, розрахунку розмірів втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученнням сільськогосподарських угідь на земельній ділянці, яка розміщена на території Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області і намічена для передачі в оренду ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр", відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року № 1279 "Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню" ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" нараховано втрати сільськогосподарського виробництва у сумі 3113460,00 грн.

Вказаний проект землеустрою затверджено розпорядженням голови Житомирської державної адміністрації № 320 від 12.09.2011 року. Крім того, зазначеним розпорядженням зобов'язано ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва.

15.11.2011 року між Коростенською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка розташована на території Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області (поза межами населених пунктів) - згідно розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації від 12.09.2011 року № 320. Даний договір зареєстровано у Управлінні Держкомзему у Коростенському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.12.2011 року за №182230004000299. Додаток до вказаного договору акт прийомки-передачі земель в оренду свідчить про те, що орендовану за договором земельну ділянку передано відповідачу з 01.12.2011 року.

Відповідач, після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відшкодування витрат сільськогосподарського виробництва не здійснив, що й стало підставою для звернення із позовом до суду.

Під час розгляду справи, 02.04.2012 року в рахунок часткової сплати втрат відповідачем було сплачено частину заявленої до стягнення суми, а саме, в розмірі 100000,00 грн., про що свідчить платіжне доручення № 464 від 02.04.2012 року та довідка від 04.05.2012 року № 06.2-09/4095, видана Головним управлінням Державної казначейської служби України у Житомирській області.

З таких обставин місцевий господарський суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог в сумі 3013460,00 грн. В частині стягнення 100000,00 грн. провадження у справі судом припинено. При цьому суд першої інстанції зазначив, що наявність на розгляді робочого проекту землеустрою щодо поліпшення існуючих земельних угідь шляхом зняття, перенесення, збереження та використання родючого шару грунту з земельної ділянки, переданої в оренду відповідачу, не спростовує факту несплати останнім у передбачений законом двохмісячний строк визначеної йому до сплати суми втрат сільськогосподарського виробництва. Станом на день прийняття рішення у справі робочий проект ще не затверджено у встановленому порядку, а тому приймати його до уваги як встановлений та затверджений факт, що спростовує позовні вимоги прокурора у даній справі суд не вправі.

Однак, господарським судом Житомирської області, при задоволенні позовних вимог, не враховано наступного.

На підставі розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації № 309 від 07.10.2010 року, яким було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 75,2013 га із земель запасу Михайлівської сільської ради під розробку Новомихайлівського родовища граніту та розміщення промисловоо майданчика, ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" було укладено договір № 181/03 від 06.04.2011 року із Житомирською регіональною філією Державного підприємства "Укрспецзем" Державного комітету України із земельних ресурсів. Одночасно із укладанням договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення товариством було укладено договір № 72 від 06.04.2011 року про розробку робочого проекту землеустрою щодо зняття, перенесення збереження та використання родючого шару грунту з земельної ділянки ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на якій здійснюється розробка родовища гранітів та розміщення промислового майданчика в межах Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області. Зазначені договори були укладені одночасно, в один і той же день, тобто товариство розпочало розробку проекту відведення та проекту щодо збереження грунтів одночасно. Проект землеустрою щодо відведення був поданий на затвердження Житомирської обласної державної адміністрації в серпні 2011 року. Підрядною організацією розробка проекту землеустрою щодо відведення була закінчена в серпні 2011 року, а не 06.04.2010 року, як зазначено в рішенні суду першої інстанції. Робочий проект щодо землювання був поданий на розгляд Коростенської районної державної адміністрації в березні 2012 року і до сьогоднішнього дня не розглянутий, що підтверджується наявними в матеріалах справи листами. Коростенською районною державною адміністрацією не затверджено акт вибору земельної ділянки на яку буде здійснюватися перенесення грунтів для збереження їх родючості. Коростенською районною державною адміністрацією повідомлено товариство про те, що в зв'язку з проведенням реорганізації відділів та управлінь робота комісії щодо вибору земельних ділянок призупинена.

Чинним земельним законодавством передбачений обов'язок землекористувача здійснити зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей. Витрати на здійснення зазначених видів робіт зменшують суму витрат на відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

Таким чином, як вбачаться з матеріалів справи виникнення спірних правовідносин у даній справі базується з одного боку на вимозі прокурора стягнути з відповідача суму втрат сільськогосподарського виробництва та з іншого -на твердженні відповідача щодо необхідності зарахування такої суми до суми його затрат на поліпшення малопродуктивних земель, передбачених робочим проектом.

Статтями 207-209 Земельного кодексу України передбачено умови та порядок відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок їх вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних з сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду до інших категорій земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як особливого національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ч. 5 ст. 207 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року № 1279 "Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню" (надалі -Порядок).

Відповідно до п. 4 Порядку, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадяться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом -у міру їх фактичного надання.

Відповідно до п. 3 Порядку, якщо сільськогосподарські і лісові угіддя надаються на умовах освоєння нових земель або поліпшення існуючих угідь, відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва провадиться з урахуванням витрат на проведення цих робіт.

Відповідно до ст. 166 Земельного кодексу України рекультивація порушених земель -це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.

Аналогічні положення містяться і в ст.52 Закону України "Про охорону земель".

Статтею 52 Закону України "Про охорону земель" також встановлено, що при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів з рекультивації порушених земель та підвищення родючості ґрунтів.

При знятті ґрунтового покриву здійснюється пошарове зняття і роздільне складування верхнього, найбільш родючого шару ґрунту, та інших прошарків ґрунту відповідно до структури ґрунтового профілю, а також материнської породи.

Об'єм ґрунтової маси, що підлягає зняттю і роздільному складуванню, визначається в проектах рекультивації порушених земель.

Рекультивація земельних ділянок здійснюється шляхом пошарового нанесення на малопродуктивні земельні ділянки або ділянки без ґрунтового покриву знятої ґрунтової маси, а в разі потреби - і материнської породи в порядку, який забезпечує найбільшу продуктивність рекультивованих земель.

Роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб, з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив, а роботи з нанесення знятої ґрунтової маси на малопродуктивні землі здійснюються за бажанням власників або землекористувачів, у тому числі орендарів, цих земельних ділянок за їх рахунок.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов'язковому порядку в разі рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь. Заходи, передбачені затвердженою у встановленому порядку документацією із землеустрою, є обов'язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у томі числі орендарями.

Статтею 25 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що власники земель та землекористувачі забезпечують виконання заходів з охорони земель, передбачених проектом землеустрою.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції, врахувавши вимоги ст. 207 Земельного кодексу України та п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року № 1279 "Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню", прийшла до висновку, що витрати ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр", передбачені проектом землеустрою щодо зняття, перенесення, збереження та використання родючого шару грунту з земельної ділянки ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" на якій здійснюється розробка родовища гранітів та розміщення промислового майданчика в межах Михайлівської сільської ради Коростенського району Житомирської області повинні зараховуватись до суми відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які просив стягнути прокурор. ТзОВ "Новомихайлівський кар'єр" вживає всіх дій, передбачених чинним законодавством та проектом землеустрою щодо зняття, перенесення, збереження та використання родючого шару грунту, відтак, позов в частині вимоги про стягнення 2657187,00 грн. є передчасним.

Колегія суддів вважає, що збереження поверхневого шару грунту (рекультивація) має пріоритетніше значення порівняно із грошовою компенсацією його знищення. Крім того, чине законодавство не передбачає механізму компенсації витрат товариству на зняття, перенесення, збереження та використання родючого шару.

За таких обставин, місцевий господарський суд невірно витлумачив норму матеріального права, внаслідок чого неправильно застосував норми матеріального права в даних правовідносинах та, відповідно, дійшов помилкового висновку щодо невключення витрат в сумі 2657187,00 грн. до стягуваних сум та задоволення в цій частині позовних вимог. Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає за необхідне частково скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти в цій частині нове рішення про відмову в позові.

Щодо припинення провадження у справі, то місцевим господарським судом обґрунтовано та правомірно припинено провадження у справі нав підставі п.1-1 ст.80 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п. 2 ч. 1 ст. 103, 105 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Новомихайлівський кар'єр" задоволити.

2. Рішення господарського суду Житомирської області від 04.05.2012 року у справі № 5/5007/11/12 скасувати в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Новомихайлівський кар'єр" (11523, Житомирська обл., Коростенський р-н, с.Михайлівка, вул.Вишняки, буд. 40А, ідентифікаційний код 34753351) на користь Михайлівської сільської ради (11523, Житомирська обл., Коростенський р-н, с. Михайлівка, вул. Вишняки, 40А, ідентифікаційний код 04348036) 1594312,20 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; на користь Коростенської районної ради (11500, Житомирська обл., м.Коростень, вул.Грушевського, буд.60/2, ідентифікаційний код 13577072) 398578,05 грн. втрат сільськогосподарського виробництва. на користь Житомирської обласної ради (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова, 1, ідентифікаційний код 13576948) 664296,75 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; в доход Державного бюджету України 54902,20 грн. судового збору.

Прийняти в цій частині нове рішення. В позові в частині стягнення 2657187,00 грн. відмовити.

В решті рішення залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.

Головуючий суддя Огороднік К.М.

Суддя Тимошенко О.М.

Суддя Коломис В.В.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.07.2012
Оприлюднено25.07.2012
Номер документу25183881
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/5007/11/12

Ухвала від 15.02.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Ляхевич А.А.

Ухвала від 19.06.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Ухвала від 09.02.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Ляхевич А.А.

Постанова від 08.10.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Ухвала від 20.09.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Постанова від 10.07.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Ухвала від 30.05.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Рішення від 04.05.2012

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Ляхевич А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні