cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"28" вересня 2012 р. Справа № 5004/923/12
за позовом Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку
до відповідача: Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
про визнання недійсним рішення від 22.05.2012р. №41
та зустрічним позовом Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
до Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку
про стягнення штрафу в розмірі 10 000грн. та виконання зобов'язальної умови
Суддя Черняк Л. О.
ПРЕДСТАВНИКИ:
від позивача: Федоришин І.П. - директор(паспорт АС 284041 від 04.07.1997 року), Котлярова Т. В. - головний бухгалтер (дов. №118 від 14.09.2012 року),
від відповідачів: Лесів О.А. -начальник відділу (дов. №3 від 04.01.2012р.)
Протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81 -1 ГПК України із забезпеченням повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
У судовому засіданні 18.09.2012 року оголошено перерву до 26.09.2012 року для подачі сторонами додаткових доказів по справі.
У судовому засіданні 26.09.2012 року оголошено перерву до 28.09.2012 року для подачі сторонами питань на судову економічну експертизу..
Суть спору: позивач - Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок (надалі-ринок) просить суд визнати недійсним рішення Адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22 травня 2012 року №41 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу»у справі №26-12.
В позовній заяві ринок посилаючись на приписи норм чинного законодавства: ст. 12, 13, 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Методику визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002р. №49-р зазначив, що він не має монопольне становище на ринку. Споживачі послуг з наданням місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами мають можливість отримувати такі послуги в інших підприємствах, а саме: КП «Речовий ринок»та товаристві «УСВ». Відповідачем також неправильно визначено межі ринку послуг з надання місць для торгівлі, оскільки такі послуги можуть надаватися не тільки на території м. Володимир-Волинський, а й за його межами на територіях які прилягають до міста. А також економічні розрахунки відповідача не відповідають обставинам справи.
21 вересня 2012 року через канцелярію суду позивач подав додаткові пояснення від 21.09.2012 року №121 де зазначив, що ринок не погоджується з тим, що об'єктом дослідження є лише МАФи, а не всі торгові місця ринку. Адже, на ринку протягом 2010-2011 років було виділено 203 місця для торгуючих ,які проживають поза межами м.Вол.-Волинського ( місця для торгівлі: м'ясопродуктами -8 торг. місць, молокопродуктами, птицею - 86 торг. місць, місця для торгівлі с/г продукції власного виробництва - 62 торг.місця, МАФи - 41, місця для торгівлі з холодильник вітрин - 6 торг, місць ), що складає більше 30%.
Щодо правомірності віднесення статті витрат «Орендна плата за землю»зазначено, що: у 2010 році ринком орендувалось дві земельні ділянки, відповідно по вулицях Луцькій б/б172, Д.Галицького,3 і торговий майданчик по вул. Ковельській б/б 107. При плануванні даної статті витрат на 2010 було закладено загальну суму у 15708,8 грн. Дана сума була розрахована на підставі фактичних даних за попередній рік з врахуванням індексу інфляції, як того вимагає Порядок розрахунку тарифів. Зокрема, фактичні витрати по оренді торгового майданчика по вул. Ковельській за 2009р. становили 10994,02грн, (згідно відповідних рахунків на оренду торгового майданчика за 2009р. ), а орендна плата за земельні ділянки по вул. Луцькій б/б 172 і Д.Галицького,3 , згідно відповідної Податкової декларації орендної плати за земельні ділянки на 2010рік, яка щороку до 30 січня подається до Державної податкової інспекції (ДПІ), становила 4241,93 грн. Відповідно, планова сума витрат по даній статті в розмірі 15708,8 грн. на момент складання калькуляцій була сплановано економічно обґрунтовано на основі фактичних даних з врахуванням рівня інфляції. Враховуючи, що у березні 2010р. ринку було дозволено викупити у власність орендовану земельну ділянку по вул.Д.Галицького,3, відповідно було подано ринком до ДПІ уточнюючу Податкову декларація орендної плати на 2010р. в сумі 2321,90грн. Відповідно, тільки у зв'язку з купівлею земельної ділянки у березні 2010р. ,сума фактичних витрат на оренду земельних ділянок за 2010р. склала 13352,0грн. Але при визначенні планових витрат , ринок цього передбачити не міг і витрати брались на основі фактичних на той момент даних, як того вимагає Порядок розрахунку тарифів.
При плануванні статті витрат «Орендна плата за землю»на 2011р. було вже враховано , що земельна ділянка по вул.Д.Галицького,3 вибула зі складу орендованих і перейшла у склад власних земельних ділянок, за які сплачується земельний податок, який в обліку відображається вже в складі адміністративних витрат. Було враховано, що в оренді залишились земельна ділянка по вул. Луцькій б/б172 , по якій сума річної орендної плати згідно Податкової декларації орендної плати за земельні ділянки на 2011 рік становила 1761,81грн. і торговий майданчик по вул. Ковельській б/б 107., по якому сума фактичних витрат за 2010р. згідно виставлених рахунків становила 11010,10грн.. Також при плануванні витрат по вул. Ковельській б/б107, було враховано, що площа даного торгового майданчика буде збільшена у 2011р. з 796 кв.м. до 824 кв.м. Відповідно, розрахунковим методом на основі фактичних даних за 2010р. було визначено планову суму витрат по оренді даної земельної ділянки в сумі 11398грн. (11010,1/796*824=11397,39грн), а також враховано витрати на обов'язкове оформлення у 2011р. технічної документації в сумі 3580грн. Відповідно, загальна сума планових витрат на 2011р. склала 16740,0грн.( в т.ч. 13160грн.- оренда земельних ділянок, 3580грн. - оформлення технічної документації), що і було відображено у планових калькуляціях. Фактичні витрати склали 18134,5грн., в т.ч.: 14262,4 грн. - оренда земельних ділянок, 3872.1грн. - оформлення технічної документації. Отже, при плануванні даної статті витрат на 2011р., завищення витрат також було відсутнє.
У 2011 році вся сума витрат за орендовані земельні ділянки була віднесена тільки на послуги орендної плати за торгове місце під розміщення МАФів , тоді як у 2010році була включена до планових розрахунків всіх комплексних послуг , тому що на орендованих у 2011р. земельній ділянці по вул. Луцькій б/б172 і торговому майданчику по вул. Ковельській б/б 107 розташовані тільки МАФи , інші комплексні послуги там не надавались. А у планових розрахунках на 2010 рік було також враховано витрати на орендовану на той момент земельну ділянку по вул.Д.Галицького,3. А оскільки на даній земельній ділянці розташований центральний ринок, на якому надавались всі види комплексних послуг, відповідно і сума витрат по оренді даної земельної ділянки була розділена на всі види комплексних послуг.
На думку ринку, аналіз розрахунків планових і фактичних калькуляцій за 2010 рік платних послуг, а саме: розрубування м'яса, підноска м'яса до місця продажу, видача на прокат спецодягу, видача на прокат інвентарю - економічно обґрунтовано порівнювати лише при однаковій кількості запланованих і наданих послуг, тобто порівнювати собівартість одиниці продукції. Однак, при перевірці Антимонопольним комітетом бувло проведено аналіз планової і фактичної величини загальної собівартості , і не враховано зменшення кількості наданих послуг. При цьому не було отримано запланованої кількості послуг у зв'язку з низькою купівельною спроможністю покупців протягом 2010-2011 років , що і призвело до збільшення фактичної собівартості одиниці наданих послуг .
Якщо провести економічно обґрунтований аналіз, то відповідно:
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу з розрубу м'яса зменшились на 36,2% ( планові витрати 43712,50 проти 32100,6 фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 49,5% ( планова кількість послуг 175000 проти фактично наданих 117021);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу підноса м'яса до місця продажу зменшились на 36,9% ( планові витрати 150135,40 грн проти 10982,70грн. фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 49,5% ( планова кількість послуг 175000 проти фактично наданих 117021);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу видача на прокат спецодягу зменшились на 40,0% ( планові витрати 19269,0 грн проти 13768,0грн фактично понесених), а фактично надана кількість послуг зменшилась на 41,7% ( планова кількість послуг 27500 проти фактично наданих 19401);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу видача на прокат інвентарю зменшились на 65,7% ( планові витрати 9797,20грн проти 5910,93грн фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 78,1% ( планова кількість послуг 25600 проти фактично наданих, 14374);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу з утримання торгівельних місць на критих прилавках, столах на вулиці ринку при торгівлі продовольчими і непродовольчими ( промисловими ) товарами зменшились на 39,2% ( планові витрати 57271,5 грн проти 41130,0грн фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 38,7% ( планова кількість послуг 22800 проти фактично наданих 16443);
Зазначено, що зменшення кількості фактично наданих послуг не може супроводжуватись прямопропорційним зменшенням фактично понесених витрат, оскільки в складі витрат крім змінних( які залежать від кількості наданих послуг), є ще й постійні ( які не залежать від кількості наданих послуг). Варто зазначити, що враховуючи специфіку ринку виду діяльності, постійні витрати займають левову частку в структурі загальних витрат.
В 2010 році ринок не піднімав тарифів на послуги, тому на ринку продовжували діяти планові калькуляції 2009 року. Керуючись п. 8 Порядку розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів (затверджений Наказом міністерства економіки України від 30.06.2009р. №638/109) підтвердження собівартості надання в оренду торгових приміщень (площ) здійснюється через погодження з відповідними місцевими державними адміністраціями з урахуванням рекомендацій відповідних галузевих рад підприємців. 3 практики відомо, що погодження тарифів вимагає немало часу ( приблизно 2-3 місяці ). Розрахунки перевіряються , тарифи виносяться на обговорення, а після цього лише погоджуються і тільки тоді застосовуємо дані тарифи.
На Володимир-Волинському госпрозрахунковому ринку з 27.01.2010 року по 13.02.2010 року Державною інспекцією з контролю за цінами у Волинській області була проведена перевірка з питань дотримання постанови КМУ від 05.03.2009 року №278 «Про заходи щодо стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень у торговельних об'єктах , на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи»та наказу Міністерства економіки України і Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109. В акті № 000710 від 09.02.2010 року було зазначено: «Перевіркою не встановлено випадків включення до тарифів непередбачених законодавством витрат. Розміри податків та зборів, які включені в структуру тарифів, відповідають вимогам чинного законодавства. При справлянні плати за виконані платні послуги застосовуються тарифні затвердженні у встановленому порядку».
Тому, ринком було прийнято рішення про продовження дії в 2010 році калькуляцій за 2009 рік, так як тарифи на послуги залишились на рівні попереднього року. Але обов'язковою умовою було складання щомісячно фактичних калькуляцій і порівняння планової собівартості з фактичною. В кожному місяці 2010 року фактична собівартість була більшою від планової.
В 2008-2009 роках в штатному розписі працівників Вол.-Волинського госпрозрахункового ринку була посада «Охоронець»в кількості двох штатних одиниць, які здійснювали охорону території ринку по вул.Ковельській,109А. Тому, відповідно до Розділу II п 2,п.2.1. наказу Міністерства економіки України і Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109 «Розмір орендної плати за торгові приміщення (площі) на ринках розраховується у такій послідовності: визначається розмір річної орендної плати виходячи з розміру планових витрат або фактичних витрат за попередній рік з урахуванням прогнозного Індексу споживчих цін ( Індексу інфляції)».
В фактичну калькуляцію за 2010р. не включалась заробітна плата «Охоронця», але ринок в даний період ніс додаткові витрати , які були пов'язані з оплатою послуг ПП «Скорпіон пульт», адже була підписана Додаткова угода №1 до Договору № 14-06 від 01.04.2007 року на охоронутериторії ринку по вул. Ковельській, 107.
На ринку у 2010р. не було передбачено штатної одиниці слюсаря по ремонту ваговимірювальних приладів, оскільки характер його роботи не вимагав щоденної присутності і щоденного виконання його обов'язків. Відповідно, роботи, що містять нерегулярний характер, законодавством передбачено оформляти цивільно-правовою угодою (ЦПУ). Ринок один раз на місяць наймав за ЦПУ слюсаря по ремонту ваговимірювальних приладів, тому його заробітна плата правомірно була віднесена на послуги по видачі на прокат ваг з гирями.
На рахунок неправомірного віднесення до калькуляцій витрат на оплату праці двірників і контролерів зазначається, що відповідно до штатного розпису працівників Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку на 2009 рік в штаті ринку перебувало три двірники, тому і при складанні планових калькуляцій була врахована заробітна плата в сумі 32587,56 грн. Відповідно до штатного розпису Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку на 2010 рік і фактичних витрат за 10 міс. 2010 року на ринку працювали три контролери. Тому і в планові калькуляції правомірно були віднесені витрати на оплату праці контролерів в сумі 48300,02 грн.
Однак плинність кадрів на підприємстві в дані періоди, викликала ситуацію, коли кількість працівників була зменшена. Проте, дане зменшення не було заплановане самим підприємством, тому і не могло бути передбачене (так як планові калькуляції на наступний рік складаються в жовтні - листопаді поточного року).
Ринок вважає, що він і в цьому випадку не порушив п. 2.1. розділу II «Порядку розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів»(затверджений Наказом міністерства економіки України від 30.06.2009р.).
Відповідач -Волинське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (надалі -тервідділення) у відзиві від 08.08.2012 року та в засіданні суду проти позову заперечив, пояснивши, що тервідділення підчас дослідження регіональних ринків комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах м. Володимир-Волинський протягом 2010-2011 років, керевалось повноваженнями, визначеними ст. 14.17 Закону України «Про Антимонопольний комітет України»та отримувалося вимог Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку. Рішенням адміністративної колегії територіального відділення від 22.05.2012 року № 41 визначено, що ринок вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції»у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товарів (послуг), які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів.
Об'єктами аналізу досліджуваного ринку було визначено стан конкурентного середовища та діяльність суб'єктів господарювання, що діють на регіональних ринках комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках (надалі - комплексні послуги) в межах м. Володимир-Волинський.
В географічних межах міста Володимир-Волинського на ринку комплексних послуг у досліджуваному періоді діяли наступні суб'єкти господарювання:
- Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «УСВ»;
- Комунальне підприємство «Речовий ринок».
Перелік зазначених суб'єктів господарювання територіальним відділенням було встановлено на підставі інформації Головного управління економіки Волинської обласної державної адміністрації.
Товаром щодо якого визначалось монопольне становище на ринку було визначено послугу, яка надавалась на території м.Володимир-Волинського і мала для покупців (орендарів) ознаки одного товару (послуги). При цьому територіальне відділення враховувало вимоги Правил торгівлі на ринках (надалі - Правила), затверджених спільним наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26.02.02 за № 57/188/84/105, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.03.2002 за №288/6576
Зокрема, товарними межами ринку є товар (товарна група), сукупність схожих, однорідних предметів господарського обороту, у межах якої споживач за звичайних умов може перейти від споживання певного виду предметів господарського обороту до споживання іншого.
Встановлення товарних меж ринків згідно п.4.2. Методики здійснюється шляхом визначення ознак одного товару (товарної групи), виходячи з аналізу подібності споживчих властивостей, умов споживання чи експлуатації товару покупцями, умов реалізації та рівня цін. Товарні межі ринків визначаються формуванням групи взаємозамінних товарів відповідно до п.5.1 Методики.
На ринках одночасно здійснюється торгівля продовольчими та непродовольчими товарами у стаціонарних приміщеннях та на території як з торгових місць на прилавках, так і в контейнерах.
Територіальними межами досліджуваного ринку визначено межі м. Володимир-Волинський, оскільки з точки зору споживачів комплексних послуг (фізичних та юридичних осіб, що здійснюють торгівельну діяльність на ринках), отримання їх поза межами міста є недоцільним та економічно невигідним.
При цьому, територіальним відділенням було враховано, що в межах Володимир- Волинського району більше не зареєстровано суб'єктів господарювання, що надають комплексні послуги з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках.
Часовими межами досліджуваного ринку визначено 2010 -2011 рр.
Визначення обсягу товару, який обертається на ринку відбулось на підставі даних, отримані безпосередньо від учасників ринку. Зокрема, загальний обсяг товару (послуги), який обертався на ринку у 2010 році склав 1865,6 тис.грн. та у 2011 році - 1901,2 тис.грн.
Зокрема, було використано інформацію Ринку надану листом від 10.02.2012 року № 43 (додаток 1 до відзиву) щодо розміру доходів отриманих від надання ринкових послуг протягом 2010-2011 років відповідно 1464,1тис.грн та 1635,1тис.грн.
Інформацію щодо розміру доходів від інших учасників товарного ринку було отримано листами від 20.02.2012 № 1 (додаток 2 до відзиву) та від 07.02.2012 №04 (додаток 3 до відзиву).
Продавцями товару (послуги) було визначено суб'єктів господарювання, які надають комплексні послуги із надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках.
Покупцями товару (послуги) відповідно визнано фізичних осіб, суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють торгівельну діяльність продовольчими та непродовольчими товарами на ринках, а також юридичні особи незалежно від форм власності.
При проведенні дослідження умов вступу на ринок потенційних конкурентів було виявлено існування бар'єрів, що перешкоджають вступу на ринок. Зокрема, територія ринків обмежена і це не дає можливості створювати нові торговельні місця. При цьому, існують адміністративні та економічні бар'єри вступу на ринок нових учасників у зв'язку з необхідністю отримання достатньої площі землі у власність (довгострокову оренду), дозволу на створення ринку органу місцевого самоврядування та кошти на його облаштування.
За результатами дослідження ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах м. Володимир-Волинський встановлено, що відповідно до частини 2 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», з ознаками монопольного (домінуючого) становища діяв Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок:
- за вартісними показниками із часткою 56,6% у 2010 році та 59,9% - у 2011 році;
- за натуральними показниками - із часткою 53,1% у 2010 році та 52,7% у 2011 році.
Згідно рішення Адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22 травня 2012 року ;41 по справі № 26-12 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу»вирішено:
1. встановити, що Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок за результатами дослідження ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах м. Володимир-Волинський за фактичними даними 2010-2011рр. відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції»займає монопольне (домінуюче) становище із частками 56,6% та 59.9% відповідно.
2. визнати, що Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок, встановивши та застосовуючи протягом 2010-2011 рр. економічно необґрунтовані тарифи на комплексні послуги з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами, вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товарів (послуг), які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів.
3. відповідно до абзацу 2 частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції»накласти на Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок штраф за вчинення порушення, вказаного в пункті 2 рішення, у розмірі 10000 грн.
4. Володимир-Волинському госпрозрахунковому ринку у 30-денний термін з дня отримання рішення привести розрахунки вартості комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринку до економічно обґрунтованого рівня.
Адміністративна колегія при винесені даного рішення виходила із наступного.
Відділенням згідно з Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (надалі - Методика), було проведено аналіз становища Ринку на товарному ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках у місті Володимир- Волинському за підсумками діяльності у 2010-2011 рр.
За результатами проведеного дослідження було встановлено наступне.
Відносини у сфері діяльності суб'єктів господарювання, які мають правовий статус ринків регулюються «Правилами торгівлі на ринках», затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, державної податкової адміністрації України,Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України 26.02.2002 №57/188/84/105. зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 22 березня 2002 року за №288/6576 зі змінами, (надалі - Правила).
На ринках одночасно здійснюється торгівля продовольчими та непродовольчими товарами у стаціонарних приміщеннях та на території як з торгових місць на прилавках, так і в контейнерах.
Отже, за результатами проведеного дослідження ринку послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах міста Володимир-Волинського відповідно до частини другої статті 12 Закон)" України «Про захист економічної конкуренції»встановлено монопольне (домінуюче) становище у 2010- 2011 рр. Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку із частками 56.6% та 59.9% відповідно.
На оренду земельних ділянок Ринком укладено з Володимир-Волинською міською радою договори оренди землі. Відповідно до наявної з матеріалах справи інформації Ринком у 2010 році фактично було сплачено орендної плати 13352,0 грн.. у 2011 році - 14262.4 грн.
При цьому, згідно з плановими розрахунками вартості утримання торгівельного місця під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік плата за землю в них склала 13228,9 грн. (або 99,1% від фактично сплаченої за 2010 рік плати), на інші послуги ринку 2479,9 грн. витрат на оренду землі (в загальній сумі 15708,8 грн.). При цьому, фактично ринком у 2010 році сплачено орендної плати за земельні ділянки 13352.0, що на 15% менше запланованої суми. До фактичних калькуляцій орендної плати за торгівельне місце під розміщення металоконструкцій за цей період витрати на орендну плату за землю віднесено у розмірі 13332.0 грн. (або 99,9% від фактичної проплати).
При плануванні орендної плати за торгові місця під розташування МАФів на 2011 рік орендна плата за земельні ділянки ринку розраховано у калькуляції у сумі 16740 грн. при фактичних витратах 14262,40 грн. (план перевищує факт на 17.4%).
Враховуючи зазначене, такий принцип віднесення статті витрат «Орендна плата за землю»(завищення таких витрат при плануванні вартості послуг в цілому та/або віднесення фактичних витрат лише на послуги орендної плати за торгівельне місце під розміщення МАФів) не має економічного обґрунтування.
Проведений аналіз калькуляцій (діючих у 2010 р. та фактичних за 2010 рік) на платні послуги ринку засвідчив значне завищення планових витрат по відношенню фактичних, зокрема:
послуги з розрубування м'яса - на 36.2% (планові витрати 43712,5 проти 32100.6 фактично понесених);
підноска м'яса до місця продажу - на 36,9% (150135,4 грн. запланованих витрат проти 10982.7 грн. фактичних);
видача на прокат спецодягу - на 40,0% (19269,0 грн. проти 13768,0 грн. відповідно):
видача на прокат інвентарю - на 65,7% ( 9797,2 грн. прати 5910,93 грн. відповідно):
Крім того, територіальним відділенням встановлено завищення планових витрат відносно фактично понесених у 2010 році на послуги з утримання торгівельних місць на критих прилавках, столах на вулиці ринку при торгівлі продовольчими і непродовольчими (промисловими) товарами на 39,2% (фактичні витрати на утримання склали за 2010 рік 41130,0 грн. проти 57271,5 грн. запланованих).
Не зважаючи на це, ринком у 2011 році вартість послуг з розрубування м'яса, підноска м'яса до місця продажу, зважування на товарних вагах переглянуто в бік збільшення
Таким чином, Ринком протягом 2010 року застосовувались економічно необґрунтовані (завищені) тарифи на перелічені вище послуги.
В ході розгляду справи при здійсненні аналізу планової калькуляції орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік було встановлено включення до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»заробітної плати охоронця у сумі 5853,5 грн.
При цьому, згідно із штатним розписом працівників ринку з 01.01.10 посада «Охоронця» у штаті відсутня.
Крім того, згідно із договором №14-06 від 01.04.07 про організацію охорони об'єктів (договір залишається діючим) охорону території ринку здійснює приватне підприємство «Скорпіон пульт».
Таким чином, ринком неправомірно включено витрати з оплати праці охоронця - до планової калькуляції орендної плати за торгівельне місце під розташування малих архітектурних форм.
Витрати на оплату праці охоронця до планових калькуляцій на 2011 рік ринком не включено.
Крім того, в результаті аналізу матеріалів встановлено включення до планових (діючих у 2010 р.) та фактичних за 2010 рік витрат на послуги зважування на товарній вазі та послуг видачі на прокат ваг з гирями витрат на оплату праці слюсаря, посаду якого не передбачено у штатному розписі працівників ринку на 2010 рік.
Наведене вище свідчить, про стягнення ринком впродовж 2010 р. із споживачів комплексних послуг економічно необґрунтованих тарифів за рахунок включення до розрахунків (калькуляції) витрат на оплату праці працівників, посади яких не передбачено у штатному розписі.
Водночас, за результатами аналізу планових калькуляцій на 2010 рік виявлено завищення на 36,7% планових витрат на оплату праці (відповідно і нарахувань на соціальні заходи) двірників (прибиральників території) відносно фактично понесених витрат за 2010 рік.
Так сумарне значення планових витрат на оплату праці двірників, закладених у калькуляціях на комплексні послуги ринку дорівнює 32587,56 грн.
При цьому, згідно із фактичними калькуляціями за 2010 рік, наявних в матеріалах перевірки, сумарні витрати на оплату праці двірників складають 23835,89 грн.
Крім того, аналізом калькуляцій вартості послуг ринку встановлено завищення на 44,4% планових на 2011 рік витратна оплату праці контролерів відносно фактично понесених за вказаний період (48300,02 грн. запланованих проти 33445,43 грн. фактичних ).
Таким чином, завищення при плануванні витрат на оплату праці, відповідно і відрахувань на соціальні заходи, двірників (у 2010 році) та контролерів (у 2011 році) призвело до встановлення та застосування ринком економічно необґрунтованої плати комплексні послуги ринку.
Через канцелярію суду тервідділення 08.08.2012 року подало зустрічний позов, в якому просить стягнути з Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку штраф, накладений рішенням адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22.05.2012 року № 41, в розмірі 10 000 (десяти тисяч) гривень, зарахувавши його відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік та зобов'язати Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок привести розрахунки вартості комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринку до економічно обґрунтованого рівня. Ухвалою суду від 09.08.2012 року зустрічний позов обєднано з первісним позовом для спільного розгляду.
Виходячи з наведених доказів по справі як зі сторони позивача - ринку та тервідділення суд вважає, що виникла дійсна потреба у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, а саме про правомірність включення у планових калькуляціях:
- на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік заробітна плата охоронця у сумі 5853,50грн., при відсутності станом на 01.01.2010 року у штатному розпису ринку такої посади;
- послуги ринку на 2010р. до статті витрати оплату праці 3 двірників у сумі 32 587,56грн. при наявності у штатному розписі на 01.01.2010р. 2 штатних одиниці двірників та відповідно фактичних витратах в сумі 23835,89грн.;
- витрати до статті витрат оплату праці 3 контролерів у сумі 48 300,02грн. при наявності у штатному розписі ринку на 01.01.2011 року 2,5 штатних одиниці з річним фондом оплати праці 34500грн.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 41 ГПК України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу. Учасники судового процесу мають право пропонувати господарському суду питання, які мають бути роз'яснені судовим експертом. Остаточне коло цих питань встановлюється господарським судом в ухвалі.
Виходячи з наведеного в позовній заяві, вимог чинного законодавства суд для вирішення справи по суті вважає за необхідне призначити судову економічну експертизу по даній справі і на вирішення експертизи поставити такі питання:
1. Чи правомірно у планових калькуляціях на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік було включено до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу» заробітна плата охоронця у сумі 5853,5 грн., якщо у штатному розписі Ринку станом на 01.01.2010 року посада охоронця відсутня?
2. Чи правомірно у планових калькуляціях послуги Ринку на 2010 рік було включено витрати до статті витрати «Оплата праці обслуговуючого персоналу » оплату праці З двірників у сумі 32587,56 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2010 року 2 штатних одиниць двірників та відповідно фактичних витратах у розмірі 23835,89 грн.?
3. Чи правомірно у планових калькуляціях на 2011 рік було включено витрати до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»оплату праці 3 контролерів у сумі 48300,02 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2011 року 2,5 штатних одиниці з річним фондом оплати праці 34500 грн?
4. Чи був зобов'язаний Ринок у зв'язку зі зміною штатного розпису та зменшенням фонду оплати праці на штатні одиниці охоронця, двірників, контролерів у 2010 році переглянути порядок формування тарифів на послуги з врахуванням планових витрат на статтю витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»відповідно до вимог наказу Міністерства економіки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109?
5. Чи повинен Ринок при формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік у планових витратах на орендну плату передбачити зменшення витрат у зв'язку з викупом у власність орендованої (станом на 01.01.2010 року) ділянки по вул.Д.Галицького,3 у розмірі 3761 кв.м. ? При цьому просимо врахувати, що при визначенні статті витрат орендна плата у калькуляціях на ці послуги Ринок на 2011 рік передбачив зростанням орендної плати у зв'язку зі збільшенням орендованої площі земельної ділянки по вул.Ковельській б/б 107 на 28 кв. ( з 796 кв.м. до 824 кв.м).
6. Чи було понесено фактично у 2010 році Ринком витрати на наступні послуги :
- послуги з розрубування м'яса у розмірі 43712,5 грн.,
- піднесення м'яса до місця продажу у розмірі 150135,4 грн.,
- видача на прокат спецодягу у розмірі 19269,0 грн.,
- видача на прокат інвентарю у розмірі 9797,2 грн?
Проведення експертизи слід доручити Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Відповідно до ст.79 ГПК України господарський суд має право зупинити провадження у справі у випадку призначення господарським судом судової експертизи.
Керуючись ст.ст. 22, 27, 41, 42, 65, 79, 86, ГПК України, господарський суд, -
у х в а л и в:
1. Зупинити провадження у справі до одержання результатів судової економічної експертизи.
2. Призначити у справі № 5004/923/12 за позовом Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку до Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення від 22.05.2012р. №41 та зустрічним позовом Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України до Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку про стягнення штрафу в розмірі 10 000грн. та виконання зобов'язальної умови судову економічну експертизу.
3. Проведення експертизи доручити Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (м. Луцьк, вул. Червоного Хреста, 16).
4. На вирішення експертизи поставити такі питання:
1) Чи правомірно у планових калькуляціях на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік було включено до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу» заробітна плата охоронця у сумі 5853,5 грн., якщо у штатному розписі Ринку станом на 01.01.2010 року посада охоронця відсутня?
2) Чи правомірно у планових калькуляціях послуги Ринку на 2010 рік було включено витрати до статті витрати «Оплата праці обслуговуючого персоналу » оплату праці З двірників у сумі 32587,56 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2010 року 2 штатних одиниць двірників та відповідно фактичних витратах у розмірі 23835,89 грн.?
3) Чи правомірно у планових калькуляціях на 2011 рік було включено витрати до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»оплату праці 3 контролерів у сумі 48300,02 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2011 року 2,5 штатних одиниці з річним фондом оплати праці 34500 грн?
4) Чи був зобов'язаний Ринок у зв'язку зі зміною штатного розпису та зменшенням фонду оплати праці на штатні одиниці охоронця, двірників, контролерів у 2010 році переглянути порядок формування тарифів на послуги з врахуванням планових витрат на статтю витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»відповідно до вимог наказу Міністерства економіки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109?
5) Чи повинен Ринок при формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік у планових витратах на орендну плату передбачити зменшення витрат у зв'язку з викупом у власність орендованої (станом на 01.01.2010 року) ділянки по вул.Д.Галицького,3 у розмірі 3761 кв.м. ? При цьому просимо врахувати, що при визначенні статті витрат орендна плата у калькуляціях на ці послуги Ринок на 2011 рік передбачив зростанням орендної плати у зв'язку зі збільшенням орендованої площі земельної ділянки по вул.Ковельській б/б 107 на 28 кв. ( з 796 кв.м. до 824 кв.м).
6) Чи було понесено фактично у 2010 році Ринком витрати на наступні послуги :
- послуги з розрубування м'яса у розмірі 43712,5 грн.,
- піднесення м'яса до місця продажу у розмірі 150135,4 грн.,
- видача на прокат спецодягу у розмірі 19269,0 грн.,
- видача на прокат інвентарю у розмірі 9797,2 грн?
5. Зобов'язати сторін надати Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (м. Луцьк, вул. Червоного Хреста, 16) документи необхідні для проведення судової економічної експертизи.
6. Суд попереджає, що особи, які безпосередньо проводитимуть судову експертизу, несуть відповідальність, передбачену статтями 384, 385 Кримінального кодексу України за дачу завідомо неправдивого висновку або відмову дати висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на них обов'язків.
7. Витрати по експертизі покласти на Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок (м. Володимир-Волинський, вул. Д.Галицького, 3).
8. Експертний висновок направити на адресу господарського суду Волинської області: м. Луцьк, пр. Волі,54а.
Суддя Л. О. Черняк
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2012 |
Оприлюднено | 12.10.2012 |
Номер документу | 26384853 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні