16/206-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18.11.08р.
Справа № 16/206-08
За позовом Міністерства транспорту та зв'язку України, м. Київ
до Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
Третя особа-1: Державне підприємство "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ
Третя особа-2: Державна адміністрація залізничного транспорту України (Укрзалізниця), м. Київ
Третя особа-3: Комунальне підприємство "Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації", м. Дніпропетровськ
про визнання права власності
Суддя ЗАГИНАЙКО Т.В.
Представники:
від позивача: Пащук В.В.- юрисконсульт 2-ої категорії, дов. від 01.08.2008р. №5675/15/14-8;
від відповідача: Коптілов Ю.В.- головний спеціаліст, дов. від 27.12.2007р. №4/11-551;
від третьої особи-1: Серневич С.П.- начальник виробничо-технічного відділу, дов. від 23.09.2008р. №924;
Тележинська А.А.- юрисконсульт 2-ої категорії,
дов. від 01.01.2008р.;
від третьої особи-2: не з'явився, про час і місце судового засідання був повідомлений належним чином;
від третьої особи-3: Попов О.О. - представник, дов. від 02.07.2008р. №836 №8362 (був присутній у судовому засіданні 01.10.2008р.)
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить визнати право власності за державою Україна в особі позивача на ангар для вагонів (літера I - 1), будівлю підзарядної (літера Ф-1), будівлю контрольно-пропускного пункту (літера Щ-1), будівлю трансформатора зварювального ТС-2 (літера 1А), будівлю трансформатора зварювального ТС-1 (літера 1Б), склад цеху швидкісного руху (літера 1Г), будівлю трансформатора зварювального ТС-3 (літера 1Ж), будівлю трансформатора зварювального ТС-5 (літера 1З), будівлю трансформатора зварювального ТС-4 (літера 1І), що знаходяться по пр. Калініна, 42-б у м. Дніпропетровську та знаходяться в повному господарському віданні Державного підприємства “Придніпровська залізниця".
Відповідач у відзиві (вх. №16500 від 18.11.2008р.) на позов зазначає, що об'єкти нерухомості, що є предметом спору, є самочинними, оскільки були побудовані без відповідного дозволу, передбаченого статтями 24, 29 Закону України “Про планування та забудову території”, та просить суд прийняти рішення згідно з чинним законодавством відповідно до матеріалів справи та при умові відповідності самочинно збудованого об'єкту будівельно-технічним нормам.
Третя особа-1 у листі (вх.№15334 від 23.10.08р.) підтримує позовні вимоги позивача та просить задовольнити їх у повному обсязі, оскільки: - комплекс будівель по проспекту Калініна, 42-б у м. Дніпропетровську знаходиться на балансі Відокремленого підрозділу "Дніпропетровське пасажирське вагонне депо" Державного підприємства "Придніпровська залізниця" і відображені в самостійному балансі підприємства; - відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 31.08.2005р. Придніпровській залізниці, як землекористувачу, виданий Державний акт на право постійного користування землею для фактичного розміщення залізничної колії з допоміжними спорудами; - про проведенні поточної інвентаризації нерухомого майна представником КП "Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації" Дніпропетровської обласної ради було проведено інвентаризаційні роботи та виготовлено технічний паспорт; - при проведенні цих робіт були виявлені об'єкти самовільного будівництва, про що були зроблені відповідні записи в інвентаризаційній справі.
Треті особи-2, 3 витребуваних судом пояснень по суті заявленого позову та відзиву на позов не надали.
Оригінали документів, оглянуті у судових засіданнях, відповідають копіям, залученим до матеріалів справи.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу за допомогою технічних засобів представниками учасників судового процесу заявлено не було.
За згодою представників сторін у судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін та третіх осіб-1, 3, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
- згідно технічного паспорту на комплекс нежитлових будівель та споруд по пр. Калініна, буд.42-Б, складеного третьою особою-3 - Комунальним підприємством „Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації” Дніпропетровської обласної ради станом на 14.09.2007р., внесено дані про самовільне будівництво, а саме: - ангару для вагонів, літ. І-1; - будівлі підзарядної, літ.Ф-1, загальною площею 50,9 кв.м; - будівлі контрольно-пропускного пункту, літ. Щ-1, загальною площею 4,7 кв.м; - будівлі трансформатора зварювального ТС-2, літ.1А; - будівлі трансформатора зварювального ТС-1, літ.1Б; - складу цеху швидкісного руху, літ.1Г; - будівлі трансформатора зварювального ТС-3, літ.1Ж; - будівлі трансформатора зварювального ТС-5, літ.1З; - будівлі трансформатора зварювального ТС-4, літ.1І;
- у технічному паспорті також зазначено, що об'єкти нерухомості літ. І-1, літ.Ф-1, літ. Щ-1, літ.1А, літ.1Б, літ.1Г, літ.1Ж, літ.1З, літ.1І підлягають введенню в експлуатацію, узаконенню;
- відповідно до частини 1 статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил;
- як вбачається з матеріалів справи зазначені об'єкти самочинного будівництва знаходяться на території Відокремленого структурного підрозділу “Дніпропетровське пасажирське вагонне депо”, що є відповідно до пункту 3.1 Положення про відокремлений структурний підрозділ “Дніпропетровське пасажирське вагонне депо” Державного підприємства “Придніпровська залізниця” відокремленим структурним підрозділом Державного підприємства “Придніпровська залізниця” (третя особа-1 у справі);
- згідно із пунктом 1.1 Статуту Державного підприємства “Придніпровська залізниця” Державне підприємство “Придніпровська залізниця” –це державне унітарне підприємство і діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності, яке входить до сфери управління Міністерства транспорту та зв'язку України (позивач у справі) і підпорядковане Державній адміністрації залізничного транспорту України “Укрзалізниця” (третя особа-2 у справі);
- відповідно до частини 3 статті 73 Господарського кодексу України майно державного унітарного підприємства перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління;
- як вбачається з матеріалів справи самочинно збудовані будівлі та споруди розташовані на земельних ділянках, що знаходяться у постійному користуванні третьої особи-1 – Державного підприємства “Придніпровська залізниця” на підставі Державного акту від 31.08.2005р. серія ЯЯ№046784 на право постійного користування земельною ділянкою площею 13,9235 га, що розташована від 186 км + 400 м до 187 км + 500 м у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська, та Державного акту від 31.08.2005р. серія ЯЯ№046787 на право постійного користування земельною ділянкою площею 7,1834 га, що розташована від 185 км + 500 м до 186 км + 400 м у Ленінському районі м. Дніпропетровська; зазначені земельні ділянки надані третій особі-1 для фактичного розміщення залізничної колії з допоміжними спорудами;
- відповідно до технічних звітів №11095-ТЗ, №11092-ТЗ, №11094-ТЗ, №11093-ТЗ, №11096-ТЗ, №11097-ТЗ, №11094-ТЗ, №11093-ТЗ, складених у 2008 році Державним підприємством “Дніпропетровський проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України” (ДП “Дніпрозалізничпроект”), що діє на підставі ліцензії Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 09.11.2007р. Серія АВ №359001 зі строком дії до 24.03.2011р., будівля складу цеху швидкісного руху, будівля трансформатора зварювального ТС-5, будівля трансформатора зварювального ТС-2, будівля трансформатора зварювального ТС-3, будівля контрольно-пропускного пункту, будівля підзарядної підстанції, будівля трансформатора зварювального ТС-1 та будівля трансформатора зварювального ТС-4 знаходяться у нормальному стані;
- відповідно до висновку про технічний стан за результатами обстеження на об'єкт –металевий ангар, складеного у 2007р. Виробничо-торгівельним малим колективним підприємством „Проектмаш”, що діє на підставі ліцензії Державного комітету України з будівництва та архітектури від 30.12.2004р. Серія АБ №208159 зі строком дії до 30 грудня 2009р. будівля металевого ангару м. Дніпропетровськ знаходиться в задовільному стані, всі будівельні конструкції будівлі можуть експлуатуватися без посилення, товщина зовнішніх стін і покриття будівлі достатня для піддержання необхідного температурно-вологосного режиму в приміщеннях;
- відповідно до висновку від 03.10.08р. №09/1794-1 Головного архітектурно-планувального управління міської ради щодо відповідальності розміщення об'єкта вимогам містобудівної документації об'єкти нерухомого майна (відповідно технічного паспорту ДМБТІ від 14.09.07р. справа №113-г самовільно збудовані : І-1 –ангар для вагонів; Ф-1 –будівля підзарядної; Щ-1 –КПП; 1А, 1Б, 1Ж, 1З, 1І –будівлі трансформаторів зварювальних; 1-Г –склад цеху швидкісного руху) по проспекту Калініна, 42-Б розташовані в зоні зовнішнього транспорту, що відповідає вимогам забудови цієї території;
- частинами 2, 3, 5 статті 376 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього; право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно; на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб;
- судом не встановлено порушення прав та інтересів інших осіб самочинним будівництвом (доказів не надано);
- згідно із статтею 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб;
- відповідно до частини 1 статті 318 Цивільного кодексу України суб'єктами права власності є Український народ та інші учасники цивільних відносин, визначені статтею 2 Цивільного кодексу України;
- статтею 2 Цивільного кодексу України передбачено, що учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права;
- згідно із статтею 326 Цивільного кодексу України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна; від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади;
- відповідно до частини 1 статті 141 Господарського кодексу України до державного майна у сфері господарювання належать цілісні майнові комплекси державних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних підприємств, акції (частки, паї) держави у майні суб'єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності, а частиною 2 цієї статті встановлено, що управління об'єктами державної власності відповідно до закону здійснюють Кабінет Міністрів України і, за його уповноваженням, центральні та місцеві органи виконавчої влади;
- підпунктом 29 пункту 4 Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006р. №789, передбачено, що Міністерство транспорту та зв'язку України виконує відповідно до законодавства України функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління;
- статтею 328 Цивільного кодексу встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом; право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом;
- стаття 16 Цивільного кодексу України передбачає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу; способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права;
- отже, оскільки збудовані об'єкти нерухомості мають ознаки самочинно збудованих через те, що відсутній дозвіл на будівництво та відповідний проект на будівництво, то право власності на ці об'єкти можуть бути визнані за рішенням суду за державою в особі Міністерства транспорту та зв'язку України;
- суд вважає за можливе визнати за позивачем право власності на зазначене вище нерухоме майно без введення в експлуатацію, оскільки не встановлено залежності права власності на об'єкт від введення його в експлуатацію.
З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони; якщо спір виник внаслідок неправомірних дій сторони, господарський суд має право покласти на нього державне мито незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи викладене, а також приймаючи до уваги те, що спір виник не з вини відповідача, господарський суд вважає за необхідне покласти на позивача судові витрати незалежно від результатів вирішення спору.
Керуючись статтями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України (01135, м. Київ, пр. Перемоги, буд.14; код ЄДРПОУ 14360570) право власності на ангар для вагонів (літ. I–1), будівлю підзарядної (літ.Ф-1) загальною площею 50,9 кв.м, будівлю контрольно-пропускного пункту (літ.Щ-1) загальною площею 4,7 кв.м, будівлю трансформатора зварювального ТС-2 (літ.1А), будівлю трансформатора ТС-1 (літ.1Б), склад цеху швидкісного руху (літ.1Г), будівлю трансформатора зварювального ТС-3 (літ.1Ж), будівлю трансформатора зварювального ТС-5 (літ.1З), будівлю трансформатора зварювального ТС-4 (літ. 1І), що знаходяться в повному господарському віданні Державного підприємства „Придніпровська залізниця" та розташовані по проспекту Калініна, 42-Б у м. Дніпропетровську, без додаткових актів вводу в експлуатацію.
Судові витрати у справі віднести за рахунок позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
СУДДЯ Т.В. ЗАГИНАЙКО
Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 84 ГПК України
„25„ листопада 2008р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2008 |
Оприлюднено | 23.12.2008 |
Номер документу | 2553783 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні