ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.ua
І м е н е м У к р а ї н и
РІШЕННЯ
07 серпня 2012 р. Справа 17/32/2012/5003
Господарський суд Вінницької області у складі судді Стефанів Т. В.,
при секретарі судового засідання Шевченко О. О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом : Прокуратури Тульчинського р-ну (вул. Гагаріна, 14, м. Тульчин, Вінницька обл.)
в інтересах держави, в особі Тульчинської районної державної адміністрації,
(вул. Леніна, 1, м. Тульчин, Вінницька обл.)
до : Фермерського господарства "Харвест",
(Вінницька область, Тульчинський район, с. Михайлівка, вул. Щорса, 3)
про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог чинного земельного законодавства в сумі 8 940,02 грн.
за участю представників сторін :
прокурора: Федчишен К. Д.- за посвідченням;
позивача: Глізнєцов В. М.- за дорученням;
відповідача: Христін Г. М.- директор;
відповідача: Каспрук В. В.- за дорученням;
засновник відповідача: ОСОБА_4
ВСТАНОВИВ :
07.06.2012 р. до господарського суду Вінницької області надійшов позов прокуратури Тульчинського р-ну, в інтересах держави, в особі Тульчинської районної державної адміністрації до Фермерського господарства "Харвест" про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки площею 7,8 га із земель запасу (пасовище) , яка знаходиться за межами населеного пункту с. Михайлівка за належністю Михайлівській сільській раді та відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог чинного земельного законодавства в сумі 8 940,02 грн.
Ухвалою суду від 11.06.2012 р. порушено провадження у даній справі з призначенням судового засідання на 03.07.2012 р.
03.07.2012р. у зв'язку з неявкою прокурора, представника позивача та відповідача, ненаданням сторонами всіх доказів, необхідних для вирішення справи, розгляд справи було відкладено на 07.08.2012 р.
В судове засідання 07.08.2012 р. з'явились прокурор, представник позивача, які позовні вимоги підтримали у повному об'ємі. Представник відповідача, проти позову заперечив в частині стягнення штрафних санкцій з підстав, викладених у поясненні, де зокрема зазначає, що на зазначеній ділянці росли високі дикоростучі бур'яни, насіння яких вітром переносились на орендовані земельні ділянки ФГ"Харвест" і впливало на вирощування зернових культур, а тому ФГ "Харвест" обробив дану ділянку з метою знищення даних бур'янів і не розповсюдження на інші ділянки. Земельна ділянка розміром 7,8 га (пасовище) була залишена чистою площею, для подальшого використання під пасовище.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, враховуючи вимоги чинного законодавства, в тому числі ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд встановив наступне.
30 листопада 2011 р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства фермерським господарством "Харвест"(надалі ФГ "Харвест"), за результатами якої складено акт.
Даною перевіркою встановлено факт використання ФГ "Харвест" земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) із земель не наданих у власність та користування (запасу) площею 7,8 га на території Михайлівської сільської ради, за межами населеного пункту.
Вказана земельна ділянка використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На момент проведення перевірки правовстановлюючі документи на право використання земельної ділянки площею 7,8 га земель у ФГ "Харвест" були відсутні.
За фактом правопорушення на голову ФГ "Харвест" було складено протокол від 30.11.2011 р. за № 243033, притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 КупАП та видано припис від 30.11.2011 р. за № 243066 на усунення порушень вимог земельного законодаства.
За результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі винесено постанову про накладення на голову ФГ "Харвест" адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн., який сплачено згідно квитанції від 30.11.2011 р.
06.01.2012 р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі проведено повторну перевірку стану дотримання головою ФГ "Харвест" вимог земельного законодавства, в частині виконання ним припису від 30.11.2011 р. Перевіркою встановлено, що вимоги вказаного припису усунені не були.
За фактом правопорушення на голову ФГ "Харвест" було складено протокол від 06.01.2012 р. за № 243002, притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КупАП та видано припис від 06.01.2012 р. за № 243002 на усунення порушень вимог земельного законодаства.
За результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі 06.01.2012 р. винесено постанову про накладенняна голову ФГ "Харвест" адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн., який сплачено згідно квитанції від 13.01.2012 р.
07.02.2012 р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Тульчинському районі проведено повторну перевірку стану дотримання головою ФГ "Харвест" вимог земельного законодавства, в частині виконання ним припису від 06.01.2012р., під час якої було встановлено, що вимоги вказаного припису усунені не були.
Враховуючи вищевикладене, за самовільне використання земельної ділянки із земель запасу на території Михайлівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області за межами населеного пункту с. Михайлівка, загальною площею 7,8 га, відповідачем - ФГ "Харвест" заподіяна державному бюджету Тульчинського району Вінницької області шкода у розмірі 8 940,02 грн., що підтверджується розрахунком розміру шкоди від 30.11.2011 р. (а.с.16-17). Зазначена шкода нарахована відповідно до Методики визначення розміру шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару) без спеціального дозволу, затвердженої постановою КМУ від 25 липня 2007р. № 963.
Відповідно до розрахунку від 30.11.2011 р. розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 7,8 га обраховано за формулою Шс = Пс * Нп * Кф * Кі, де Пс - площа самовільно зайнятої земельної ділянки становить 7,8 га; Нп - середньорічний дохід, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, визначений у додатку 1, з урахуванням переліків, наведених у додатках 2 і 3, грн/га - 914; Кф - коефіцієнт функціонального використання земель, визначений у додатку 4 становить - 1; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 рік та наступні роки, що визначається відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 р. № 783 індексується щорічно і становить 1,254.
Відтак, заподіяна шкода становить 7,8 га * 914 * 1 * 1,254 = 8,940,02 грн.
З метою досудового врегулювання спору, відділ держкомзему у Тульчинському районі Вінницької області письмовим повідомленням № 3674 від 30.11.2011р. повідомляв відповідача про необхідність відшкодувати шкоду в розмірі 8 940,02 грн., заподіяної внаслідок самовільного зайняття вищезазначеної земельної ділянки.
Однак, дане повідомлення залишене відповідачем без відповіді, а вимоги зазначені в ньому без виконання.
Станом на день подання позову відповідач так і не відшкодував позивачу шкоду в розмірі 8940,02 грн., у зв'язку з чим прокурор та позивач були змушені звернутися з даним позовом до суду. Враховуючи викладене, суд дійшов до наступних висновків.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Згідно із ст.ст. 83, 84 Земельного кодексу України землі, які, належать на праві власності територіальним громад сіл, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім державної та приватної власності. В державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій відповідно до закону.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 125 та ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. б ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Статтею 212 Земельного кодексу України визначено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Положеннями ст. 387 Цивільного кодексу України визначено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимоги щодо зобов'язання фермерське господарство "Харвест" звільнити та повернути державі в особі Тульчинської районної державної адміністрації самовільно зайняту земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 7,8 га із земель запасу, яка знаходиться на території Михайлівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області.
В силу статтей 90, 95, 156 Земельного кодексу України власники земельних ділянок і землекористувачі мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом. Згідно із ст.211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть, зокрема, цивільну відповідальність за самовільне зайняття земельних ділянок.
Верховний Суд України в пунктах 12 і 16 постанови Пленуму від 16.04.2004р. № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" роз'яснив, що у випадках самовільного зайняття земельних ділянок шкода (збитки) відшкодовуються відповідно до статтей 22; 1166, 1192 ЦК України, ст. 156 ЗК України у повному обсязі особами, що її заподіяли.
Стаття 1166 ЦК України, якою встановлені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду, передбачає презумпцію вини правопорушника.
Відповідно до ч.6 ст.225 Господарського кодексу України Кабінетом Міністрів України можуть затверджуватися методики визначення розміру відшкодування збитків у сфері господарювання.
В силу ч.2 ст.157 ЗК України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі - "Методика"), а наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007р. № 110 - Методичні рекомендації щодо застосування зазначеної Методики (далі "Методичні рекомендації").
Згідно із ст.22, 1166 ЦК України, п.5 Методичних рекомендацій збитками (шкодою), заподіяними самовільним зайняттям земельної ділянки, визнаються:
- витрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
- доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Оскільки право розпорядження є однією із складових права власності, то власником самовільно зайнятої земельної ділянки є Тульчинська районна державна адміністрація Вінницької області.
Тому, шкода в розмірі 8 940,02 грн. має бути стягнена з відповідача на користь державного бюджету в Тульчинському р-ні Вінницької області.
В силу ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до ст.ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення для господарського суду не є обов'язковим.
За змістом статті 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Зважаючи на викладене, позов підлягає задоволенню з розподілом судових витрат за правилами ст.49 ГПК України.
Керуючись ст. ст.4 3 , 33, 34, 43, 49, 82-85, 115 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов'язати фермерське господарство "Харвест"(код 34465068, Вінницька область, Тульчинський район, с. Михайлівка, вул. Щорса, 3) звільнити та повернути державі в особі Тульчинської районної державної адміністрації (Вінницька область, м. Тульчин, вул. Леніна, 1) самовільно зайняту земельну ділянку площею 7,8 га із земель сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Михайлівської сільської ради Тульчинського району Вінницької області та стягнути 8 940,02 грн. шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки.
3. Стягнути з фермерського господарства "Харвест"(код 34465068, Вінницька область, Тульчинський район, с. Михайлівка, вул. Щорса, 3) до Державного бюджету України 1 609,50 грн. судового збору
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 13 серпня 2012 р.
Суддя Стефанів Т.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2012 |
Оприлюднено | 15.08.2012 |
Номер документу | 25621528 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Стефанів Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні