Ухвала
від 06.06.2013 по справі 2а/1770/2013/2012
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД



Головуючий у 1-й інстанції: Зозуля Д.П.

Суддя-доповідач:Кузьменко Л.В.

ПОСТАНОВА

іменем України

"06" червня 2013 р. Справа № 2а/1770/2013/2012

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кузьменко Л.В.

суддів: Іваненко Т.В.

Капустинського М.М.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "31" жовтня 2012 р. у справі за позовом ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" до Дубенської районної державної адміністрації Рівненської області про визнання рішення нечинним, його скасування та спонукання вчинити дії ,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 та Фермерське господарство "Тихе" звернулись до Рівненського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дубенської районної державної адміністрації, в якій з урахуванням збільшених позовних вимог просили

- визнати нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12.2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06.2005 року Про надання дозволу ОСОБА_5 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА №202 від 01.06.2005 року про надання дозволу ОСОБА_5 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та оренду загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11.2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року;

- зобов'язати Дубенську РДА видати дозвіл фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства;

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА №566 від 20.08.2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон);

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА №566 від 20.08.2010 року про передачу земель ФГ "Тихе" площею 20,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради та включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціон);

- визнати нечинним розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне;

- скасувати розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконне.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2012 року в задоволенні позову ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" до Дубенської районної державної адміністрації відмовлено повністю.

В апеляційній скарзі ОСОБА_3 та Фермерського господарства "Тихе" позивачі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просять скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.

В судове засідання представники сторін не з"явились, про день, час та місце судового розгляду справи були належним чином повідомлені, про що свідчать розписки про вручення поштової кореспонденції.

В силу приписів ч.4 ст.196 КАС України не прибуття в судове засідання сторін або інших осіб, належним чином повідомлених про дату час і місце апеляційного розгляду не перешкоджає судовому розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги, виходячи з такого.

Відносини, пов'язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України.

На момент створення селянського (фермерського господарства "Тихе" спірні правовідносини регулювались Законом від 20 грудня 1991 р. №2009-XII "Про селянське (фермерське) господарство".

Відповідно до абз.6 ч.2 ст.4 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство" (чинного на момент виділення спірної земельної ділянки) у постійне користування земля надається громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства із земель, що перебувають у державній власності. У тимчасове користування земельні ділянки надаються, зокрема, із земель запасу, а також можуть надаватися із земель лісового і водного фондів.

Судом встановлено, що рішенням Дубенської районної ради народних депутатів №100 від 16.02. 1994 року було надано ОСОБА_6 у постійне користування земельну ділянку площею 54,2 га. для ведення селянського (фермерського) господарства.

На підставі вищезазначеного рішення ОСОБА_6 було видано Державний акт на право постійного користування землею серія РВ 00091 від 25.02.1994 року.

27.02.1997року рішенням Дубенської районної ради №103 зареєстрований статут фермерського господарства "Тихе". Засновником та головою ФГ "Тихе" вказано ОСОБА_6

Рішенням Дубенської районної державної адміністрації №101 від 19.03.1998 року було зареєстроване Фермерське господарство "Тихе" та видано свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 24171.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 помер.

Колегія суддів зазначає, що з 19 червня 2003 року спірні правовідносини врегульовано Законом України від 19 червня 2003 р. №973-IV "Про фермерське господарство".

Згідно свідоцтва про право на спадщину за законом серія ВВТ № 684515 від 23.12.2004 року спадкоємцем майна гр. ОСОБА_6 є його дружина - ОСОБА_3. Спадкове майно, на яке видано це свідоцтво, складається з права власності на фермерське господарство "Тихе" (човен дерев'яний, сітки рибальські) - яке знаходиться в с.Дядьковичі Дубенського району Рівненської області, належало померлому на підставі статуту фермерського господарства "Тихе", зареєстрованого рішенням Дубенської районної ради № 103 від 27.02. 1997 року, вартістю 610 (шістсот десять) грн. (а.с. 22).

23 лютого 2005 року ОСОБА_3, як спадкоємцем ОСОБА_6, було підписано нотаріально посвідчену заяву, згідно якої позивач дала згоду на перереєстрацію Фермерського господарства "Тихе" на ім'я її доньки ОСОБА_5 (а.с. 73).

На підставі вищезазначеної заяви ОСОБА_7 28.02.2005 року було подано до державного реєстратора Дубенської районної державної адміністрації реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу, де керівником виконавчого органу юридичної особи є ОСОБА_5. Засновником юридичної особи є ОСОБА_6. Особами, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори є ОСОБА_5 та ОСОБА_6.

Державним реєстратором Дубенської районної державної адміністрації Поведінкою С.І. була прийнята дана реєстраційна картка 28.02.2005 року та внесено запис про щорічне підтвердження відомостей про юридичну особу.

При цьому суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що ОСОБА_5 не завершила процедуру перереєстрації фермерського господарства, внесення змін до Державного реєстру не ініціювала, зміни до Статуту Фермерського господарства "Тихе" не вносились. Тому висновки суду першої інстанції щодо того, що остання була членом ФГ в силу родинних зв"язків з його засновником ОСОБА_6, на думку колегії суддів, є помилковими.

Слід також зазначити, що відповідно до змісту норм статей 9, 11, 14, 16, 17, 18 Закону від 20 грудня 1991 р. №2009-XII "Про селянське (фермерське) господарство" в редакції, яка діяла на час надання земельної ділянки і створення фермерського господарства, та зі змісту норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону від 19 червня 2003 р. №973-IV "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що після одержання державного акта на право приватної власності чи користування землею або укладення договору тимчасового користування землею, зокрема на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство реєструється у раді, що передала у власність або надала у користування земельну ділянку, і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи, та з цього часу обов'язки власника чи землекористувача земельної ділянки здійснює селянське (фермерське) господарство, а не громадянин, якому вона надавалась. Така правова позиція висловлена в Ухвалі Верховного Суду України від 30.01.2008 року.

Крім того, відповідно до статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» необхідною підставою створення фермерського господарства є отримання у власність або в користування земельної ділянки з метою ведення фермерського господарства.

Такі земельні ділянки відповідачем надавались ОСОБА_6, що стверджується Державним актом на право постійного користування землею серія РВ 00091 від 25.02.1994 року, виданого на ім"я ОСОБА_6, відтак, саме ФГ "Тихе" з моменту його реєстрації є землекористувачем спірних земельних ділянок.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до частини 1 та 2 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» № 755-IV у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.

Такі документи ОСОБА_9 Державному реєстратору не подавались.

Окрім того, пославшись на положення ч.2 ст.2 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство» від 20.12.1991 року, який втратив чинність на підставі Закону від 19.06.2003 року «Про фермерське господарство», в частині визначення осіб, які могли бути членами селянського (фермерського) господарства, суд першої інстанції не звернув уваги на відсутність в наданих суду матеріалах будь-яких даних, які б підтверджували те, що ОСОБА_9 відносилась до таких осіб, тобто працювала та вела фермерське господарство разом із іншими членами СФГ, які обєдналися для роботи в цьому господарстві.

З огляду на вказане колегія суддів вважає помилковими висновки суду першої інстанції щодо того, що ОСОБА_3, будучи головою ФГ "Тихе" доручила ОСОБА_9 відповідно до нотаріально посвідченої заяви від 23.02. 2005 року виконання своїх обов'язків як члену господарства.

Пунктом "а" ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. 12 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації №202 від 01.06.2005 року на підставі заяви гр. ОСОБА_5, в зв'язку зі смертю голови фермерського господарства "Тихе" ОСОБА_6 припинено право постійного користування земельною ділянкою в розмірі 54,2 га. для ведення фермерського господарства, згідно державного акту на право постійного користування серії РВ №00091. Крім того, надано дозвіл гр.ОСОБА_5 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради (а.с. 26).

В подальшому розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації №528 від 06.11.2007 року за наслідками заяви ОСОБА_5 жительки с. Сатиїв Дубенського району про відмову від частини земельної ділянки площею 25,0 га. для рибогосподарських потреб, яка була у постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, внесено зміни до розпорядження голови райдержадміністрації від 04 червня 2005 року № 202 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою по передачі земельної ділянки у власність та оренду для ведення фермерського господарства" наступним чином: Пункт 2 вищевказаного розпорядження викладено в новій редакції: Надано дозвіл гр. ОСОБА_5 на розробку технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яке було в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради (а.с. 27, 70-71).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації №566 від 06.11.2010 року було вирішено включити земельну ділянку орієнтовною площею 20,00 га., розташовану за межами с. Дядьковичі Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) (а.с. 98).

Розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації №899 від 02.12.2011 року, за наслідками розгляду заяви ОСОБА_5 про відмову від виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність та оренду земельної, ділянки загальною площею 29,2 га. для ведення фермерського господарства, яка була в постійному користуванні ФГ "Тихе" на території Сатиївської сільської ради, було вирішено визнати такими, що втратили чинність розпорядження голови Дубенської райдержадміністрації від 01 червня 2005 року № 202 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність та в оренду для ведення фермерського господарства" та розпорядження голови Дубенської райдержадміністрації від 06 листопада 2007 року №528 "Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 04 червня 2005 року №202". Передано земельну ділянку площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради (а.с. 97).

Згідно інформації управління Держомзему в Дубенському районі Рівненської області земельна ділянка орієнтовною площею 5,0 га. перебуває у користуванні ФГ "Тихе" (а.с. 140, 147).

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом апеляційної інстанції, ОСОБА_10 членом фермерського господарства "Тихе" не була з часу його створення, будь-яких дій щодо внесення змін до Статуту ФГ "Тихе" та державної реєстрації таких змін з 23 лютого 2005 року (з моменту складання ОСОБА_3 нотаріально посвідченої заяви щодо перереєстрації Фермерського господарства "Тихе" на ім'я її доньки ОСОБА_5) остання не вчинила. Отже, у відповідача за відсутності державної реєстрації змін до Статуту ФГ "Тихе" не було правових підстав вважати, що ОСОБА_9, діяла від імені ФГ "Тихе" як уповноважена особа.

Протоколом загальних зборів засновників ФГ "Тихе" № 1/11 від 25 серпня 2011 року було затверджено включення до складу засновників та обрано головою ФГ "Тихе" ОСОБА_3, а також затверджено нову редакцію Статуту ФГ "Тихе" (а.с. 116, 117-129).

07.09.2011 року ОСОБА_3 було подано до державного реєстратора Дубенської районної державної адміністрації реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. На підставі поданої реєстраційної картки та доданих до неї документів державним реєстратором Дубенської районної державної адміністрації було вчинено запис, яким внесено відповідні зміни (а.с. 102-112, 23).

Відповідно до п. а ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Згідно з частинами 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Отже, у відповідача на момент винесення спірних розпоряджень не було правових підстав вважати, що ОСОБА_5 є головою ФГ "Тихе" та має відповідні повноваження від імені останнього відмовлятись від наданих раніше фермерському господарству земельних ділянок. А тому зазначені вище розпорядження відповідача підлягають скасуванню.

Що стосується вимоги про визнання нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12.2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства, то суд апеляційної інстанції вважає, що позивач пропустила строк звернення до суду в цій частині вимог, про поновлення такого строку клопотання до суду не подавала. Так, зі змісту позовної заяви слідує, що ОСОБА_3 зверталась до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, і останній відмовив в наданні такого дозволу, про що позивача повідомлено листом від 01.11.2011 року за №3221/02-18/11. До суду позивач звернулась з позовом 18.05.2012 року, тобто поза межами строку, передбаченого ч.2 ст.99 КАС України. Згідно з пунктом дев'ятим частини першої ст. 155 Кодексу адміністративного судочинства України суд своєю ухвалою залишає позовну заяву без розгляду, якщо її подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до адміністративного суду і суд не знайшов підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними.

Оскільки позивач клопотання про поновлення строку звернення до суду не порушував, адміністративний позов в цій частині вимог підлягає залишенню без розгляду.

Слід зазначити , що позивачі не позбавлені права повторно звернутись до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою спірної земельної ділянки.

Що стосується вимоги щодо зобов'язання Дубенської РДА видати дозвіл фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства то суд зазначає наступне.

Законодавством визначений певний порядок набуття особами у власність земельних ділянок, дотримання якого є обовязковою передумовою винесення органом місцевого самоврядування чи районними державними адміністраціями рішення про надання земель в приватну власність.

Порядок надання громадянам земельних ділянок у власність визначається, зокрема, Земельним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) громадянин, зацікавлений у зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, в тому числі для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.

Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідно до п.7 ст.118 Земельного кодексу України підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

В подальшому, за умови надання райдержадміністрацією такого дозволу, розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проект повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи.

Відповідна місцева державна адміністрація або рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до ст. 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Наказом Мінприроди України від 05.11.2004 №434 затверджений Порядок погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, розроблений відповідно до статей 118, 123, 124, 151 Земельного кодексу України.

Цей Порядок визначає механізм погодження природоохоронними органами вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, місць розташування об'єктів та проектів відведення земельних ділянок щодо усіх категорій земель незалежно від форм власності чи користування. Головною метою погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок є забезпечення дотримання вимог природоохоронного законодавства при набутті чи припиненні прав власників землі та землекористувачів на землю та сприяння формуванню екомережі.

В п. 1.2. Порядку зазначено, що він поширюється на Мінприроди, утворені в його складі урядові органи державного управління, спеціально уповноважений орган виконавчої влади у сфері охорони навколишнього природного середовища в Автономній Республіці Крим, територіальні органи та спеціальні підрозділи.

Згідно ч. 3 ст. 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

Отже, проект відведення земельної ділянки підлягає погодженню з відповідним державним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів (природоохоронним органом).

Проте, як вбачається з матеріалів справи, проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_3 земельної ділянки не розроблявся і не затверджувався.

Згідно пункту 7 частини першої статті 13 Закону України від 9 квітня 1999 року № 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, і природних ресурсів, охорони довкілля.

Пунктом 2 частини першої статті 21 цього Закону встановлено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Статтею 122 Земельного кодексу України встановлено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями виключно державної власності. І тому до компетенції відповідача належить вирішення питання щодо надання позивачу спірної земельної ділянки.

З огляду на вказане, колегія суддів вважає, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки є виключно компетенцією органу державної влади.

Суди не наділенні правом підміняти своїми рішеннями повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування, вказуючи даним суб'єктам щодо вчинення відповідних дій, які в силу закону віднесено до їх виключної компетенції.

Тому суд першої інстанції обгрунтовано відмовив в задоволенні позову в частині щодо зобов'язання Дубенської РДА видати дозвіл фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою для передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства.

Правильно, на думку колегії суддів, суд першої інстанції вказав, що позивачами не зазначено яким саме рішенням відповідача порушено їх права, свободи та інтереси в частині позовних вимог про визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, як незаконного та скасування розпорядження голови Дубенської РДА про передачу земель ФГ "Тихе" площею 29,0 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради, вказавши що в цій частині вимоги охоплюються розпорядженням голови Дубенської районної державної адміністрації №899 від 02.12. 2011 року, яким передано земельну ділянку площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради.

Таким чином, судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови було неповно з'ясовано обставини справи та порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до помилкового висновку щодо відмови в задоволенні позовних вимог.

За ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга є обгрунтованою та підлягає частковому задоволенню.

Позовні вимоги в частині визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11.2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06.2005 року та скасування розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року, розпорядження №566 від 20.08. 2010 року про включення земельної ділянки орієнтовною площею 20,00 га., розташованої за межами с. Дядьковичі, Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року про передачу земельної ділянки площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради підлягають задоволенню, а вказані розпорядження скасуванню.

Адміністративний позов ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" в частині позовних вимог щодо визнання нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12.2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства слід залишити без розгляду.

В решті позовних вимог постанова суду першої інстанції є обгрунтованою і скасуванню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" задовольнити частково.

Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "31" жовтня 2012 р. в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання нечинним розпорядження голови Дубенської РДА №528 від 06.11.2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА №202 від 01.06.2005 року та скасування розпорядження голови Дубенської РДА № 528 від 06.11. 2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА № 202 від 01.06. 2005 року, розпорядження №566 від 20.08. 2010 року про включення земельної ділянки орієнтовною площею 20,00 га., розташованої за межами с. Дядьковичі, Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації № 899 від 02.12. 2011 року про передачу земельної ділянки площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради скасувати.

Прийняти в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

Визнати нечинними та скасувати: розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації №528 від 06.11.2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської РДА №202 від 01.06.2005 року, розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації №528 від 06.11.2007 року про внесення змін до розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації №202 від 01.06.2005 року, розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації №566 від 20.08.2010 року про включення земельної ділянки орієнтовною площею 20,00 га., розташованої за межами с. Дядьковичі, Дубенського району для рибогосподарських потреб за рахунок земель запасу водного фонду (відкриті заболочені землі) Сатиївської сільської ради Дубенського району до переліку земельних ділянок, що підлягає продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), розпорядження голови Дубенської районної державної адміністрації №899 від 02.12. 2011 року про передачу земельної ділянки площею 29,2 га. до земель запасу Сатиївської сільської ради.

Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2012 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12.2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства скасувати.

Адміністративний позов ОСОБА_3, Фермерського господарства "Тихе" в частині позовних вимог щодо визнання нечинною відмову Дубенської РДА від 06.12.2011 року про надання дозволу фермерському господарству "Тихе" на розробку технічної документації із землеустрою, щодо передачі земельної ділянки загальною площею 54,2 га. для ведення фермерського господарства залишити без розгляду.

В решті постанову суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис) Л.В. Кузьменко

судді: (підпис) (підпис) Т.В. Іваненко М.М. Капустинський

З оригіналом згідно: суддя


Л.В. Кузьменко

Роздруковано та надіслано:

1- в справу

2 - позивачу ОСОБА_3 АДРЕСА_1

3- відповідачу Дубенська районна державна адміністрація Рівненської області вул.Д.Галицького, 17,м.Дубно,Дубнівський район, Рівненська область,35600

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2013
Оприлюднено13.06.2013
Номер документу31785955
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1770/2013/2012

Постанова від 31.10.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 24.09.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 02.07.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 06.06.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 30.11.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 31.10.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 07.06.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 21.05.2012

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні