ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 серпня 2012 р. (15:22) Справа №2а-7993/12/0170/7
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Маргарітова М.В., при секретарі судового засіданні Фурлетової Г.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом фірми «Альтіс»
до Управління Держкомзему в м. Сімферополь Автономної Республіки Крим
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Виконавчий комітет Сімферопольської міської ради
про визнання протиправною відмови та спонукання до виконання певних дій
за участю:
від позивача представник за довіреністю - Харахади А.У.
відповідач - не з'явився
третя особа - не з'явилася
Обставини справи: фірма «Альтіс» звернулася до суду з позовом до Управління Держкомзему в м. Сімферополь Автономної Республіки Крим та просить визнати протиправною відмову Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим щодо видачі умов відведення земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, відведеної фірмі «Альтіс» в оренду строком на три роки для будівництва торгівельно-офісного центру; зобов'язати відповідача видати умови відведення вказаної земельної ділянки; зобов'язати відповідача видати виписку з технічної документації по нормативно-грошовій оцінці вказаної земельної ділянки; зобов'язати відповідача видати вихідну земельно-кадастрову інформацію на вказану земельну ділянку, а також зобов'язати Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, відведеної фірмі «Альтіс» в оренду строком на три роки для будівництва торгівельно-офісного центру.
В обґрунтування позовних вимог позивач, посилаючись на положення Земельного кодексу України, вважає необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам діючого законодавства відмову відповідача в узгодженні проекту відведення земельної ділянки з підстав відсутності проведення земельних торгів (аукціону) на цій стадії, вказує, що така відмова порушує права позивача.
Відповідач у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Надіслав клопотання (а.с.117), в якому просить розглянути справу у відсутність його представника та відмовити у задоволенні позовних вимог.
Третя особа у судове засідання не з'явилася, про час, дату та місце розгляду справи повідомлена належним чином, причини неявки суду не повідомила, письмових пояснень не надіслала.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, дослідивши наявні докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Фірма «Альтіс» є юридичною особою, державну реєстрацію якої проведено Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим 14.05.1999р. (а.с.89).
Рішенням виконавчого комітету Сімферопольської міської ради від 12.03.10р. №589 (а.с.52) внесена пропозиція сесії Сімферопольської міськради 5 скликання про дозвіл фірмі «Альтіс» виконання проекту землеустрою з відводу земельної ділянки площею 0,0445 га по вул. К.Маркса, 34 в м. Сімферополі, для будівництва торгівельно-офісного центру.
Вказаним рішенням фірмі «Альтіс» також затверджено акт вибору та обстеження земельної ділянки, дозволено видача вихідних даних на проектування для будівництва торгівельно-офісного центру та дозволена розробка містобудівного обґрунтування про можливість будівництва торгівельно-офісного центру.
Рішенням 58 сесії 5 скликання Сімферопольської міської ради від 31.03.2010р. №951 (а.с.53) фірмі «Альтіс» затверджені матеріали вибору місцерозташування земельної ділянки та дозволено розробку проекту землеустрою з відводу земельної ділянки площею 0,0445 га по вул. К.Маркса, 34 в м. Сімферополі, для будівництва торгівельно-офісного центру.
Рішенням 17 сесії 6 скликання Сімферопольської міської ради від 19.05.2011р. №159 (а.с.54) фірмі «Альтіс» продовжений строк дозволу на розробку проекту землеустрою з відводу вказаної земельної ділянки.
На виконання зазначених рішень на замовлення позивача ТОВ «Спец-проект» був розроблений проект землеустрою з відводу в оренду земельної ділянки площею 0,0445 га по вул. К.Маркса, 34 в м. Сімферополі, для будівництва торгівельно-офісного центру.
Позивач звернувся до відповідача про надання умов по відведенню земельної ділянки для подальшого оформлення права користування землею, надання вихідної земельно-кадастрової документації та виписки про нормативно грошову оцінку земельної ділянки та про узгодження проекту землеустрою з відводу земельної ділянки площею 0,0445 га фірмі «Альтіс» по вул. К. Маркса, 34 в м. Сімферополі для будівництва торгово - офісного центру.
Управління Держкомзему у м. Сімферополі АР Крим, розглянувши вказане звернення, листом від 30.05.2012р. вих. №1764-1/10-01-16 (а.с.11) відмовило в узгодженні проекту відведення земельної ділянки для будівництва торгово - офісного центру по вул. К.Маркса, 34 у м. Сімферополі фірмі «Альтіс». Відмова мотивована посиланням на ст. 134 Земельного кодексу України та вказано, що придбання права оренди земельних ділянок, що знаходяться у комунальній або державній власності, здійснюється виключно на аукціонах.
Не погодившись з відмовою відповідача позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Згідно до положень ч. 1, 2 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, що діяла на час відмови відповідача) орендарі набувають право оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного Кодексу України (в редакції, що діяла на час відмови відповідача) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до положень абз. 1 ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до положень частин 1, 2, 3 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Частиною 1 ст. 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Статтями 135, 136 Земельного кодексу України встановлені положення щодо земельних торгів та підготовки лотів для продажу на земельних торгах, згідно яким органи державної влади або органи місцевого самоврядування, уповноважені приймати рішення про відчуження земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної або комунальної власності, або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису), визначають перелік таких земельних ділянок для продажу на земельних торгах окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення містобудівного обґрунтування розміщення об'єкта.
Добір земельних ділянок державної або комунальної власності для формування переліку, зазначеного в частині першій цієї статті, здійснюється на підставі затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, регіональних або місцевих правил забудови. При доборі земельних ділянок враховуються маркетингові дослідження, інвестиційна привабливість, звернення громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Як було вказано вище, відповідно до положень ч. 2 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", у разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
З аналізу вказаних норм вбачається, що вирішення питання про надання в оренду земельної ділянки законодавець пов'язує з прийняттям уповноваженим органом відповідного рішення про надання земельної ділянки в оренду конкретній особі та укладенні на його підставі договору оренди.
При цьому, відповідно до положень ч.2 ст. 124 Земельного кодексу України таке рішення має прийматися уповноваженим органом за результатом проведення земельних торгів.
З урахуванням вищенаведеного суд вважає необґрунтованим висновок відповідача щодо наявності підстав для непогодження проекту землеустрою через непроведення земельних торгів (аукціону). При цьому суд виходить з такого.
Земельний кодекс України не містить положень щодо необхідності проведення земельних торгів при вирішенні повноважним органом питання про надання згоди на складання проекту відводу земельної ділянки.
Надання повноважним органом дозволу на розробку проекту відводу земельної ділянки не надає особі права на оренду такої ділянки, а є лише дозволом для виготовлення документації, на підставі якої орган приймає рішення про надання земельної ділянки в оренду.
Таким чином, прийняття повноважним органом рішення про надання особі, яка зацікавлена в отриманні в оренду земельної ділянки, дозволу на складання проекту відводу земельної ділянки неможна розуміти, як рішення про надання такої ділянки в оренду.
За таких підстав суд дійшов висновку, що для прийняття рішення про надання особі дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, проведення земельних торгів не потрібно, більш того, вирішення питань щодо набуття права оренди відбувається при прийнятті рішення відповідним органом місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки та укладенні договору оренди земельної ділянки, а не під час розробки та погодження землевпорядної документації.
Відтак відмова відповідача не заснована на законі та є необґрунтованою.
Крім того слід вказати, що рішення Виконавчого комітету Сімферопольської міської ради від 12.03.10р. №589, яким була внесена пропозиція сесії Сімферопольської міськради 5 скликання про дозвіл фірмі «Альтіс» виконання проекту землеустрою з відводу вказаної земельної ділянки, яким було затверджено акт вибору та обстеження земельної ділянки та дозволена видача вихідних даних на проектування для будівництва торгівельно-офісного центру, а також дозволена розробка містобудівного обґрунтування про можливість будівництва торгівельно-офісного центру, було прийнято на підставі рішення Господарського суду АР Крим від 26.07.2007р. по справі №2-22/7222-2007 А, про що вказано у самому рішенні виконкому.
Рішенням Господарського суду АР Крим від 26.07.2007р. по справі №2-22/7222-2007А (а.с.36-40) скасовано рішення Сімферопольської міської ради «Про відмову в узгодженні місця розташування об'єктів будівництва», а також зобов'язано Сімферопольську міську раду надати фірмі «Альтіс» дозвіл на підготовку проекту відводу земельної ділянки орієнтованою площею 650 кв.м., розташованої напроти будинку №34 по вул. К.Маркса, 34, у м. Сімферополь.
Таким чином, фактично рішення органу місцевого самоврядування, яким було вирішено питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою з відведення зазначеної земельної ділянки, було прийнято на виконання рішення Господарського суду АР Крим, яке в силу ст. 124 Конституції України, є обов'язковим до виконання на всій території України.
Отже, складання проекту землеустрою було здійснено позивачем на підставі дозволу викладеного в рішенні органу місцевого самоврядування, яке прийнято на виконання судового рішення, яке у свою чергу не зобов'язувало орган місцевого самоврядування приймати таке рішення, зокрема, за результатом проведення аукціону.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що відмова в узгодженні позивачу проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки з підстав порушення ст. 134 Земельного кодексу України, тобто відведення земельної ділянки в оренду без проведення земельних торгів (аукціону) не відповідає фактичним обставинам справи та приписам діючого законодавства, а отже є протиправним, в зв'язку з чим, підлягають поновленню порушені даною відмовою права позивача шляхом зобов'язання відповідача погодити вказаний проект землеустрою. Суд робить такий висновок також з урахуванням того факту, що відмовляючи в узгоджені проекту землеустрою відповідач виходив тільки з обставин непроведення аукціону, які оцінені судом вище, при цьому інші обставини в якості відмови в узгодженні проекту землеустрою відповідачем не зазначалися.
Крім того, у зверненні до відповідача, поряд з проханням про узгодження проекту землеустрою з відводу земельної ділянки, були також викладені вимоги про надання умов по відведенню земельної ділянки для подальшого оформлення права користування землею, надання вихідної земельно-кадастрової документації та виписки про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.
Матеріали справи свідчать, що відповідач без повідомлення будь - якої причини не надав позивачу вказані документи.
Пунктом 4 Положення про Управління (Відділ) Держземагентства в місті, яке затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012р. №258, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 травня 2012 р. за №855/21167, встановлено, що Управління (Відділ) відповідно до покладених на нього завдань: здійснює землеустрій відповідно до Закону України "Про землеустрій", у тому числі забезпечує проведення інвентаризації земель; здійснює ведення державного земельного кадастру та отримує інформацію про відведення земельних ділянок; здійснює ведення Поземельних книг та їх зберігання; здійснює підготовку земельно-кадастрової документації; створює, формує і веде місцевий фонд документації із землеустрою; у межах, визначених законодавством, бере участь у погодженні документації із землеустрою та інше.
З викладеного вбачається, що відомості про отримання яких звернувся позивач перебувають у віданні відповідача. Відповідач, в силу ч. 2 ст. 71 КАС України, не надав суду належних та допустимих доказів правомірності ненадання ним позивачу вказаних вище документів, в зв'язку з чим, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача надати їх позивачу.
На підставі викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню.
Під час судового засідання оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Постанову складено у повному обсязі 17.08.2012 р.
Керуючись ст.ст. 94, 98, 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправною відмову Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим щодо видачі фірмі «Альтіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 30411506) умов відведення земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, для будівництва торгівельно-офісного центру, в оренду строком на три роки.
3. Зобов'язати Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим видати фірмі «Альтіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 30411506) умови відведення земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, для будівництва торгівельно-офісного центру, в оренду строком на три роки.
4. Зобов'язати Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим видати фірмі «Альтіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 30411506) виписку з технічної документації по нормативно-грошовій оцінці земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, для будівництва торгівельно-офісного центру, в оренду строком на три роки.
5. Зобов'язати Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим видати фірмі «Альтіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 30411506) вихідну земельно-кадастрову інформацію на земельну ділянку площею 0,0445га, розташовану за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, для будівництва торгово-офісного центру, в оренду строком на три роки.
6. Зобов'язати Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим погодити фірмі «Альтіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 30411506) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0445га, розташованої за адресою вул. К. Маркса, 34, м. Сімферополь, для будівництва торгово-офісного центру, в оренду строком на три роки.
7. Стягнути з Державного бюджету України на користь фірми «Альтіс» 32,19грн. судового збору, шляхом списання із рахунку суб'єкта владних повноважень - Управління Держкомзему в м. Сімферополь АР Крим.
Постанова може бути оскаржена в Севастопольський апеляційний адміністративний суд через Окружний адміністративний суд АР Крим шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду в десятиденний строк з дня її проголошення.
У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Маргарітов М.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2012 |
Оприлюднено | 06.09.2012 |
Номер документу | 25854701 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Санакоєва Майя Анзорівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні