Рішення
від 31.08.2012 по справі 5006/7/92пн/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

31.08.12 р. Справа № 5006/7/92пн/2012

Господарський суд Донецької області у складі

Головуючого судді Сгара Е.В., суддів Попкова Д.О., Бокової Ю.В.

при помічнику судді Косицькій В.Ю.

Розглянувши матеріали справи

За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛАВ-СТРОЙ», м. Донецьк

До відповідача: Обласного об'єднання капітального будівництва, м. Донецьк

За участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой» м. Донецьк

Предмет спору:

- визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом яких є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»;

- зобов'язання акцептувати пропозиція ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської».

За участю представників:

від позивача: Жолудєв Д.Л. - довір.;

від відповідача: Писарєва Є.В., Щукін А.М. - довір.;

від третьої особи: не прибув.

СУТЬ СПОРУ: В судовому засіданні 29.08.2012р. оголошувалась перерва до 31.08.2012р. відповідно до ст.77 ГПК України.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГЛАВ-СТРОЙ», м. Донецьк звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Обласного об'єднання капітального будівництва, м. Донецьк про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом яких є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»; зобов'язання акцептувати пропозиція ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської».

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на недотримання відповідачем принципів здійснення державних закупівель, визначених ст. 3 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; об'єктивна та неупереджена оцінка пропозицій конкурсних торгів). Позивач вважає, що він по-перше, надав найбільш економічно вигідні умови закупівлі робіт за державні кошти (щодо загальної вартості робіт); по-друге, відповідач неправомірно оцінив пропозицію позивача щодо критерію «Строк виконання робіт», поставивши йому 0 балів; по-третє, переможець торгів ТОВ «Укрспецстрой» не надав обґрунтованого графіку виконання робіт і заслуговує 0 балів за критерієм «Строк виконання робіт». Зауважив, що строки виконання робіт відрізняються у документах, наданих відповідачем до матеріалів справи. На заперечення відповідача, позивач повідомив, що в документації проведення конкурсних торгів не міститься чіткого визначення строків виконання робіт, тобто відповідач невірно провів оцінку пропозицій учасників.

В процесі розгляду справи позивач заявив клопотання б/н від 09.07.2012 про витребування доказів у відповідача (календарний графік виконання робіт), яке було розглянуто та задоволено судом.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначив, що оцінка пропозицій конкурсних торгів здійснюється на підставі наступних критеріїв: ціна, строк виконання, гарантійне обслуговування. Повідомив, що позивач не надав ані належного обґрунтування, ані документального підтвердження строку виконання, у зв'язку з чим позивач отримав 0 балів за критерієм «Строк виконання робіт». Надав додаткові документи для залучення у справу, в тому числі документацію конкурсних торгів, зазначив, що в разі врахування до критерію «термін виконання робіт» фактичних даних представлених позивачем, то позивач дійсно набрав би більшу кількість балів; повідомив, що ціна в договорі укладеним з переможцем торгів є договірною, а чи є вона фіксованою або динамічною - у договорі не вказується.

Ухвалою суду від 23.07.2012р. на підставі ст. 27 ГПК у справу залучено третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача переможця спірного копкурсу - ТОВ «Укрспецстрой».

Третя особа в судові засідання не прибула, пояснень по суті спору не надала.

Процесуальний строк розгляду спору продовжувався в порядку ст.69 ГПК України.

Розпорядженням в.о. голови господарського суду Донецької області від 23.07.2012р. призначено колегіальний розгляд спору у складі головуючого судді Е.В.Сгара, суддів Д.О. Попкова, Ю.В. Бокової.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін суд ВСТАНОВИВ:

17.02.2012р. відповідачем по справі затверджено документацію конкурсних торгів на закупівлю - реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім.. Н.К.Крупської, складовою частиною якої зокрема є інструкція щодо підготовки учасниками тендерних пропозицій (далі - Інструкція). Розкриття тендерних пропозицій призначалося на 22.03.2012р. у м.Донецьку по вул.Челюскінців, 144 - кімната 22.

Положеннями п. 8.1. цієї Інструкції встановлені вимоги до змісту пропозиції конкурсних торгів, а в п. 11.1. визначені кваліфікаційні критерії до учасників, а саме:

- пропозиція конкурсних торгів Учасника повинна містити такі документи: реєстр документів, наданих у складі пропозиції конкурсних торгів (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); заяву-пропозицію (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); відомості про Учасника (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); зведений лист з інформацією про розміри показників, висунутих в якості критеріїв оцінки пропозицій конкурсних торгів (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); документи, що підтверджують відповідність Учасника встановленим кваліфікаційним критеріям (перелік таких документів приведений у п. 12.1 цієї Інструкції); копію дозволу або ліцензії на право здійснення діяльності, передбаченої цією закупівлею, з усіма додатками до даного дозволу чи ліцензії (якщо таке ліцензування передбачено чинним законодавством України); документи, що підтверджують відповідність запропонованого Учасником предмету закупівлі вимогам документації конкурсних торгів (перелік таких документів приведений у п.14.1 цієї Інструкції); копії документів про державну реєстрацію Учасника (окрім Учасників-фізичних осіб, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, та нерезидентів України); копію довідки про реєстрацію Учасника в єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) (окрім Учасників-фізичних осіб та нерезидентів України); копію усіх сторінок паспорту (тільки для Учасників-фізичних осіб); копію довідки щодо ідентифікаційного коду Учасника (тільки для Учасників-фізичних осіб, які проживають на території України); копії свідоцтв про реєстрацію Учасника платником усіх відповідних податків та зборів (обов'язкових платежів), платником яких він зареєстрований (окрім Учасників-фізичних осіб, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, осіб, звільнених від оподаткування згідно чинного законодавства України, та нерезидентів України); копію чинної на дату розкриття пропозицій конкурсних торгів (для довідок з встановленим строком дійсності) але не більш десятиденної давнини з моменту її видання (для довідок без зазначення строку їх дійсності) довідки відповідного уповноваженого державного органу про відсутність Учасника в єдиній базі даних про підприємства, щодо яких порушено справу про банкрутство та відносно яких відкрита ліквідаційна процедура (окрім Учасників-фізичних осіб та нерезидентів України); копії повного комплекту установчих документів Учасника (окрім Учасників-фізичних осіб); копію чинної на дату розкриття пропозицій конкурсних торгів (для довідок з встановленим строком дійсності) але не більш десятиденної давнини з моменту її видання (для довідок без зазначення строку їх дійсності) довідки податкового органу про відсутність у Учасника заборгованостей перед бюджетом (окрім Учасників-фізичних осіб, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, осіб, що є платниками єдиного податку, осіб, звільнених від оподаткування згідно чинного законодавства України, та нерезидентів України); конкретний проект основних умов договору про закупівлю, на яких Учасник згоден виконати цю закупівлю, включаючи в обов'язковому порядку ті умови, про які згадано у п.28.1 даної документації державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) (окрім субпідрядників-фізичних осіб та нерезидентів України); копію усіх сторінок паспорту субпідрядника (контрагента) (тільки для субпідрядників-фізичних осіб); копію довідки щодо ідентифікаційного коду субпідрядника (контрагента) (тільки для субпідрядників-фізичних осіб, які проживають на території України); копію ліцензії субпідрядника (контрагента) на право здійснення діяльності, передбаченої цією закупівлею (якщо таке ліцензування встановлено чинним законодавством України); документально підтверджену копіями відповідних офіційних документів (технічних паспортів тощо) довідку про наявність у субпідрядника (контрагента) власного та/або залученого парку машин і механізмів, необхідного для виконання цієї закупівлі, із зазначенням їх переліку; довідку про працівників субпідрядника (контрагента), що будуть залучені до виконання цієї закупівлі, із зазначенням їх кількості та кваліфікації; копії свідоцтв про спеціальну освіту працівників субпідрядників (контрагентів), що будуть залучені до виконання цієї закупівлі. Документи, що не передбачені законодавством для субпідрядників-фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, у складі пропозиції конкурсних торгів не подаються. При цьому в складі пропозиції конкурсних торгів Учасників, які залучатимуть таких субпідрядників, має бути надана довідка, складена у довільній формі, з переліком зазначених документів та поясненням підстав їх ненадання;

- учасник має надати документально підтверджену інформацію про відповідність його таким кваліфікаційним критеріям: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; наявність фінансової спроможності; наявність обладнання та матеріально-технічної бази наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні

знання та досвід.

Переважним критерієм оцінки пропозиції учасників конкурсних торгів є ціна запропонована такими учасниками.

В розділі 9 Інструкції визначено ціни пропозиції учасників конкурсних торгів, зокрема:

9.1 Учасник зазначає у пропозиції конкурсних торгів обсяг всіх видів робіт, зазначених у Специфікації щодо предмета закупівлі (далі - Специфікація) як відповідний лот, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт, а також загальну суму цього лоту, за яку він згодний виконати закупівлю всіх видів робіт, що входять до цього лоту відповідно до Специфікації, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт.

9.2. Ціною пропозиції конкурсних торгів вважається сума, зазначена Учасником у його заяві-пропозиції як загальна сума, за яку він згодний виконати закупівлю всіх видів робіт, що входять до даного лоту відповідно до Специфікації, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт.

9.3. Ціна пропозиції конкурсних торгів повинна: бути визначена на момент подання пропозиції конкурсних торгів; бути визначена з урахуванням норм чинного законодавства України; включати всі витрати на: сплату усіх податків та зборів, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством України, вартість усіх товарів і послуг, необхідних для виконання закупівлі, відповідно до їх переліку і вимог до них, що можуть бути приведені у Специфікації;

9.4. Товари, роботи і послуги, зазначені у пропозиції конкурсних торгів але не визначені у ціні, будуть вважатися такими, що враховані в ціні пропозиції конкурсних торгів, і оплачуватися окремо Замовником не будуть.

9.5 Ціна пропозиції конкурсних торгів має бути визначена чітко та остаточно без будь-яких посилань, обмежень або застережень. Пропозицію конкурсних торгів, яка буде мати будь-які посилання, обмеження або застереження щодо ціни пропозиції конкурсних торгів,

буде відхилено як невідповідну до вимог цієї документації конкурсних торгів.

9.6 Ціна пропозиції конкурсних торгів повинна залишатися фіксованою на протязі всього строку дії пропозиції конкурсних торгів. Пропозицію конкурсних торгів, яка буде мати регульовані ціни, буде відхилено як невідповідну до вимог цієї документації конкурсних торгів.

9.7 Учасник відповідає за одержання всіх необхідних для здійснення даної закупівлі дозволів, ліцензій, сертифікатів на предмет закупівлі, та інших документів, обов'язкова наявність яких передбачена чинним законодавством України, та самостійно несе всі витрати на їх отримання.

9.8 До ціни пропозиції конкурсних торгів не включаються витрати, пов'язані з підготовкою та поданням цієї пропозиції, а також витрати, пов'язані з укладенням договору про закупівлю (далі - договір).

9.9 Витрати Учасника, пов'язані з підготовкою та поданням пропозиції конкурсних торгів, не відшкодовуються (в тому числі і у разі відміни торгів чи визнання торгів такими, що не відбулись).

При цьому, валютою пропозиції конкурсних торгів є національна валюта України - гривня (п.10 Інструкції).

В розділі 14 Інструкції, відповідач перелічив документи, які він вважає такими, що підтверджують відповідність предмету закупівлі вимогам документації конкурсних торгів - зокрема учасник торгів повинен надати наступні документи: копію дозволу або ліцензії на право здійснення діяльності, передбаченої цією закупівлею, з усіма додатками до даного дозволу чи ліцензії (якщо таке ліцензування передбачено чинним законодавством України); детальний розрахунок (кошторис) ціни пропозиції конкурсних торгів, складений відповідно до чинних Державних будівельних норм; графік виконання закупівлі, складений відповідно до чинних Державних будівельних норм.

Надання забезпечення пропозиції конкурсних торгів не передбачається (п.16 Інструкції).

Кінцевий термін подання пропозиції - 22.03.2012р. до 09:00 год. (п.6 Загальної інформації про торги (конкурсні торги) та п.18 Інструкції).

У розділі 22 передбачений перелік підстав для відхилення пропозицій конкурсних торгів, зокрема:

22.1 Замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів у разі, якщо:

- учасник: не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим у п.11.1 цієї Інструкції; не погоджується з виправленням виявленої Замовником арифметичної помилки;

- пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам цієї документації конкурсних торгів;

- у пропозиції конкурсних торгів Учасником зазначена будь-яка недостовірна інформація, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі;

- Замовник має незаперечні докази того, що Учасник пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій посадовій особі Замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;

- Учасника було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення;

- виявлено факт участі Учасника у змові;

- фізична особа, яка є Учасником, була засуджена за злочин, пов'язаний з порушенням процедури закупівлі, чи інший злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;

- службова (посадова) особа Учасника, яку уповноважено Учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, була засуджена за злочин, пов'язаний з порушенням процедури закупівлі, чи інший злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;

- пропозиція конкурсних торгів подана Учасником процедури закупівлі, який є пов'язаною особою з іншими Учасниками даної процедури закупівлі;

- Учасником не надано документів, що підтверджують правомочність на укладення договору про закупівлю;

- Учасник визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та відносно нього відкрита ліквідаційна процедура;

22.2. Замовник може прийняти рішення про відмову Учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити пропозицію конкурсних торгів у разі якщо:

- Учасник має заборгованість із сплати податків і зборів (обов'язкових платежів);

- Учасник не провадить господарську діяльність відповідно до положень його Статуту;

22.3. Інформація про відхилення пропозиції конкурсних торгів із зазначенням підстави надсилається Учаснику, пропозиція якого відхилена, протягом трьох робочих днів з дня прийняття Замовником такого рішення та оприлюднюється відповідно до вимог чинного законодавства України у сфері державних закупівель.

Умови розділу 25 визначають порядок оцінки відповідачем пропозицій конкурсних торгів, що не були відхилені за наступними критеріями оцінювання: ціна, строк виконання, гарантійне обслуговування (п.25.3 Інструкції).

За результатами відкритих торгів повинен бути укладений відповідний договір (розділ 27 Інструкції) із зазначенням в ньому основних умов, які повинні бути обов'язково включені в такий договір, в тому числі ціна, термін та місце закупівлі (розділ 28 Інструкції).

Відповідно до п. 25.5. Інструкції загальний строк здійснення оцінки пропозицій конкурсних торгів та визначення переможців торгів становитиме не більше 20 робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів.

За результатами проведення конкурсних торгів, замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найкращою під час оцінки пропозицій конкурсних торгів відповідно до р.25 Інструкції. Протягом 1 робочого дня з дня прийняття рішення про визначення переможця торгів замовник надішле цьому переможцю повідомлення про акцепт його пропозиції конкурсних торгів, а всім іншим учасникам - письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням найменування та місцезнаходження учасника - переможця, пропозицію конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною за результатами оцінки.

Розділом 33 Інструкції закріплюється право будь-якого учасника оскаржити рішення, дії чи бездіяльність Замовника у порядку, визначеному чинним законодавством.

20.02.2012р. в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель «Вісник державних закупівель» від 20.02.2012р. відповідачем було опубліковане оголошення №094625 про проведення процедури закупівлі робіт, предметом якої є реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім.Н.К. Крупської, лот -1 реставрація комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім..Н.К. Крупської, лот - 2 капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім.Н.К. Крупської, відкриті торги.

Як вбачається з матеріалів справи, до відповідача надійшли як пропозиції конкурсних торгів позивача, так і пропозиції конкурсних торгів третьої особи (том 2, том 3 справи). При цьому, від позивача по справі надійшли пропозиції лише по 2-му лоту, а від третьої особи надійшли пропозиції по лотам 1 та 2.

22.03.2012р. під час розкриття пропозицій конкурсних торгів відповідачем було зроблено висновок, що всі надані відповідачу пропозиції учасників відкритих конкурсних торгів відповідають документації конкурсних торгів, що підтверджено матеріалами справи, в тому числі протоколом розкриття пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) від 22.03.2012р.

Відповідно до вказаного протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) від 22.03.2012р., позивач по справі запропонував ціну за лот 2 в розмірі 29 956 423, 30 грн., а третя особа по справі запропонувала ціну за цей же самий лот - 32 813 426, 83 грн.

До документів, що були подані позивачем по справі для прийняття участі у відкритих конкурсних торгах, останнім поданий графік виконання робіт (реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім. Н.К.Крупської). Зокрема, позивач зобов'язався провести роботи за результатами конкурсних торгів у термін 80 днів (аркуш 255 документів, наданих у складі пропозиції конкурсних торгів позивачем) із гарантійним обслуговуванням протягом 36 місяців.

В свою чергу, третя особа надала разом із пропозицією конкурсних торгів графіки виконання робіт, в який йдеться про термін у 5 місяців (червень - жовтень 2012р.), тобто у термін, що не перевищує 153 дні (аркуш 241 документів, наданих у складі пропозиції конкурсних торгів третьою особою). Разом з цим, у відповідності до переліку основних умов договору, доданих третьою особою у складі пропозиції конкурсних торгів (аркуш 268 документів, наданих у складі пропозиції конкурсних торгів третьою особою) строк виконання робіт складає 240 календарних днів із гарантійним обслуговуванням протягом 120 місяців.

Таким чином, за результатами розкриття пропозицій конкурсних торгів вбачається, що позивач по справі запропонував найменшу ціну, а також надав графік з виконання робіт.

Проведення оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій) відбулося 04.04.2012р. та відображено у наявному в справі протоколі оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій).

З вказаного протоколу вбачається, що під час здійснення оцінки відповідач брав наступні показники строків виконання робіт учасниками відкритих торгів: від позивача - в протоколі вказано 80 днів; від третьої особи - вказано 240 днів.

Проте, по критерію визначення строків виконання робіт, пропозиції позивача оцінені як нуль із посиланням на необґрунтованість та документальну непідтвердженість строків виконання робіт та із посиланням на п.25.4 Інструкції. Таким чином, за результатами відкритих конкурсних торгів відповідачем переможцем було обрано третю особу по справі.

В подальшому, між відповідачем та третьою особою як переможцем торгів був укладений договір підряду №2 від 25.04.2012р., за умовами якого третя особа прийняла на себе зобов'язання на свій ризик виконати роботи по об'єкту «реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім..Н.К.Крупської» лот-2, а відповідач - прийняти та оплатити такі роботи відповідно до проектно-кошторисної документації.

Не погодившись з результатами вищевказаних відкритих конкурсних торгів, які відбулись 22.03.2012р., позивач звернувся до суду з вимогами до відповідача по справі про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом яких є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»; про зобов'язання акцептувати пропозиція ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської».

В обґрунтування своїх заперечень щодо результатів конкурсних торгів, позивач посилається на той факт, що він запропонував найменшу ціну, надав обґрунтований та документально підтверджений графік виконання робіт, тоді як третя особа - переможець надав непідтверджені документально строки виконання робіт, а також не обґрунтував такі строки належним чином. Згідно пояснень позивача по справі, за результатами підрахунків балів до третьої особи повинен бути застосований коефіцієнт «0» до критерію «термін виконання робіт», тоді як цей критерій у відношенні до позивача повинен бути розрахований виходячи із фактичних даних. Зазначив, що в такому разі позивач за кількістю набраних балів повинен бути переможцем.

Відповідач по справі проти позовних заперечив із посиланням на вірний розрахунок кількості балів учасників аукціону, повідомив про необґрунтованість та документальну непідтвердженість представлених позивачем даних стосовно терміну виконаних робіт. Відповідач повідомив, що в разі врахування до критерію «термін виконання робіт» фактичних даних представлених позивачем та третьою особою, то позивач дійсно набрав би більшу кількість балів.

Як вбачається із змісту позовної заяви сутність розглядуваного спору полягає у визнанні рішення тендерного комітету відповідача, викладеного у протоколі оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій) від 04.04.2012р. про визначення пропозиції третьої особи переможцем торгів, недійсним.

Кваліфікація судом вказаного протоколу оцінки, яким зафіксовані результати тендеру, саме як рішення зумовлене положеннями ч. 5 ст. 11 Закону України «Про здійснення державних закупівель».

За своєю правовою природою спірне рішення відповідача є індивідуально-правовим актом ненормативного характеру у розумінні відповідних визначень, наведених в абз. 1 п.4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 та абз. 3 п. 1 Роз'яснення ВАСУ «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів» від 26.01.2000р. N 02-5/35, який безпосередньо пов'язані із реалізацією прав суб'єктів господарювання як учасника закупівель.

Відповідно до приписів ст. 1 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 15, 16 Цивільного кодексу України застосування судом будь-якого способу судового захисту вимагає наявності (доведеності належними у розумінні ст. 34 Господарського процесуального кодексу України доказами) наступної сукупності умов:

- наявність у Позивача певного суб'єктивного права або інтересу;

- порушення (невизнання або оспорювання) означеного права/інтересу відповідачем;

- належність обраного способу судового захисту (з точки зору адекватності порушення і спроможності його усунути та поновити (захистити) право або інтерес та закріплення положеннями діючого законодавства), і відсутність будь-якої з них унеможливлює задоволення позову.

Наявність у Позивача статусу учасника закупівлі у світлі змісту п.33 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель», приписів ст. 124 Конституції України відносно розповсюдження юрисдикції судів на всі правовідносини у державі та правової позиції Вищого господарського суду України, викладеної в Постанові Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам» від 24 жовтня 2011 року N10, зумовлює висновок суду про можливість ініціації позивачем питання про дійсність оскаржуваного рішення.

З огляду на наведене, суд відхиляє зауваження відповідача відносно наявності підстав для припинення провадження у справі через непідвідомчість справи господарському суду, оскільки таке припущення не узгоджується із ст. 124 Конституції України, а посилання з цього приводу на визначений Законом України «Про здійснення державних закупівель» порядок звернення до Антимонопольного комітету України не може вважатися достатнім обґрунтуванням, оскільки ч. 4 ст. 7 і ч. 1 ст. 26 цього Закону містять безпосередні посилання на можливість оскарження саме в судів результатів торгів.

Виходячи із наведених позивачем підстав позову, в контексті яких судом визначається та оцінюється наявність порушення прав (інтересів) позивача по справі у зв'язку із прийняттям оскаржуваного рішення за результатами торгів, останній вбачає у невірному оцінюванні своєї тендерної пропозиції, внаслідок чого третя особа була визнана переможцем безпідставно.

При цьому, суд звертає увагу на той факт, що під час розкриття пропозицій конкурсних торгів, відповідач по справі в першу чергу зобов'язаний ретельно вивчити представлені учасниками торгів пропозиції та надати таким документам належну оцінку щодо їх відповідності документації конкурсних торгів, зокрема Інструкції до них.

Отже, дослідивши всі наявні у справі документи, господарським судом з'ясовано, що під час надання пропозиції конкурсних торгів, учасники надали наступні пропозиції ціни:

- Третя особа запропонувала в переліку основних умов договору в пункті 3 ціну в наступній редакції: «договірна ціна (додаток до договору) робіт визначається на основі приблизного кошторису і складає 48122263,46 грн., в тому числі ПДВ 8020377,24 грн., і є динамічною. Ціна цього договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін».

- Позивач запропонував в р.3 наданого з пропозицією конкурсних торгів проекту договору наступне визначення ціни: «ціна цього договору становить 29956423,50 грн., в т.ч. ПДВ 4992737,22 грн. Ціна цього Договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін. Сторони мають право переглянути договірну ціну в межах загальної вартості робіт по договору у випадках, якщо в процесі виконання робіт: змінюються середні регіональні рівні цін матеріально-технічних ресурсів, що забезпечує підрядник, а також послуг що надаються йому третіми особами в співвідношенні з цінами цих ресурсів на час погодження договірної ціни; замовник змінює проектні рішення, що викликають зміну обсягів робіт і вартісних показників; виникає необхідність усунення недоліків робіт, виниклих внаслідок невідповідності встановленим вимогам проектно-кошторисної документації; в проектно-кошторисній документації виявлені безперечні помилки, що не були виявлені на стадії укладення договірної ціни; виникають інші обставини і події, що не могли бути передбачені сторонами під час укладення даного договору; змінюється чинне законодавство в частині податків, зборів, обов'язкових платежів, якщо це впливає на вартість робіт; виникають обставини не переробної сили».

Суд звертає увагу на той факт, що за своїми ознаками динамічними є ціни, що встановлюються відкритими і можуть уточнюватися протягом всього строку будівництва, при цьому маса прибутку, врахована в договірній ціні на початок будівництва, не уточнюється, крім випадків, якщо: замовник змінює в процесі будівництва проектні рішення, що викликає зміну обсягів робіт та вартісних показників; в процесі будівництва в проектній документації та інвесторських кошторисах виявлено безперечні помилки, які не було виявлено на стадії тендерної пропозиції та складання договірної ціни, а підрядник не є виконавцем проектно-кошторисної документації; виникають обставини непереборної сили - надзвичайні обставини та події, які не можуть бути передбачені сторонами під час укладання договору (контракту) (Держбуд України, Наказ «Про Доповнення N 3 до ДБН Д.1.1-1-2000 «Правила визначення вартості будівництва» від 07.05.2002 N80).

Тобто, за своїми ознаками і позивач по справі, і третя особа запропонували в пропозиції конкурсних торгів динамічну ціну, яка протягом всього часу виконання робіт може бути змінена.

Як вже вказано вище, пунктами 9.5 та 9.6 Інструкції чітко визначено, що ціна пропозиції конкурсних торгів має бути визначена чітко та остаточно без будь-яких посилань, обмежень або застережень. Ціна пропозиції конкурсних торгів повинна залишатися фіксованою на протязі всього строку дії пропозиції конкурсних торгів.

Фіксованою є затверджена (узгоджена) ціна, що є незмінною в процесі проведення (виконання) робіт (послуг) протягом всього терміну такого виконання.

При цьому, п.п.9.5, 9.6, 22.1 Інструкції передбачено, що пропозицію конкурсних торгів, яка буде мати будь-які посилання, обмеження або застереження щодо ціни пропозиції конкурсних торгів, буде відхилено як невідповідну до вимог цієї документації конкурсних торгів. Пропозицію конкурсних торгів, яка буде мати регульовані ціни, буде відхилено як невідповідну до вимог цієї документації конкурсних торгів. Замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів у разі, якщо пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам цієї документації конкурсних торгів.

Статтею 29 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (в редакції, що діяла у спірний період) передбачено, що замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів, у разі якщо пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що пропозиції ціни як третьої особи (переможця конкурсних торгів), так і позивача по справі (учасника конкурсних торгів) фактично є такими, що не відповідають вимогам цієї документації конкурсних торгів та мають певні посилання, обмеження або застереження щодо ціни пропозиції конкурсних торгів, тобто свідчать про намір встановлення цими учасниками конкурсних торгів цін, які можуть бути регульованими (динамічними).

Таким чином, відповідач під час розкриття пропозицій конкурсних торгів фактично не пересвідчився, чи відповідають представлені учасниками торгів документи (пропозиції) вимогам Інструкції, помилково визначив пропозиції позивача по справі та третьої особи як такі, що «дотримані» та безпідставно допустив зазначених учасників до конкурсних торгів.

Зазначений факт свідчить про неправомірність рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом якого є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», що є підставою для визнання його недійсним.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання недійсним вищевказаного рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва підлягають задоволенню.

Позовні вимоги в частині зобов'язання акцептувати пропозицію ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської» задоволенню не підлягають через неналежність обраного способу захисту. Зокрема, оцінка пропозицій учасників та визначення переможця торгів приписами ст.ст. 28, 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель» віднесена до повноважень замовника торгів, а в силу положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, суд не вправі перебирати на себе такі повноваження. При цьому, положення ст. 124 Конституції України відносно розповсюдження юрисдикції судів на всі правовідносин у державі не спростовують означеного висновку, адже саме в межах такої юрисдикції судом надана оцінка заявленим вимогам.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін, яка, зокрема, проявляється в тому, що, як зазначається в частині 1 статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З урахуванням вимог ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 49 Господарського процесуального Кодексу України.

На підставі приписів Конституції України, Закону України «Про здійснення державних закупівель», керуючись ст.ст. 1, 2, 2-1, 4-2, 4-3, 4-6, 22, 27, 33, 34, 43, 44, 47, 49, 69, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р I Ш И В :

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛАВ-СТРОЙ», м. Донецьк до Обласного об'єднання капітального будівництва, м. Донецьк за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой» м. Донецьк про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом яких є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»; зобов'язання акцептувати пропозицію ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської» задовольнити частково.

Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «УКРСПЕЦСТРОЙ» переможцем торгів, предметом яких є «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», лот 2 - Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської».

У задоволені вимог в залишковій частині відмовити.

Стягнути з Обласного об'єднання капітального будівництва (83001, м.Донецьк, вул.Челюскінців, 144, ЄДРПОУ 31501181) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛАВ-СТРОЙ» (83050, м.Донецьк, вул.Щорса, 47-б, ЄДРПОУ 37296619, р/р 26000040233 в Донецькому ЦРО ПАТ «Мегабанк», МФО 351629) судовий збір в сумі 536,50 грн.

Видати наказ після набрання рішенням чинності.

Рішення може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду в порядку передбаченому розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення підписаний 31.08.2012р.

Головуючий суддя Сгара Е.В.

Суддя Бокова Ю.В.

Суддя Попков Д.О.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення31.08.2012
Оприлюднено20.09.2012
Номер документу26046382
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5006/7/92пн/2012

Постанова від 08.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 28.09.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Рішення від 31.08.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 13.09.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 09.07.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 13.06.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

Ухвала від 11.05.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сгара Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні