Ухвала
від 28.08.2012 по справі 5024/2399/2011
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


У Х В А Л А

про припинення провадження

"28" серпня 2012 р. Справа № 5024/2399/2011

Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

Головуючого судді: Лашина В.В.

Суддів: Єрмілова Г.А.

Воронюка О.Л.

При секретарі: Трамбовецькій Є.І.

за участю представників учасників процесу :

Учасники провадження у справі про банкрутство в судове засідання не з'явились, про час і місце його проведення повідомлені належним чином.

Розглянувши у вцідкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Херсоні

на постанову Господарського суду Херсонської області

від 20.12.2011 р.

по справі № 5024/2399/2011

за заявою Приватного підприємства „Юг Зерно-Трейд"

до боржника Приватного підприємства „Агросталкер"

про визнання банкрутом

В С Т А Н О В И Л А:

Ухвалою господарського суду Херсонської області від 06 грудня 2011 р. за заявою Приватного підприємства «Юг Зерно-Трейд»(далі -ПП «Юг Зерно-Трейд») було порушено провадження у справі про банкрутство Приватного підприємства «Агросталкер»(в подальшому -ПП «Агросталкер») за спрощеною процедурою, передбаченою ст. 52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»(надалі за текстом -Закон про банкрутство) у зв'язку з відсутністю керівних органів юридичної особи-боржника за її місцезнаходженням, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та наявністю заборгованості на суму 121 436 грн. на підставі наказу господарського суду Миколаївської області № 5024 від 18.11.2011 р. та постанови ВДВС Дніпровського районного управління юстиції від 25.11.2011 р. про відкриття виконавчого провадження з виконання зазначеного наказу господарського суду.

Постановою господарського суду Херсонської області від 20.12.2011 р. (суддя Сулімовська М.Б.) визнані грошові вимоги ПП «Юг Зерно-Трейд»до ПП «Агросталкер»у сумі 121 436 грн.; ПП «Агросталкер»визнано банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну процедуру строком на 3 місяці та ліквідатором банкрута призначено ініціюючого кредитора -ПП «Юг Зерно-Трейд», якого зобов'язано повідомити усіх кредиторів та здійснити інші заходи відносно банкрута відповідно до вимог Закону про банкрутство тощо.

Не погоджуючись з цією постановою, Державна податкова інспекція у м. Херсоні в апеляційній скарзі просить її скасувати та припинити провадження у справі, посилаючись на порушення норм матеріального права, оскільки ініціюючим кредитором не було надано доказів безспірності його вимог та тих, що підтверджують відсутність юридичної особи за місцезнаходженням.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 13.08.2012 р. апеляційна скарга ДПІ у м. Херсоні прийнята до провадження.

Однак судова колегія вважає, що апеляційне провадження по цій справі було порушено помилково з огляду на наступне.

Стаття 129 Конституції України встановлює, як одну з основних засад судочинства, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом (п.8).

Проте, зазначена конституційна норма конкретизована законодавцем у ст. 14 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення, а також на перегляд справи Верховним Судом України.

Тобто, реалізація конституційного права на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення перебуває в залежності від положень процесуального закону.

Господарський процесуальний кодекс України містить імперативні норми про те, в яких випадках та яка саме особа має право оскаржити прийняті господарським судом рішення (в цьому випадку -постанову місцевого господарського суду) в апеляційному чи касаційному порядку.

Положеннями частини 1 ст. 91 ГПК України встановлено, що сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.

Одночасно з цим, у відповідності до п. 1, 5 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про банкрутство» № 15 від 18.12.2009 р., провадження у справах про банкрутство регулюється Законом про банкрутство, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України. При цьому, Закон містить спеціальні норми, які мають пріоритет у застосуванні при розгляді справ про банкрутство щодо інших законодавчих актів України. Провадження у справах про банкрутство регулюється ГПК у випадках, коли його норми безпосередньо визначають правила даного провадження (статті 2, 4-1, 12 та 15) або мають універсальний характер для будь-якої стадії судового процесу або процесуальної дії (статті, вміщені в розділах І, V, VI, VІІ, ХІІ, ХІІІ), з урахуванням встановлених Законом особливостей.

Статтею 1 Закону про банкрутство передбачено, що сторонами у справі про банкрутство є кредитори (представник комітету кредиторів) та боржник (банкрут); учасниками провадження у справі про банкрутство є сторони, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство, Фонд державного майна України, державний орган з питань банкрутства, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа акціонерів або учасників товариств з обмеженою чи додатковою відповідальністю.

Цією статтею також унормовано, що кредитор - юридична або фізична особа, яка має у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам боржника, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які здійснюють контроль за правильністю та своєчасністю справляння страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та інші види загальнообов'язкового державного соціального страхування, податків і зборів (обов'язкових платежів).

Виходячи зі змісту ст. 1 Закону про банкрутство, орган державної податкової служби (а в даному випадку - ДПІ у м. Херсоні) в процедурах банкрутства не може мати іншого правового статусу, окрім статусу кредитора боржника, тобто сторони у справі про банкрутство. Інші випадки участі органу державної податкової служби у справі про банкрутство платника податків Законом про банкрутство не передбачені.

Аналогічної правової позиції дотримується Вищий господарський суд України, що викладена в його постановах від 15.05.2012 р. у справі № 7/17-4145-2011, від 16.05.2012 р. по справі № 5010/2174/2011-Б-23/78, від 29.05.2012 р. у справі № 5009/35/12, від 20.06.2012 р. у справі № 26/5005/17539/2011.

Необхідно зазначити, що особа, яка має і заявила грошові вимоги до банкрута, набуває статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а саме кредитора, лише після визнання цих вимог і тільки після цього така особа має процесуальне право на оскарження судових рішень.

Провадження у даній справі здійснюється в порядку ст. 52 Закону про банкрутство, яка передбачає спрощену процедуру банкрутства відсутнього боржника.

Згідно зі ст. 52 Закону про банкрутство кредитори боржника в місячний строк з дня одержання письмового повідомлення ліквідатора про визнання боржника банкрутом можуть направити ліквідатору заяви з вимогами до банкрута.

Натомість, ДПІ у м. Херсоні, незважаючи на усвідомленість про порушення справи про банкрутство та визнання боржника банкрутом, з грошовими вимогами до боржника в установленому законом порядку не зверталась.

До того ж, статтею 20 Податкового кодексу України зазначено, що органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з вимогами ст.ст. 75, 78 Податкового кодексу України, проведення документальних позапланових перевірок дотримання вимог податкового законодавства знаходиться у виключної компетенції державної податкової служби, остання не позбавлена права здійснювати, в межах повноважень, свої функції та проводити перевірку дотримання вимог податкового законодавства платником податків до моменту затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу у справі про банкрутство такого платника податків.

Чинним законодавством не обмежуються повноваження податкових органів на проведення перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) суб'єктів господарювання, які перебувають у процедурах банкрутства. В будь-якому випадку порушення провадження у справі про банкрутство боржника та винесення постанови судом про визнання боржника банкрутом і введення ліквідаційної процедури не може бути перешкодою податковому органу у здійсненні ним планової або позапланової перевірки боржника. Орган податкової служби вправі звернутися з цього приводу до ліквідатора боржника та провести позапланову перевірку його господарської діяльності, а у випадку відмови ліквідатора, як керівника боржника, надати можливість проведення перевірки суб'єкта господарювання, орган податкової служби вправі оскаржити дії ліквідатора до суду.

Також, в апеляційній скарзі ДПІ у м. Херсоні жодним чином не посилається на наявність у ПП «Агросталкер»заборгованості по сплаті податків, зборів (обов'язкових платежів), та відповідно, будь-яких майнових (грошових) претензій до нього, розмір таких претензій (суму вимог), характер вимог (майнові або грошові).

Відповідно до п. 12 постанови Пленуму Верховного Суду України від 18.12.2009 р. № 15 юридичні та фізичні особи, акціонери, учасники господарських товариств, що не мають статусу сторони чи учасника у справі про банкрутство, не мають права на оскарження судових рішень у справі про банкрутство, а помилково порушене апеляційне і касаційне провадження підлягають припиненню в порядку, передбаченому ст. 80 ГПК України на підставі ст. ст. 91, 107 ГПК України як такі, що не підлягають вирішенню в господарських судах.

За таких обставин, судова колегія вважає, що помилково порушене апеляційне провадження підлягає припиненню на підставі п. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

Керуючись п. 1-1 ч. 1 ст. 80,86, ст. 91 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

УХВАЛИЛА:

Апеляційне провадження з перегляду постанови господарського суду Херсонської області від 20.12.2012 р. по справі № 5024/2399/2011 за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у м. Херсоні припинити.

Справу повернути господарському суду Херсонської області.

Головуючий В.В. Лашин

Суддя Г.А. Єрмілов

Суддя О.Л. Воронюк

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.08.2012
Оприлюднено03.09.2012
Номер документу25799210
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5024/2399/2011

Ухвала від 13.03.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 05.11.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Постанова від 27.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 14.08.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Ухвала від 14.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

Постанова від 25.04.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 15.04.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 09.10.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Сулімовська М. Б.

Ухвала від 28.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 13.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні