cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 липня 2013 р. Справа № 5004/923/12
за позовом Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку
до відповідача: Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
про визнання недійсним рішення від 22.05.2012р. №41
та зустрічним позовом Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
до Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку
про стягнення штрафу в розмірі 10 000грн. та виконання зобов'язальної умови
Головуюча суддя Черняк Л.О.
Суддя Войціховський В.А
Суддя Вороняк А.С
Секретар судового засідання Хомич О.В.
За участю представників сторін:
від позивача: Федоришин І.П. - директор(паспорт АС 284041 від 04.07.1997 року), Котлярова Т. В. - головний бухгалтер (дов. №25 від 18.02.2013 року), Войтович Н.В.- економіст (дов.№ 73 від 06.06.13р.)
від відповідача: Лесів О.А. -начальник відділу (дов. №5 від 08.01.2013р.), Луговий С.А. (дов. № 6 від 10.01.13р.), Цибульська А.П.. - представник (дов. № 25 від 09.08.2012р.)
в судовому засіданні взяли участь судові експерти: Данилюк Н.К. (пос. №220 від 10.10.2011р.), Грищук Т.Р. (пос. №249 від 11.06.2012р.)
Протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81 - 1 ГПК України із забезпеченням повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки сторін.
Розпорядженням голови суду №01-4/68 від 05.06.2013р., у зв'язку із складністю розгляду справи та на підставі ст.4-6ГПК України, призначено її розгляд в колегіальному складі суду .
У судовому засідані від 18.09.2012р. оголошено перерву до 26.09.2012р. для подачі додаткових доказів по справі та від 26.09.2012 року оголошено перерву до 28.09.2012 року для подачі питань для судової економічної експертизи.
Суть спору: позивач - Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок (надалі-ринок) просить суд визнати недійсним рішення Адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22 травня 2012 року №41 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу"у справі №26-12.
В позовній заяві ринок посилаючись на приписи норм чинного законодавства: ст. 12, 13, 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", Методику визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002р. №49-р зазначив, що він не займає монопольне становище на ринку. Споживачі послуг з наданням місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами мають можливість отримувати такі послуги в інших підприємствах, а саме: КП "Речовий ринок"та товаристві "УСВ". Відповідачем також неправильно визначено межі ринку послуг з надання місць для торгівлі, оскільки такі послуги можуть надаватися не тільки на території м. Володимир-Волинський, а й за його межами на територіях які прилягають до міста. А також економічні розрахунки відповідача не відповідають обставинам справи.
21 вересня 2012 року через канцелярію суду позивач подав додаткові пояснення від 21.09.2012 року №121 (т.2, а.с.34) де зазначив, що ринок не погоджується з тим, що об'єктом дослідження є лише малі архітектурні форми, а не всі торгові місця ринку. Адже, на ринку протягом 2010-2011 років було виділено 203 місця для торгуючих ,які проживають поза межами м.Вол.-Волинського ( місця для торгівлі: м'ясопродуктами -8 торг. місць, молокопродуктами, птицею - 86 торг. місць, місця для торгівлі с/г продукції власного виробництва - 62 торг.місця, МАФи - 41, місця для торгівлі з холодильник вітрин - 6 торг, місць ), що складає більше 30%.
У 2010 році ринком орендувалось дві земельні ділянки, відповідно по вулицях Луцькій б/б172, Д.Галицького,3 і торговий майданчик по вул. Ковельській б/б 107. При плануванні даної статті витрат на 2010 було закладено загальну суму у 15708,8 грн. Дана сума була розрахована на підставі фактичних даних за попередній рік з врахуванням індексу інфляції, як того вимагає Порядок розрахунку тарифів. Зокрема, фактичні витрати по оренді торгового майданчика по вул. Ковельській за 2009р. становили 10994,02грн, (згідно відповідних рахунків на оренду торгового майданчика за 2009р. ), а орендна плата за земельні ділянки по вул. Луцькій б/б 172 і Д.Галицького,3 , згідно відповідної Податкової декларації орендної плати за земельні ділянки на 2010рік, яка щороку до 30 січня подається до Державної податкової інспекції (ДПІ), становила 4241,93 грн. Відповідно, планова сума витрат по даній статті в розмірі 15708,8 грн. на момент складання калькуляцій була спланована економічно обґрунтовано на основі фактичних даних з врахуванням рівня інфляції. Враховуючи, що у березні 2010р. ринку було дозволено викупити у власність орендовану земельну ділянку по вул.Д.Галицького,3, відповідно було подано ринком до ДПІ уточнюючу Податкову декларація орендної плати на 2010р. в сумі 2321,90грн. Відповідно, тільки у зв'язку з купівлею земельної ділянки у березні 2010р. ,сума фактичних витрат на оренду земельних ділянок за 2010р. склала 13352,0грн. Але при визначенні планових витрат, ринок цього передбачити не міг і витрати брались на основі фактичних на той момент даних, як того вимагає Порядок розрахунку тарифів.
При плануванні статті витрат "Орендна плата за землю"на 2011р. було вже враховано , що земельна ділянка по вул.Д.Галицького,3 вибула зі складу орендованих і перейшла у склад власних земельних ділянок, за які сплачується земельний податок, який в обліку відображається вже в складі адміністративних витрат. Було враховано, що в оренді залишились земельна ділянка по вул. Луцькій б/б172 , по якій сума річної орендної плати згідно Податкової декларації орендної плати за земельні ділянки на 2011 рік становила 1761,81грн. і торговий майданчик по вул. Ковельській б/б 107., по якому сума фактичних витрат за 2010р. згідно виставлених рахунків становила 11010,10грн.. Також при плануванні витрат по вул. Ковельській б/б107, було враховано, що площа даного торгового майданчика буде збільшена у 2011р. з 796 кв.м. до 824 кв.м. Відповідно, розрахунковим методом на основі фактичних даних за 2010р. було визначено планову суму витрат по оренді даної земельної ділянки в сумі 11398грн. (11010,1/796*824=11397,39грн), а також враховано витрати на обов'язкове оформлення у 2011р. технічної документації в сумі 3580грн. Відповідно, загальна сума планових витрат на 2011р. склала 16740,0грн.( в т.ч. 13160грн.- оренда земельних ділянок, 3580грн. - оформлення технічної документації), що і було відображено у планових калькуляціях. Фактичні витрати склали 18134,5грн., в т.ч.: 14262,4 грн. - оренда земельних ділянок, 3872.1грн. - оформлення технічної документації. Отже, при плануванні даної статті витрат на 2011р., завищення витрат також було відсутнє.
У 2011 році вся сума витрат за орендовані земельні ділянки була віднесена тільки на послуги орендної плати за торгове місце під розміщення МАФів , тоді як у 2010році була включена до планових розрахунків всіх комплексних послуг , тому що на орендованих у 2011р. земельній ділянці по вул. Луцькій б/б172 і торговому майданчику по вул. Ковельській б/б 107 розташовані тільки МАФи , інші комплексні послуги там не надавались. А у планових розрахунках на 2010 рік було також враховано витрати на орендовану на той момент земельну ділянку по вул.Д.Галицького,3. А оскільки на даній земельній ділянці розташований центральний ринок, на якому надавались всі види комплексних послуг, відповідно і сума витрат по оренді даної земельної ділянки була розділена на всі види комплексних послуг.
На думку ринку, аналіз розрахунків планових і фактичних калькуляцій за 2010 рік платних послуг, а саме: розрубування м'яса, підноска м'яса до місця продажу, видача на прокат спецодягу, видача на прокат інвентарю - економічно обґрунтовано порівнювати лише при однаковій кількості запланованих і наданих послуг, тобто порівнювати собівартість одиниці продукції. Однак, при перевірці Антимонопольним комітетом було проведено аналіз планової і фактичної величини загальної собівартості, і не враховано зменшення кількості наданих послуг. При цьому не було отримано запланованої кількості послуг у зв'язку з низькою купівельною спроможністю покупців протягом 2010-2011 років, що і призвело до збільшення фактичної собівартості одиниці наданих послуг .
Якщо провести економічно обґрунтований аналіз, то відповідно:
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу з розрубу м'яса зменшились на 36,2% ( планові витрати 43712,50 проти 32100,6 фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 49,5% ( планова кількість послуг 175000 проти фактично наданих 117021);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу підноса м'яса до місця продажу зменшились на 36,9% ( планові витрати 150135,40 грн проти 10982,70грн. фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 49,5% ( планова кількість послуг 175000 проти фактично наданих 117021);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу видача на прокат спецодягу зменшились на 40,0% ( планові витрати 19269,0 грн проти 13768,0грн фактично понесених), а фактично надана кількість послуг зменшилась на 41,7% ( планова кількість послуг 27500 проти фактично наданих 19401);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу видача на прокат інвентарю зменшились на 65,7% ( планові витрати 9797,20грн проти 5910,93грн фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 78,1% ( планова кількість послуг 25600 проти фактично наданих, 14374);
- фактичні витрати по відношенню до планових на послугу з утримання торгівельних місць на критих прилавках, столах на вулиці ринку при торгівлі продовольчими і непродовольчими ( промисловими ) товарами зменшились на 39,2% ( планові витрати 57271,5 грн проти 41130,0грн фактично понесених) , а фактично надана кількість послуг зменшилась на 38,7% ( планова кількість послуг 22800 проти фактично наданих 16443);
В 2010 році ринок не піднімав тарифів на послуги, тому на ринку продовжували діяти планові калькуляції 2009 року. Керуючись п. 8 Порядку розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів (затверджений Наказом міністерства економіки України від 30.06.2009р. №638/109) підтвердження собівартості надання в оренду торгових приміщень (площ) здійснюється через погодження з відповідними місцевими державними адміністраціями з урахуванням рекомендацій відповідних галузевих рад підприємців. 3 практики відомо, що погодження тарифів вимагає немало часу ( приблизно 2-3 місяці ). Розрахунки перевіряються , тарифи виносяться на обговорення, а після цього лише погоджуються і тільки тоді застосовуємо дані тарифи.
На Володимир-Волинському госпрозрахунковому ринку з 27.01.2010 року по 13.02.2010 року Державною інспекцією з контролю за цінами у Волинській області була проведена перевірка з питань дотримання постанови КМУ від 05.03.2009 року №278 "Про заходи щодо стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень у торговельних об'єктах , на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи"та наказу Міністерства економіки України і Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109. В акті № 000710 від 09.02.2010 року було зазначено: "Перевіркою не встановлено випадків включення до тарифів непередбачених законодавством витрат. Розміри податків та зборів, які включені в структуру тарифів, відповідають вимогам чинного законодавства. При справлянні плати за виконані платні послуги застосовуються тарифні затвердженні у встановленому порядку".
Тому, ринком було прийнято рішення про продовження дії в 2010 році калькуляцій за 2009 рік, так як тарифи на послуги залишились на рівні попереднього року. Але обов'язковою умовою було складання щомісячно фактичних калькуляцій і порівняння планової собівартості з фактичною. В кожному місяці 2010 року фактична собівартість була більшою від планової.
В 2008-2009 роках в штатному розписі працівників Вол.-Волинського госпрозрахункового ринку була посада "Охоронець"в кількості двох штатних одиниць, які здійснювали охорону території ринку по вул.Ковельській,109А. Тому, відповідно до Розділу II п 2,п.2.1. наказу Міністерства економіки України і Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109 "Розмір орендної плати за торгові приміщення (площі) на ринках розраховується у такій послідовності: визначається розмір річної орендної плати виходячи з розміру планових витрат або фактичних витрат за попередній рік з урахуванням прогнозного Індексу споживчих цін ( Індексу інфляції)".
В фактичну калькуляцію за 2010р. не включалась заробітна плата "Охоронця", але ринок в даний період ніс додаткові витрати , які були пов'язані з оплатою послуг ПП "Скорпіон пульт", адже була підписана Додаткова угода №1 до Договору № 14-06 від 01.04.2007 року на охоронутериторії ринку по вул. Ковельській, 107.
На ринку у 2010р. не було передбачено штатної одиниці слюсаря по ремонту ваговимірювальних приладів, оскільки характер його роботи не вимагав щоденної присутності і щоденного виконання його обов'язків. Відповідно, роботи, що містять нерегулярний характер, законодавством передбачено оформляти цивільно-правовою угодою (ЦПУ). Ринок один раз на місяць наймав за ЦПУ слюсаря по ремонту ваговимірювальних приладів, тому його заробітна плата правомірно була віднесена на послуги по видачі на прокат ваг з гирями.
На рахунок неправомірного віднесення до калькуляцій витрат на оплату праці двірників і контролерів зазначається, що відповідно до штатного розпису працівників Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку на 2009 рік в штаті ринку перебувало три двірники, тому і при складанні планових калькуляцій була врахована заробітна плата в сумі 32587,56 грн. Відповідно до штатного розпису Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку на 2010 рік і фактичних витрат за 10 міс. 2010 року на ринку працювали три контролери. Тому і в планові калькуляції правомірно були віднесені витрати на оплату праці контролерів в сумі 48300,02 грн.
Однак плинність кадрів на підприємстві в дані періоди, викликала ситуацію, коли кількість працівників була зменшена. Проте, дане зменшення не було заплановане самим підприємством, тому і не могло бути передбачене (так як планові калькуляції на наступний рік складаються в жовтні - листопаді поточного року).
Ринок вважає, що він і в цьому випадку не порушив п. 2.1. розділу II "Порядку розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів"(затверджений Наказом міністерства економіки України від 30.06.2009р.).
Відповідач -Волинське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України (надалі -тервідділення) проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву від 08.08.2012р. №20/1.25-1794 (т.1, а.с. 24-26) та у письмових поясненнях від 01.07.2013р.
08.08.2012 року відповідач подав зустрічний позов, в якому просить стягнути з Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку штраф, накладений рішенням адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22.05.2012 року № 41, в розмірі 10 000 (десяти тисяч) гривень, зарахувавши його відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік та зобов'язати Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок привести розрахунки вартості комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринку до економічно обґрунтованого рівня
Ухвалою господарського суду Волинської області від 09.08.2012р. зустрічний позов прийнятий до розгляду з об'єднанням його з первісним позовом.
Ухвалою господарського суду Волинської області від 28.09.2012р. по справі призначено судову економічну експертизу, на вирішення експертизи поставлено наступні питання:
1) Чи правомірно у планових калькуляціях на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік було включено до статті витрат "Оплата праці обслуговуючого персоналу" заробітна плата охоронця у сумі 5853,5 грн., якщо у штатному розписі Ринку станом на 01.01.2010 року посада охоронця відсутня?
2) Чи правомірно у планових калькуляціях послуги Ринку на 2010 рік було включено витрати до статті витрати "Оплата праці обслуговуючого персоналу " оплату праці З двірників у сумі 32587,56 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2010 року 2 штатних одиниць двірників та відповідно фактичних витратах у розмірі 23835,89 грн.?
3) Чи правомірно у планових калькуляціях на 2011 рік було включено витрати до статті витрат "Оплата праці обслуговуючого персоналу"оплату праці 3 контролерів у сумі 48300,02 грн. при наявності у штатному розписі Ринку на 01.01.2011 року 2,5 штатних одиниці з річним фондом оплати праці 34500 грн?
4) Чи був зобов'язаний Ринок у зв'язку зі зміною штатного розпису та зменшенням фонду оплати праці на штатні одиниці охоронця, двірників, контролерів у 2010 році переглянути порядок формування тарифів на послуги з врахуванням планових витрат на статтю витрат "Оплата праці обслуговуючого персоналу"відповідно до вимог наказу Міністерства економіки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року № 638/109?
5) Чи повинен Ринок при формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік у планових витратах на орендну плату передбачити зменшення витрат у зв'язку з викупом у власність орендованої (станом на 01.01.2010 року) ділянки по вул.Д.Галицького,3 у розмірі 3761 кв.м. ? При цьому просимо врахувати, що при визначенні статті витрат орендна плата у калькуляціях на ці послуги Ринок на 2011 рік передбачив зростанням орендної плати у зв'язку зі збільшенням орендованої площі земельної ділянки по вул.Ковельській б/б 107 на 28 кв. ( з 796 кв.м. до 824 кв.м).
6) Чи було понесено фактично у 2010 році Ринком витрати на наступні послуги :
- послуги з розрубування м'яса у розмірі 43712,5 грн.,
- піднесення м'яса до місця продажу у розмірі 150135,4 грн.,
- видача на прокат спецодягу у розмірі 19269,0 грн.,
- видача на прокат інвентарю у розмірі 9797,2 грн?
Із досліджених матеріалів справи, пояснень представників сторін, експерта, суд,
встановив:
Рішенням Адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 22 травня 2012 року №41 по справі № 26-12 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу":
1.Встановлено, що Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок за результатами дослідження ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах м. Володимир-Волинський за фактичними даними 2010-2011рр. відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції"займає монопольне (домінуюче) становище із частками 56,6% та 59.9% відповідно.
2.Визнано, що Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок, встановивши та застосувавши протягом 2010-2011 рр. економічно необґрунтовані тарифи на комплексні послуги з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами, вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товарів (послуг), які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів.
3.Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" накладено на Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок штраф за вчинення порушення, вказаного в пункті 2 рішення, у розмірі 10000 грн.
4.Зобов'язано Володимир-Волинський госпрозрахунковий ринок у 30-денний термін з дня отримання рішення привести розрахунки вартості комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринку до економічно обґрунтованого рівня.
Адміністративна колегія при винесенні даного рішення виходила із наступного:
1.Відділенням згідно з Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженою розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (надалі - Методика), було проведено аналіз становища Ринку на товарному ринку комплексних послуг з надання місць для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами на ринках у місті Володимир- Волинському за підсумками діяльності у 2010-2011 рр.
За результатами проведеного дослідження ринку послуг з надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках в межах міста Володимир-Волинського відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції"встановлено монопольне (домінуюче) становище у 2010- 2011 рр. Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку із частками 56.6% та 59.9% відповідно.
2.Ринком надаються послуги з розрубування м'яса (підноски м'яса), видачі на прокат ваг, спецодягу, інвентарю та ін.., бронювання торгівельних місць, утримання торгівельних місць, надання в оренду торгівельних місць під розташування малих архітектурних форм, для торгівлі з холодильної вітрини, надання в оренду торгівельних, складських, підвальних та ін.. приміщень, послуги з переоформлення договорів при продажі об'єктів торгівлі, крім того здійснюється торгівельна та заготівельна діяльність.
Під час розгляду справи було провелено аналіз формування вартості послуг надання в оренду торгових місць (площ) розміщення малих архітектурних форм, утримання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами на ринках та ін.. платних послуг Ринку.
Розміри плати за комплексні послуги розробляються спеціалістами ринку на підставі витрат попередніх періодів та затверджуються відповідними наказами директора. Найбільшу питому вагу у доході Ринку складає ринкова діяльність, пов'язана з наданням послуг оренди торгівельних площ - під розміщення малих архітектурних форм та платних послуг.
3. На оренду земельних ділянок Ринком укладено з Володимир-Волинською міською радою договори оренди землі. Відповідно до наявної з матеріалах справи інформації Ринком у 2010 році фактично було сплачено орендної плати 13352,0 грн.. у 2011 році - 14262.4 грн.
При цьому, згідно з плановими розрахунками вартості утримання торгівельного місця під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік плата за землю в них склала 13228,9 грн. (або 99,1% від фактично сплаченої за 2010 рік плати), на інші послуги ринку 2479,9 грн. витрат на оренду землі (в загальній сумі 15708,8 грн.). При цьому, фактично ринком у 2010 році сплачено орендної плати за земельні ділянки 13352.0, що на 15% менше запланованої суми. До фактичних калькуляцій орендної плати за торгівельне місце під розміщення металоконструкцій за цей період витрати на орендну плату за землю віднесено у розмірі 13332.0 грн. (або 99,9% від фактичної проплати).
При плануванні орендної плати за торгові місця під розташування МАФів на 2011 рік орендна плата за земельні ділянки ринку розраховано у калькуляції у сумі 16740 грн. при фактичних витратах 14262,40 грн. (план перевищує факт на 17.4%).
Враховуючи зазначене, такий принцип віднесення статті витрат "Орендна плата за землю"(завищення таких витрат при плануванні вартості послуг в цілому та/або віднесення фактичних витрат лише на послуги орендної плати за торгівельне місце під розміщення МАФів) не має економічного обґрунтування.
4. Проведений аналіз калькуляцій (діючих у 2010 р. та фактичних за 2010 рік) на платні послуги ринку засвідчив значне завищення планових витрат по відношенню фактичних, зокрема:
послуги з розрубування м'яса - на 36.2% (планові витрати 43712,5 проти 32100.6 фактично понесених);
підноска м'яса до місця продажу - на 36,9% (150135,4 грн. запланованих витрат проти 10982.7 грн. фактичних);
видача на прокат спецодягу - на 40,0% (19269,0 грн. проти 13768,0 грн. відповідно):
видача на прокат інвентарю - на 65,7% ( 9797,2 грн. прати 5910,93 грн. відповідно):
Крім того, територіальним відділенням встановлено завищення планових витрат відносно фактично понесених у 2010 році на послуги з утримання торгівельних місць на критих прилавках, столах на вулиці ринку при торгівлі продовольчими і непродовольчими (промисловими) товарами на 39,2% (фактичні витрати на утримання склали за 2010 рік 41130,0 грн. проти 57271,5 грн. запланованих).
Не зважаючи на це, ринком у 2011 році вартість послуг з розрубування м'яса, підноска м'яса до місця продажу, зважування на товарних вагах переглянуто в бік збільшення
Таким чином, Ринком протягом 2010 року застосовувались економічно необґрунтовані (завищені) тарифи на перелічені вище послуги.
5. В ході розгляду справи при здійсненні аналізу планової калькуляції орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік було встановлено включення до статті витрат "Оплата праці обслуговуючого персоналу"заробітної плати охоронця у сумі 5853,5 грн.
При цьому, згідно із штатним розписом працівників ринку з 01.01.10 посада "Охоронця" у штаті відсутня.
Крім того, згідно із договором №14-06 від 01.04.07 про організацію охорони об'єктів (договір залишається діючим) охорону території ринку здійснює приватне підприємство "Скорпіон пульт".
Ринком неправомірно включено витрати з оплати праці охоронця - до планової калькуляції орендної плати за торгівельне місце під розташування малих архітектурних форм.
Витрати на оплату праці охоронця до планових калькуляцій на 2011 рік ринком не включено.
Крім того, в результаті аналізу матеріалів встановлено включення до планових (діючих у 2010 р.) та фактичних за 2010 рік витрат на послуги зважування на товарній вазі та послуг видачі на прокат ваг з гирями витрат на оплату праці слюсаря, посаду якого не передбачено у штатному розписі працівників ринку на 2010 рік.
Наведене вище свідчить, про стягнення ринком впродовж 2010 р. із споживачів комплексних послуг економічно необґрунтованих тарифів за рахунок включення до розрахунків (калькуляції) витрат на оплату праці працівників, посади яких не передбачено у штатному розписі.
6. Водночас, за результатами аналізу планових калькуляцій на 2010 рік виявлено завищення на 36,7% планових витрат на оплату праці (відповідно і нарахувань на соціальні заходи) двірників (прибиральників території) відносно фактично понесених витрат за 2010 рік.
Так, сумарне значення планових витрат на оплату праці двірників, закладених у калькуляціях на комплексні послуги ринку дорівнює 32587,56 грн.
При цьому, згідно із фактичними калькуляціями за 2010 рік, наявних в матеріалах перевірки, сумарні витрати на оплату праці двірників складають 23835,89 грн.
Крім того, аналізом калькуляцій вартості послуг ринку встановлено завищення на 44,4% планових на 2011 рік витратна оплату праці контролерів відносно фактично понесених за вказаний період (48300,02 грн. запланованих проти 33445,43 грн. фактичних ).
Таким чином, завищення при плануванні витрат на оплату праці, відповідно і відрахувань на соціальні заходи, двірників (у 2010 році) та контролерів (у 2011 році) призвело до встановлення та застосування ринком економічно необґрунтованої плати за комплексні послуги ринку.
Згідно рішення тервідділення обсяг доходу (виручки) ринку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за 2011 рік складає 4 103,4тис. грн. Дана сума підтверджується статзвітністю, оглянутою в судовому засіданні (т.1, а.с. 11-16).
Згідно висновку №8304 судово-економічної експертизи за матеріалами справи №5004/923/12, складеного 29.04.2013р.:
- по першому питанню: за результатами проведеного дослідження в об'ємі наданих документів, у планових калькуляціях на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2009 рік, (які діяли в 2010 році) було включено до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу» заробітна платат охоронця у сумі 5 853,50грн., обґрунтовано;
- по другому: за результатами проведеного дослідження в об'ємі наданих документів, у планових калькуляціях послуги Ринку на 2009 рік (які діяли в 2010р.) було включено витрати по статті витрати « Оплата праці обслуговуючого персоналу» оплату праці 3 двірників у сумі 32 587, 56грн., обґрунтовано.(т.2 а.с.104-111).
-по третьому: за результатами проведеного дослідження в об'ємі наданих документів, у планових калькуляціях на 2011 рік було включено витрати до статті витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу» оплата праці 3 контролерів у сумі 48 300,00грн.;
-по четвертому: відповідно до наказу Міністерства економіки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.06.2009 року №638/109, не міститься вимог щодо зобов'язань Ринку у зв'язку із зміною штатного розпису та зменшенням фонду оплати праці на штатні одиниці охоронця, двірників, контролерів у 2010 році переглянути порядок формування тарифів на послуги з врахуванням планових витрат на статтю витрат «Оплата праці обслуговуючого персоналу»;
-по п'ятому: експерту не надається можливості надати відповідь на питання: «Чи повинен Ринок при формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2010 рік у планових витратах на орендну плату передбачити зменшення витрат у зв'язку з викупом у власність орендованої (станом на 01.01.2010 року) ділянки по вул. Д. Галицького, 3 у розмірі 3761 кв. м. ? При цьому просимо врахувати, що при визначенні статті витрат орендна плата у калькуляціях на ці послуги Ринок на 2011 рік передбачив зростанням орендної плати у зв'язку зі збільшенням орендованої площі земельної ділянки по вул. Ковельській б/б 107 на 28 кв. (з 796 кв. м. до 824 кв. м.)», оскільки дане питання передбачає надання оцінки діям Ринку (посадовим особам), що не відноситься до компетенції експерта з економічного виду досліджень.Крім того, в поданих на дослідження документах відсутні дані щодо збільшення Ринком орендованої площі земельної ділянки по вул. Ковельській б/б 107 на 28 кв. (з 796 кв.м. до 824 кв.м.). '
-по шостому: за результатами проведеного дослідження, в об'ємі наданих документів, фактичні витрати Ринку у 2010 році на послуги:
з розрубування м'яса у розмірі 43712,50 грн.;
- піднесення м'яса до місця продажу у розмірі 150135,40 грн,;
- видача на прокат спецодягу у розмірі 19269,00 грн.;
- видача на прокат інвентарю у розмірі 9 797,20грн.,
документально не підтверджується.
За клопотанням тервідділення, відповідно до ст..31 ГПК України в судовому процесі взяла участь судовий експерт Данилюк Н.К.
В засіданні суду експерт, посилаючись на чинні норми законодавства підтвердила викладене у висновку судово-економічної експертизи №8304 (т.2, а.с.104).
Твердження позивача щодо порушень, виявлених тер відділенням по формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм на 2011 рік та по витратах у 2010 році на послуги з розрубування м'яса, піднесення м'яса до місця продажу, видача напрокат спецодягу, інвентарю, спростовується наступним.
У 2011 році при формуванні тарифів на послугу орендної плати за торгівельне місце під розміщення малих архітектурних форм Ринком не було враховано наступні обставини, які впливали на зменшення собівартості послуги надання в оренду торгівельного місця під розміщення малих архітектурних форм: відсутність підтвердження підстав для збільшення орендованої земельної ділянки по вул. Ковельській на 28 кв.м. (з 796кв.м. до 824 кв.м.)
Згідно п.2 рішення Володимир-Волинської міської ради від 17.12.2009р. №38/16 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування, власність, затвердження матеріалів інвентаризації», затверджено матеріалами інвентаризації земельної ділянки площею 824кв.м. КП «Полігон» по вул. Ковельській, 107 для потреб ринку - оренда на 5 років. В експертному висновку також зазначено, що в поданих на дослідження документах відсутні дані щодо збільшення ринком орендованої площі земельної ділянки по вул. Ковельській б/б 107 на 28 кв.м. (з 796кв.м. до 824 кв.м.).
Вище зазначеним рішенням міської ради лише затверджуються матеріали інвентаризації земельної ділянки для КП «Полігон» та відсутні докази укладення між КП «Полігон» договору оренди/суборенди земельної ділянки у розмірі 824кв.м.
Таким чином, позивачем не доведено збільшення орендної плати у зв'язку із збільшенням орендованої земельної ділянки.
Щодо наданих послуг з розрубування м'яса у розмірі 43712,50 грн., піднесення м'яса до місця продажу у розмірі 150135,40 грн, видачі на прокат спецодяг у розмірі 19269,00 грн.; видачі на прокат інвентарю у розмірі 9 797,20грн. Ринок документально не спростував відмічене з цього питання в акті перевірки та рішенні тервідділення.
За висновком експерта аналіз планових та фактичних калькуляцій на послуги розрубування м'яса, піднесення м'яса до місця продажу, видачі на прокат спецодягу, видачі на прокат інвентарю показав незначне зростання фактичної собівартості послуг (1,4 -12,5%%):
-розрубування м'яса з 0,25грн. до 0,27грн. (0,02грн.) або на 8%;
- підноска м'яса до місця продажу з 0,08грн. до 0,09грн. (0,01грн.) або на 12,5%;
- видача на прокат спецодягу з 0,70грн. до 0,71грн. (0,01грн.) або на 1,4%;
- видача на прокат інвентарю з 0,38грн. до 0,41грн. (0,03грн.) або на 7,9%, судом встановлено, що у відсотковому значенні це зростання склало відповідно 29,8%.
Тоді як планові витрати на зазначені послуги перевищують фактично понесені на 36,2 - 65,7%%:
-розрубування м'яса на 36,2% (43 712,51грн.);
- підноска м'яса до місця продажу на 36,2% (15 035,42грн./10 982,62грн.);
- видача на прокат спецодягу 40,0% (19 268,97грн./13 767,98грн.);
- видача на прокат інвентарю на 65,7% (9 797,16грн./5 910,93грн.).
Враховуючи наведене, Ринок при плануванні витрат на зазначені послуги завищив їх розміри, які фактично не були понесені у 2010 році, що було підтверджено висновком експерта та встановлено судом.
Таке перевищення планових витрат над фактичними витратами на послуги розрубування м'яса, піднесення м'яса до місця продажу, видачі на прокат спецодягу свідчить про економічно необґрунтоване встановлення Ринком тарифів на послуги у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких тарифів на послуги, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку та є порушенням ч.1, п.1, ч.2 ст. 13 ЗУ «Про захист економічної конкуренції».
Відповідно до ч.5 ст. 42 ГПК України висновок судового експерта для господарського суду не є обов'язковим і оцінюється господарським судом за правилами, встановленими ст.43 ГПК України, в якій зазначено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Таким чином, аналізуючи зібрані по справі докази не вбачає підстав для визнання рішення тервідділення від 22.05.2012р. №41, недійсним.
Зустрічний позов про стягнення з Ринку штрафу в розмірі 10 000,00грн. підлягає до задоволення. Відповідно до ч.6 ст. 83 ГПК України виконання рішення необхідно розстрочити на 10 місяців.
Керуючись ст.ст.2, 12, 13, 50, 60 ЗУ «Про захист економічної конкуренції», ст. ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, господарський
суд, -
вирішив:
1.В задоволенні первісного позову відмовити.
2. Зустрічний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку (44700, Волинська область, м. Володимир-Волинський, вул. Д.Галицького, 3, код 01557377) в доход Держбюджету 10 000,00грн. штрафу , одержувач: Держбюджет м. Володимир-Волинський, інд. Код 37950294 рахунок 31119106700003 в ГУДКУ у Волинській області м. Володимир-Волинський, МФО 803014, призначення платежу:штраф за порушення конкуренційного законодавства згідно рішення від 22.05.2012 року №41 за кодом бюджетної класифікації доходів 21081100.
3. Стягнути з Володимир-Волинського госпрозрахункового ринку (44700, Волинська область, м. Володимир-Волинський, вул. Д.Галицького, 3, код 01557377) в доход Держбюджету 1 720,50грн. судового збору , отримувач коштів - УДКСУ у м. Луцьку Волинської області., код за ЄДРПОУ- 38009628, банк отримувача - ГУДКСУ у м. Луцьку Волинської області, код банку отримувача (МФО) - 803014, рахунок отримувача - 31219206783002, код класифікації доходів бюджету - 22030001 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", призначення платежу "Судовий збір, за зустрічним позовом Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України".
4. Виконання п.2 резолютивної частини рішення (стягнення 10 000,00грн.) розстрочити рівними частинами на 10 місяців:
- липень 2013 року- 1 000,00грн.;
- серпень 2013 року -1 000,00грн.;
- вересень 2013 року - 1 000,00грн.;
- жовтень2013 року - 1 000,00грн.;
- листопад 2013 року - 1 000,00грн.;
- грудень 2013 року - 1 000,00грн.;
- січень 2014 року -1 000,00грн.;
- лютий 2014 року - 1 000,00грн.;
- березень 2014 року -1 000,00грн.;
- квітень 2014 року - 1 000,00грн.;
Повний текст рішення складено
05.07.13
Головуюча суддя Л. О. Черняк
Суддя В.А. Войціховський
Суддя А.С.Вороняк
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2013 |
Оприлюднено | 09.07.2013 |
Номер документу | 32245904 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Черняк Любов Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні