Рішення
від 11.07.2012 по справі 11/290-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/290-06 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,   тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ "11" липня 2012 р.                                                            Справа № 11/290-06 вх. № 8679/4-11 Суддя господарського суду Суярко Т.Д.  при секретарі судового засідання Алексєєвої Т.О. за участю представників сторін:      позивача - Левченко А.О., дов. №01-14/969 від 01.03.12р. відповідача - не з`явився прокурор - не з`явився    розглянувши справу за позовом Харківського міжрайонного прокурора Харківської області  в інтересах держави в особі Харківської районної державної адміністрації Харківської області, м. Харків   до  Міжнародної благодійної організації "Милосердя", смт. Покотилівка   про  звільнення земельної ділянки ВСТАНОВИВ: Харківський міжрайонний прокурор Харківської області в інтересах держави  в особі Харківської районної державної адміністрації звернувся до суду з позовом, в якому просить зобов"язати відповідача - Міжнародну благодійну організацію "Милосердя" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 63, 8 га та повернути її за належністю позивачеві. Ухвалою господарського суду Харківської області від 16 квітня 2007 року (суддя Черленяк М.І.) провадження у даній справі було зупинено до розгляду справи № АС-21/196-07 за позовом МБО "Милосердя" до Харківської районної ради, Харківської районної державної адміністрації про скасування рішення Харківської районної ради про відмову МБО "Милосердя" в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки; зобов"язання Харківської районної ради прийняти рішення про затвердженння технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок; зобов"язання Харківської районної державної адміністрації укласти з позивачем договір оренди земельних ділянок. Цією ж ухвалою сторони було зобов"язано надати до господарського суду Харківської області результати розгляду справи № АС-21/196-07. Розпорядженням заступника голови господарського суду Харківської області від 13.09.10р., у зв'язку з обранням Черленяка М.І. суддею Харківського апеляційного господарського суду, справу № 11/290-06 передано судді Суярко Т.Д. Ухвалою господарського суду Харківської області від 12.06.12р. поновлено провадження у справі та призначено її розгляд на "02" липня 2012 р. о  11:30 год. Ухвалою господарського суду Харківської області від 02.07.12р. розгляд справи було відкладено на 11.07.12р. о 11:40 год. Прокурор у судові засідання 02.07.12р. та 11.07.12р. не з"являвся, про причини неявки суд не повідомляв, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується відмітками про отримання ухвал суду від 12.06.12р. та від 02.07.12р. на повідомленнях про вручення поштового відправлення, які містяться в матеріалах справи (т.2 арк.с.134, 149). Представник відповідача у судове засідання 11.07.12р. не з"явився, про причини неявки суд не повідомляв, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується його відмітка на повідомленні про дату, час та місце наступного засідання суду (т.2 арк.с.140). У судовому засіданні 02.07.12р. представник відповідача проти позову заперечував в повному обсязі. Представник позивача підтримує позовні вимоги у повному обсязі та просить суд їх задовольнити, мотивуючи позовні вимоги тим, що спірну земельну ділянку було зайнято відповідачем самовільно. З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд встановив наступне. 10.05.06р. головним спецалістом Харківського міжрайонного відділу Управління з контролю за використанням та охороною земель у Харківській області Степаненком О.В. було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства Міжнародною благодійною організацією «Милосердя» (Харківський район, с.Покотилівка, вул..Нова, 3). За результатами вказаної перевірки складено відповідний акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, в якому зазначено, що на момент перевірки земельна ділянка площею, орієнтовно, 63,8 га використовується для товарного сільськогосподарського виробництва, а саме 61,3 га – під ріллею; 1,6 га – під ягідником; 0,9 га під яблуневим садом, документів, що посвідчують право власності, чи право користування не оформлено, що є порушенням ст..125 Земельного кодексу України. Цього ж дня головним спецалістом Харківського міжрайонного відділу Управління з контролю за використанням та охороною земель у Харківській області Степаненком О.В. складено протокол про адміністративне правопорушення №2063, а також винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №15, якою визнано громадянина Василенка П.Д. винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст..53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн. Також, 10.06.06р. головним спецалістом Харківського міжрайонного відділу Управління з контролю за використанням та охороною земель у Харківській області Степаненком О.В. видано припис №1391 про усунення порушення земельного законодавства до 10.06.06р. У зв"язку з викладеним, позивач та прокурор, посилаючись на незаконне використання відповідачем земельної ділянки, положення ст.ст.116, 125, 126, 149 Земельного кодексу України, просять суд зобов"язати відповідача – Міжнародну благодійну організацію «Милосердя» звільнити самовільно зайняту земельну ділянку загальною площею 63,8 га та повернути її за належністю Харківській районній державній адміністрації. Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного. Стаття 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції станом на момент проведення перевірки - травень -квітень 2006 року)  визначає самовільне зайняття земельної ділянки як  будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її .передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними. Відповідно до ст. 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції станом на момент проведення перевірки - травень -квітень 2006 року) державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. За змістом ст. 9 вказаного Закону державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється, зокрема, шляхом: проведення перевірок, розгляду звернень юридичних і фізичних осіб. Згідно приписів ст. 10 зазначеного Закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема, мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Відповідно до п.4.1. Порядку планування та проведення перевірок з питань  здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003  N 312 (далі - Порядок) (в редакції станом на момент проведення перевірки - травень - квітень 2006 року), державні інспектори проводять перевірки стану дотримання земельного законодавства у присутності власників земельних ділянок чи землекористувачів або уповноважених ними осіб, а також осіб, які вчинили порушення земельного законодавства. У разі відсутності при перевірці власника чи землекористувача або уповноважених  ними осіб перевірка проводиться за наявності двох свідків. При проведенні перевірки державний інспектор, зокрема, уточнює відповідність місця  розташування  та  меж земельної ділянки, мір ліній, визначених у документах, які посвідчують право користування  земельною  ділянкою,  фактичним   мірам ліній на місцевості (п.4.2 Порядку). Відповідно до п.п.5.1, 5.3-5.6 Порядку, при проведенні всіх видів перевірок державний інспектор складає акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства. Акт складається у двох примірниках. Перший примірник акта  залишається у державного інспектора, який проводить перевірку, другий -  вручається  або надсилається керівнику юридичної  особи  чи  фізичній  особі, які  перевірялись. При проведенні спільних перевірок з іншими органами контролю копія акта надається цим органам. При врученні  акта юридичній чи фізичній особі особисто в примірнику акта,  який залишається в інспектора, робиться відмітка про  дату  вручення  акта  та  ставиться підпис особи, яка його отримує. У разі надсилання акта поштою на примірнику акта, який залишається в інспектора, робиться  відповідна  відмітка.  Акт надсилається з повідомленням про вручення. В акті  наводиться план-схема місця розташування земельної ділянки (схематичний   абрис чи викопіювання з картографічних матеріалів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості  та  зазначенням  суміжних  землекористувачів). На плані-схемі вказується загальна площа земельної ділянки та площа, на якій виявлено  порушення  (забруднення,  самовільне  зайняття тощо). Згідно п.6.1-6.2 Порядку, у разі виявлення порушення земельного  законодавства державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення. З метою усунення наслідків виявленого порушення державний інспектор видає особі, яка скоїла правопорушення, припис про їх усунення Термін  усунення  наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30-денного строку. У разі невиконання особою, яка допустила порушення земельного  законодавства,  припису  протягом  указаного  в  ньому строку,  державний інспектор складає протокол про  адміністративне правопорушення  (за  невиконання припису) за статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.  З  метою усунення  наслідків  правопорушення державний  інспектор повторно видає  припис  про  припинення  правопорушення чи усунення його наслідків  та  встановлює  строк  його  виконання,  але  не більше 30-денного строку (п.6.4 Порядку). При повторній відмові особи виконати припис (припинити порушення  земельного законодавства чи усунути його наслідки) та при вжитті до неї усіх можливих заходів адміністративного впливу інспекційний орган Держкомзему інформує про це відповідний орган прокуратури,  орган   виконавчої  влади або  орган  місцевого самоврядування (п.6.5 Порядку). Таким чином, законодавством чітко врегульовано порядок проведення перевірок дотримання вимоги земельного законодавства та їх документального оформлення. Належними доказами на підтвердження факту самовільного зайняття земельної ділянки, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; - протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);  акт обстеження земельної ділянки. Саме вказані документи в їх сукупності можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав. (Аналогічна позиція викладена й у п.4.2.3 Рекомендацій Президії Вищого господарського суду України від 02.02.2010 р. N 04-06/15). Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Однак, прокурором та позивачем, на підтвердження факту самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки загальною площею 63,8 га, надано лише акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 10.05.06р. (арк.с.13), протокол про адміністративне правопорушення №2063 від 10.05.06р., постанову про накладення адміністративного стягнення №15 від 10.05.06р., а також припис №1391 від 10.05.06р. про усунення порушення земельного законодавства до 10.06.06р. При цьому прокурором та позивачем не надано акту обстеження земельної ділянки, а також доказів на підтвердження невиконання відповідачем припису №1391 від 10.05.06р. про усунення порушення земельного законодавства (доказів повторної видачі припису про усунення порушень земельного законодавства, у відповідності до п.6.5 Порядку). Відповідно до ст.ст. 4-2, 4-3, 32, 33 ГПК України, сторони та  інші  особи,  які   беруть   участь  у  справі, на засадах змагальності та рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, обгрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи  відсутність  обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Згідно ч. 2 ст.34 ГПК України, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Відсутність усіх передбачених чинним законодавством матеріалів справи про адміністративне правопорушення (акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протоколу про адміністративне правопорушення, припису з вимогою усунення порушення земельного законодавства, акту обстеження земельної ділянки) унеможливлює достовірне встановлення факту самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки, розміру зайнятої ділянки та періоду часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав. Надані прокурором та позивачем в обгрунтування позовних вимог документи (акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 10.05.06р. (арк.с.13), протокол про адміністративне правопорушення №2063 від 10.05.06р., постанову про накладення адміністративного стягнення №15 від 10.05.06р., а також припис №1391 від 10.05.06р. про усунення порушення земельного законодавства) не можуть вважатись достатніми доказами на підтвердження самовільного зайняття  відповідачем у 2006 році спірної земельної ділянки у розумінні наведених вище норм чинного законодавства. Крім того, прокурором та позивачем не надано доказів на підтвердження факту самовільного зайняття земельної ділянки загальною площею 63,8 га, звільнити яку прокурор просить зобов»язати відповідача, станом на момент прийняття рішення у даній справі (липень 2012 року). Згідно п."б" ч.1 ст.211 ЗК України  (в редакції станом на момент проведення перевірки - травень -квітень 2006 року), громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок. Відповідно до ст.212 ЗК України (в редакції станом на момент проведення перевірки - травень -квітень 2006 року), самовільно зайняті земельні ділянки підлягають  поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду. З огляду на наведене, приймаючи до уваги, що прокурором та позивачем належними та допустимими доказами не доведено факту самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки загальною площею 63,8 га, а матеріали справи не містять інформації щодо визнання позову та факту самовільного зайняття земельної ділянки відповідачем, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог про зобов"язання відповідача звільнити вказану ділянку. Враховуючи викладене та керуючись Порядком планування та проведення перевірок з питань  здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 12.12.2003 N 312, ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", ст.ст. 1, 4, 12, 22, 32, 33, 38, 43, 44, 49, 75, ст.ст. 82-85 ГПК України, суд,-   ВИРІШИВ: В задоволенні позову - відмовити. Повне рішення складено 16.07.12р. Суддя                                                          Суярко Т.Д.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення11.07.2012
Оприлюднено02.08.2012
Номер документу25449282
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/290-06

Рішення від 11.07.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 02.07.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 12.06.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 30.06.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 27.02.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ліпчанська Н.В.

Судовий наказ від 04.12.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Постанова від 30.08.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Рішення від 05.07.2006

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Ю.О.

Ухвала від 20.06.2006

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зражевський Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні