УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "20" липня 2012 р. Справа № 17/5007/36/12
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Войдевич О.А. - дов. №762/8 від 21.03.2012р.
від відповідача: Лаврінчук Ю.С. - дов. №323 від 08.05.2012р.
від третьої особи: Новік О.І. - дор. №64/23 від 11.01.2012р.
природоохоронний прокурор: Чурін С.В. - посв. №67.
В порядку ст. 30 ГПК України в судовому засіданні прийняли участь:
- Ясінський В.В. - головний спеціаліст відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель, посв. НОМЕР_1 від 05.06.2012р. видане Державною інспекцією сільського господарства в Житомирській області (був присутній в судовому засіданні 17.07.2012р.);
- Іванюк Є.А. - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області, посв. №НОМЕР_2 від 19.04.2012р. видане Державною екологічною інспекцією у Житомирській області.
Розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Житомирській області (м.Житомир)
до Комунального підприємства "Коростишівський комунальник" (м. Коростишів, Житомирська область)
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Коростишівської міської ради (м. Коростишів, Житомирська область)
про стягнення 76210,64грн.
Відповідно до ст. 77 ГПК України, в судовому засіданні 17.07.2012р. оголошувалась перерва до 20.07.2012р.
Житомирським міжрайонним природоохоронним прокурором в інтересах Державної екологічної інспекції в Житомирській області пред'явлено позов про стягнення з Комунального підприємства "Коростишівський комунальник" 76210,64грн.
10.05.2012р. на адресу суду від представника відповідача надійшла заява №439 від 08.05.2012р. з додатками про залучення до справи третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача - Коростишівської міської ради.
Клопотання обґрунтоване тим, що засновником та власником підприємства є сесія Коростишівської міської ради, виконання рішень якої обов'язкові для підприємства.
Полігон твердих побутових відходів є власністю Коростишівської міської ради, рішеннями якої за №494 від 19.11.2008р., №373 від 13.11.2009р., №333 від 20.10.2010р., №290 від 14.09.2011р. КП "Комунальник" щорічно надавався дозвіл на тимчасове складування твердих побутових відходів в районі с.Бобрик, Коростишівського району.
Відповідно до ст.27 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.
Ухвалою господарського суду Житомирської області від 10.05.2012р. залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Коростишівську міську раду.
В судовому засіданні 29.05.2012р. представник третьої особи подав письмові пояснення по справі.
Представник відповідача в судовому засіданні 14.06.2012р. подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив щодо позовних вимог.
17.07.2012р. на адресу суду від позивача надійшов лист №1749/2-2-626 від 03.07.2012р. на виконання вимог ухвали суду від 14.06.2012р. з додатками.
Прокурор та представник позивача в судовому засіданні 20.07.2012р. позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Представник відповідача та представник третьої особи в судовому засіданні 20.07.2012р. проти позову заперечили.
В порядку ст.30 ГПК України в судовому засіданні 20.07.2012р. надав усні пояснення по суті спору державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області Іванюк Є.А.
Заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
26.10.2011р. Державною екологічною інспекцією у Житомирській області (позивач у справі) проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством "Коростишівський комунальник" (відповідач у справі), за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 26.10.2011р. та акт обстеження засміченої земельної ділянки (а.с.9-11 том 1).
Даною перевіркою встановлено, що на земельній ділянці сільськогосподарського призначення (землі запасу) загальною площею 17320,6 кв.м відповідачем розміщено несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, яке знаходиться за межами с.Бобрик Коростишівського району та 500м від дороги "Коростишів-Бобрик".
Акт обстеження та акт перевірки підписані директором відповідача Шашкіним О.А. без зауважень.
За розміщення несанкціонованого сміттєзвалища твердих побутових відходів та засмічення відповідачем земельної ділянки площею 17320,6 кв.м позивачем був здійснений розрахунок розміру шкоди, що склала 76210,64грн.
Суд вважає, що позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню з наступних підстав.
Повноваження органів управління в галузі охорони навколишнього природного середовища визначені Законом України від 25.06.1991р, №1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища" (далі -Закон), відповідно до якого спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій (ст. 16 Закону).
До компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать, в тому числі, державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки (пункт «б» частини першої статті 20 Закону), подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пункт "з" частини першої статті 20 Закону), складання протоколів та розгляд справ про адміністративні правопорушення в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів (пункт "и" частини першої статті 20 Закону).
Згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію України (далі -Положення), затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011р. № 454/2011, Державна екологічна інспекція України (далі - Інспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Інспекція входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Як передбачено Положенням, Інспекція в межах своїх повноважень забезпечує здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів; додержанням режиму територій та об'єктів природно-заповідного фонду; за екологічною та радіаційною безпекою (у тому числі у пунктах пропуску через державний кордон і в зоні діяльності митниць призначення та відправлення) під час імпорту, експорту та транзиту вантажів і транспортних засобів; біологічною і генетичною безпекою щодо біологічних об'єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів (ГМО) у відкритій системі; поводженням з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) і небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами.
Відповідно до п. 7 Положення, Інспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).
Згідно з Положенням, Інспекція та її посадові особи під час виконання покладених на них завдань особи мають право:
- обстежувати в установленому порядку підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та видів господарської діяльності військові й оборонні об'єкти, а також об'єкти органів внутрішніх справ, органів Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України в місцях їх постійної дислокації, при проведенні військових навчань, маневрів, а також під час передислокації військ та військової техніки, крім випадків особливих ситуацій, що оголошуються відповідно до законодавства України, у будь-який час з метою перевірки додержання ними вимог охорони навколишнього природного середовища, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки;
- пред'являти підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності і видів господарської діяльності, громадянам, а також іноземним фізичним і юридичним особам вимоги щодо здійснення відповідних заходів з охорони, раціонального використання, відтворення природних ресурсів, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки, організації виробничого інструментально-лабораторного контролю за викидами (скидами) забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище відповідно до галузі атестації вимірювальних лабораторій (охорона навколишнього природного середовища);
- посадові особи під час виконання покладених на них завдань мають право: - складати акти перевірок і протоколи про адміністративні порушення законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, використання, відтворення та охорони природних ресурсів, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки. У разі неможливості встановлення особи порушника на місці державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища можуть доставляти порушника до органів внутрішніх справ, органів місцевого самоврядування та Державної прикордонної служби України;
- давати обов'язкові для виконання приписи про усунення виявлених порушень з питань, що належать до її повноважень;
- розглядати справи про адміністративні правопорушення у галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки відповідно до законодавства;
- застосовувати у випадках, передбачених законодавством, економічні санкції до підприємств, установ та організацій за порушення вимог законодавства, уживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування збитків і втрат, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
На територію Житомирської області поширюються повноваження Державної екологічної інспекції в Житомирській області.
Таким чином, проведення 26.10.2011р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській області перевірки відповідача мало місце відповідно до повноважень та компетенції позивача.
Законодавчим актом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляджу (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України від 05.04.2007р., № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
В розумінні даного Закону державний нагляд (контроль) -це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (стаття 1 "Визначення термінів").
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" його дія поширена на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Виключний перелік відносин, на які не поширюється дія Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», передбачений частиною 2 статті 2 даного Закону, серед яких відсутні відносини, що виникають під час здійснення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства. Дана норма носить імперативний характер, а тому не підлягає розширеному тлумаченню.
Отже, оскільки як органи виконавчої влади, так і органи місцевого самоврядування є органами державного нагляду (контролю), і господарська діяльність в сфері природоохоронного законодавства є предметом державного нагляду (контролю), на який поширюється дія Закону, оцінка наявних у справі акту обстеження від 26.10.2011р. та акту перевірки від цієї ж дати повинна здійснюватись на відповідність встановленій Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" процедурі проведення заходів державного нагляду (контролю) та складання розпорядчих документів.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (ст. 1 Закону). Плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання (ч. 11 ст. 4 Закону).
Проведення перевірки відповідача 26.10.2011р. носило позаплановий характер, підставою для проведення якої стала вимога прокуратури Коростишівського району.
Підставами для здійснення позапланових заходів, в силу ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є: подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів; настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Частиною 2 статті 62 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Додержання законів, що стосуються охорони навколишнього середовища, є предметом прокурорського нагляду (ст. 19 Закону України "Про прокуратуру"), здійснюючи який прокурор має право вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз (пункт 3 частини першої статті 20 Закону України "Про прокуратуру").
Отже, проведення перевірки 26.10.2011р. як позапланового заходу здійснювалось з підстав, передбачених Законом України "Про прокуратуру", що допускається ч. 2 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", для проведення якого не потрібна згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення.
Частинами 1, 2, 4, 5 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформлюється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою. Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.
Вищевказані вимоги при проведені перевірки 26.10.2011р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській області були додержані, дані про порушення процедури проведення перевірки суду не надані. Зокрема, позивачем були оформлені вищевказані розпорядчі документи (наказ та направлення), які за змістом та формою відповідають вимогам Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", перевірка проводилась в присутності заступника керівника відповідача, за результатами перевірки складено акт, який містить відомості, визначені п. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Підсумовуючи викладене, суд приймає акт обстеження та акт перевірки від 26.10.2011р. як допустимі докази у розумінні ст. 34 ГПК України, що фіксують засмічення земельної ділянки.
Крім того, слід зазначити, Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів (Закон України від 25.06.1991, № 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища").
Об'єктами правової охорони навколишнього природного середовища, які підлягають державній охороні і регулюванню використання на території України є: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовуванні в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ст. 1 Земельного кодексу України).
Землекористувачі земельних ділянок зобов'язані при здійснені господарської діяльності забезпечувати захист земель від забруднення (ст. 3 Закону України "Про охорону земель"). Господарська діяльність що призводить до забруднення земель і ґрунтів забороняється (ст. 45 Закону України "Про охорону земель").
Одним з обов'язків, який Законом України "Про охорону земель" (ст. 35) покладена на власників і землекористувачів, в тому числі орендарів, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності є обов'язок дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України.
Здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища є однією з обов'язкових екологічних вимог, яких повинні додержуватись громадяни, підприємства, установи та організації при використанні природних ресурсів (стаття 40 "Про охорону навколишнього природного середовища").
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України визначає Закон України від 05.03.1998, № 187/98-ВР "Про відходи".
Відходами є будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення (ст. 1 Закону України "Про відходи").
Суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів (п. "а" ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи"), не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах (п. "з" ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи"), відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України (п. "л" ч. 1 ст. 17 Закону України "Про відходи").
Вимоги щодо зберігання відходів визначені ст. 33 Закону України "Про відходи". Згідно з даною нормою зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.
Як зазначено вище, під час перевірки були виявлені тверді побутові відходи.
З огляду на викладене, відповідач порушив вимоги природоохоронного законодавства.
Порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища, відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у, зокрема, порушенні прав громадян на екологічно безпечне навколишнє природне середовище, допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище.
Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно з вимогами ч.1 ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода завдана внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища підлягає компенсації в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від плати за забруднення навколишнього природного середовища погіршення якості природних ресурсів.
Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами встановлює Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.2007 р. N 149 (далі - Методика).
Як вбачається з письмових пояснень державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області Іванюка Є.А. (а.с. 134-137 том 1) визначаючи розмір шкоди, позивач виходив із наступного.
При перевірці на земельній ділянці загальною площею 1,73 га. не можливо було визначити об'єм відходів (їх товщину шару), що спричинили засмічення, а також для повного, обґрунтованого та точного розрахунку розміру шкоди, КП «Коростишівський комунальник» надано довідку від 26.10.2011 року щодо кількості вивезених відходів протягом 2009 -2011 років (а.с. 13 том 1).
На підставі листа Державної податкової адміністрації у Житомирській області №19096/10/15-3-114 від 07.10.2010р. та Згоди Заступника Міністра охорони навколишнього природного середовища Володіна А.В. №22192/26/10-10 від 01.11.2010р., 26.11.2010р. Державною екологічною інспекцією в Житомирській області проведено позапланову перевірку КП "Коростишівський комунальник" в частині визначення обсягів відходів та класу небезпеки.
За результатами перевірки проведеної 26.10.2011р. встановлено, що відповідач здійснює розміщення побутових відходів IV класу небезпеки за межами м. Коростишів на землях Коростишівської міської ради, біля с. Бобрик Коростишівського району. На момент перевірки підприємством розміщено 62594 м побутових відходів. Заміри проводились повіреною металевою мірною стрічкою довжиною 30 м.
У зв'язку з вищевикладеним, Державною екологічною інспекцією в Житомирській області направлено лист №3073/5 від 24.11.2011р. прокуратурі Житомирської області стосовно вжиття заходів прокурорського реагування щодо визначення в діях посадових осіб Коростишівської міської ради та КП "Кростишівський комунальник" ознак злочину.
На виконання вимоги слідчого Житомирської міжрайонної природоохоронної прокуратури Козачука А.П. №44/3 к/с від 22.03.2012р. Державною екологічною інспекцією у Житомирській області проведено відбір 4 (чотирьох) проб ґрунту за межами с. Бобрик Коростишівського району на землях запасу Коростишівської міської ради на території місця видалення твердих побутових відходів з метою виявлення можливого забруднення ґрунтів.
Згідно протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №02-12 від 05.04.2012р. встановлено забруднення 3 земельних ділянок.
Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №149 від 04.04.2007р. та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.04.2007р. за №422/13689, загальний розмір шкоди, зумовленої забруднення 3 (трьох) земельних ділянок становить 56 998,84грн.
Відповідно до п. 5.5. Методики розмір шкоди внаслідок засмічення земель визначається за формулою (6):
Р шз = А х Б х Г оз х П дз х К зз х К нв х К ег, де:
А - питомі витрати на ліквідацію наслідків засмічення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5.
Б - коефіцієнт перерахунку, що при засміченні земельної ділянки побутовими, промисловими та іншими відходами дорівнює 10.
Г оз - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала засмічення. Згідно довідки Управління Держкомзему у Коростишівському районі №01 - 12/2191 від 11.11.2011р. визначення нормативно грошової оцінки за межами населених пунктів Коростишівського району не проведено.
Відповідно до п.п. 5.6.1. Методики грошова оцінка земель здійснюється за п.п. 4.7.1. Методики, згідно якого застосовуються відповідні понижувальні коефіцієнти до нормативної грошової оцінки угідь по відповідному адміністративному району. Листом № 422/05/11 - 11 від 01.02.2011р. Головне Управління Держкомзему у Житомирській області надано грошову оцінку сільськогосподарських угідь по Житомирській області станом на 01.01.2011р. (з урахуванням коефіцієнтів індексації). Застосовується понижуючий коефіцієнт - 0,5 до нормативної грошової оцінки пасовищ Коростишівського району - 4460,80 грн/га (0,44 грн/м2 * 0,5 = 0,22 грн/м2).
П дз - площа засміченої земельної ділянки.
Актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 26.10.2011р. зафіксовано засмічення земельної ділянки відходами загальною площею 17 320,6 кв. м.
К зз - коефіцієнт засмічення земельної ділянки, що характеризує ступінь засмічення її відходами, який визначається за додатком (6) Методики.
Відповідно до довідки відповідача від 26.10.2011 року (а.с. 13 том 1) кількість вивезених відходів протягом 2009 - 2011 років становить 98 051,1 куб. м і коефіцієнт дорівнює 4,0.
К нв ~ коефіцієнт небезпеки відходів, який визначається за додатком (5) Методики та дорівнює 1,0.
К ЕГ - коефіцієнт еколого - господарського значення земель визначається за додатком (2) та становить 1,0.
Отже, шкода, завдана внаслідок засмічення, становить 76210,64грн.
Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позов (а.с. 83, 84 том 1) відхиляються судом як необґрунтовані та спростовуються матеріалами справи.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Сплата судових витрат покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Комунального підприємства "Коростишівський комунальник", 12501, Житомирська область, м. Коростишів, вул. Карла Лібкнехта, 6, ідентифікаційний код 34403526:
- на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Житомирській області, 10014, м.Житомир, вул. Черняхівського, 12-а, ідентифікаційний код 34973282 - 76210,64грн. шкоди, які перерахувати на розрахунковий рахунок фонду охорони навколишнього природного середовища Коростишівської міської ради р/р 33118331700269 УДКСУ у Коростишівському районі, код ЗКПО 37927181, код платежу 24062100 МФО 811039;
- в доход Державного бюджету України - 1609,50грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 25.07.12
Суддя Шніт А.В.
1-до справи;
2-відповідачу рек. з пов.;
3-третій особі рек. з пов.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2012 |
Оприлюднено | 30.07.2012 |
Номер документу | 25405211 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні