ПР7/112-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.12.08р.
Справа № ПР7/112-08
За позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
до
Відповідача-1: Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Січ", с. Голубівка Новомосковського району Дніпропетровської області
Відповідача-2: Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
Про зобов`язання вчинити певні дії
Суддя Коваль Л.А.
Представники:
від позивача: провідний спеціаліст-юрисконсульт Батюк Д.В., дов. № 11 від 20.02.2008р.;
від відповідача-1: ліквідатор Федько Н.О., ухвала господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.2008р. у справі № Б29/113/05 та постанова господарського суду Дніпропетровської області від 05.12.2006 р. у справі № Б29/113/05;
від відповідача-2: начальник сектора правової роботи Альохіна Н.І., дов. № 5538/15 від 07.11.2008р.
СУТЬ СПОРУ:
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (м. Дніпропетровськ) з урахуванням уточнень до позовної заяви, що надійшли до господарського суду 27.11.2008р., просить:
- зобов`язати Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" (с. Голубівка Новомосковського району Дніпропетровської області) передати на баланс Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області (м. Дніпропетровськ) об`єкт зі спеціальним статусом - пожежну машину ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстровану за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ", номерні знаки –52779 АА, свідоцтво –СІС № 233333, інвентарний номер 1011;
- зобов`язати Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області прийняти на свій баланс об'єкт зі спеціальним статусом - пожежну машину ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстровану за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ", номерні знаки –52779 АА, свідоцтво –СІС № 233333, інвентарний номер 1011.
Позовні вимоги мотивовані тим, що при приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське”, правонаступником якого є Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ", створений шляхом реорганізації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське”, з вартості цілісного майнового комплексу підприємства вилучене державне майно на загальну суму 1 973,3 тис. грн., в тому числі об'єкт спеціального призначення –Спец. Автомобіль ГАЗ 66 № 35-44 ДНФ, інв. № 1011 (пожежна машина), вартістю 4 313, 15 грн. В подальшому названому автомобілю закріплені номерні знаки 52779 АА та видане свідоцтво про реєстрацію СІС № 233333. Отже, в процесі приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське” спірний автомобіль не увійшов до статутного фонду підприємства та залишився на його балансі, є державною власністю. Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 05.12.2006р. у справі № Б29/113/05 Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" визнано банкрутом, відносно даного підприємства відкрита ліквідаційна процедура. До складу ліквідаційної маси не можуть бути включені індивідуально-визначені речі, що належать банкруту на підставі речових прав, крім права власності і повного господарського відання. Саме до такого майна відноситься спірний автомобіль. Також, в зв'язку з проведенням ліквідації Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ", як балансоутримувач державного майна, не має можливості в подальшому вживати заходів по збереженню в належному стані спірного майна. За таких обставин, позивач вважає, що зняття з балансу відповідача-1 спірного майна та передача його на баланс уповноваженого державного органу –відповідача-2 є об'єктивно необхідним. Одним із способів управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, є передача майна в управління центральних та місцевих органів виконавчої влади в порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998р. № 1482. Враховуючи статус спірного майна –майно цивільної оборони, позивач вважає, що не має права обрати інший спосіб управління майном, ніж його передача в управління відповідачу-2, як уповноваженому органу щодо утримання та розпорядження майном зі спеціальним статусом (майно цивільної оборони). Між тим, відповідач-2 заперечує щодо прийняття до сфери управління спірного майна з тих підстав, що зазначений вид спеціальної пожежної техніки на даний час не використовується пожежно-рятувальними підрозділами МНС, є фізично та морально застарілим, потребує проведення капітального ремонту.
Відповідач-1 проти позову не заперечує, просить зобов'язати відповідача-2 прийняти на баланс спірне майно. Відповідач-1 зазначає, що 03.07.2008р. звертався до відповідача-2 з проханням прийняти спірне майно, але відповіді від відповідача-2 на своє звернення не отримав.
Відповідач-2 позов не визнає. Відповідач-2 зазначає, що згідно з підпунктом 57 пункту 4 Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Міністерство відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до законодавства функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління, тобто здійснює управління майном, яке передане йому державою для виконання покладених на нього завдань. Спірне майно – пожежна машина до майна, яким управляє відповідач-2, не належить. Посилаючись на положення Закону України „Про цивільну оборону”, відповідач-2 вважає, що об'єкти призначені для гасіння пожеж повинні утримуватися на балансі тих підприємств, які здійснюють рятування свого персоналу. Також, на думку відповідача-2, відповідно до Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, саме позивач є уповноваженим державою органом щодо вибору та забезпечення способу і умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства, однак, звернувшись з даним позовом, позивач намагається перекласти свої повноваження (завдання) на відповідача-2. Відповідач-2 не є органом, який управляє державним майном, а є лише балансоутримувачем майна, переданого йому МНС України у користування. Також, відповідач-2 зазначає, що згідно з п.44 Положення про Державну пожежну охорону об'єкти, що забезпечують діяльність Державної пожежної охорони в населених пунктах і придбані за рахунок бюджетних коштів, перебувають на балансі Державної пожежної охорони, а об'єкти, придбані за рахунок коштів підприємств, установ і організацій і призначені для забезпечення їх пожежної охорони, - на балансі цих підприємств. Спірне майно не придбане за рахунок бюджетних коштів. Відповідач-2 не погоджується з доводами позивача, що передача йому на баланс спірного майна відповідає принципам реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій, оскільки спірне майно вже не відповідає своєму цільовому призначенню і не може використовуватися у зв'язку з терміном амортизаційної придатності. Чинне законодавство України не містить зобов'язуючих норм про прийняття на баланс технічно-несправної і непридатної до використання пожежно-рятувальної техніки. В подальшому відповідач-2 зазначив, що Закон України „Про пожежну безпеку” поділяє пожежну охорону на державну, відомчу, місцеву та добровільну. Спірне майно, на думку відповідача-2, відноситься до місцевої пожежної охорони і, якщо підприємство не в змозі його утримувати, повинно безоплатно передаватися у комунальну власність.
Розгляд справи відкладався з 11.11.2008р. на 02.12.2008р.
В судовому засіданні 02.12.2008р. за погодженням представників сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши доводи представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до підпункту 3.2. пункту 3 розділу Ш Плану приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське” Новомосковського району Дніпропетровської області, затвердженого заступником начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області Гусєвим В.П. 07.02.2003р., з вартості цілісного майнового комплексу об'єкта приватизації вилучені, в тому числі об'єкти, що не підлягають приватизації, серед яких спеціальний автотранспорт: автомобіль ГАЗ 66 № 35-44 ДНФ (пожежна машина), інвентарний номер 1011, вартістю 4 313, 15 грн. В плані приватизації зазначено, що пожежна машина залишається в господарському віданні підприємства, утримується в справному стані до вирішення власником майна питання про її подальше використання в установленому законодавством порядку. До прийняття власником зазначеного в п.3.2. майна рішення про подальше його використання у відповідності з діючим законодавством, відповідальність за належне утримання, збереження об'єктів, які не підлягають приватизації, несе керівник Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське”, в подальшому керівництво новостворених в процесі приватизації та реформування підприємств правонаступників. Це майно враховується на балансі підприємства, ніякі дії по відчуженню даного майна без дозволу власника майна не допускаються.
В процесі приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське” створене Колективне сільськогосподарське підприємство „Голубівське”, яке за рішенням зборів реорганізоване в Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" (с. Голубівка Новомосковського району Дніпропетровської області). Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" є правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства „Голубівське”.
За повідомленням Управління Державтоінспекції УМВС України в Дніпропетровській області від 18.11.2008р., вих. 14/9012, згідно з комп'ютерною базою даних АІС „Дніпро ДАІ” станом на 18.11.2008р. автомобіль ГАЗ 66, 1990 року випуску, червоного кольору, номер шасі 0644507, зареєстрований на Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ". 10.06.2004р. на вищезначений автомобіль закріплені номерні знаки 52 779 АА та видане свідоцтво про реєстрацію СІС № 233333.
Отже, на балансі Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Січ" перебуває державне майно, яке при приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське” не увійшло до його статутного фонду, - пожежна машина ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстрована за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ", номерні знаки –52779 АА, свідоцтво про реєстрацію СІС № 233333, інвентарний номер 1011.
Згідно постанови господарського суду Дніпропетровської області від 05.12.2006р. у справі № Б29/113/05 Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" визнано банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура. На час розгляду даної справи в суді ліквідаційна процедура не завершена.
Відповідно до ч.3 ст. 26 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” індивідуально визначені речі, що належать банкруту на підставі речових прав, крім права власності і повного господарського відання, не можуть бути включені до складу ліквідаційної маси.
З огляду на положення Плану приватизації Державного сільськогосподарського підприємства „Голубівське” та вимоги ст. 26 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” пожежна машина ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстрована за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ", номерні знаки –52779 АА, свідоцтво про реєстрацію СІС № 233333, інвентарний номер 1011 (надалі –спірне майно), не може бути включена складу ліквідаційної маси банкрута - Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Січ". Рішення щодо подальшого використання спірного майна має бути прийняте власником.
12.06.2008р., вих. № 34, ліквідатор Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Січ" звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області (м. Дніпропетровськ) з проханням прийняти спірне майно, оскільки воно є державною власністю.
02.07.2008р., вих. № 07-10-04894, та 27.11.2007р., вих. № 12/10-9047, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області звернулося до Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (надалі –МНС України) з проханням розглянути питання щодо прийняття спірного майна до сфери управління МНС України з подальшою передачею на баланс відповідного підрозділу пожежної охорони у порядку, встановленому Положенням про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998р. № 1482, та отримало відповідь (вих. № 03-9678/211 від 18.07.2008р.), що зазначений вид спеціальної пожежної техніки на теперішній час не використовується пожежно-рятувальними підрозділами МНС України, є фізично та морально застарілим, необхідне проведення капітального ремонту спірного майна, тому передача спірного майна до сфери управління МНС України є недоцільною.
Відмова у прийнятті спірного майна, що є державною власністю, до сфери управління МНС України зумовила звернення позивача з даним позовом та є причиною спору.
Згідно ст. 3 Закону України „Про управління об'єктами державної власності” об'єктами управління державної власності є, в тому числі, державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних фондів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.
Одним із суб'єктів управління об'єктами державної власності є Фонд державного майна України (ст. 4 Закону України „Про управління об'єктами державної власності”).
Ст. 7 Закону України „Про управління об'єктами державної власності” визначає повноваження Фонду державного майна України щодо управління об'єктами державної власності, серед яких приймати рішення про подальше використання окремого індивідуально визначеного державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських організацій, але перебуває на їх балансі.
Відповідно до Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, розробленого відповідно до Законів України "Про приватизацію державного майна" та "Про Державну програму приватизації", затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України 19.05.1999р. № 908/68, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.1999р. за № 414/3707, управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства (п.1.3. Положення).
П.1.4. Положення визначає способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, одним із яких є передача майна в управління центральних та місцевих органів виконавчої влади у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482.
Відповідно до підпункту 2.4.1. пункту 2.4. Положення передача майна в управління центральних та місцевих органів виконавчої влади здійснюється, передусім, у випадках, за
яких майно не підлягає приватизації, не може бути передане в оренду. Визначення конкретного органу управління здійснюється з урахуванням функціонального призначення майна та компетенції відповідного органу, до сфери управління якого передається майно.
Згідно п. г) ч.2 ст. 5 Закону України „Про приватизацію державного майна” приватизації не підлягають транспортні засоби спеціального призначення, що забезпечують виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією пожеж, наслідків стихійних лих.
Об'єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до частини другої статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" не можуть бути об'єктами оренди (ч.2 ст. 4 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”).
За визначеннями, приведеними в ст. 1 Закону України „Про правові засади цивільного захисту” пожежна та аварійно-рятувальна техніка, пожежно-технічне та аварійно-рятувальне обладнання, засоби пожежогасіння та індивідуального захисту, інше майно, призначене для гасіння пожеж є засобами цивільного захисту.
Згідно ст. 27 Закону України „Про правові засади цивільного захисту” безпосереднє керівництво діяльністю єдиної системи цивільного захисту покладається на спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань цивільного захисту.
Головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, забезпечення керівництва діяльністю єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій є Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (п.1 Положення про Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006р. № 1539). Серед повноважень МНС України - здійснення відповідно до законодавства функції з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління (підпункт 57 пункту 4 Положення). МНС України здійснює свої функції та повноваження безпосередньо та через урядові органи державного управління, утворені у його складі, територіальні органи, підрозділи та спеціальні формування, навчальні заклади, а також підприємства, установи та організації, що належать до сфери його управління (п.6 Положення).
Згідно Положення про Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області, затвердженого 04.04.2008р. Міністром України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Головне управління є територіальним органом управління МНС України в Дніпропетровській області. Головне управління є головним (провідним) органом у системі територіальних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення та територій від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру, техногенної, а також пожежної безпеки у Дніпропетровській області. Головне управління є територіальним органом управління спеціального уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань визначає потребу і розподіляє ресурси на техніку, засоби зв'язку, інші матеріальні цінності, майно, необхідні для укомплектування підрозділів та особового складу, веде їх облік, контролює правильність утримання, списання і реалізації.
Таким чином, Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади (МНС України), яке з огляду на закріплену за ним компетенцію та функціональне призначення спірного майна, уповноважене здійснювати управління цим майном.
Вимога позивача щодо спонукання відповідача-2 прийняти до сфери управління відповідача-2 спірне майно, а відповідача-1 передати це майно є цілком правомірною та підлягає задоволенню.
З огляду на встановлені судом обставини справи та наведені приписи законодавства суд відхиляє доводи відповідача-2 у справі.
Суд відхиляє посилання відповідача-2 з приводу того, що спірне майно не придбане за рахунок бюджетних коштів, оскільки спірне майно є державною власністю. Також, технічний стан спірного майна не має вирішального значення при вирішенні даного спору. Суд відхиляє посилання відповідача-2, що спірне майно відноситься до місцевої пожежної охорони і, якщо підприємство не в змозі його утримувати, повинно безоплатно передаватися у комунальну власність. Місцева пожежна охорона за визначеннями, приведеними в Положенні про місцеву пожежну охорону, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003р. № 202, створюється органами виконавчої влади за погодженням з територіальним органом (підрозділом) державної пожежної охорони в населених пунктах, де немає підрозділів державної пожежної охорони, для забезпечення пожежної безпеки. Однак, місцева пожежна охорона не є центральним та місцевим органом виконавчої влади. Передача в управління місцевій пожежній охороні спірного майна не відповідатиме способам управління державним майном, закріпленим Положенням про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі. Крім того, в спірних правовідносинах спірне майно не належить відповідачу-1, є державною власністю, і відповідач-1 позбавлений можливості самостійно вирішити питання розпорядження ним, в тому числі і безоплатно передати у комунальну власність.
Оскільки у виникненні спору суд вбачає винні дії відповідача-2, відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати підлягають стягненню з відповідача-2.
Керуючись ст.ст. 1, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Зобов`язати Сільськогосподарський виробничий кооператив "Січ" (юридична адреса: Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Голубівка, вул. Леніна, буд. 13, фактична адреса: 49074, м. Дніпропетровськ, вул. Оренбургзька, 120, ідентифікаційний код 31648656) передати на баланс Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області (49600, м. Дніпропетровськ, вул. Короленка, 4, ідентифікаційний код 08588613) об`єкт зі спеціальним статусом - пожежну машину ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстровану за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ", номерні знаки –52779 АА, свідоцтво –СІС № 233333, інвентарний номер 1011,
про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Зобов`язати Головне управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області (49600, м. Дніпропетровськ, вул. Короленка, 4, ідентифікаційний код 08588613) прийняти на свій баланс об'єкт зі спеціальним статусом - пожежну машину ГАЗ - 66, номер шасі 0644507, зареєстровану за Сільськогосподарським виробничим кооперативом "Січ" (юридична адреса: Дніпропетровська область, Новомосковський район, с. Голубівка, вул. Леніна, буд. 13, фактична адреса: 49074, м. Дніпропетровськ, вул. Оренбургзька, 120, ідентифікаційний код 31648656), номерні знаки –52779 АА, свідоцтво –СІС № 233333, інвентарний номер 1011,
про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області (49600, м. Дніпропетровськ, вул. Короленка, 4, ідентифікаційний код 08588613) на користь Державного бюджету України в особі відділення Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, ЄДРПОУ 24246786, рахунок 31118095700005 в Відділенні банку УДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код бюджетної класифікації 22090200, державне мито в сумі 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп.,
про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Головного управління Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в Дніпропетровській області (49600, м. Дніпропетровськ, вул. Короленка, 4, ідентифікаційний код 08588613) до спеціального фонду Державного бюджету України по КЕКД 22050000 "Оплата витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах" через відділення Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, ЄДРПОУ 24246786, рахунок 31211259700005 в Відділенні банку УДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп.,
про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.А.Коваль
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2008 |
Оприлюднено | 23.12.2008 |
Номер документу | 2555417 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Коваль Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні