Постанова
від 12.11.2012 по справі 2а-13310/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

12 листопада 2012 року № 2а-13310/12/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомпрокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації доУкраїнської Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур» провизнання недійсною державну реєстрацію та припинення юридичної особи,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації звернулась з позовом до Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»про визнання недійсною державну реєстрацію юридичної особи -Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299); припинення юридичної особи - Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при створенні відповідача, а також при неодноразових перереєстраціях установчих документів корпорації було порушено порядок встановлений для створення такого роду юридичних осіб, самі установчі документи суперечать чинному законодавству, визначена корпорацією організаційно -правова форма здійснення діяльності суперечить положенням чинного законодавства, які регулюють порядок управління державними господарчими об'єднаннями.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених в письмових запереченнях.

Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури України покладено функцію представництва інтересів громадян і держави у судах.

Статтею 60 КАС України прокурору надано право звертатися до адміністративного суду з позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах. Прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законам.

Відповідно до статті 36-1 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурором від імені держави процесуальних дій та інших повноважень, спрямованих на захист інтересів громадянина і держави. Підставою для представництва інтересів є наявність порушень економічних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних та юридичних осіб.

Згідно з пунктом 4 Рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп "У справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді)") прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує в позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Статтею 5 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" встановлено, що державна реєстрація проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.

Стаття 110 ЦК України передбачає, що вимога про ліквідацію юридичної особи може бути пред'явлена органом, який здійснює державну реєстрацію.

Відтак, звертаючись до суду з даним позовом в інтересах Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації прокурор правильно визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, оскільки названа районна державна адміністрація здійснювала відповідні реєстраційні дії стосовно Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»за його місцезнаходженням у Шевченківському районі міста Києва.

Згідно наказу Української акціонерної компанії «Укрінтур»від 28.07.1991р. №15 з 01.07.1991р. в системі УАК «Укрінтур»утворене виробничо -торгове зовнішньоекономічне об'єднання «Укрінтурторг».

Вказане об'єднання зареєстроване рішенням виконкому Радянської Ради народних депутатів м. Києва №990 від 22.07.1991р. та перереєстровано Київською міською державною адміністрацією за №115-627об від 22.06.1992р.

Українське зовнішньоекономічне виробничо - торгове об'єднання «Укрзовнішінтур»створене 01.06.1992р. Київським державним валютним підприємством №1; Донецьким підприємством №1 «Валентино»; Кіровоградським державним підприємством; Євпаторійським підприємством «Світлана»; Чернігівським державним підприємством; Київським підприємством №2; Сумським валютним магазином; Волинським валютним підприємством; Львівським підприємством магазином; Чернівецьким державним підприємством; Коломийським спільним малим торгово -комерційним підприємством «Хрестина»; Запорізьким підприємством «Ганна -Марія»; Краматорським валютним підприємством; Бердянським валютним підприємством; Автотранспортним підприємством №13031; Українською акціонерною компанією «Укрінтур»; Державним мисливським господарством «Белоозерское»; Українською акціонерною компанією «Укрінтур», відповідно до Закону УРСР «Про підприємства в Українській РСР»договором про створення і діяльність державного Українського зовнішньоекономічного виробничо - торгового об'єднання «Укрзовнішінтур».

Відповідно до п. 8.1 Статуту об'єднання «Укрзовнішінтур»є правонаступником Українського зовнішньоекономічного виробничо -торгового об'єднання «Укрінтурзовнішторг».

6 квітня 1993 року корпорація «Укрзовнішінтур»зареєстрована Реєстраційною палатою м. Києва під реєстраційним №115-627 КП.

Згідно договору про створення і діяльність державного Українського зовнішньоекономічного виробничо -торгового об'єднання «Укрзовнішінтур»від 12.03.1993р. та статуту зареєстрованого Київською міською державною адміністрацією 06.04.1993р., зазначена корпорація створена у формі суб'єкта приватного права, тобто статусу державної корпорації вона не набула, а утворювалась у формі юридичної особи (п. 1.1 Статуту). Статут не містить посилання на те, що майно корпорації є державною власністю, а сама корпорація має статус державної. Статутний капітал створений за рахунок внесків 16 учасників в розмірі 2,6млн. карб. При цьому державні кошти для формування статутного капіталу не використовувались.

20 березня 1996 року корпорація «Укрзовнішінтур»звернулась до державної адміністрації Старокиївського району м. Києва із заявою про проведення державної реєстрації нової редакції Статуту корпорації «Укрзовнішінтур», який був затверджений Протоколом зборів учасників від 22.02.1996р. вже державної корпорації «Укрзовнішінтур».

Матеріали реєстраційної справи корпорації «Укрзовнішінтур»не містять документів на підтвердження законності набуття 22.02.1996р. корпорацією «Укрзовнішінтур»статусу державної.

Згідно із статутом корпорації «Укрзовнішінтур»в редакції затвердженій зборами учасників від 22 лютого 1996 року, корпорація визнавалась державним господарчим об'єднанням, яке утворено відповідно до Указу Президента України від 15 червня 1993 року №210 «Про корпоратизацію підприємств». Саме у такій редакції статут корпорації «Укрзовнішінтур»був зареєстрований Старокиївською районною державною адміністрацією м. Києва 28 березня 1996 року за №3383.

Відповідно до статті 1 Указу Президента України від 15 червня 1993 року № 210 «Про корпоратизацію підприємств»корпоратизацією є перетворення державних підприємств, закритих акціонерних товариств, більш ніж 75 відсотків статутного фонду яких перебуває у державній власності, а також виробничих і науково-виробничих об'єднань, правовий статус яких раніше не був приведений у відповідність з чинним законодавством, у відкриті акціонерні товариства.

Корпоратизації підлягали підприємства, балансова вартість основних фондів яких станом на 1 січня 1993 року становила не менш як 20 млн. карбованців.

Засновниками відкритих акціонерних товариств, що створювались на базі загальнодержавної власності, з боку держави були органи, уповноважені управляти цим майном: центральні органи державної виконавчої влади, інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи та обласні державні адміністрації (стаття 2 Указу).

Таким чином, установчі документи корпорації «Укрзовнішінтур»свідчать про те, що корпорація не відповідає вимогам до підприємств та об'єднань, які могли бути корпоратизовані за цим Указом, перетворення корпорації «Укрзовнішінтур»у відкрите акціонерне товариство здійснено не було, а відтак, посилання у статуті корпорації на Указ Президента України від 15 червня 1993 року №210 «Про корпоратизацію підприємств»як на підставу утворення і набуття статусу державної, є незаконним. При державній реєстрації змін до установчих документів Старокиївська районна державна адміністрація м. Києва не витребувала у корпорації «Укрзовнішінтур»доказів її корпоратизації, хоча із поданих документів вбачалось, що корпоратизація цієї корпорації не проводилась.

Крім того, судом встановлено, що корпорацією «Укрзовнішінтур»у статуті в редакції від 7 листопада 2011 року вказано, що вона є правонаступником державного виробничо-торгового зовнішньоекономічного об'єднання «Укрінтурторг»(створеного наказом №15 від 28 липня 1991 року) та «Укрінтурзовнішторг»(реорганізована 22 червня 1992 року реєстр.№115-627 об), Української зовнішньоекономічної корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(реорганізована 28 березня 1996 року, свідоцтво №14286299) та Української корпорації з іноземного туризму «Укрінтур»(реорганізована 3 грудня 2003 року, свідоцтво № 14831).

Однак у матеріалах реєстраційної справи корпорації «Укрзовнішінтур»відсутні будь-які відомості про прийняття уповноваженими державними органами або керівними органами об'єднань і корпорації рішень щодо їх реорганізації, зокрема, щодо злиття, приєднання, поділу, виділення або перетворення. Вказані у статуті відомості про начебто реорганізацію корпорації, яка мала місце у 1992, 1996 та 2003 роках є звичайними реєстраційними діями по внесенню змін до установчих документів і не дають підстав для твердження про проведення реорганізації.

За чинним законодавством України реорганізація є формою припинення діяльності будь-якого підприємства і здійснюється шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення (стаття 19 Закону України «Про господарські товариства», стаття 104 Цивільного кодексу України, стаття 59 Господарського кодексу України).

Саме внаслідок злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення може мати місце правонаступництво, тобто перехід сукупності прав та обов'язків від одного суб'єкта господарювання до іншого (його правонаступника).

Реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) здійснюється лише за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів.

Частиною першою статті 110 Цивільного кодексу України та частиною другою статті 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»передбачено, що юридична особа ліквідується (припиняється) за рішенням суду у разі визнання недійсною державної реєстрації через порушення Закону, допущеного при створенні юридичної особи, які не можна усунути, а також провадження нею діяльності, що заборонена Законом.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»державна реєстрація проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.

Вимога про ліквідацію юридичної особи на підставах, зазначених у пункті 2 частини 1 цієї статті, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, учасником юридичної особи, а щодо акціонерних товариств -також Державною комісією з цінних паперів.

Статтею 247 Господарського кодексу України також передбачено, що у разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, до нього може бути застосовано адміністративно-господарську санкцію у вигляді скасування державної реєстрації цього суб'єкта та його ліквідації.

Згідно з частинами 1 та 6 статті 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його ліквідації за рішенням суду з підстав скасування державної реєстрації такого суб'єкта господарювання.

Зважаючи на вказані норми законодавства та висновок суду щодо необхідності задоволення вимог прокурора про визнання недійсною державної реєстрації Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур», суд вважає обґрунтованою, а отже такими, що підлягають задоволенню позовна вимога про ліквідацію (припинення) юридичної особи Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур».

Відповідно до листа Вищого адміністративного суду України від 12.09.2012р. №1999/12/13-12, у рішенні про припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, суд згідно з вимогами частини п'ятої статті 38 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»призначає комісію з припинення (ліквідаційну комісію) та встановлює строк і порядок її роботи. Отже, у резолютивній частині рішення про задоволення адміністративного позову суб'єкта владних повноважень про припинення юридичної особи суд повинен викласти висновок по суті вимог та призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) із зазначенням її персонального складу, строку і порядку роботи.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 128, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2.Визнати недійсною державну реєстрацію юридичної особи - Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299).

3. Припинити юридичну особу Українську Корпорацію з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299).

4. Призначити ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи - Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур» (вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299) до складу якої включити: головного бухгалтера Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299); представника Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації та арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) Сніжка Олександра Юрійовича, який діє на підставі ліцензії на право провадження діяльності арбітражних керуючих (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) Державного департаменту з питань банкрутства Серії АВ №547699 від 02.08.2010р.

5. Головою ліквідаційної комісії з припинення юридичної особи - Української Корпорації з іноземного туризму «Укрзовнішінтур»(вул. Б. Хмельницького, 26, м. Київ, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 14286299) призначити Сніжка Олександра Юрійовича, який діє на підставі ліцензії на право провадження діяльності арбітражних керуючих (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) Державного департаменту з питань банкрутства Серії АВ №547699 від 02.08.2010р.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Повний текст постанови виготовлений 12.11.2012р.

Суддя В.В. Амельохін

Дата ухвалення рішення12.11.2012
Оприлюднено14.11.2012
Номер документу27404452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13310/12/2670

Ухвала від 12.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 15.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 20.04.2015

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 05.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 18.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 11.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 29.01.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мамчур Я.С

Постанова від 12.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 01.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні