Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 вересня 2012 р. Справа № 2а/0570/9520/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 17.15
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді
при секретарі Симонові Д.Ю.
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДОН СТРОЙ КОМ»
до Державної податкової інспекції у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької
області Державної податкової служби
про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення №0000521543
від 19.07.2012р.
за участі представника позивача - Синицина Д.В.
представника відповідача Матеши Ю.С.
ВСТАНОВИВ:
До Донецького окружного адміністративного суду 25.07.2012 року звернулося товариство з обмеженою відповідальністю «ДОН СТРОЙ КОМ» з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької області Державної податкової служби про визнання нечинним податкового повідомлення-рішення №0000521543 від 19.07.2012р.
Заявою від 05.09.2012 року позивач уточнив позовні вимоги та просив суд визнати протиправним податкове повідомлення-рішення №0000521543 від 19.07.2012р., прийняте Державною податковою інспекцією у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької області Державної податкової служби щодо збільшення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 144 060,19 грн., у тому числі за основним платежем 115 248,15 грн., 28 812,04 грн. за штрафними санкціями.
В обґрунтування заявленого позову позивач навів, що не згодний з висновками складеного відповідачем акту перевірки від 06.07.2012р. №820/15-5-33671268 та прийнятим на його підставі податковим повідомленням - рішенням. Зазначає, що між ним та Донецькою міською радою укладений договір оренди земельної ділянки від 23.10.2008 року. За умовами цього договору орендна плата складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 28.01.2009 року позивачем до податкового органу подана декларація орендної плати за землю, у якій позивачем зазначені податкові зобов'язання з урахуванням індексації у розмірі 186 316,79 грн., що відповідає отриманій 01.08.2008 року довідці про грошову оцінку земельної ділянки.
З урахуванням того, що вказана довідка була дійсною до 31.12.2008 року позивач отримав іншу довідку - від 31.07.2009 року, у якій змінилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки. З урахуванням цього позивач здійснив перерахунок орендної плати за землю та у зв'язку з самостійним виявленням таким чином помилки у зазначеній декларації подав до контролюючого органу уточнюючу декларацію.
Позивач зазначає, що відповідно до ст.. 2 Закону України «Про плату за землю» орендна плата визначається залежно від грошової оцінки земель. А тому зі зміною грошової оцінки орендна плата повинна також змінюватися. Крім того, позивач вказує на наявність надмірної сплати орендної плати з урахуванням внесених до одержання ним довідки від 31.07.2009 року платежів.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, додатково зазначив про невідповідність висновків відповідача положенням ч.5 ст. 21 Закону України «Про оренду землі». За твердженням представника позивача визначена відповідачем орендна плата перевищує встановлені наведеною нормою 12 % обмеження від нормативної грошової оцінки з урахуванням довідки від 31.07.2009 №Ю-41507/2009.
Представник відповідача у судове засідання з'явився, просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, що зазначені у запереченнях проти позову від 10.08.2012р.
Вказує, що відповідно до ст. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, є договір оренди такої земельної ділянки. Договором між позивачем та Донецькою міською радою від 23.10.2008 року орендатору дозволено самостійно здійснювати індексацію орендної плати. Правом самостійно змінювати розмір орендної плати з інших підстав позивач не наділений. Тому при визначенні податкових зобов'язань за спірним податковим повідомленням-рішенням відповідач виходив з обов'язку позивача сплатити орендну плату, визначену у договорі з урахуванням індексації.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін суд встановив наступне.
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «ДОН СТРОЙ КОМ» є суб'єктом підприємницької діяльності - фізичною особою, код ЄДРПОУ 33671268.
Відповідачем - Державною податковою інспекцією у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької області Державної податкової служби проведена позапланова документальна невиїзна перевірка позивача з питання правильності обчислення податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у 2009 році, результати якої відображені у акті перевірки від 06.07.2012р. №820/15-5-33671268 (надалі - Акт перевірки) (а.с. 11-14).
У цьому акті викладені висновки відповідача про порушення позивачем ст. 13 Закону України «Про плату за землю» у 2009 році, внаслідок чого була занижена сума податкових зобов'язань з податку на земельні ділянки державної та комунальної власності на суму 115 248,15 грн.
На підставі зазначеного Акту перевірки відповідачем 19.07.2012 року було прийняте податкове повідомлення-рішення №0000521543, яким позивачеві відповідно до п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 123.1 ст. 123 Податкового кодексу України збільшено суму податкових зобов'язань з орендної плати з юридичних осіб на суму 115 248,15 грн. та застосовані штрафні (фінансові) санкції у сумі 28 812,04 грн.
Позивач оскаржує дане податкове повідомлення-рішення у повному обсязі. Суд вважає, що позовні вимоги про визнання його протиправним задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Судом встановлено, що між позивачем та Донецькою міською радою 23.10.2008 року був укладений договір оренди земельної ділянки площею 10500 кв.м. по пр.. Ленінському у м. Донецьку (надалі - Договір). Договір зареєстрований Донецькою регіональною філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» 17.12.2008р.
Відповідно до п. 8 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки, і становить: до 01.08.2009 року - 60 422,38 грн. на рік, з 01.08.2009 року - 302 111,89 грн. на рік (а.с. 23). Підставою для визначення орендної плати визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки у довідці №Ю-41507/2007, виданої 01.08.2008р. управлінням земельних ресурсів у м.Донецьку.
Згідно з п. 30 договору орендар зобов'язаний самостійно (без укладення окремої угоди) індексувати орендну плату відповідно до офіційно встановленого коефіцієнту індексації (а.с. 24).
За приписами ст. 14 Закону України «Про плату за землю» (що був чинним у 2009 році) платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
На виконання даної норми позивачем 28.01.2009 року до податкового органу подана декларація орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2009 рік. Згідно з додатком 1 до цієї декларації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 210 559,70 грн., розмір орендної плати за рік становить 186 316,79 грн. (а.с. 16).
Відповідно до п. 5.1 ст.5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 15 цього Закону) платник податків самостійно виявляє помилки у показниках раніше поданої податкової декларації, такий платник податків має право надати уточнюючий розрахунок.
У відповідності до цієї норми позивач 17.09.2009 року подав до контролюючого органу уточнюючу податкову декларацію орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за 2009 рік. Згідно з додатком 1 до цієї уточнюючої декларації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить з 01.01.2009р. по 30.07.2009р. - 2 320 219,33 грн., з 31.07.2009р. по 30.12.2009р. - 2 320 220,23 грн., 31.12.2009р. - 11 601 101,13 грн. У свою чергу розмір орендної плати за рік становить 70 369,40 грн. (а.с. 20).
Як зазначено у позовній заяві та як пояснив у судовому засіданні представник позивача, надання вказаного уточнюючого розрахунку обумовлено помилковим визначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки у звітній декларації - згідно з виданою 31.07.2009 року управлінням Держкомзему у м. Донецьку довідкою №Ю-41507/2009 вона складає до 31.12.2009р. - 2 320 220,23 грн., з 31.12.2009р. - 11 301 101,13 грн. (а.с. 40).
Зі змісту Акту перевірки вбачається, що відповідачем встановлений факт заниження податкових зобов'язань, які визначені позивачем самостійно саме в уточнюючому розрахунку від 17.09.2009 року. При цьому позивачем встановлене заниження податкових зобов'язань за серпень -листопад 2009 року у сумі 23 167,23 грн. щомісяця, у грудні 2009 року - у сумі 22 213,69 грн., у січні - липні 2009 року - у сумі 52, 22 грн. щомісяця.
У судовому засіданні представники сторін пояснили, що заниження зобов'язань за останні з перелічених періодів обумовлене методологічною помилкою при обрахуванні щомісячних платежів (відповідач використовував при розрахунку кількість місяців, а позивач - середню кількість днів у місяці). За змістом позовної заяви та пояснень представника позивача у судовому засіданні позивач не оспорює наведеного відповідачем у цій частині розрахунку податкових зобов'язань.
Заниження податкових зобов'язань з серпня по грудень 2009 року пов'язане з неврахуванням при їх визначенні суми орендної плати, визначеної договором. Зокрема відповідачем у Акті перевірки зазначено, що відповідно до ст. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування орендної плати є договір оренди такої земельної ділянки.
З урахуванням індексації орендна плата за договором складає з 01.01.2009р. - 69 606,58 грн., з 01.08.2009р. по 31.12.2009 р.- 348 032,9 грн. Позивачем в уточнюючій декларації від 17.09.2009р. визначена інша сума податкових зобов'язань, у зв'язку з чим відповідач дійшов висновку про їх заниження.
У свою чергу позивач зазначає про правомірність розрахунку задекларованої орендної плати, оскільки за умовами договору вона складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У порівнянні з довідкою від 01.08.2008р., яка є дійсною до 31.12.2008р., така оцінка за довідкою від 31.07.2009р. зменшилася.
Зважаючи на те, що остання довідка є дійсною до 31.12.2009р. позивач стверджує про необхідність застосування наведених саме у цій довідці відомостей про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та необхідність розрахунку орендної плати саме на підставі цієї довідки.
При вирішення даного спору суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.
Однією з істотних умов договору оренди землі у відповідності до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно із статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Частинами четвертою та п'ятою статті 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5 - 7 років передбачений статтею 18 Закону України "Про оцінку земель".
Таким чином законодавчо визначений механізм розрахунку орендної плати за землю, яка залежить від нормативної грошової оцінки землі та у обов'язковому порядку фіксується у договорі оренди земельної ділянки.
Пунктом 11 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на ріку разі: - зміни розмірів орендної плати і земельного податку, грошової оцінки землі, індексації; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; - в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
За приписами ч.1 ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно з пунктом 33 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Єдине виключення з цього правила передбачене п. 30 Договору, яким передбачений обов'язок позивача самостійно (без укладання окремої угоди) індексувати орендну плату відповідно до офіційно встановленого коефіцієнту індексації. Таке відповідає ч.2 ст.21 Закону України «Про оренду землі».
Отже, за винятком індексації, зміна розміру орендної плати повинна супроводжуватися укладенням відповідної письмової угоди.
У разі настання передбачених договором умов перегляду орендної плати його сторони у відповідності до п. 11, 33 Договору можуть один раз на рік за взаємною згодою здійснити це шляхом укладення відповідної письмової угоди (у випадку індексації - без укладання такої угоди).
Позивач при розрахунку орендної плати на 2009 рік у декларації від 28.01.2009 року самостійно змінив розмір визначеної Договором орендної плати у зв'язку з її індексацією.
Зміна орендної плати вдруге, а також без додержання письмової форми не відповідає пунктам 11, 33 Договору, ст. 651 ЦК України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі".
Правова позиція щодо такого застосування положень наведених нормативно-правових актів наведена у постанові Верховного суду України від 4 липня 2011 року N 3-66гс11.
У відповідності до ч.1. ст.. 244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України.
За таких підстав суд дійшов висновку про відсутність підстав для твердження про зміну орендної плати за земельну ділянку за Договором, а отже викладені у Акті перевірки висновки відповідача є правомірними.
Суд не приймає до уваги посилання позивача на те, що п.8 Договору орендна плата визначена як 3% від нормативної грошової оцінки, а вона наведена у виданої 31.07.2009 року управлінням Держкомзему у м. Донецьку довідці №Ю-41507/2009. Орендна плата у договорі визначена у конкретному розмірі в гривнях. Зміна цього розміру дозволяється без укладення окремої угоди тільки у разі його індексації. У іншому випадку обов'язковим є письмове оформлення згоди сторін.
Зміна нормативної грошової оцінки може бути підставою для перегляду орендної плати за умови додержання встановленої договором та законом порядку: не частіш одного разу на рік (п. 11 Договору); у письмовій формі (п.33 Договору, ст.. 651 ЦК України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі"); на підставі довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, одержаної після письмового повідомлення орендодавця (п. 30 Договору).
На вимогу суду позивач не надав докази додержання наведених умов, у письмових поясненнях №42/1ю від 23.08.2012 повідомив про відсутність повідомлення орендодавця.
Суд також не приймає до уваги посилання позивача на порушення положень ч.5 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» у разі врахування останньої довідки про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки. У відповідності до наведеної норми річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. За твердженням позивача визначена договором орендна плата перевищує 12 % від нормативної грошової оцінки, зазначеної у довідці від 31.07.2009 №Ю-41507/2009.
Наведене, за умови додержання визначеного Договором порядку одержання довідки, може бути підставою для вимог щодо перегляду орендної плати, однак за згодою сторін з додержанням письмової форми або у судовому порядку.
До укладення письмової угоди або набрання законної сили судовим рішенням, передбаченим ч.2 ст. 651 ЦК України, підстави для твердження про зміну орендної плати відсутні.
Крім того, суд приймає до уваги, що за приписами ст. 14 Закону України «Про плату за землю» платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
Довідка про нормативну грошову оцінку від 31.07.2009 №Ю-41507/2009 була відсутня у позивача станом на 01 січня 2009 року, а отже на її підставі не можна стверджувати про помилковість визначення орендної плати за землю на весь рік у звітній декларації позивача від 28.01.2009р.
За таких обставин су дійшов висновку про законність та обґрунтованість висновків, викладених відповідачем у Акті перевірки, а відтак вимоги про визнання протиправним прийнятого на його підставі податкового повідомлення-рішення задоволенню не підлягають.
Судові витрати відповідно до ст.. 94 КАС України стягненню на користь позивача не підлягають.
Керуючись, ст. ст. 2-15, 17-18, 69-71, 86, 87, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ДОН СТРОЙ КОМ» до Державної податкової інспекції у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької області Державної податкової служби про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення №0000521543 від 19.07.2012р., прийнятого Державною податковою інспекцією у Ленінському р-ні м. Донецька Донецької області Державної податкової служби щодо збільшення суми грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на суму 144 060,19 грн., у тому числі за основним платежем 115 248,15 грн., 28 812,04 грн. за штрафними санкціями відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її отримання апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги У випадку подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Вступна та резолютивна частина рішення проголошена у судовому засіданні 5 вересня 2012р. Постанова складена у повному обсязі 10 вересня 2012р.
Суддя Бєломєстнов О. Ю.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2012 |
Оприлюднено | 14.09.2012 |
Номер документу | 25959367 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гімон Микола Михайлович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бєломєстнов О. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні