Постанова
від 31.10.2012 по справі 2а/1770/2013/2012
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 2а/1770/2013/2012

31 жовтня 2012 року 17год. 15хв. м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д. П. за участю секретаря судового засідання Минько Н.З. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача 1: представник ОСОБА_1,

позивача 2: представник ОСОБА_1,

відповідача: представник не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_2, Фермерського господарства "Тихе"

до Дубенської районної державної адміністрації про визнання рішення нечинним, його скасування та спонукання вчинити дії , - ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_2 та Фермерське господарство "Тихе" звернулися до Рівненського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дубенської районної державної адміністрації про визнання рішення нечинним, його скасування та спонукання вчинити дії.

До початку розгляду справи по суті представником позивачів було подано заяву про збільшення позовних вимог від 23 липня 2012 року. Усною ухвалою суду від 10.09. 2012 року було приєднано до справи вищезазначену заяву. У заяві про збільшення позовних вимог від 23 липня 2012 року позивач виклав позовні вимоги у наступній редакції:

- визнати нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12. 2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року Про надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року про надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року;

- зобов'язати Дубенську РДА видати дозвіл фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 566 від 20.08. 2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон);

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА № 566 від 20.08. 2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон);

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне.

Представник позивачів у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та вказав, що рішенням Дубенської районної ради народних депутатів від 16.02. 1994 року № 100 громадянину ОСОБА_4 надано у постійне користування земельна ділянка площею 54,2 га. за межами населених пунктів для ведення селянського (фермерського) господарства, у т.ч. 16,6 га. - кормових угідь та 37,6 га. інших угідь (державний акт на право постійного користування землею РВ 00091 25.02. 1994). 27.02. 1997 рішенням Дубенської районної ради № 103 зареєстрований статут фермерського господарства (далі - ФГ) "Тихе". Головою ФГ "Тихе" зареєстрований ОСОБА_4 19.03. 1998 Дубенською РДА зареєстроване Фермерське господарство "Тихе" (ЗКПО 25674900) рішення № 101. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 помер. Відповідно до п. 7 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України громадяни, що одержали у користування земельні ділянки, зберігають права на ці ділянки. Відповідно до п. в ч. 1 ст. 31 Земельного Кодексу України землі фермерського господарства складаються з земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. В свою чергу вимогами ст. 19 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що до майна фермерського господарства входять право користування землею. Отже, право постійного користування земельною ділянкою, набуте засновником ФГ "Тихе" ОСОБА_4 в установленому законом порядку, знаходиться в користуванні ФГ "Тихе". Відповідно до свідоцтва про право на спадщину від 23.12. 2004 року (спадкова справа № 320) спадкоємцем права власності на фермерське господарство "Тихе" є його дружина ОСОБА_2 Відповідно до ст. 1218 Цивільного кодексу України до складу спадщини входять всі права та обов'язки, що належали спадкоємцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті. Як об'єкт права спадщини, після смерті ОСОБА_4 його дружина ОСОБА_2 успадкувала право власності на ФГ "Тихе" та після отримання свідоцтва про право спадщини від 25.08. 2011 року здійснила переоформлення ФГ "Тихе" на своє ім'я. Згідно з ч. 2 ст. 407 ЦК України право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітезіс) може передаватися у порядку спадкування. Відповідно до п. 5 ст. 1268 ЦК України незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини. Статтею 81 та п. 1 ст. 131 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни України мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі успадкування. На подану заяву засновника ФГ "Тихе" ОСОБА_2 про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, Дубенською РДА надано лист № 3221/02-18/11 від 01.11. 2011 року, яким відмовлено у задоволенні поданого клопотання в зв'язку з тим, що дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою було раніше надано громадянці ОСОБА_3, як спадкоємниці ОСОБА_4 та засновниці ФГ "Тихе", про що було прийнято відповідні Розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року та розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року. Після смерті ОСОБА_4 змін до Статуту ФГ "Тихе" про включення до складу членів ФГ ОСОБА_3 не вносилось. Відповідно до нової редакції статуту ФГ "Тихе" від 07.09. 2011 року засновником господарства є ОСОБА_2 (зареєстровано в держреєстрі), яка прийняла спадщину після смерті ОСОБА_4, тобто рішення Дубенської РДА є незаконними та такими, що порушують право користування землями фермерського господарства. На повторну заяву засновника ФГ "Тихе" ОСОБА_2 від 08.11. 2011 року про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, Дубенською РДА 06.12. 2011 року (№ 3594/02-18/11) відмовлено в останньому з мотивацією виставлення земельної ділянки на аукціон. Відповідно до п. 4 ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" громадяни України, які до 01.01. 2002 року отримали в постійне користування або оренду земельні ділянки для ведення фермерського господарства, мають переважне право на придбання (викуп) земельних ділянок розміром до 100 га. сільськогосподарських угідь у власність з розстрочкою платежів до 20 років. Відповідно до п. 4 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" у разі відмови органів державної влади у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом, рішення якого є підставою для відведення земельної ділянки в натурі. На підставі наведеного просив позов задовольнити повністю.

Відповідач заперечень на адміністративний позов не подав, у судове засідання не з'явився, про дату, час, місце судового засідання судом повідомлявся належним чином. До початку судового засідання подав клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача. Судом не визнавалася обов'язковою участь представника відповідача в судовому засіданні. За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення представника позивачів, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю з огляду на наступне.

Судом встановлено, що рішенням Дубенської районної ради народних депутатів № 100 від 16.02. 1994 року було надано ОСОБА_4 у постійне користування земельну ділянку площею 54,2 га. для ведення селянського (фермерського) господарства.

На підставі вищезазначеного рішення ОСОБА_4 було видано Державний акт на право постійного користування землею серія РВ 00091 від 25.02. 1994 року (а.с. 21).

27.02. 1997 року рішенням Дубенської районної ради № 103 зареєстрований статут фермерського господарства "Тихе". Засновником та головою ФГ "Тихе" зареєстрований ОСОБА_4

Рішенням Дубенської районної державної адміністрації № 101 від 19.03. 1998 року було зареєстроване Фермерське господарство "Тихе" та видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 24171 (а.с. 19, 20).

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 помер.

Згідно свідоцтва про право на спадщину за законом серія ВВТ № 684515 від 23.12. 2004 року спадкоємцем майна гр. ОСОБА_4, померлого ІНФОРМАЦІЯ_1, є його дружина - ОСОБА_2, яка мешкає в АДРЕСА_1. Спадкове майно, на яке видано це свідоцтво, складається з права власності на фермерське господарство "Тихе" (човен дерев'яний, сітки рибальські) - яке знаходиться в с. Дядьковичі, Дубенського району Рівненської області, належало померлому на підставі статуту фермерського господарства "Тихе", зареєстрованого рішенням Дубенської районної ради № 103 від 27.02. 1997 року, вартістю 610 (шістсот десять) грн. (а.с. 22).

23 лютого 2005 року ОСОБА_2, як спадкоємницею майна ОСОБА_4, було підписано нотаріально посвідчену заяву, згідно якої позивач дала згоду на перереєстрацію Фермерського господарства "Тихе" на ім'я її доньки ОСОБА_3 (а.с. 38).

На підставі вищезазначеної заяви ОСОБА_3 28.02. 2005 року було подано до державного реєстратора Дубенської районної державної адміністрації реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу (а.с. 131-137). У даній реєстраційній картці зазначено, що керівником виконавчого органу юридичної особи є ОСОБА_3. Засновником юридичної особи є ОСОБА_4. Особами, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори є ОСОБА_3 та ОСОБА_4.

Державним реєстратором Дубенської районної державної адміністрації Поведінкою С.І. була прийнята дана реєстраційна картка 28.02. 2005 року та внесено запис про щорічне підтвердження відомостей про юридичну особу (а.с. 137).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 202 від 01.06. 2005 року, розглянувши заяву гр. ОСОБА_3, було вирішено, що в зв'язку зі смертю голови фермерського господарства "Тихе" ОСОБА_4 (померлого ІНФОРМАЦІЯ_1), припинити право постійного користування земельною ділянкою в розмірі 54,2 га. для ведення фермерського господарства, згідно державного акту на право постійного користування серії РВ №00091. Крім того, дати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради (а.с. 26).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 528 від 06.11. 2007 року, розглянувши заяву ОСОБА_3 жительки с. Сатиїв Дубенського району про відмову від частини земельної ділянки площею 25,0 га. для рибогосподарських потреб, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, було вирішено внести зміни до розпорядження голови райдержадміністрації від 04 червня 2005 року № 202 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою по передачі земельної ділянки у власність та оренду для ведення фермерського господарства" наступним чином:

1. Пункт 2 вищевказаного розпорядження викласти в новій редакції:

Дати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яке було в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради (а.с. 27, 70-71).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 566 від 06.11. 2010 року було вирішено включити земельну ділянку орієнтовною площею 20,00 га., розташовану за межами с. Дядьковичі Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) (а.с. 98).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року, розглянувши заяву ОСОБА_3, жительки с. Сатиїв про відмову від виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної, ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, було вирішено визнати такими, що втратили чинність розпорядження голови Дубенської райдержадміністрації від 01 червня 2005 року № 202 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та в оренду для ведення фермерського господарства" та розпорядження голови Дубенської райдержадміністрації від 06 листопада 2007 року № 528 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 04 червня 2005 року № 202". Передати земельну ділянку площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради (а.с. 97).

Згідно інформації управління Держомзему в Дубенському районі Рівненської області земельна ділянка орієнтовною площею 5,0 га. перебуває у користуванні ФГ "Тихе" (а.с. 140, 147).

Протоколом загальних зборів засновників ФГ "Тихе" № 1/11 від 25 серпня 2011 року було затверджено включення до складу засновників та обрано головою ФГ "Тихе" ОСОБА_2, а також затверджено нову редакцію Статуту ФГ "Тихе" (а.с. 116, 117-129).

07.09. 2011 року ОСОБА_2 було подано до державного реєстратора Дубенської районної державної адміністрації реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. На підставі поданої реєстраційної картки та доданих до неї документів державним реєстратором Дубенської районної державної адміністрації було вчинено запис, яким внесено відповідні зміни (а.с. 102-112, 23).

Відносини, пов'язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України.

Відповідно до абз. 6 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" (чинного на момент виділення спірної земельної ділянки) у постійне користування земля надається громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства із земель, що перебувають у державній власності. У тимчасове користування земельні ділянки надаються, зокрема, із земель запасу, а також можуть надаватися із земель лісового і водного фондів.

Частиною 2 ст. 2 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" (у редакції чинній на момент створення фермерського господарства) членами селянського (фермерського) господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 16-річного віку, та інші родичі, які об'єдналися для роботи в цьому господарстві.

Таким чином, ОСОБА_3, як дочка ОСОБА_4 могла бути членом ФГ "Тихе". Твердження представника позивачів, що до статуту ФГ "Тихе" внесено лише ОСОБА_4 і він був єдиним його членом є безпідставним, оскільки відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 9 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" (у редакції чинній на момент реєстрації статуту) не передбачалося обов'язкового внесення членів фермерського господарства до статуту, а обов'язково вносився лише його засновник.

Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" (у редакції чинній на момент смерті ОСОБА_4С.) головою селянського (фермерського) господарства є його засновник або особа, яка є його правонаступником.

Враховуючи наведене суду слід зазначити, що ОСОБА_2, яка відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом є спадкоємцем ОСОБА_4 після його смерті, а саме з ІНФОРМАЦІЯ_1, є головою ФГ "Тихе".

Згідно ч. 4 ст. 4 Закону України "Про фермерське господарство" (у редакції чинній на момент написання заяви) голова фермерського господарства може письмово доручати виконання своїх обов'язків одному з членів господарства або особі, яка працює за контрактом.

Таким чином, ОСОБА_2, як головою ФГ "Тихе", відповідно до нотаріально посвідченої заяви від 23.02. 2005 року, було доручено виконання своїх обов'язків одному з членів господарства, а саме своїй дочці ОСОБА_3. Дана обставина відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" була підтверджена записом до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 28.02. 2005 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Таким чином, судом встановлено, що ОСОБА_3 з 28.02. 2005 року виконувала обов'язки голови ФГ "Тихе" та була наділена повноваженнями вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності.

Твердження представника позивачів щодо протиправності дій державного реєстратора Дубенської районної державної адміністрації відхиляється судом, як необґрунтоване та безпідставне. Представником позивачів не надано суду жодного належно та допустимого доказу щодо обґрунтування вищезазначено твердження.

Відповідно до п. 7 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Частиною 1 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. Згідно ч. 2 ст. 7 даного Закону заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

Пунктом а) ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. 12 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

Таким чином, голова Дубенської районної державної адміністрації, отримавши заяву громадянки ОСОБА_3, як голови ФГ "Тихе" на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України прийняв розпорядження № 202 від 01.06. 2005 року про припинення права постійного користування земельною ділянкою в розмірі 54,2 га. для ведення фермерського господарства, згідно державного акту на право постійного користування серії РВ №00091 та надання дозволу гр. ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради.

Крім того, суду слід зазначити, що оскарження даного розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації є безпідставним, оскільки відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року вищезазначене розпорядження визнано таким, що втратило чинність.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року Про надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства та скасування розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року про надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства є безпідставними і у їх задоволенні слід відмовити.

Відповідно до п. а ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Згідно з частинами 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Таким чином, голова Дубенської районної державної адміністрації, враховуючи заяву ОСОБА_3 про відмову від частини земельної ділянки площею 25,0 га. для рибогосподарських потреб, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, як голови ФГ "Тихе", на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України прийняв розпорядження № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 04 червня 2005 року № 202 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою по передачі земельної ділянки у власність та оренду для ведення фермерського господарства", виклавши пункт 2 вищевказаного розпорядження в новій редакції:

- Дати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яке було в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради.

Крім того, суду слід зазначити, що оскарження даного розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації є безпідставним, оскільки відповідно до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року вищезазначене розпорядження визнано таким, що втратило чинність.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року та скасування розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року є безпідставними і у їх задоволенні слід відмовити.

Відповідно до ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Оскільки ОСОБА_3, як головою ФГ "Тихе" було подано заяву щодо добровільної відмови землекористувача від частини земельної ділянки у розмірі 25 га., то головою Дубенської районної державної адміністрації в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України було прийнято розпорядження № 566 від 20.08. 2010 року про включення земельної ділянки орієнтовною площею 20,00 га., розташованої за межами с. Дядьковичі, Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні).

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 566 від 20.08. 2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон) та скасування розпорядження голови Дубенської РДА № 566 від 20.08. 2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон) є безпідставними і у їх задоволенні слід відмовити.

Щодо позовних вимог про визнання нечинною відмови Дубенської РДА від 06.12. 2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, то суду слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 3 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" передбачено, що земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.

Згідно з ч. 4 ст. 116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Так, судом встановлено, що розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації від 01 червня 2005 року № 202 громадянці ОСОБА_3 був наданий дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки площею 54,2 га., яка належала фермерському господарству "Тихе" на праві постійного користування.

Таким чином, повторне звернення з аналогійною заявою на ту ж саму земельну ділянку з того ж виду використання є безпідставним та правомірно відхилено відповідачем.

Враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку щодо безпідставності позовних вимог в даній частині, що є підставою для відмови у їх задоволенні.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Дубенської районної державної адміністрації видати дозвіл фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, то, крім тих обставин, які вказані вище, суду слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Пунктом а) ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. 12 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Виходячи із системного аналізу вищезазначених вимог права, суд дійшов висновку, що при здійсненні адміністративного судочинства суди уповноважені вирішувати спір з метою захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади.

Разом з тим, суди не наділенні правом підміняти своїми рішеннями повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування, вказуючи даним суб'єктам щодо вчинення відповідних дій, які в силу закону віднесено до їх виключної компетенції.

Таким чином, позовні вимоги позивачів у зазначеній вище частині, є безпідставними та не підлягають до задоволення.

Щодо позовних вимог в частині визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне та скасування розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне, то суду слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень.

Із позовних вимог позивачів суду неможливо встановити, яким саме рішенням відповідача порушено їх права, свободи та інтереси.

Разом з тим, враховуючи, що розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року передано земельну ділянку площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, суд вважає за можливе розглянути спірну частину позовних вимог у рамках правомірності саме даного розпорядження.

Так, судом встановлено, що розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації від 01 червня 2005 року № 202 громадянці ОСОБА_3 був наданий дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки площею 54,2 га., яка належала фермерському господарству "Тихе" на праві постійного користування.

Разом з тим, розглянувши заяву ОСОБА_3, жительки с. Сатиїв про відмову від виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної, ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року було вирішено передати земельну ділянку площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради.

Подачу зави ОСОБА_3 про відмову від виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної, ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради представником позивачів не заперечувалося, як не заперечувалося і подача попередньої заяви про відмову від частини земельної ділянки розміром 25 га.

Таким чином, голова Дубенської районної державної адміністрації, отримавши заяву громадянки ОСОБА_3, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України прийняв розпорядження № 899 від 02.12. 2011 року.

Дані обставини є підставою для відмови у задоволенні відповідної частини позовних вимог.

В силу вимог ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, а суд згідно ст. 86 зазначеного Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Таким чином, у ході судового засідання позивачі не довели суду обґрунтованості позовних вимог, а відповідач підтвердив правомірність своїх дій.

Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Оскільки факт наявності у позивачів порушеного права не знайшов свого підтвердження в ході судового розгляду, то поданий позов належить залишити без задоволення.

Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Оскільки суб'єктами владних повноважень не надано суду жодного доказу щодо понесення витрат пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, то судові витрати із позивача не присуджуються.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_2, Фермерського господарства "Тихе" до Дубенської районної державної адміністрації про визнання рішення нечинним, його скасування та спонукання вчинити дії відмовити повністю.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Зозуля Д. П.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2012
Оприлюднено07.11.2012
Номер документу27260608
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1770/2013/2012

Постанова від 31.10.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 24.09.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 02.07.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 06.06.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 31.10.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 21.05.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні