Ухвала
від 28.08.2012 по справі 2а/2570/1007/2012
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2а/2570/1007/2012 Головуючий у 1-й інстанції: Соломко І.І.

Суддя-доповідач: Файдюк В.В.

У Х В А Л А

Іменем України

"28" серпня 2012 р. м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Файдюка В.В.

суддів: Маслія В.І.

Чаку Є.В.

При секретарі: Бібко А.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державної служби геології та надр України та Держаної організації «Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр»на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2012 року у справі за позовом Приватного підприємства «Сєвєр» до Державної служби геології та надр України, третя особа на стороні відповідача - Держана організація «Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр», про визнання протиправним та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В :

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2012 року адміністративний позов ПП «Сєвєр»до Державної служби геології та надр України, третя особа на стороні відповідача - ДО «Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр», про визнання протиправним та скасування наказу -задоволено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач та третя особа в справі звернулись до суду з апеляційними скаргами в яких просять скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, 11 липня 2006 року Міністерством охорони навколишнього природного середовища України ПП «Сєвєр»видано спеціальний дозвіл на користування надрами за реєстровим № 3954, терміном дії на 11 років для видобування суглинків придатних в якості сировини для виробництва цегли.

22 вересня 2006 року Варвинською районною радою Чернігівської області (п'ята сесія п'ятого скликання) прийнято рішення про надання дозволу ПП «Севєр»на оформлення права користування земельною ділянкою площею 1, 0 га для розміщення кар'єру по видобутку глини на території Варвинської селищної ради в установленому законом порядку.

09 жовтня 2007 року Чернігівською обласною радою позивачу видано акт гірничого відводу.

29 жовтня 2008 року Варвинською районною державною адміністрацією Чернігівської області прийнято розпорядження № 360, яким позивачу надано дозвіл на оформлення матеріалів вибору земельної ділянки для розміщення кар'єру суглинків орієнтованою площею 1, 0 га на території Варвинської селищної ради.

20 лютого 2009 року Державним управлінням охорони навколишнього природного середовище в Чернігівській області надано позивачу висновок № 09/369 про погодження матеріалів вибору земельної ділянки для розміщення кар'єру суглинків на території Варвинської селищної ради.

08 вересня 2011 року ДО «Кіровська територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використання надр»Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, відповідно до направлення № 959 від 05 вересня 2011 року, було проведено планову перевірку дотримання встановленого порядку, норм і правил ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням та використанням надр, які виконує ПП «Сєвєр»за спеціальним дозволом на користування надрами від 11 липня 2006 року № 3954. За результатами перевірки складено акт № 244 від 08 вересня 2011 року, яким встановлено, що підприємством припинено роботи, більш як на два роки.

На підставі цього інспекція дійшла висновку, що з 2009 року та на момент перевірки родовище суглинків не розробляється, чим порушено вимоги статей 24, 51, 53 97 Кодексу України про надра.

У зв'язку з чим, 19 вересня 2011 року Державною службою геології та надр України видано наказ № 76 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3954 від 11 липня 2006 року, наданий ПП «Сєвєр».

Оспорюваним наказом спеціальний дозвіл від 11 липня 2006 року за реєстровим № 3954 був анульований згідно з пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв'язку з припиненням без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач оскаржив його в судовому порядку.

Колегія суддів зазначає, що відповідно до Наказу Державної служби геології та надр України № 16 від 24 січня 2012 року ДО «Кіровська територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використання надр»перейменовано на ДО «Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр».

Відповідно до Указу Президента України № 1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади»утворено Державну службу геології та надр України, реорганізувавши Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, що також підтверджується Довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України серії АА № 367495.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру зупинення дії чи анулювання дозволу.

Відповідно до п. 23 Порядку № 615 - право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби в тому числі у разі припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів.

Відповідно до п. 25 зазначеного Порядку - вирішуючи питання про зупинення, поновлення, анулювання дозволу Держгеонадра України видає наказ. Наказ про анулювання дозволу може бути оскаржено у встановленому законом порядку.

У відповідності до статті 26 Кодексу України про надра - право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або в судовому порядку.

У разі відсутності спору, Держгеонадра України має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3 та 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припинити право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктом 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Отже у разі незгоди суб'єкта господарювання щодо припинення права користування надрами, дане питання необхідно вирішувати у судовому порядку.

Як встановлено судом першої інстанції, листом від 23 вересня 2011 року Держгеонадра України повідомила позивача про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3954 від 11 липня 2006 року, у зв'язку з припиненням без поважних причин робіт, передбачених дозволом.

При цьому позивач свою згоду на анулювання спеціального дозволу не надав та повідомив відповідача про поважність причин припинення робіт, передбачених дозволом, про що свідчить лист ПП «Севєр»від 02 листопада 2011 року № 02/11-01.

Крім того, відповідно до статті 18 Кодексу України про надра - надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Місцеві Ради народних депутатів при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.

Відповідно до статті 19 вказаного Кодексу - надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям та громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на таке користування засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Право користування земельною ділянкою, відповідно до статей 125 та 126 Земельного кодексу України, посвідчується договором оренди землі та виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

З наведеного вбачається, що право користування надрами для видобування суглинків родовища виникає у користувача за одночасної наявності таких умов, як одержання спеціального дозволу, гірничого відводу та договору оренди землі.

З матеріалів справи вбачається, що підприємство зверталось до Чернігівської обласної держадміністрації із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ще в березні 2010 року.

При цьому позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 8 років площею 1, 0 га лише 16 грудня 2011 року, що підтверджується розпорядженням № 457 Чернігівської обласної державної адміністрації.

Отже, право користування земельною ділянкою для потреб, пов'язаних з користуванням надрами у позивача ще не виникло, оскільки договір оренди землі не укладений у зв'язку з обставинами, які від нього не залежали.

Крім того, матеріалами справи підтверджується, що протягом 2009-2011 року підприємство займалося іншими видами діяльності, що підтверджується документами бухгалтерського обліку. При цьому воно не могло розпочати розробку вказаного родовища з вищенаведених причин.

Викладене свідчить, що у Держгеонадра України були відсутні підстави для припинення права користування надрами та анулювання спеціального дозволу на користування надрами, виданої ПП «Севєр» на видобування суглинку родовища.

Крім того, відповідно до п. 6-8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»- за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. На підставі акта, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис , розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Отже, вказаною нормою визначено, що посадова особа органу державного нагляду(контрою) протягом п'яти днів з дня завершеного заходу складає припис щодо усунення порушень. Доказів, що вказані дії вчинені, суду не надано.

Таким чином вірним є висновок суду першої інстанції про задоволення даного адміністративного позову.

Отже при винесенні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.

Відповідно до статті 200 КАС України - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 160, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України суд,

У Х В А Л И В :

Апеляційні скарги Державної служби геології та надр України та Держаної організації «Центральна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр»-залишити без задоволення.

Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2012 року -залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 КАС України та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтею 212 КАС України.

Головуючий суддя Файдюк В.В.

Судді: Маслій В.І.

Чаку Є.В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2012
Оприлюднено31.08.2012
Номер документу25776018
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2570/1007/2012

Ухвала від 12.03.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 28.08.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 28.08.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Постанова від 13.04.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Постанова від 13.04.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні