Постанова
від 17.11.2006 по справі а17/403-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А17/403-06

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

17.11.06р.

Справа № А17/403-06

За позовом Приватного підприємства “Метида”, м. Дніпропетровськ.

до Дніпропетровської райдержадміністрації, смт. Ювілейне Дніпропетровської області

про зобов'язання вчинити певні дії

   Суддя —  Стрелець Т.Г.

                                                                    Секретар судового засідання —  Хохлова Т.А.

Представники:

від позивача: Птиця О.В., паспорт серія АК № 445378, виданий Межівським РВ УМВС України в Дніпропетровській області, директор;

від відповідача: Захар'єв В.А., довіреність Дніпропетровської райдержадміністрації № 3/19-2463 від 27.10.2006р., представник.

Суть спору:          

Приватне підприємство “Метида” (у подальшому —позивач) звернулось до господарського суду з позовом до Дніпропетровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (у подальшому —відповідач) про зобов'язання відповідача розглянути Заяву про оренду земельної ділянки №15 від 19.07.2006р., а також всі матеріали з питання землекористування, і прийняти відповідне рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що суб'єкт владних повноважень —відповідач у порушення ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України у встановлений законодавством строк не надав відповіді та не прийняв остаточного рішення, на заяву позивача стосовно надання останньому в оренду земельної ділянки. На думку позивача, така бездіяльність відповідача, як  суб'єкта владних повноважень, є протиправною.

Заявою від 03.11.2006р., поданою до суду 16.11.2006р., позивачем було змінено позовні вимоги, а саме позивач просив суд зобов'язати відповідача передати в оренду   земельну ділянку, межі якої встановлені та погоджені, загальною площею 9,39 га, яка розташована поза межами населеного пункту на території Кіровської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, для будівництва спортивно-оздоровчого комплексу; зобов'язати відповідача укласти з позивачем договір оренди землі строком на 50 років на земельну ділянку, межі якої встанавлені та погоджені, загальною площею 9,39 га, яка розташована поза межами населеного пункту на території Кіровської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, в редакції Договору оренди землі від 10.10.2006р.; зобов'язати відповідача здійснити державну реєстрацію договору оренди землі, укладеного з позивачем.

Уточнені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що розпорядженням голови Дніпропетровської райдержадміністрації від 31.08.2006р. №988-Р, позивачу було надано дозвіл на збір матеріалів встановлення та погодження місця розташування земельної ділянки, передбаченої для передачі в оренду для будівництва спортивно-оздоровчого комплексу.     Незважаючи на те, що позивачем було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також отримано погодження цього проекту всіма органами, передбаченими у розпорядженні відповідача, заява позивача разом з проектом відведення на час звернення до суду відповідачем не розглянута. Також позивач посилається на те, що ним було направлено відповідачеві підписанний проект договору оренди землі –„Договір  оренди землі від 10.10.2006р.”, складеного у відповідності з Типовим договором оренди землі, затвердженим Постановою КМУ, при цьому відповіді на пропозицію укласти договір оренди позивач не отримав.

Відповідач проти позовних вимог не заперечує, у поданому відзиві повідомляє суд про згоду зі зміненими позовними вимогами, водночас, зазначає, що законодавчо встановлений термін для прийняття рішення стосовно передачі в оренду земельної ділянки є набагато меншим, ніж фактично необхідний строк для вирішення питань землекористування.

У судовому засіданні 17.11.2006р. була проголошена вступна та резолютивна частини постанови.

Дослідивши докази, подані сторонами, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, —

В с т а н о в и в :

19.07.2006р. позивач звернувся до відповідача із Заявою № 15, у якій просив виділити земельну ділянку під будівництво комплексу на землях Кіровської селищної ради.

Відповідно до Розпорядження голови Дніпропетровської райдержадміністрації від 31.08.2006р. №988-Р “Про надання дозволу на збір матеріалів на погодження місця розташування земельної ділянки” позивачу було надано дозвіл на підготовку матеріалів встановлення та погодження місця розташування земельної ділянки, передбаченої до передачі в оренду для будівництва комплексу за межами населеного пункту на території Кіровської селищної ради.

З метою виконання вказаного розпорядження за замовленням позивача ДП “Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” було складено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачеві для комерційного використання.

Також позивачем надано у матеріали справи докази погодження проекту відведення земельної ділянки в оренду у відповідних органах на вимогу відповідача відповідно до його розпорядження, а саме:

–          листом №3447 від 04.09.2006р. Дніпропетровський районний відділ земельних ресурсів повідомив позивача про можливість попереднього погодження місця розташування земельної ділянки загальною площею 8,5 га, поза межами населеного пункту с. Кіровське на території Кіровської селищної ради;

–          висновком №2216/04 від 04.09.2006р. Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства в особі головного архітектора повідомив позивача про можливість попереднього погодження місця розташування земельної ділянки загальною площею 8,5 га, поза межами населеного пункту с. Кіровське на території Кіровської селищної ради;

–          листом №1533 від 08.09.2006р. Дніпропетровська районна санітарно-епідеміологічна станція Дніпропетровської області повідомила позивача про можливість попереднього погодження місця розташування земельної ділянки загальною площею 8,5 га, поза межами населеного пункту с. Кіровське на території Кіровської селищної ради;

–          висновком по обстеженню земельної ділянки №4397/2 від 15.09.2006р. Дніпропетровський обласний центр охорони історико-культурних цінностей повідомив позивача про те, що на відповідній земельній ділянці не виявлено пам'яток історії та археології, заперечень проти відведення земельної ділянки немає.

–           листом Дніпропетровського обласного Управління лісового господарства Державного комітету лісового господарства України, в якому не заперечується проти відводу земельної ділянки для проектування та будівлі культурно –оздоровчого центру     загальною площею 8,5 га, поза межами населеного пункту с. Кіровське на території Кіровської селищної ради за рахунок земель Дніпропетровського лісгоспзагу Кіровського лісництва.  

Також позивач направив на адресу відповідача проект договору оренди землі –„Договір оренди землі від 10.10.2006р.”, відповідно до якого відповідач надає, а позивач приймає у строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (будівництво спортивно-оздоровчого комплексу), яка знаходиться поза межами населеного пункту с. Кіровське на території Кіровської сільської ради, загальною площею 9,39 га.

З аналізу доданого до позову позивачем проекту договору оренди землі - „Договору  оренди землі від 10.10.2006р.”, вбачається, що він у повному обсязі відповідає Постанові КМУ “Про затвердження Типового договору оренди землі” від 03.03.2004р. №220  та Закону України “Про оренду землі” від 06.10.1998р. №161-ХІV, при цьому вказані ним умови оренди землі носять срочний (49 років) та платний характер, згідно встановлених державою цін (тарифів) на оренду землі, передбачених Законом України “Про плату за землю”  та  іншими нормативними актами.

У відповідності зі ст. 4 Закону України “Про оренду землі” від 06.10.1998р. №161-ХІV орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.

Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації відповідно до закону.

Згідно зі ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

У відповідності зі ст. ст. 13, 21 Закону України “Про місцеві державні адміністрації” 09.04.1999р. №586- ХІV до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля. Місцева державна адміністрація, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Статтею 16 Закону України “Про оренду землі” від 06.10.1998р. №161-ХІV особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.

Згідно Постанови КМУ “Про затвердження Типового договору оренди землі” від 03.03.2004р. №220  договір оренди землі укладається відповідно до вимог цієї Постанови та затвердженого нею Типового договору оренди землі.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду  земельних  ділянок,  що  перебувають  у державній  або  комунальній  власності,  здійснюється  на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу  місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача  в  оренду  земельних  ділянок,  що перебувають у власності громадян і юридичних  осіб,  здійснюється  за  договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу  під забудову   здійснюється   за   проектами   відведення  в  порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Статтею 151 Земельного кодексу України передбачено, що відповідна сільська, селищна, міська рада чи місцева державна адміністрація згідно із своїми повноваженнями розглядає клопотання і в п'ятиденний строк з дня реєстрації направляє його разом з матеріалами, передбаченими частиною п'ятнадцятою цієї статті, на розгляд органів земельних ресурсів, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Зазначені органи протягом двох тижнів з дня одержання клопотання надають свої висновки відповідній сільській, селищній, міській раді чи місцевій державній адміністрації, які з урахуванням одержаних висновків протягом десяти днів приймають рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.           

 Згідно з п. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідач зобов'язаний був в місячний строк після надання проекту землеустрою щодо відведення прийняти рішення про надання земельної ділянки в оренду позивачеві або мотивовано відмовити у такому наданні. Відповідач в порушення положення п. 9 ст. 123 Земельного кодексу України не прийняв  письмового рішення про задоволення прохання позивача або про мотивовану відмову у наданні земельної ділянки.

 Ст. 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та  органи  місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти  лише  на  підставі,  в  межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами України.

 В Постанові Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004р. “Про практику застосування судами земельного законодавства” зазначається, що спори пов'язані із  земельним відносинами, розглядаються в порядку позовного провадження. Захист прав громадян та юридичних осіб  на  земельні  ділянки здійснюється згідно з ч. 3 ст.  152 Земельного кодексу України шляхом: визнання прав;   відновлення  стану  земельної  ділянки,  який  існував  до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють  небезпеку  порушення  прав;  визнання  угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої  влади  або  органів місцевого   самоврядування;   відшкодування   заподіяних  збитків; застосування інших передбачених  законом  способів.  Зокрема,  при оскарженні  рішень  органів  виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування з питань,  віднесених до їх компетенції (наприклад, про  відмову  в передачі у власність чи в продаж земельної ділянки або розміщенні об'єкта), суд у  разі  задоволення  позову  визнає рішення  цих  органів  недійсними  і  зобов'язує  їх,  залежно від характеру спору,  виконати певні дії на захист порушеного права чи сам визнає це право за позивачем.

Відповідно до ч. 3 ст. 179 ГК України, укладення господарського договору є обов'язковим  для сторін, якщо він заснований на державному замовлені виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно із ст. 126 Земельного кодексу України право  оренди землі   оформляється   договором,   який реєструється відповідно до закону.

Ст. 187 ГК України передбачає, що спори, які виникають при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про оренду землі»від 06.10.1998р. №161-ХІV спори, пов'язані  з  орендою  землі,  вирішуються  у судовому порядку.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ст. 16 ЦК України).

Виходячи з наведеного, господарський суд вважає уточнені позовні вимоги позивача            обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково, оскільки відповідачем не були додержані вимоги зазначених правових норм, що призвело до порушення прав та  охоронюваних   законом   інтересів позивача  у  справі.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 160, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд, —

П о с т а н о в и в :

Задовольнити адміністративний позов Приватного підприємства “Метида” частково.

Зобов'язати Дніпропетровську районну державну адміністрацію Дніпропетровської області передати в оренду Приватному підприємству “Метида” (ЄДРПОУ 33115204) земельну ділянку, межі якої встановлені та погоджені, загальною площею 9,39 га, яка розташована поза межами населеного пункту на території Кіровської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, для будівництва спортивно-оздоровчого комплексу.

Зобов'язати Дніпропетровську районну державну адміністрацію Дніпропетровської області укласти з Приватним підприємством “Метида” (ЄДРПОУ 33115204) договір оренди землі строком на 49 років на земельну ділянку, межі якої встановлені та погоджені, загальною площею 9,39 га, яка розташована поза межами населеного пункту на території Кіровської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, в редакції проекту Приватного підприємства “Метида” .  

Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства “Метида” (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Набережна заводська, 7/304, р/рахунок 26001060052658 в КБ “ПриватБанк”, МФО 305299, (ЄДРПОУ 33115204) 3 грн. 40 коп. судового збору.

В решті позову відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви на апеляційне оскарження або апеляційної скарги.

Постанова може бути оскаржена в порядку, передбаченому ст. 186 КАС України.

Суддя                                                                                                       Т. Г. Стрелець

27.11.2006р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення17.11.2006
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу272004
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а17/403-06

Ухвала від 07.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 14.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 25.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 05.06.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Татарчук В.О.

Постанова від 17.11.2006

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Стрелець Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні