Рішення
від 04.10.2012 по справі 5009/2944/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 8/99/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.10.12 Справа № 5009/2944/12

за позовом Першого заступника прокурора м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах -

позивач -Запорізька міська рада (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Джерк-ЛТД»(69104, м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 7-А)

про зміну п. 9 договору оренди землі (зареєстрований 20.12.2006 р. за № 040626101132)

Суддя І. А. Попова

Представники:

Позивача - Зубар О.А., дов. № 01-38/1771 від 12.07.2012 р.

Відповідача -Борисенков В.С., дов. № 14/08/1 від 14.08.2012 р.

Прокурор -Понятенко К.А., свід. № 184 від 09.07.2012 р.

Заявлено позовні вимоги про внесення змін в п. 9 договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами по справі (зареєстрований 20.12.2006 р. за № 040626101132).

В судовому засіданні, відкритому 05.09.2012 р., оголошувалася перерва до 26.09.2012 р., розгляд справи відкладався до 04.10.2012 р. Вступну та резолютивну частини рішення оголошено в засіданні 04.10.2012 р.

Прокурор та позивач підтримують вимоги з підстав, викладених у позові, в обґрунтування вказують, що Запорізькою міською радою з ТОВ «Джерк ЛТД»укладено договір оренди землі, за яким позивач передав в оренду земельну ділянку площею 0,2066 га по вул. Чумаченко, 7-а в м. Запоріжжя для розташування торговельного комплексу. Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у розмірі 9279 грн. 23 коп. за календарний рік в цінах 2006 року. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким, зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації, впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. Рішенням № 16 від 27.07.2011 р. Запорізькою міською радою визначено коефіцієнт, згідно якого визначається розмір орендної плати за земельні ділянки. У відповідності до ст. 188 ГК України Запорізька міська рада звернулася до ТОВ «Джерк-ЛТД»з пропозицією № 01-32/3226 від 28.09.2011 р. внести зміни у договір оренди землі. Відповідач залишив без відповіді лист позивача про внесення змін до договору. Прокурор та позивач з посиланням на ст.. 269, 274, 276 Податкового кодексу України, ст.. 653, 654 ЦК України просять змінити п. 9 договору оренди землі, укладеного з відповідачем (зареєстрованого 20.12.2006 р.) в редакції, запропонованій Запорізькою міською радою, а саме: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 93473 грн. 89 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.»

Відповідач заявлені позовні вимоги не визнав. У відзиві на позов вказує, що в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2066 га, прокурор посилається на технічне завдання, з реквізитів якого є невідомим ані замовник, ані виконавець цього завдання. 27 вересня 2012 р. відповідач звернувся до Управління Держкомзему у м.Запоріжжя з заявою про перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 2066 кв.в.м, що перебуває в користуванні товариства «Джерк-ЛТД»та знаходиться за адресою м.Запоріжжя, вул.. Чумаченка,7-А. Згідно витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель, виданого Управлінням Держкомзему від 03.10.2012 р. за № 1158к на замовлення ТОВ «Джерк-ЛТД», нормативна грошова оцінка вказаної вище земельної ділянки складає 2816205 грн. 92 коп., тому розмір орендної плати за договором оренди землі від 11.12.2006 р. повинен складати 84486 грн. 18 коп. Таким чином, відповідач вважає, що позовні вимоги прокурора не підтвердженими належними та допустимими доказами в частині значного збільшення розміру орендної плати.

Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, суд встановив, що Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Джерк-ЛТД»(орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого позивач відповідно до рішення Запорізької міської ради №55/64 від 25.01.2006 р. та № 32/253 від 28.07.2006 р. надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2066 га для розташування торговельного комплексу, яка знаходиться в м. Запоріжжя, по вул. Чумаченка, 7-а, строком на 10 років. Вказаний договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 20.12.2006 р. № 040626101135. Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 927923 грн. 24 коп. (в цінах 2006 року).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 9279 грн. 23 коп. за календарний рік в цінах 2006 року.

Як встановлено, 03 березня 2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р.

Рішенням № 16 від 27.07.2011 р. Запорізької міської ради затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3".

Запорізькою міською радою 28.09.2011 р. направлено на адресу ТОВ «Джерк-ЛТД»лист № 01-32/3226 з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.12.2006 року, а саме до п. 9 договору щодо встановлення орендної плати в розмірі 93473 грн.89 коп., що складає трикратний розмір земельного податку, за календарний рік в цінах 2011 року. Відповіді на пропозицію внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Податковим кодексом України визначено, що плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю (ст. 290 ПК України); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; (ст. 288 ПК України). Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274 ПК України).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Статтею 15 Закону визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Як вбачається, в договорі оренди від 11.12.2006 року передбачено випадки, за наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду. Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі, внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

З огляду на приписи Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України „Про оренду землі " зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до Договору оренди землі у відповідній частині.

Відповідно до ч. 2 ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України). Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до частини другої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 р. у справі щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення ч. 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. За таких обставин недотримання сторонами вимог частити 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну чи розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчиненням прямого позову до відповідача про внесення змін до договору. (Таку правову позицію викладено в Інформаційному листі ВГС України №01-8/471 від 06.08.2008 р.)

Матеріалами справи підтверджено факт направлення позивачем листа на адресу відповідача з пропозицією про внесення змін до пункту 9 спірного Договору оренди та не надання відповідачем відповіді щодо зазначеної пропозиції.

Оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, та сторонами в Договорі оренди визначена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суд вважає, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїй постанові від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008.

Разом з тим, суд зазначає наступне:

Згідно ст. 20 Закону України «Про оцінку земель»за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Таку ж позицію викладено в пункті 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (затв. Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213) в редакції згідно з постановою КМУ № 492 від 23.05.2012 р.

Позивач вважає, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 9 договору в частині розрахунку розміру орендної плати, якою встановити, що орендна плата вноситься в розмірі 93473 грн. 89 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2011 рік.

Як стверджує позивач та прокурор, земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну грошову оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно до даних Держкомзему 3115796 грн. 58 коп. У зв'язку з цим річна орендна плата повинна бути встановлена у розмірі 93473 грн. 89 коп. На підтвердження доводів прокурором надано технічне завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки (а.с. 13).

Судом встановлено, що після порушення провадження по даній справі на замовлення відповідача Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя Запорізької області видано витяг від 03.10.2012 р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:03:031:0025) по вул.. Чумаченко, 7-а в м. Запоріжжя, на якій розташований торговельний комплекс, складає 2816205,92 грн., внаслідок чого орендна плата має складати 84486 грн. 18 коп.

Прокурор та позивач наполягали на застосуванні даних, які містяться саме в доданому ними технічному завданні на розрахунок нормативної грошової оцінки.

Стаття 33 ГПК України закріплює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. В силу вказаної норми предметом доказування є обставини, які свідчать про дійсні права та обов'язки сторін у справі та складаються з фактів, - підстав позову, та фактів, якими відповідач обґрунтовує заперечення проти позову.

При цьому, відповідно до ст.34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Допустимість доказів означає, що у випадках, передбачених нормами матеріального права, певні обставини повинні підтверджуватися певними засобами доказування.

З урахування приписів ст.. 20 Закону України «Про оцінку земель»розмір орендної плати має бути розрахований виходячи з даних, які містить витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Оскільки підставою для обрахування земельного податку та орендної плати відповідно розділу ХІІІ Податкового кодексу України, розділу ІІІ Закону України «Про оцінку земель»є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, виданий відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, додане прокурором технічне завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки суд не вважає належним доказом підтвердження розрахунку розміру орендної плати, щодо зміни якого заявлено.

При цьому, суд зазначає, що в даному провадженні не розглядаються розбіжності, що виникли у сторін відповідно до їх доводів та заперечень, в результаті яких суд приймає обґрунтовані доводи однієї із сторін щодо запропонованої нею редакції договору (змін до договору). Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога про внесення певних змін в договір та суд оцінює доводи позивача на відповідність їх приписам діючого законодавства.

З огляду на встановлені судом обставини, підстави для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в редакції, запропонованій позивачем, відсутні. Таким чином, заявлені позовні вимоги є недоведеними та в задоволенні позову з цих підстав відмовляється.

На підставі викладеного, ст. 188 ГК України, ст.ст. 651 ЦК України, ст.ст. 274, 288 Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", керуючись ст.ст. 49, 82-84 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити.

Повне рішення складено 11 жовтня 2012 року.

Суддя І.А. Попова

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення04.10.2012
Оприлюднено17.10.2012
Номер документу26431449
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2944/12

Ухвала від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Постанова від 20.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кравчук Г.А.

Постанова від 21.12.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 29.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 07.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 07.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Окрема ухвала від 04.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Рішення від 04.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 07.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні