cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
06.11.2012 р. справа №5006/7/92пн/2012
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючий суддя Дучал Н.М.
Судді: Склярук О.І., Ушенко Л.В.
При секретарі Савченко І.В.
За участю представників сторін:
від позивача - не з'явився
від відповідача -Очкасова К.С., за довіреністю
від третьої особи - не з'явився
Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обласного об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк
на рішення господарського суду Донецької області
від 31.08.2012р.
у справі № 5006/7/92пн/2012 (Головуючий суддя Сгара Е.В., судді: Попков Д.О., Бокова Ю.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ", м. Донецьк
до відповідача Обласного об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецстрой", м. Донецьк
про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об"єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012 р. про оголошення "Укрспецстрой" переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської"; зобов'язання акцептувати пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ" (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської, лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської".
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ" звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до Обласного об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об"єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012 р. про оголошення "Укрспецстрой" переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської"; зобов'язання акцептувати пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ" (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської, лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської".
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначав, що рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об"єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012 р. про оголошення переможцем торгів "Укрспецстрой", прийнято в супереч вимогам ст. 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель»та є незаконним. Наполягав, що ТОВ «Укрспецстрой»має найбільш економічно вигідні умови закупівлі робіт за державні кошти по другому лоту, а саме ціна пропозиції ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»- 29 956 423,30 грн., проти пропозиції ТОВ «Укрспецстрой»- 32 813 426,83 грн.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 23.07.2012р. до участі у справі №5006/7/92пн/2012 в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой».
Рішенням господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ", м. Донецьк до Обласного об'єднання капітального будівництва, м. Донецьк, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрспецстрой", м. Донецьк про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «Укрспецстрой»переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської"; зобов'язання акцептувати пропозицію ТОВ "ГЛАВ-СТРОЙ"(визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської" задоволені частково; визнано недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «Укрспецстрой»переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської"; у задоволенні вимог в залишковій частині відмовлено.
Рішення суду про задоволення частини позовних вимог мотивоване тим, що пропозиції ціни як третьої особи (переможця конкурсних торгів), так і позивача по справі (учасника конкурсних торгів) не відповідають вимогам документації конкурсних торгів та мають певні посилання, обмеження, застереження щодо ціни пропозиції конкурсних торгів, тобто свідчать про намір встановлення цими учасниками конкурсних торгів цін, які можуть бути регульованими. Відповідач під час розкриття пропозицій конкурсних торгів фактично не пересвідчився, чи відповідають представлені учасниками торгів документи (пропозиції) вимогам Інструкції щодо підготовки учасниками тендерних пропозицій (затвердженої відповідачем 17.02.2012р.), помилково визначив пропозиції позивача по справі та третьої особи як такі, що "дотримані" та безпідставно допустив зазначених учасників до конкурсних торгів, що свідчить про неправомірність рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012р. про оголошення «Укрспецстрой»переможцем торгів, предметом якого є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", та є підставою для визнання його недійсним.
Рішення суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов'язання акцептувати пропозицію ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»(визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської" мотивоване неналежністю обраного способу захисту.
Обласне об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк, не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецької області, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. по справі №5006/7/92пн/2012, припинити провадження по справі №5006/7/92пн/2012.
Скаржник вважає рішення господарського суду Донецької області незаконним і необґрунтованим, що полягає у неправильному встановленні обставин, які мають значення для справи, неправильному дослідженні доказів, та таким, що підлягає скасуванню у зв'язку з істотними порушеннями норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що оцінка пропозицій конкурсних торгів здійснюється на підставі наступних критеріїв: ціна, строк виконання, гарантійне обслуговування. Позивач не надав ані належного обґрунтування, ані документального підтвердження строку виконання. Зауважує, що у п.3.1. договору з третьою особою визначено, що обсяг, вартість та термін виконання робіт визначаються прикладеними до договору календарним графіком виконання робіт і договірною ціною, які є невід'ємною частиною даного договору. Договірна ціна складається згідно з Правилами визначення вартості будівництва -ДБН Д.1.1-1-2000 «Правила визначення вартості будівництва» від 07.05.2002р. №80. У даному випадку договір має тверду ціну, яка не може змінюватися. На думку скаржника, судом не враховано, що відповідно до п. 2 ч. 4 ст. 18 Закону України «Про здійснення державних закупівель»у судовому порядку розглядаються лише скарги щодо укладених договорів про закупівлю. Крім того, судом не враховано, що за захистом своїх порушених прав позивач повинен був звернутися до органу оскарження, яким відповідно до п. 19 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель»є Антимонопольний комітет України. В судовому засіданні представник відповідача висловився на підтримку апеляційних вимог.
ТОВ «Укрспецстрой»відзивом №215 від 31.10.2012р. підтримало апеляційну скаргу Обласного об'єднання капітального будівництва, вважає, що рішення господарського суду підлягає скасуванню з підстав необґрунтованості, що полягає у неправильному дослідженні доказів та з'ясуванні обставин справи, невідповідності висновків суду дійсним обставинам справи та порушення норм матеріального права. Пропозиція ТОВ «Укрспецстрой»була правомірно визначена Замовником торгів такою, що дотримана вимогам Інструкції та відповідає умовам документації конкурсних торгів, а висновки суду щодо невідповідності представлених учасниками торгів пропозицій вимогам Інструкції є безпідставними. Просить рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. по справі №5006/7/92пн/2012 скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»у повному об'ємі.
Позивач та третя особа не скористались правом участі представника в судовому засіданні апеляційної інстанції, у відповідності до ст. 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце судового засідання були повідомлені належним чином. Ухвалою суду сторони та інші учасники процесу не зобов'язувалися забезпечити явку повноважних представників в судове засідання, тому згідно зі ст. 75, 99 ГПК України, скаргу розглянуто за наявними матеріалами, які є достатніми для розгляду апеляційної скарги.
Згідно з положеннями ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішень місцевого господарського суду в повному обсязі.
У відповідності до п.п. 2, 3, 4 частини 3 ст.129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі ст.ст. 4 2, , 4 3 Господарського процесуального кодексу України - правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника відповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено наступне.
17.02.2012р. рішенням комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва (протокол №1 від 13.02.2012р.), головою комітету з конкурсних торгів затверджено Документацію конкурсних торгів на закупівлю «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім. Н.К. Крупської.
В державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель «ВДЗ»№22/8 (624/8) від 20.02.2012р. здійснено публікацію оголошення №094625 про проведення процедури закупівлі.
Відповідно до Протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій), яке відбулося 22.03.2012р. об 11:00 за адресою відповідача: 83001, м.Донецьк, вул. Челюскінців, 144, замовником були отримані пропозиції конкурсних торгів Товариства з обмеженою відповідальністю «ГЛАВ-СТРОЙ»по лоту №2 «Капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»з ціною 29 956 423, 30 грн. та Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой»по лоту №1 «Реставрація комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»з ціною 15 308 836,63грн., по лоту №2 «Капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»з ціною 32 813 426,83грн., які визначені замовником як такі, що "дотримані" вимогам документації конкурсних торгів.
Згідно Зведеного листа, що наданий ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»по лоту №2 у складі документів для участі у конкурсних торгах, строк виконання робіт становить 80 днів, гарантійне обслуговування -36 місяців, ціна - 29 956 423, 30 грн.; зі Зведеного листа ТОВ «Укрспецстрой»вбачається, що строк виконання закупівлі становить 150 днів, гарантійне обслуговування -120 місяців, ціна пропозиції - 32 813 426,83грн. Разом з цим, у відповідності до переліку основних умов договору, доданих третьою особою у складі пропозиції конкурсних торгів - строк виконання робіт складає 240 календарних днів із гарантійним обслуговуванням протягом 120 місяців.
Зі змісту Протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій), яка відбулася 04.04.2012р. о 13:00 вбачається, що до процедури оцінки допущені пропозиції конкурсних торгів (цінові пропозиції) ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»та ТОВ «Укрспецстрой». Пропозиція конкурсних торгів ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»оцінена замовником в 0,55 балів за критеріями відповідно до Методики оцінки пропозицій конкурсних торгів (п.25 Документації конкурсних торгів), пропозиція ТОВ «Укрспецстрой» оцінена в 0,724 балів.
В протоколі зазначено, що кількість балів по критерію «Строк виконання»для пропозиції конкурсних торгів ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»прийнята рівною нулю на підставі положень п.25.4 документації конкурсних торгів (запропонований даним учасником розмір цього критерію не обґрунтований та не підтверджений документально).
За результатами проведення оцінки пропозицій конкурсних торгів (рішення про визнання пропозиції найбільш економічно вигідною) переможцем торгів визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой».
Повідомленням №04-285 від 09.04.2012р. про результат торгів, до відома ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ», як учасника конкурсних торгів по предмету закупівлі: «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»Лот №2 «Капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»доведено, що переможцем з найбільш вигідною пропозицією конкурсних торгів за результатами оцінки стало Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой».
25.04.2012р. між Обласним об'єднанням капітального будівництва (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрспецстрой»(Підрядник) укладений Договір підряду №2, згідно з п. п. 1.1., 1.3 якого на підставі проведеної процедури закупівлі відповідно до чинного законодавства підрядник приймає на себе зобов'язання на свій ризик виконати роботи по об'єкту «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», Лот №2 «Капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської», а замовник прийняти та оплатити такі роботи відповідно до проектно-кошторисної документації. Договірна ціна складає 32 813 426,83 грн., у тому числі ПДВ 5 486 904,47 грн.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, Донецький апеляційний господарський суд дійшов висновку про необхідність часткового скасування рішення місцевого господарського суду виходячи з наступного.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлені Законом України «Про здійснення державних закупівель», відповідно до ст.11 якого для організації та проведення процедур закупівель замовником (генеральним замовником) утворюється комітет з конкурсних торгів, який, планує проведення процедур закупівель, складає та затверджує річний план державних закупівель; здійснює вибір процедури закупівлі; проводить процедури закупівель, попередню кваліфікацію учасників; забезпечує рівні умови для всіх учасників, об'єктивний та чесний вибір переможця; забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань державних закупівель, визначених цим Законом; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Основною процедурою закупівлі є відкриті торги. Під час проведення процедури відкритих торгів пропозиції конкурсних торгів мають право подавати всі зацікавлені особи. Оголошення про проведення процедури відкритих торгів безоплатно публікується в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та безоплатно розміщується на веб-порталі Уповноваженого органу (ст. ст.20, 21 Закону України «Про здійснення державних закупівель»).
Після оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі кожна фізична/юридична особа має право безоплатно отримати документацію конкурсних торгів. Документація конкурсних торгів безоплатно надсилається або надається замовником протягом трьох робочих днів з дня отримання від фізичної/юридичної особи відповідного запиту. Документація конкурсних торгів безоплатно розміщується на веб-порталі Уповноваженого органу для загального доступу і може бути безоплатно отримана кожною фізичною/юридичною особою (ч. 1 ст. 22 Закону України «Про здійснення державних закупівель»).
Зміст документації конкурсних торгів викладено в ч.2 ст.22 Закону, документація має містити, зокрема: інструкцію з підготовки пропозицій конкурсних торгів; кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством; інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі відповідну технічну специфікацію; місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; проект договору або основні умови, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю; опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані пропозиції конкурсних торгів, у разі якщо учасникам дозволяється подати пропозиції конкурсних торгів стосовно частини предмета закупівлі (лота); перелік критеріїв та методику оцінки пропозицій конкурсних торгів із зазначенням питомої ваги критеріїв; строк, протягом якого пропозиції конкурсних торгів вважаються дійсними, але не менше ніж 90 днів з дати розкриття пропозицій конкурсних торгів; зазначення способу, місця та кінцевого строку подання пропозицій конкурсних торгів; місце, дату і час розкриття пропозицій конкурсних торгів; прізвище, ім'я та по батькові, посаду та адресу однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв'язок з учасниками, тощо. Документація конкурсних торгів може містити також іншу інформацію, відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити (ч. 2 ст. 22 Закону України «Про здійснення державних закупівель»).
За положеннями ч. 1 ст. 25 Закону України «Про здійснення державних закупівель»(в редакції, чинній на час проведення процедури закупівлі) пропозиція конкурсних торгів подається у письмовій формі за підписом уповноваженої посадової особи учасника, прошита, пронумерована та скріплена печаткою у запечатаному конверті. Кожен учасник має право подати тільки одну пропозицію конкурсних торгів (у тому числі до визначеної у документації конкурсних торгів частини предмета закупівлі (лота). Отримана пропозиція конкурсних торгів вноситься замовником до реєстру, форма якого визначається Уповноваженим органом.
Пунктом 8.1. Інструкції щодо підготовки учасниками пропозицій конкурсних торгів, що затверджена 17.02.2012р. у складі Документації конкурсних торгів на закупівлю «Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна наукова бібліотека ім. Н.К. Крупської», встановлені вимоги до змісту пропозиції конкурсних торгів та обов"язковий перелік документів, у складі якого мають бути надані, окрім інших: реєстр документів, наданих у складі пропозиції конкурсних торгів (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); заява-пропозиція (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); зведений лист з інформацією про розміри показників, висунутих в якості критеріїв оцінки пропозицій конкурсних торгів (за формою, встановленою цією документацією конкурсних торгів); документи, що підтверджують відповідність запропонованого Учасником предмету закупівлі вимогам документації конкурсних торгів (перелік таких документів приведений у п.14.1 цієї Інструкції); конкретний проект основних умов договору про закупівлю, на яких Учасник згоден виконати цю закупівлю, включаючи в обов'язковому порядку ті умови, про які згадано у п.28.1 даної документації; складене у довільній формі обґрунтування спроможності даного учасника виконати закупівлю у запропоновані ним строки її виконання, із додаванням до цього обґрунтування копій відповідних документів (листів, висновків, звітів тощо) або з посиланням на такі документи, для документального підтвердження даних (тарифів, нормативів тощо), що були використані при зазначених розрахунках, а для пропозицій по лоту №1,2 також відповідних розрахунків (відсутність цього обґрунтування не буде розглядатися як підстава для відхилення пропозиції), тощо.
Приписами розділу 9 Інструкції визначені умови щодо ціни пропозиції учасників конкурсних торгів. Так, згідно з п. 9.1. Інструкції учасник зазначає у пропозиції конкурсних торгів обсяг всіх видів робіт, зазначених у Специфікації щодо предмета закупівлі (далі - Специфікація) як відповідний лот, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт, а також загальну суму цього лоту, за яку він згодний виконати закупівлю всіх видів робіт, що входять до цього лоту відповідно до Специфікації, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт.
Ціною пропозиції конкурсних торгів вважається сума, зазначена Учасником у його заяві-пропозиції як загальна сума, за яку він згодний виконати закупівлю всіх видів робіт, що входять до даного лоту відповідно до Специфікації, включаючи вартість матеріалів, необхідних для виконання цих робіт (п. 9.2. Інструкції).
Ціна пропозиції конкурсних торгів повинна: бути визначена на момент подання пропозиції конкурсних торгів; бути визначена з урахуванням норм чинного законодавства України; включати всі витрати на: сплату усіх податків та зборів, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством України, вартість усіх товарів і послуг, необхідних для виконання закупівлі, відповідно до їх переліку і вимог до них, що можуть бути приведені у Специфікації (п. 9.3. Інструкції).
Ціна пропозиції конкурсних торгів має бути визначена чітко та остаточно без будь-яких посилань, обмежень або застережень. Ціна пропозиції конкурсних торгів повинна залишатися фіксованою на протязі всього строку дії пропозиції конкурсних торгів (п. 9.5., п.9.6. Інструкції).
За умовами п. 11.1. Інструкції учасник має надати документально підтверджену інформацію про відповідність його таким кваліфікаційним критеріям: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; наявність фінансової спроможності; наявність обладнання та матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Відповідно до ч. 3 ст. 27 Закону України «Про здійснення державних закупівель»під час розкриття пропозицій конкурсних торгів перевіряється наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів, а також оголошуються найменування та місцезнаходження кожного учасника, ціна кожної пропозиції конкурсних торгів або частини предмета закупівлі (лота). Зазначена інформація вноситься до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів.
Як вбачається з Заяви-пропозиції, Кошторису ціни пропозиції конкурсних торгів, наданих у складі пропозиції з конкурсних торгів ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ», договірна ціна становить 29 956 423, 30 грн.
Згідно Заяви-пропозиції, Розрахунку ціни тендерної пропозиції, наданих ТОВ «Укрспецстрой»у складі пропозиції з конкурсних торгів, ціна конкурсної пропозиції ТОВ «Укрспецстрой»по лоту №2 «Капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської»становить 32 813 426,83грн.
Положення Проекту Договору про закупівлю, наданого замовнику ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ», щодо можливості перегляду договірної ціни в межах загальної вартості робіт по договору не суперечить п. 3.3.3.2 Правил визначення вартості будівництва, ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Держбуду України від 27 серпня 2000 р. N 174 (зі змінами), які носять обов'язковий характер при визначенні вартості будов (об'єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності, за яким тверді договірні ціни встановлюються незмінними на весь обсяг будівництва і не уточнюються, за винятком випадків, якщо: а) замовник змінює в процесі будівництва проектні рішення, що викликає зміну обсягів робіт та вартісних показників; б) в процесі будівництва в проектній документації та інвесторських кошторисах виявлено безперечні помилки, які не було виявлено на стадії тендерної пропозиції та складання договірної ціни, а підрядник не є виконавцем проектно-кошторисної документації; в) виникають обставини непереборної сили - надзвичайні обставини та події, які не можуть бути передбачені сторонами під час укладання договору (контракту); г) уповільнення темпів або зупинення виконання робіт за рішенням замовника, або з його вини, якщо це спричинило додаткові витрати підрядника; д) зміни законодавства з питань оподаткування, якщо це впливає на вартість робіт; е) істотного зростання (у розмірі визначеному сторонами) або зменшення після укладення договору підряду цін на ресурси, які забезпечує підрядник, а також на послуги, що надаються йому третіми особами.
Умова проектів договорів про закупівлю ТОВ "Укрспецстрой" та ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ» щодо можливості зменшення ціни договору відповідає частині 5 статті 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель»та принципу максимальної економії та ефективності, зазначеному у статті 3 цього ж Закону.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про неправомірність рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об'єднання капітального будівництва про оголошення ТОВ "Укрспецстрой" переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", з підстав помилковості визначення пропозицій позивача по справі та третьої особи як таких, що "дотримані" та безпідставного допущення зазначених учасників до конкурсних торгів.
Частиною 5 статті 28 Закону України «Про здійснення державних закупівель», з якою узгоджується і п.25.1 Інструкції, передбачено, що замовник визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено згідно з цим Законом (у кількості не менше двох), на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів.
Під час оцінки пропозицій конкурсних торгів Замовником використовуються критерії та методика, зазначені у п.п. 25.3. та 25.4. Інструкції (п.25.2. Інструкції).
Пунктом 25.3. Інструкції встановлено, що оцінка пропозицій конкурсних торгів здійснюється по кожному лоту окремо відповідно до положень п.25.4. цієї Інструкції на підставі наступних критеріїв: ціна, строк виконання, гарантійне обслуговування.
Визначення переможця торгів здійснюється за методикою, яка складається з п'яти етапів (п. 25.4. Інструкції). При оцінці пропозицій конкурсних торгів Замовник має дотримуватися наступних правил, зокрема: якщо запропонований Учасником розмір критерію, що входить до формули (2.1) та /чи(2.2.), буде ґрунтуватися на спотворених чи документально не підтверджених даних, або якщо його розмір взагалі не буде підтверджений чи обґрунтований даним Учасником відповідними документами, що входять до складу його пропозиції конкурсних торгів, загальна кількість балів по цьому критерію для даної пропозиції конкурсних торгів буде прийнята рівною нулю; якщо в різних документах пропозиції конкурсних торгів будуть зазначені різні величини критерію, що входить до вказаних формул, або буде зазначений діапазон його значень, Замовник при оцінці даної пропозиції конкурсних торгів приймає величину цього критерію таким, що є найгіршим серед зазначених в даній пропозиції конкурсних торгів його значень з точки зору оцінки даної пропозиції; якщо розмір критерію, що входить до означених формул, по кожному із запропонованих видів робіт буде різним, до оцінки буде прийматися те його значення, яке є найгіршим серед зазначених в даній пропозиції конкурсних торгів його значень з точки зору оцінки даної пропозиції, тощо.
Замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найкращою під час оцінки пропозицій конкурсних торгів відповідно до розділу 25 цієї Інструкції(п.26.1 Інструкції).
Враховуючи, що в пакеті документів ТОВ «ГЛАВ-СТРОЙ»не було обґрунтування спроможності виконання робіт у запропонований ним строк, то на підставі п. 25.4. Інструкції кількість балів по критерію «строк виконання»пропозиції позивача був підставно визнаний рівним «0», в результаті чого переможцем торгів з кількістю балів 0,724 правомірно визначено ТОВ «Укрспецстрой».
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про відмову в задоволенні позовних вимог в частині зобов'язання акцептувати пропозицію ТОВ "ГЛАВ-СТРОЙ"(визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури -Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2 -Капітальний ремонт комунального закладу культури - Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської" через неналежність обраного способу захисту.
Згідно зі ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути (ч. 2 ст. 16 ЦК України): 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Приписами ч. 1 ст. 20 Господарського кодексу України передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів.
Відповідно ч. 2 ст. 20 цього ж Кодексу, кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов'язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.
Заявлені позивачем вимоги про зобов'язання акцептувати пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ" (визнати переможцем торгів) за процедурою закупівлі робіт, предметом якої є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської, лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури-Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської" не відповідають способам захисту прав та законних інтересів, передбачених Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України. Позивачем не наведено і норми Закону, яким встановлено такий спосіб захисту права або інтересу як зобов'язання акцептувати пропозицію конкурсних торгів.
За змістом правових норм, закріплених частиною 2 статті 124 Конституції України, частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України, частиною 3 статті 1 Господарського процесуального кодексу України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі; кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Обмеження права звернення до господарського суду не допускається.
Згідно з Конституцією України - Україна є демократичною, соціальною, правовою державою (стаття 1).
Гарантуючи судовий захист з боку держави, Основний Закон України водночас визнає право кожного будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (частина п'ята статті 55). Це конституційне право не може бути скасоване або обмежене (частина друга статті 22, стаття 64 Конституції України).
Тому, не приймаються судом апеляційної інстанції як обґрунтовані доводи скаржника про неправомірність звернення позивача з позовом до суду.
За результатами апеляційного провадження, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, що відповідно до ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, є підставою для часткового скасування рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 з прийняттям нового рішення про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ" у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об"єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012 р. про оголошення "Укрспецстрой" переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської".
В іншій частині рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 підлягає залишенню без змін.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати підлягають розподілу між сторонами пропорційно задоволених вимог.
За п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір»сума судового збору у розмірі 14,50 грн. надмірно сплаченого згідно з платіжним дорученням №413 від 06.09.2012р. підлягає поверненню Обласному об'єднанню капітального будівництва, м.Донецьк з Державного бюджету.
Результати апеляційного провадження у справі №5006/7/92пн/2012 оголошені в судовому засіданні.
Керуючись ст.ст. 49, 91, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 116 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Обласного об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк на рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 задовольнити частково.
Рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 скасувати частково.
Відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ", м.Донецьк у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Обласного об"єднання капітального будівництва, відповідно до повідомлення про результати торгів від 09.04.2012 р. про оголошення ТОВ "Укрспецстрой" переможцем торгів, предметом яких є "Реставрація та капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської", лот 2- Капітальний ремонт комунального закладу культури- Донецька обласна універсальна бібліотека ім. Н.К. Крупської".
В іншій частині рішення господарського суду Донецької області від 31.08.2012р. у справі №5006/7/92пн/2012 залишити без змін.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ГЛАВ-СТРОЙ", м.Донецьк на користь Обласного об'єднання капітального будівництва, м.Донецьк витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 268,25 грн.
Доручити господарському суду Донецької області видати відповідний наказ.
Повернути з Державного бюджету Обласному об'єднанню капітального будівництва, м.Донецьк 14,50 грн. надмірно сплаченого судового збору згідно з платіжним дорученням №413 від 06.09.2012р. за подання апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя: Н.М. Дучал
Судді: О.І. Склярук
Л.В. Ушенко
Надруковано: 6 екз.: позивачу-1, відповідачу -1
третій особі -1, у справу -1, ДАГС -1, ГСДО - 1
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2012 |
Оприлюднено | 12.11.2012 |
Номер документу | 27355825 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Дучал Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні