cpg1251 номер провадження справи 8/99/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
ОКРЕМА УХВАЛА
04.10.12 Справа № 5009/2944/12
Запорізькій міській раді
69001, м. Запоріжжя,
пр. Леніна, 206
Господарським судом Запорізької області розглянуто справу № 5009/2944/12 за позовом Першого заступника прокурора м. Запоріжжя, заявленим на захист інтересів держави в особі Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Джерк-ЛТД» про зміну п. 9 договору оренди землі.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 04.10.2012 р. по справі № 5009/2944/12 в задоволенні позову відмовлено.
Відповідно до ст.90 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.
При розгляді даної справи судом встановлені недоліки в діяльності Запорізької міської ради, які полягають у наступному:
Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Джерк-ЛТД»(орендар) укладено договір оренди землі за умовами якого позивач відповідно до рішення Запорізької міської ради №55/64 від 25.01.2006 р. та № 32/253 від 28.07.2006 р. надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2066 га для розташування торговельного комплексу, яка знаходиться в м. Запоріжжя, по вул. Чумаченка, 7-а, строком на 10 років. Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 927923 грн. 24 коп. (в цінах 2006 року).
28 вересня 2011 р. Запорізькою міською радою направлено на адресу ТОВ «Джерк-ЛТД»лист № 01-32/3226 з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.12.2006 року, а саме до п. 9 договору щодо зміни розміру орендної плати відповідно до вимог Податкового кодексу України та рішень Запорізької міської ради.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Податковим кодексом України визначено, що плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю (ст. 290 ПК України).
З огляду на приписи Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України „Про оренду землі " зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до Договору оренди землі у відповідній частині.
Згідно ст. 20 Закону України «Про оцінку земель»за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Таку ж позицію викладено в пункті 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (затв. Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213) в редакції згідно з постановою КМУ № 492 від 23.05.2012 р.
На підтвердження доводів у даній справі прокурором та позивачем -Запорізькою міською радою надано технічне завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки, згідно до якого нормативна грошова оцінка складає 3115796 грн. 58 коп., у зв'язку з цим річна орендна плата повинна бути встановлена у розмірі 93473 грн. 89 коп.
Після порушення провадження по даній справі на замовлення відповідача Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя Запорізької області видано витяг від 03.10.2012 р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:03:031:0025) по вул.. Чумаченко, 7-а в м. Запоріжжя, на якій розташований торговельний комплекс, складає 2816205,92 грн., внаслідок чого орендна плата має складати 84486 грн. 18 коп.
Прокурор та позивач наполягали на застосуванні даних, які містяться саме в доданому ними технічному завданні на розрахунок нормативної грошової оцінки.
Стаття 33 Господарського процесуального кодексу України закріплює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, відповідно до ст.34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
З урахуванням приписів ст.. 20 Закону України «Про оцінку земель»розмір орендної плати має бути розрахований виходячи з даних, які містить витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Оскільки підставою для обрахування земельного податку та орендної плати відповідно розділу ХІІІ Податкового кодексу України, розділу ІІІ Закону України «Про оцінку земель»є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, виданий відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, додане прокурором технічне завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки суд не вважає належним доказом підтвердження розрахунку розміру орендної плати, щодо зміни якого заявлено.
Відповідно до статті 13 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених цією Конституцією. Згідно статті 14 Конституції України право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом вказаних статей Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності ).
Виходячи з положень Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України, земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок .
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності. Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок, ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими.
Вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, щодо внесення змін у договір, повинна дотримуватися порядку, визначеного статтею 188 ГК України
Внаслідок укладення договору оренди землі, його сторони набувають певних прав та обов'язків. В даному випадку Запорізька міська рада, як сторона договору -«Орендодавець», яка зацікавлена у внесенні змін до договору оренди з метою отримання орендної плати в обсязі, передбаченому законодавством, та недопущення недоотримання орендної плати, має вчиняти дії, направлені на приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства. Крім того, у разі звернення до господарського суду з вимогами про внесення змін до договору оренди землі Запорізька міська рада, як позивач, повинна надати належні докази в підтвердження своїх вимог.
В судовому засіданні представник Запорізької міської ради в обґрунтування доводів щодо неможливості надання допустимого та належного доказу (відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України), а саме -витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, послався на відсутність бюджетного фінансування у статті видатків на отримання відповідних витягів в органах Держкомзему.
Внаслідок ситуації, що склалася, та небажання землекористувачів за власний рахунок отримувати необхідні документи для внесення змін до договорів оренди, до цього часу не приведені у відповідність до вимог діючого законодавства розміри орендної плати за користування земельними ділянками в межах м. Запоріжжя.
На підставі викладеного, керуючись ст. 90 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
Пропонувати Запорізькій міській раді врахувати викладене під час бюджетного процесу з метою своєчасного та обґрунтованого вирішення з суб'єктами господарської діяльності спорів, які виникають з ними внаслідок користування комунальним майном та земельними ділянками в межах м. Запоріжжя.
Про результати розгляду окремої ухвали відповідно до ст.. 13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів»повідомити господарський суд Запорізької області.
Суддя І.А. Попова
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2012 |
Оприлюднено | 22.10.2012 |
Номер документу | 26475810 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні