Рішення
від 27.09.2012 по справі 5009/2953/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 24/115/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.09.12 Справа № 5009/2953/12

за позовною заявою: Першого заступника прокурора міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради (69015, м. Запоріжжя, проспект Леніна, 206; код ЄДРПОУ 02140892)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо -комерційна фірма "ТТП -94"(69063, м. Запоріжжя, вулиця Радянська, 34; код ЄДРПОУ 22135367)

про внесення змін до договору оренди землі

суддя Азізбекян Т.А.

У засіданні приймали участь представники:

від позивача: Михайлівський А.С., довіреність від 12.07.2012р. № 01-38/01770

від відповідача: Маркова С.Ю., довіреність від 04.09.2012р. № 1

від прокурора: Потапенко К.А., посвідчення від 09.07.2012р. № 184

СУТЬ СПОРУ:

06.08.2012р. до господарського суду Запорізької області звернувся перший заступник прокурора міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю виробничо -комерційна фірма "ТТП -94" про зміну п. 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 1,4690 га, яка знаходиться по вул. Кузнецова, 34 у м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:07:042:0039), між Запорізькою міською радою та ТОВ виробничо-комерційна фірма «ТТП-94», зареєстрованого 25.07.2005р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040526100450, виклавши його в такій редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 335 487,28 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.»

Ухвалою від 06.08.2012р. судом порушено провадження у справі № 5009/2953/12, судове засідання призначено на 05.09.2012р. У сторін, прокурора витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи.

Ухвалою від 05.09.2012р. розгляд справи відкладений на 27.09.2012р.

Розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

У засіданні суду 27.09.2012р., на підставі статей 82-1, 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну і резолютивну частини рішення. Судом роз'яснено про час виготовлення рішення у повному обсязі.

Прокурор, позивач вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, зазначивши наступне. Перевіркою прокуратури м. Запоріжжя встановлено, що між Запорізькою міською радою та ТОВ виробничо-комерційна фірма «ТТП-94»укладений договір оренди земельної ділянки, загальною площею 1,4690 га, яка знаходиться по вул. Кузнецова, 34 у м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:07:042:0039), для розташування складської бази, який 25.07.2005 року зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040526100450. За умовами п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції. 03.03.2008р. Запорізька міська рада прийняла рішення № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", яким вирішено затвердити базову вартість землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р. 27.07.2011р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого визначається розмір орендної плати за земельні ділянки. У подальшому, Запорізька міська рада звернулася до ТОВ ВКФ «ТТП-94»з письмовою пропозицією від 20.10.2011р. за № 01-32/3422 "Про внесення змін до договору оренди землі". На даний час відповідач залишив без відповіді лист позивача про внесення змін до договору оренди. Враховуючи викладене, позивач, прокурор просять суд на підставі ст. ст. 269, 274, 276 Податкового кодексу України, ст. ст. 653, 654 ЦК України, позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечив та вважає, що ТОВ ВКФ «ТТП-94»є неналежним відповідачем по справі, оскільки 29.11.2011р. за договором купівлі - продажу ТОВ ВКФ «ТТП-94»продало та передало у власність ТОВ «ОСТ-ВЕСТ»нерухоме майно за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кузнецова, 34, яке розташовано на земельній ділянці площею 1,4690 га кадастровий номер 2310100000:07:042:0039.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, прокурора, суд

ВСТАНОВИВ:

25.07.2005р. Запорізькою міською радою (Орендодавець) та ТОВ ВКФ «ТТП-94»(Орендар) на підставі рішення Запорізької міської ради дев'ятнадцятої сесії четвертого скликання № 15 від 24.11.2004р. укладений договір оренди землі з додатком, на виконання умов якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розташування складської бази, яка знаходиться у м. Запоріжжя, вул. Кузнєцова, 34.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,4690 га (п. 2). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: склади, гаражі, прохідна та намети складської бази (п.3). Земельна ділянка передається в оренду разом з складами, гаражами, прохідною та наметами складської бази (п.4).

Відповідно до п. 19 договору, передача земельної ділянки Орендарю здійснюється Орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі.

25.07.2005р. договір оренди землі зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040526100450.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки від 25.07.2005р., який підписано і скріплено печатками позивача і відповідача.

Пунктом 8 договору встановлено, що він укладається на десять років.

Як зазначено в п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3235325,60 грн. в цінах 2004 року.

Згідно з п. 9 договору, орендна плата вносилася орендарем у грошовій формі та у розмірі 32 353,26 грн. за календарний рік в цінах 2004 року.

Пунктом 11 договору передбачено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

За умовами п. 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 9 договору оренди землі від 25.07.2005р., не відповідає вимогам Податкового кодексу України, прокурор звернувся до суду з даними позовом про внесення змін до договору оренди землі, виклавши п. 9 договору в наступні редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 335 487,28 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.»

Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, вислухавши представників сторін та прокурора, суд вважає позовні вимоги прокурора такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Рішенням Запорізької міської ради № 79 від 03.08.2008р. "Про затвердження нормативно грошової оцінки земель міста Запоріжжя" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Діпромісто" (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя»таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 10).

Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом Податкового кодексу України.

У відповідності до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного Закону, рада в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

27.07.2011р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя".

Рішенням міської ради від 27.07.2011р. № 16 скасовано раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м. Запоріжжі, та затверджено нові розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3" у відповідності до норм Земельного кодексу України та Податкового кодексу України.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

Законом України "Про плату за землю"(що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (Розділ XIII Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Стаття 288.1 Податкового кодексу України, визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Таким чином, Запорізька міська рада прийняла рішення про зміну розміру орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться в межах міста Запоріжжя (фактично прийнято рішення про збільшення розміру орендної плати).

Прийняття даних рішень потребує, в свою чергу, внесення змін в договір оренди землі.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

20.10.2011р. Запорізька міська рада звернулася до відповідача з письмовою пропозицією № 01-32/3422 "Про внесення змін до договору оренди землі", якою запропонувала внести зміни до договору оренди землі від 25.07.2005р. № 040526100450 шляхом викладення п. 9 договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 335 487,28 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року". Пропозиція отримана уповноваженим представником відповідача 14.11.2011р., що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення листа.

Однак відповідач проігнорував пропозицію позивача та залишив її без відповіді.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земель провадиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок провадиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативно грошова оцінка земельних ділянок проводиться: - розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Статтею 632 ЦК України передбачено застосування, у встановлених законом випадках, цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних спорів" визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору землі спір вирішується в судовому порядку.

Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, суд вважає обґрунтованими вимоги прокурора щодо внесення змін до п. 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 1,4690 га, яка знаходиться по вул. Кузнецова, 34 у м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:07:042:0039), між Запорізькою міською радою та ТОВ виробничо-комерційна фірма «ТТП-94», зареєстрованого 25.07.2005р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040526100450, виклавши його в такій редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 335 487,28 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.»

Доводи відповідача до уваги не приймаються, оскільки суду не надано документальних доказів того, що правовідносини сторін у даній справі щодо оренди земельної ділянки за спірним договором припинилися та ТОВ «ОСТ-ВЕСТ»на час розгляду справи в суді є користувачем спірної земельної ділянки.

Згідно зі ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 1,4690 га, яка знаходиться по вул. Кузнецова, 34 у м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:07:042:0039), між Запорізькою міською радою та ТОВ виробничо-комерційна фірма «ТТП-94», зареєстрованого 25.07.2005р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040526100450, виклавши його в такій редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 335 487,28 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.»

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо -комерційна фірма "ТТП -94"(69063, м. Запоріжжя, вулиця Радянська, 34; код ЄДРПОУ 22135367) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001, банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, р/р 31215206783007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409) -1 073 (одна тисяча сімдесят три) грн. судового збору. Видати наказ.

Суддя Т.А. Азізбекян

Повне рішення складено 11.10.2012р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення27.09.2012
Оприлюднено19.10.2012
Номер документу26460142
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2953/12

Ухвала від 05.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 14.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 26.12.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 27.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 31.10.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 27.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 06.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні