Головуючий у 1 інстанції - Каюда А.М.
Суддя-доповідач - Нікулін О.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2012 року справа №2а/1270/2150/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Нікуліна О.А.
суддів: Жаботинської С.В., Геращенка І.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 представника позивача ОСОБА_3 на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2012 року по справі за позовом ОСОБА_3 до Управління Держкомзему у м. Сєвєродонецьку Луганської області, третя особа Лисичансько-рубіжанська міжрайонна природоохоронна прокуратура, про визнання протиправними дій, скасування наказу №59 від 10.06.2011, -
В С Т А Н О В И В :
У березні 2012 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Управління Держкомзему у м.Сєвєродонецьку Луганської області, третя особа Лисичансько-рубіжанська міжрайонна природоохоронна прокуратура, про визнання протиправними дій, скасування наказу №59 від 10.06.2011.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2012 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 до управління Держкомзему у м.Сєвєродонецьку Луганської області, третя особа Лисичансько-рубіжанська міжрайонна природоохоронна прокуратура, про визнання протиправними дій, скасування наказу №59 від 10.06.2011 відмовлено повністю.
З постановою суду першої інстанції не погодився позивач та звернувся з апеляційною скаргою на неї, в якій зазначено, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права внаслідок чого неправильно вирішив справу, вважає, що постанова підлягає скасуванню.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції правильно встановив правовідносини між сторонами по справі, застосував відповідні норми матеріального та процесуального права та виходив з наступного.
Управлінням Держкомзему у м. Сєвєродонецьку було прийнято висновки:
№1003 від 18.04.2008 про погодження місця розташування земельної ділянки для будівництва і обслуговування будинку площею 0,10га, яка розташована на території Сєвєродонецької міської ради, АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_5,
№1893 від 09.07.2008 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування будинку площею 0,10га, яка розташована на території Сєвєродонецької міської ради, АДРЕСА_1 громадянину ОСОБА_5,
№2425 від 26.06.2009 про погодження місця розташування земельної ділянки для будівництва і обслуговування будинку площею 0,095га, яка розташована на території Сєвєродонецької міської ради, АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_3,
№4133 від 03.11.2009 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування будинку площею 0,095га, яка розташована на території Сєвєродонецької міської ради, АДРЕСА_1 громадянці ОСОБА_3 (а.с. 43-44).
Рішенням Сєвєродонецької міської ради №2408 від 21.08.2008 було затверджено громадянину ОСОБА_5 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність громадянину ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,10 га за адресою: АДРЕСА_1
Рішенням Сєвєродонецької міської ради №3745 від 24.12.2009 було затверджено громадянці ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність земельну ділянку площею 0,0950 га за адресою: м. Сєвєродонецьк, район будинку 5 по вул. Зелена (а.с. 68-69).
На підтвердження права власності на земельні ділянки видано державні акти: серія ЯЕ №870024 від 30.09.2008 ОСОБА_5, серія ЯИ №163790 від 30.12.2009 ОСОБА_3 (а.с. 7-8, 24-25).
15.01.2010 ОСОБА_5 продав належну йому земельну ділянку ОСОБА_3 за нотаріально посвідченим договором купівлі-продажу (а.с. 21-23).
04.05.2011 відповідачем прийнято наказ №41 про проведення службового розслідування за наслідками якого, наказом №47 від 24.05.2011 було встановлено, що рішенням сесії Сєвєродонецької міської ради від 19.06.2003 №768 товариству з обмеженою відповідальністю фірма "Вісла" було припинено право тимчасового користування землею площею 25 га, на якій розташовано парк культури і відпочинку ім. Горького (категорія земель - землі рекреаційного призначення) за згоди землекористувача, та зараховано до земель резервного фонду Сєвєродонецької міської ради (згідно з державною статистичною звітністю по формі № 6-зем: до рядка 96 графи 69 (землі резервного фонду, угіддя - піски), тоді як рішенням Сєвєродонецької міської ради від 16.01.2001 року № 76 парку культури та відпочинку ім. Горького надано статус лісопаркової зони.
Вилучену земельну ділянку, на якій розташовано парк культури та відпочинку ім. Горького, враховуючи рішення міськради від 16.01.2001 № 76 та від 19.06.2003 № 768, керуючись статтею 51 Земельного кодексу України «Склад земель рекреаційного призначення» та Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 №377 та зареєстрованою в Мін'юсті України від 14.12.1998 №788/3228, після вилучення потрібно було віднести до земель резервного фонду, зберігши цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення, і віднести її до графи 56 (угіддя - зелені насадження у межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не включені до категорії лісів) зі збереженням у графі 80 статистичній звітності по формі № 6-зем. - рекреаційного призначення.
Порушення порядку заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель за 2004 рік і в подальшому призвело до невірного відображення кількості земель рекреаційного призначення.
Наказом №47 від 24.05.2011 було вирішено внести зміні в данні державного земельного кадастру з урахуванням рішень сесій Сєвєродонецької міської ради від 16.01.2001 та від 19.06.2003 та віднести земельну ділянку колишнього парку культури та відпочинку ім. Горького до земель резервного фонду, зберігши цільове призначення земельної ділянки - землі рекреаційного призначення, і віднести її до графи 56 (угіддя -зелені насадження у межах населених пунктів (паркі, сади, сквери, бульвари тощо), які не включені до категорії лісів) зі збереженням у графі 80 статистичній звітності по формі № 6-зем. - рекреаційного призначення
03.06.2011 Лисичансько-Рубіжанською міжрайонною природоохоронною прокуратурою були прийняті протести №1211-11, 1212-11, 1215-11, 1216-11 на зазначені вище висновки управління Держкомзему в м. Сєвєродонецьк (а.с. 37-40). В протестах серед іншого зазначено, що при видачі висновків відповідачем не було перевірено існуючи межі Парку культури та відпочинку та категорія земельних ділянок, що відводяться.
10.06.2011 відповідач приймає наказ №59, яким скасовує серед інших і висновки управління Держкомзему у м. Сєвєродонецьку №1003 від 18.04.2008, №1893 від 09.07.2008, №2425 від 26.06.2009, №4133 від 03.11.2009 (а.с. 5-6, 42).
Зазначені вище обставини, щодо прийняття відповідних висновків, наказів та протестів прокурора визнаються сторонами та підтверджені матеріалами справи.
Вирішуючи даний спір суд виходить з наступного.
Завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до статті 3 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
Стаття 6 КАС України передбачає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Позивач звернувся до суду з вимогою визнати протиправними дії щодо винесення наказу №59 від 10.06.2011 та скасувати його.
При цьому з позовної заяви не вбачається, які ж саме права позивача порушені оскаржуваним наказом. В судовому засіданні на неодноразові запитання головуючого представник позивача надав пояснення, з яких можна зробити висновок, що, на думку позивача, прийняття оскаржуваного наказу порушує права позивача у сфері реалізації права на безоплатне отримання земельної ділянки та право власності позивача на земельні ділянки.
Колегія суддів також не може погодитися з такими доводами позивача.
Статтею 118 Земельного кодексу України визначений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Згідно із ст. 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.
Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. До заяви додаються матеріали, передбачені частиною п'ятою статті 151 цього Кодексу, а також висновки конкурсної комісії (у разі відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.
Закон України "Про землеустрій" визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.
Закон України "Про державну експертизу землевпорядної документації" визначає правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення, згідно із яким Державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно із ст. 50 закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог ст. 50 Закону України "Про землеустрій", Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 затверджений Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі -ПКМ № 677)
Згідно із пунктами 9-11 ПКМ № 677 проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.
Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.
Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Позивач реалізував своє право на безоплатне отримання земельної ділянки (висновки №2425 від 26.06.2009, №4133 від 03.11.2009), що закріплено у рішенні Сєвєродонецької міської ради №3745 від 24.12.2009, та про що позивачу видано відповідний державний акт.
На даний момент позивач є власником зазначеної земельної ділянки.
Стосовно земельної ділянки, що відводилася громадянину ОСОБА_5, то щодо неї окрім, прийняття відповідного рішення про передачу земельної ділянки у власність громадянина ОСОБА_5,, також було укладено нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу, за яким право власності на цю земельну ділянку також перейшло до позивача у справі.
На даний момент позивач у справі є повноправним власником земельних ділянок з підстав визначених законом.
Таким чином посилання позивача на порушення його прав стосовно безоплатного отримання земельної ділянки вважаються судом необґрунтованими, оскільки матеріалами справи підтверджено, що дане право позивачем вже реалізовано, а отже, оскаржуваний наказ не може перешкоджати реалізації цього права.
Порушення права позивача на безоплатне отримання земельної ділянки, могло б мати місце лише до прийняття відповідних рішень міської ради про затвердження проектів відведення земельних ділянок та їх передачі у приватну власність, тобто, на стадії погодження проектів, у разі необґрунтованої відмови в їх погодженні. Після прийняття рішення про передачу земельної ділянки у власність, порушити право позивача на безоплатне отримання земельної ділянки взагалі неможливо, оскільки це право вже реалізоване.
В подальшому мова може йти лише про можливі порушення самого права власності на земельну ділянку.
З даного приводу слід зазначити наступне.
Оскаржуваний наказ №59, не припиняє права власності позивача на означені земельні ділянки, не встановлює та не припиняє будь-яких інших прав позивача, прийняття даного наказу не має наслідком виникнення у позивача будь-яких обов'язків.
Підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені статтею 140 Земельного кодексу України, серед них:
а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку;
б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця;
в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника;
г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора;
ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;
д) конфіскація за рішенням суду;
е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Припинення права власності відповідно до діючого законодавства не відбувається шляхом скасування органом держкомзему своїх висновків, а тому і посилання на те, що оскаржуваний наказ порушує право власності позивача на земельну ділянку є безпідставними.
Щодо посилань позивача на наявність у державному кадастрі окремих записів щодо реєстрації земельної ділянки під Парком культури та відпочинку ім. Горького та земельних ділянок, що належать позивачу, щодо неправомірності висновків землевпорядної фірми "ЛАН" та кафедри землевпорядкування та кадастру ЛНАУ щодо категорії земельних ділянок, суд зазначає, що предметом розгляду у цій справі не є встановлення правового статусу земельних ділянок, їх місцезнаходження, правомірності чи протиправності прийняття рішення про передачу зазначених земельних ділянок у приватну власність громадян.
Предметом же розгляду в даній адміністративній справі є прийнятий відповідачем наказ №59 від 10.06.2011 та вирішення питання чи порушує даний наказ права позивача, та чи підлягає він скасуванню.
Наказ №59 від 10.06.2011 не порушує охоронюваних законом прав та інтересів позивача у справі, не встановлює, не припиняє та не змінює змісту його прав та обов'язків як власника земельної ділянки та землекористувача, а тому у даній справі відсутній предмет судового захисту, відсутнє порушене право.
Відповідно до статті 198 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду має право: залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін; змінити постанову суду; скасувати її та прийняти нову постанову суду; скасувати постанову суду і залишити позовну заяву без розгляду або закрити провадження у справі; визнати постанову суду нечинною і закрити провадження у справі; скасувати постанову суду і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дотримався норм матеріального та процесуального права під час вирішення справи, тобто відсутні підстави для скасування або зміни судового рішення.
Керуючись ст. 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 представника позивача ОСОБА_3 на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2012 року - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 24 липня 2012 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь в справі, та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Колегія суддів О.А.Нікулін
І.В.Геращенко
С.В.Жаботинська
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2012 |
Оприлюднено | 03.09.2012 |
Номер документу | 25802164 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін Олександр Анатолійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні