Постанова
від 26.09.2012 по справі 2а-9046/12/0170/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 вересня 2012 р. (12 год. 35 хв.) Справа №2а-9046/12/0170/19

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кузнякової С.Ю., секретар судового засідання Устінова І.В., за участю прокурора Гасенко Т.В., представника позивача Вишнякової А.В., відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом прокурора Сімферопольського району в інтересах держави в особі Сімферопольського районного центру зайнятості

до ОСОБА_2

про стягнення.

Обставини справи: Прокурор Сімферопольського району в інтересах держави в особі Сімферопольського районного центру зайнятості звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до ОСОБА_2 про стягнення незаконно отриманої допомоги по безробіттю в розмірі 1854,55 грн.

Позовні вимоги ґрунтуються на Законі України «Про зайнятість населення», Законі України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та мотивовані тим, що відповідач не повідомив про обставини, що спричиняють зміну розміру матеріального забезпечення та соціальних послуг, а саме не повідомив позивача про зняття з реєстрації в Сімферопольському районі АР Крим та продовжував отримувати допомогу по безробіттю. Таким чином, відповідачу з 10.08.2008р. по 11.03.2009р. надлишково виплачено допомогу по безробіттю в сумі 1854,55 грн., яка останнім добровільно не повернута, в зв'язку з чим, прокурор та позивач просять стягнути вказану суму на користь центру зайнятості у судовому порядку.

Прокурор та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, зазначених у позові, та просили їх задовольнити у повному обсязі.

Відповідач у судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні. Свою правову позицію відповідач виклав у письмових запереченнях на позов (а.с. 42-45) та письмових пояснення по справі (а.с. 79-82).

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

В умовах ринкової економіки і рівноправності різних форм власності Законом, що визначає правові, економічні та організаційні основи зайнятості населення України і його захисту від безробіття, а також соціальної гарантії з боку держави в реалізації громадянами права на працю є Закон України «Про зайнятість заселення» від 01.03.1991р. № 803-XII (далі Закон № 803).

Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону № 803 безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безробітними визнаються також інваліди, які не досягли пенсійного віку, не працюють та зареєстровані як такі, що шукають роботу.

У разі відсутності підходящої роботи рішення про надання громадянам статусу безробітних приймається державною службою зайнятості за їх особистими заявами з восьмого дня після реєстрації у центрі зайнятості за місцем проживання як таких, що шукають роботу. Реєстрація громадян провадиться при пред'явленні паспорта і трудової книжки, а в разі потреби - військового квитка, документа про освіту або документів, які їх замінюють (ч. 4 ст. 2 Закону № 803).

Відповідно до ст. 25 Закону № 803 держава створює умови незайнятим громадянам у поновленні їх трудової діяльності та забезпечує їм такі види компенсацій:

а) надання особливих гарантій працівникам, вивільнюваним з підприємств, установ, організацій;

б) виплата матеріальної допомоги в період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації;

в) виплата в установленому порядку допомоги по безробіттю.

Розміри та умови надання матеріального забезпечення на випадок безробіття визначаються Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000р. № 1533-III (далі Закон № 1533).

Згідно зі ст.7 Закону № 1533 видами забезпечення за цим Законом та Законом України "Про зайнятість населення" є, зокрема, допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітним підприємницької діяльності.

Статтею 6 Закону № 1533 передбачено, що право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги мають застраховані особи.

Згідно із ч. 2, ч. 3 ст. 36 Закону № 1533 застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Пунктом 3 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 219 зазначено, що реєстрація та облік громадян, які звертаються за сприянням у працевлаштуванні, проводяться державною службою зайнятості за місцем їх проживання за умови пред'явлення паспорта і трудової книжки, а в разі потреби також військового квитка, диплома або іншого документа про освіту.

Відповідно до абзацу 14 п.п. 1 п. 20 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 219 громадяни, зареєстровані як такі, що шукають роботу, та безробітні, знімаються з обліку з дня виявлення факту подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування особи на обліку як безробітної, або неповідомлення державної служби зайнятості про виїзд за межі України з метою працевлаштування чи провадження іншої діяльності, спрямованої на отримання прибутку.

Механізм призначення, виплати допомоги по безробіттю, у т. ч. одноразової для організації безробітними підприємницької діяльності, та обчислення страхового стажу визначає Порядок, розроблений відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", який затверджений наказом Мінпраці, від 20.11.2000р. № 307 (далі Порядок № 307).

Згідно із пп. 12 п. 5.5 розділу 5 Порядку № 307 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) виплата допомоги по безробіттю припинення у разі переїзду на постійне місце проживання в іншу місцевість (з наступного дня після виписки ) або закінчення строку реєстрації місця проживання (з наступного дня після закінчення строку реєстрації).

Абзацом першим п. 6.14 розділу 6 Порядку № 307 визначено, що якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати, у тому числі встановлені під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин.

Із аналізу наведених вище норм впливає, що реєстрація та облік громадян, які звертаються за сприянням у працевлаштуванні, проводяться державною службою зайнятості за місцем їх проживання за умови пред'явлення паспорта і трудової книжки. Безробітний зобов'язаний своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати йому забезпечення та надання соціальних послуг. З дня виявлення факту подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування особи на обліку як безробітної, такий безробітний знімаються з обліку. Якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин.

Матеріали справи свідчать про те, що ОСОБА_2 16.09.2008р. звернувся до Сімферопольського районного центру зайнятості для вирішення питання його працевлаштування та надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю (а.с. 11).

У витягу з наказів "Про прийняття рішень службою зайнятості, передбачених Законами України "Про зайнятість населення", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та нормативними актами щодо їх застосування" від 07.05.2009р. зазначено, що наказом від 16.09.2008р. року № НТ080916 відповідачу надано статус безробітного та призначено допомогу по безробіттю, розпочато виплату допомоги по безробіттю з 16.09.2008р. (а.с. 14).

07.05.2009р. посадовими особами відповідача був складений акт, згідно із яким за даними паспорта ОСОБА_2, встановлений факт реєстрації його місця проживання в м. Саки (а.с.24).

У службовій записки посадової особи відповідача від 07.05.2012р. зазначено, що відповідач при реєстрації та присвоєнні статусу безробітного пред'являв паспорт, з грудня 2008р. ОСОБА_2 на прийомах у центрі зайнятості надавав лише трудову книжку. 07.05.2009р. був виявлений факт проживання ОСОБА_2 в м. Саки з 16.12.2008р. (а.с.23).

Наказом Сімферопольського районного центру зайнятості від 07.05.2009р. № НТ 090507 ОСОБА_2 знято з обліку відповідно до п. 20 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу і безробітних у зв'язку з виявленням факту подання недостовірних даних, що мало місце під час одержання допомоги по безробіттю відповідно до абзацу 14 пп. 1 п. 20 Порядку з 10.12.2008р. (а.с. 14-15).

08.05.2012р. Сімферопольський районний центр зайнятості прийняв наказ № 5 про відшкодування зайво одержаної допомоги по безробіттю гр. ОСОБА_2 ПК НОМЕР_2, яким зокрема наказано провести перерахунок в ПК НОМЕР_2 гр. ОСОБА_2 за необґрунтоване одержання допомоги по безробіттю за період з 10.12.2008р. по 11.03.2009р.; повідомити гр. ОСОБА_2 про необхідність явиться до центру зайнятості з метою ознайомлення з наказом «Про утримання частини необґрунтовано отриманої допомоги по безробіттю» та запропонувати гр.. ОСОБА_2 зайво виплачену частину отриманої допомоги по безробіттю за період з 10.08.2008р. по 11.03.2009р.в сумі 1854,55 грн. внести на розрахунковий рахунок для Сімферопольського районного центру зайнятості (а.с. 25).

У матеріалах справи є копія паспорту ОСОБА_2, відповідно до відмітки Сімферопольського ГУ МВС України в АР Крим ОСОБА_2 09.12.2008р. знятий з реєстрації місця проживання за адресою АДРЕСА_1 (а.с.9).

Місце проживання ОСОБА_2 зареєстровано 16.12.2008р. Сакським МРВ ГУ МВС України в АР Крим за адресою АДРЕСА_2 (а.с. 9 зворотній бік).

У статті 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11.12.2003р. № 1382-IV (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) наведені наступні терміни:

місце перебування - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік;

місце проживання - адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком понад шість місяців на рік;

реєстрація - внесення відомостей до паспортного документа про місце проживання або місце перебування із зазначенням адреси житла особи та внесення цих даних до реєстраційного обліку відповідного органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань реєстрації.

Згідно із ст. 8 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11.12.2003р. № 1382-IV реєстрація місця перебування здійснюється за заявою особи, яка зобов'язана подати її протягом семи днів після прибуття в місце перебування. При реєстрації місця перебування особи інформація про неї повідомляється до органу реєстрації за місцем проживання особи.

Суд не бере до уваги надані відповідачем акти стосовно місця проживання відповідача, оскільки це є належним доказом відповідно до вимог ст. 69 КАС України, та з урахуванням приписів Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", суд робить висновок, що відповідач не був позбавлений права зареєструвати своє місце перебування за адресою АДРЕСА_1, але цього не зробив, про свідчіть відсутність будь-яких відміток огрів ГУ МВС України в АР Крим у паспорті на ім'я ОСОБА_2

Таким чином, оскільки пп. 12 п. 5.5 розділу 5 Порядку № 307 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що виплата допомоги по безробіттю припинення у разі переїзду на постійне місце проживання в іншу місцевість (з наступного дня після виписки), а у паспорті на ім'я ОСОБА_2 є відмітка Сімферопольського ГУ МВС України в АР Крим 09.12.2008р. про зняття з реєстрації місця проживання за адресою АДРЕСА_1, то виплата допомоги по безробіттю ОСОБА_2 повинна бути припинена з 10.12.2008р.

На думку суду, обставини щодо зняття з реєстрації місця проживання в Сімферопольському районі 09.12.2008р. та реєстрацію місця проживання ОСОБА_2 16.12.2008р. за адресою АДРЕСА_2, відносяться до обставин, що впливають на умови виплати допомоги по безробіттю.

Враховуючи, що відповідач своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови виплати допомоги по безробіттю, та факт подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування ОСОБА_2 на обліку як безробітного був встановлений 07.05.2009р., суд вважає правомірним знання відповідача з обліку як безробітного, оформленого наказом Сімферопольського районного центру зайнятості від 07.05.2009р. № НТ 090507.

Таким чином, оскільки сума забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг, суд погоджується з наведеним розрахунком виплаченої ОСОБА_2 суми допомоги по безробіттю в розмірі 1854,55 грн. з 10.12.2008р. по 11.03.2009р.

Суд не бере до уваги посилання відповідача на необізнаність про його права та обов'язки, на не заповнення картки стосовно написання запису щодо ознайомлення з правами та обов'язками, та на неознайомлення з пам'яткою "Ваші права - Ваші обов'язки", виходячи з наступного.

Права, обов'язки та відповідальність застрахованих осіб передбачені у самому Законі України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000р. № 1533-III, зокрема ст. 36 наведеного Закону, в якій зазначено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно із п. 2 Порядку реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 219, під час проведення реєстрації кожна особа самостійно або за допомогою працівника центру зайнятості заповнює із застосуванням автоматизованої системи картку особи, що звернулася до центру зайнятості (далі - картка), засвідчує особистим підписом достовірність внесених до неї даних та ознайомлюється з пам'яткою "Ваші права - Ваші обов'язки". Форму картки та пам'ятки затверджує Мінпраці.

У додатку до персональної картки відповідача НОМЕР_2 є підпис відповідача напроти запису про ознайомлення з правами та обов'язками (а.с. 18).

Відповідач у судовому засіданні не заперечував та підтвердив, що у картці він ставив лише особистий підпис.

У судовому засіданні представник позивача пояснив, що заповнення картки здійснено працівником центру зайнятості, що в свою чергу передбачене Порядком реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 14.02.2007р. № 219.

Пам'ятка "Ваші права - Ваші обов'язки" була затверджена наказом Мінпраці від 03.11.2010р. № 351 "Про затвердження Пам'ятки "Ваші права - Ваші обов'язки", який набрав чинності з 01.01.2011р.

Таким чином, під час реєстрації відповідача у центрі зайнятості 16.09.2008р. форма пам'ятки "Ваші права - Ваші обов'язки" не була затверджена, а отже підстав з боку позивача для ознайомлення з нею відповідача не було.

Можливість вирішення спорів, які виникають у зв'язку зі застосуванням Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" саме у судовому порядку, визначена статтею 39 зазначеного Закону.

На час розгляду справи відповідачем не надано доказів погашення заборгованості в розмірі 1854,55 грн.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, та відповідно такими, що підлягають задоволенню повністю.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено у судовому засіданні 26.09.2012р.

Постанову складено у повному обсязі та підписано 01.10.2012р.

Керуючись ст. ст. 9, 69-71, ст.ст. 158-159, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_2 (96563, АР Крим, АДРЕСА_2, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1) на користь Сімферопольського районного центру зайнятості (95022, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Кечкеметська, б. 198; р/р 37170030200120 в УДКС України в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 824026, ЄДРПОУ 20708712) незаконно отримані кошти, виплачені як допомога по безробіттю в розмірі 1854,55 грн.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кузнякова С.Ю.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення26.09.2012
Оприлюднено10.10.2012
Номер документу26351182
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-9046/12/0170/19

Ухвала від 11.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Ухвала від 18.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олексієнко М.М.

Ухвала від 21.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Весельська Т.Ф.

Постанова від 22.01.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Яковенко Світлана Юріївна

Ухвала від 20.08.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кузнякова С.Ю.

Постанова від 26.09.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кузнякова С.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні