Постанова
від 07.08.2012 по справі 2/141-10
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" серпня 2012 р. Справа № 2/141-10

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого -Панової І.Ю., суддів -Білошкап О.В., Погребняка В.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" на рішення господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. по справі №2/141-10 за позовом Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Судноплавне агентство "Посейдон", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державного підприємства "Херсонський морський торгівельний порт" про стягнення 4 282,62 дол. США,-

в с т а н о в и в:

Рішенням господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. відмовлено в задоволенні позову Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Судноплавне агентство "Посейдон", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державного підприємства "Херсонський морський торгівельний порт" про стягнення 4 282,62 дол. США.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. апеляційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" залишено без задоволення. Рішення господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. залишено без змін.

Дочірнє підприємство "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Представники сторін в судове засідання не з'явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Тому колегія суддів вважає можливим розглянути справу у їх відсутність.

Заслухавши доповідь судді Білошкап О.В., перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 12.07.2010р. Дочірнє підприємство "Херсонській річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" звернулось до господарського суду Херсонської області із позовом про стягнення суми боргу у розмірі 4 282,62 дол. США з ТОВ "Судноплавне агентство "Посейдон", а також судові витрати, пославшись на порушення відповідачем умов договору №02-25/24 від 14.08.2009р. щодо своєчасності проведення розрахунків за надані позивачем послуги з комплексного обслуговування суден та сплати портових зборів.

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 17.08.2010р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Херсонський морський торгівельний порт".

Відмовляючи в задоволенні позову про стягнення 4 282,62 дол. США з ТОВ "Судноплавне агентство "Посейдон", суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, послався на те, що вантажні причали передані власником в особі Міністерства транспорту та зв'язку України в господарське відання ДП "Херсонський морський торговельний порт" і знаходяться на його балансі. Судна відповідача знаходилися під навантажувально - розвантажувальними операціями на причалах, які належать ДП "Херсонський морський торговельний порт", а тому право стягнення причального збору відповідно до вимог ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України належить ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Відповідно до ст. 14 Водного кодексу України розпорядження водними об'єктами загальнодержавного значення, зокрема, внутрішніми морськими водами, належить до відання Кабінету Міністрів України.

Отже, акваторія морського порту відводиться в установленому порядку Кабінетом Міністрів України відповідному морському порту.

Згідно зі статтею 73 Кодексу торговельного мореплавства України морський порт є державним транспортним підприємством, призначеним для обслуговування суден, пасажирів і вантажів на відведених порту території та акваторій, а також перевезення вантажів і пасажирів на суднах, що належать порту.

Свою діяльність порт здійснює на території та акваторії водних просторів, які відведені йому у порядку, встановленому чинним законодавством України.

Статтею 74 Кодексу торговельного мореплавства України визначено, що територією морського порту є відведені порту землі. До території морського порту також належать намиті, насипані або створені із застосуванням інших гідротехнічних технологій площі, створені за рахунок порту і за користування якими не стягується плата. Акваторією морського порту є відведені порту водні простори. Територія і акваторія морського порту є державною власністю і надаються порту в користування. Відведення земельних і водних ділянок для морського порту, а також вилучення цих ділянок здійснюються в порядку, встановленому чинним законодавством України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, між дочірнім підприємством "Херсонський річковий порт" АСК "Укррічфлот" та ТОВ "Судноплавне агентство "Посейдон" 14.08.2009 року укладений договір підряду № 02-25/24, який встановлювує умови обробки та обслуговування суден, агентованих відповідачем, користування буксирним флотом та надання послуг з комплексного обслуговування суден.

Протягом червня 2009 року - травня 2010 року біля причалів позивача знаходились під обробкою агентовані відповідачем судна, під іноземними прапорами. Після відходу суден відповідачу були виставлені рахунки та інвойси на оплату наданих позивачем послуг та портових зборів. Дані рахунки були сплачені відповідачем або частково - за виключенням причального збору на загальну суму 3667,62 дол. США, або несплачені повністю - за надання послуг з комплексного обслуговування агентованих суден на загальну суму 615 дол. США. За розрахунком позивача, заборгованість відповідача по сплаті портових зборів та отриманих послуг з комплексного обслуговування флоту складає 4282,62 дол. США.

Відповідно до Закону України від 21.09.2006року № 185-У "Про управління об'єктами державної власності" , розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.09.2004 року № 684-р "Про затвердження переліку підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Мінтрансзв'язку" , Міністерство транспорту та зв'язку України є органом, уповноваженим управляти державним майном ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Згідно з наказом Міністерства транспорту та зв'язку України № 942 від 22.10.2004 року "Про створення Державного підприємства "Адміністрація річкових портів" органом, уповноваженим управляти майном ДП "Адміністрація річкових портів" також є Міністерство транспорту та зв'язку України.

Отже вантажні причали, розташовані в м. Херсоні Одеська площа № 6 є власністю держави, а органом, уповноваженим управляти цим майном є Міністерство транспорту та зв'язку України. Тому незалежно від того на балансі якого державного підприємства знаходиться державне майно, воно не втрачає статусу державної власності.

Відповідно до наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009р. №318 "Про передачу вантажних причалів ДП "Адміністрація річкових портів" Державному підприємству "Херсонський морський торговельний порт" вантажні причали, розташовані в м. Херсоні, Одеська площа, 6, підлягають передачі з балансу державного підприємства "Адміністрація річкових портів" та прийняттю на баланс Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт".

На виконання вказаного наказу за актом приймання-передачі від 17.06.2009року ДП "Адміністрація річкових портів" передало, а Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт" прийняло вантажні причали, розташовані в м. Херсоні, Одеська площа, 6.

Межі акваторії Херсонського морського торговельного порту визначені постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 року №1132 "Про надання акваторії у користування державному підприємству "Херсонський морський торговельний порт".

Згідно постанови від 27.12.2008 року №1132 та зазначених у ній координат, межі акваторії, що надана в користування ДП "Херсонський морський торговельний порт", поширюються в тому числі і на той водний простір, на якому перебували на стоянці біля причалів судна, агентську обробку та обслуговування яких здійснював відповідач.

Крім цього, судами встановлено, що вантажні причали, розташовані в м. Херсоні за адресою: Одеська площа, 6 є власністю держави, про що свідчить свідоцтво про право власності серії ЯЯЯ №674504 від 26.06.2006р., видане на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради №292 від 20.06.2006р., а Міністерство транспорту та зв'язку України згідно Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.09.2004 р. №684-р "Про затвердження переліку підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Мінтрансзв'язку" є органом, уповноваженим управляти цим державним майном.

Оскільки вантажні причали на момент виникнення спірних правовідносин і виставлення позивачем рахунків відповідачу для оплати вартості послуг з комплексного обслуговування суден та портових зборів знаходилися на балансі Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт" на праві господарського відання на виконання наказу Міністерства транспорту та зв'язку України №318 від 26.03.2009 р., право стягнення з відповідача вартості послуг з комплексного обслуговування суден та сплати портових зборів належить Державному підприємству "Херсонський морський торговельний порт", а не Дочірньому підприємству "Херсонській річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот".

Судом апеляційної інстанції правомірно відхилені доводи апелянта щодо того, що вантажні причали, розташовані в м. Херсоні за адресою: Одеська площа, 6 утримувалися в належному технічному стані ним, а відтак збори повинні поступати саме йому, оскільки наведеними чинним законодавством приписами таких правових наслідків не передбачено, а в матеріалах справи відсутні докази в підтвердження зазначених доводів.

Відповідно до ч.1 ст. 1029 Цивільного кодексу України за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов'язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача).

Згідно п.6 ст. 1032 ЦК України у разі переходу права власності на майно, що є предметом договору управління, від установника управління до іншої особи договір управління не припиняється, крім випадків, коли право власності на майно переходить внаслідок звернення на нього стягнення.

Таким чином, судом апеляційної інстанції правомірно відхилені доводи заявника апеляційної скарги щодо наявності чинного договору управління майном від 31.10.2006 року, укладеного між позивачем та Державним підприємством "Адміністрація річкових портів", згідно якого вантажні причали, розташовані в м. Херсон, Одеська площа, 6 знаходяться в управлінні Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт", оскільки вантажні причали передані власником в особі Міністерства транспорту та зв'язку України в господарське відання ДП "Херсонський морський торговельний порт" і знаходяться на його балансі, а судна відповідача знаходилися під навантажувально - розвантажувальними операціями на причалах, які належать ДП "Херсонський морський торговельний порт", а тому право стягнення причального збору відповідно до вимог ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України належить ДП "Херсонський морський торговельний порт".

Як встановив суд апеляційної інстанції, позовні вимоги у розмірі 4 282,62 дол. США складаються із сум портових зборів, а саме: причального та швартового, а сума у розмірі 615 дол. США, виставлена позивачем у інвойсах №737 від 21.05.2010р., №667 від 13.05.2010р., №666 від 13.05.2010р. та №644 від 11.05.2010р. за бункеровку водою т/х "Lara", "Laakdiep" та "Elans" до ціни позову позивачем включена не була.

Відповідно до статті 111-7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або в постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З урахуванням вищевикладеного та виходячи із меж перегляду справи касаційною інстанцією, встановлених ст. 111-7 ГПК України, відповідно до яких правова оцінка обставин та достовірності доказів є виключно прерогативою судів першої та апеляційної інстанцій, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що рішення господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. та постанова Одеського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. прийняті у відповідності до фактичних обставин справи та вимог чинного законодавства, тому підстави для їх скасування відсутні.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, які викладені в оскаржуваних судових рішеннях.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 -111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Херсонської області від 15.03.2012р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. по справі №2/141-10 залишити без змін.

Головуючий: Панова І.Ю. Судді:Білошкап О.В. Погребняк В.Я.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення07.08.2012
Оприлюднено13.08.2012
Номер документу25582197
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/141-10

Ухвала від 18.05.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бородіна Л.І.

Постанова від 07.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 24.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Постанова від 08.05.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 13.04.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Рішення від 15.03.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Ухвала від 14.02.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

Судовий наказ від 13.07.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лущик Марія Сергіївна

Судовий наказ від 13.07.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лущик Марія Сергіївна

Судовий наказ від 13.07.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лущик Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні