27.09.2012
Апеляційний суд міста Севастополя
Справа №22ц-2790-1690/2012р. Головуючий в першій
інстанції Лугвіщик А.М.
Категорія 45 Доповідач в апеляційній
інстанції Клочко В.П.
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2012 року колегія суддів судової палати з цивільних справ Апеляційного суду м. Севастополя у складі:
головуючого судді - Клочка В.П.,
суддів - Птіціної В.І., Сундукова В.М.,
при секретарі - Івченко М.О.,
за участю прокурора - Шульги А.М., представника третьої особи - Перекрестова Ф.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Севастополі апеляційну скаргу прокурора Гагарінського району м. Севастополя на рішення Гагарінського районного суду м. Севастополя від 08 грудня 2011 року по цивільній справі за позовом прокурора Гагарінського району м. Севастополя в інтересах держави в особі Севастопольської міської ради до ОСОБА_4, третя особа - Громадська організація «Дачне товариство «Планета-плюс», про визнання незаконним державного акту на право власності на земельну ділянку, витребування земельної ділянки з незаконного володіння, -
В С Т А Н О В И Л А :
Прокурор Гагарінського району міста Севастополя в інтересах держави в особі Севастопольської міської ради звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсним державний акт серії ЯИ №076288 на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану у АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:04:001:0441, виданий відповідачу Головним Управлінням Держкомзему у м. Севастополі, зареєстрований за № 011088400855 у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а також витребувати на користь держави в особі Севастопольської міської Ради з незаконного володіння ОСОБА_4 вказану земельну ділянку.
Свої вимоги прокурор мотивує тим, що відповідачем безпідставно, всупереч порядку, встановленого нормами діючого земельного законодавства, у порушення інтересів держави, отримано у власність земельну ділянку. Підставою видачі державного акту вказано розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації №1029-р від 06.04.2010 року. Відповідач з заявами про передачу земельної ділянки у власність, у тому числі про надання згоди на розробку проекту відведення до Севастопольської міської Ради не звертався, рішень, пов'язаних з передачею йому земельної ділянки радою не приймалося. Спірна земельна ділянка вибула з державної власності незаконно, всупереч волі держави у особі уповноваженого на те органу Севастопольської міської Ради, що дає підстави для пред'явлення вимог про витребування її з чужого незаконного володіння.
Рішенням Гагарінського районного суду м. Севастополя від 08 грудня 2011 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, прокурор подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати, як таке, що постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
В судове засідання відповідач ОСОБА_4 не з'явилася, про час слухання справи повідомлена належним чином, що відповідно до ч. 2 ст. 305 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши доповідь головуючого, з`явившихся сторін, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню з наступних підстав.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права - визнання державного акту недійсним з підстав, визначених ст.ст. 203, 215 ЦК України, не ґрунтується на вимогах закону, а порушень з боку відповідача при отриманні оскаржуваного державного акту не встановлено. Також позивачем не доведено повноважень Севастопольської міської Ради щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а розпорядження СМДА № 1804-р від 13.09.2010 року постановою окружного адміністративного суду від 17.02.2011 року визнано протиправним та скасовано.
З такими висновками суду першої інстанції не погоджується колегія суддів апеляційного суду, оскільки вони зроблені без повного, всебічного та об'єктивного з'ясування дійсних обставин справи, прав та обов'язків сторін у даних правовідносинах, з не правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Згідно ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Уповноважена установа розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Судом першої інстанції встановлено, що 13.01.2010 року Севастопольською міською державною адміністрацією було видано розпорядження № 56-р "Про надання громадській організації "Дачне товариства "Планета плюс" дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,8 га для будівництва та обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуальної дачної) в районі бухти Соляної та згоди передачі у приватну власність громадянам - членам громадській організації "Дачне товариства "Планета плюс" земельних ділянок для будівництва та обслуговування індивідуальних дачних будинків" (арк.с.33).
Розпорядженням Севастопольської міської державної адміністрації від 06.04.2010 року № 1029-р "Про затвердження комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 5,8 га з встановленням меж в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуально дачної) громадської організації "Дачне товариства "Планета плюс" та про передачу у власність членам цієї організації земельних ділянок, розташованих в районі бухти Соляної" було затверджено комплексний проект землеустрою та технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності 58 громадян - членів організації на земельну ділянку для індивідуального дачного будівництва. У власність 58 громадян - членів організації передано земельні ділянки в межах безоплатної приватизації по 0,1 га.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач - ОСОБА_4 є членом громадської організації "Дачне товариства "Планета плюс", яким передаються у власність земельні ділянки.
Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 076288, виданого СМФ ДП «Центр Державного земельного кадастру», ОСОБА_4 є власником земельної ділянки, кадастровий № 8536400000:04:001:0441 з цільовим призначенням для індивідуального дачного будівництва, площею 0,1 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011088400855, з зазначенням підстави видачі - розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 1029-р від 06.04.2010 року.
Окрім колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено його звернення з особистою заявою, відповідно до ст. 118 ЗК України, про надання йому у власність спірної земельної ділянки. Наявні в матеріалах справи документи стосуються проекту землеустрою по відводу земельної ділянки з встановленням меж на місцевості для будівництва та обслуговування індивідуальних дачних будинків, площею 5,8 га, в районі бухти Соляної за заявою громадської організації "Дачне товариство "Планета плюс", а не відповідача, що не відповідає діючому земельному законодавству України, яким регулюється надання у власність громадянам земельних ділянок.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства, стосовно відповідача відсутній акт індивідуальної дії - відповідне рішення сесії Севастопольської міської Ради про передачу у власність спірної земельної ділянки площею 0,1000 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.
Також колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність повноважень Севастопольської міської Ради на розпорядження спірною земельною ділянкою.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно ст. ст. 173, 174 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради АРК, обласних, Київської чи Севастопольської міських рад. Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у містах рад.
Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 13.11.1975 року № 361 "Про встановлення нових районів у деяких містах Української РСР" в м. Севастополі створено Гагарінський район. Рішенням виконавчого комітету Севастопольської міської ради депутатів трудящих від 08.02.1977 року № 3/93 "Про межі районів м. Севастополя" затверджено межі Ленінського, Балаклавського, Гагарінського та Нахімовського районів.
В зв'язку з наведеним колегія суддів вважає, що повноваження щодо розпорядження цими землями до розмежування земель державної та комунальної власності в м. Севастополі та встановлення меж міста здійснюються Севастопольською міською Радою в силу п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Відсутність у Севастопольської міської Ради державного акту на право комунальної власності на земельну ділянку, а також рішення про встановлення меж м. Севастополя, в даному випадку не може свідчити про наявність у Севастопольської міської державної адміністрації повноважень щодо розпорядження землями державної власності, що знаходяться в межах м. Севастополя.
Таким чином слід визнати, що набуття ОСОБА_4 права власності на підставі державного акту серії ЯИ № 076288 на земельну ділянку не відповідає приписам ст.ст. 116, 118 Земельного кодексу України, правова підстава для набуття відповідачкою права власності на земельну ділянку відсутня, у зв'язку з чим є недійсним державний акт, виданий на її ім'я.
З огляду на зазначене, захист права власності на земельну ділянку відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 16 ЦК України можливий шляхом припинення правовідношення права власності відповідача визнанням недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку.
За положеннями ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Таким чином, проведений колегією суддів апеляційного суду аналіз зібраних по справі доказів та їх оцінка в сукупності дає підстави прийти до висновку, що позов прокурора підлягає задоволенню в повному обсязі.
За таких обставин слід визнати, що рішення суду першої інстанції відповідно до п. 1, 4 ч. 1 ст. 309 ЦПК України підлягає скасуванню з ухваленням апеляційним судом нового рішення.
На підставі ст. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею та документально підтверджені судові витрати. Якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача в дохід держави.
Керуючись ст.ст. 303, 304, п. 2 ч. 1 ст. 307, п. 1, 4 ч.1 ст.309, ч.2 ст.314 ЦПК України, колегія суддів, -
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу прокурора Гагарінського району м. Севастополя - задовольнити.
Рішення Гагарінського районного суду м. Севастополя від 08 грудня 2011 року - скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позов прокурора Гагарінського району м. Севастополя - задовольнити.
Визнати недійсним державний акт серії ЯИ № 076288 на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану у АДРЕСА_1, виданий ОСОБА_4 Головним Управлінням Держкомзему у м. Севастополі 30.04.2010 р., зареєстрований за № 011088400855 у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Витребувати на користь Севастопольської міської ради з незаконного володіння ОСОБА_4 земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану у АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:04:001:0441.
Стягнути з ОСОБА_4 на користь держави судові витрати по справі в розмірі 570,00 грн.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржено в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя: В.П. Клочко
Судді: В.І. Птіціна
В.М. Сундуков
Суд | Апеляційний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2012 |
Оприлюднено | 10.10.2012 |
Номер документу | 26349620 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд міста Севастополя
Клочко В. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні