Рішення
від 05.11.2012 по справі 660-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05.11.2012Справа №5002-26/660-2012

За позовом Заступника прокурора м. Ялта в інтересах держави в особі Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища,

м. Сімферополь АР Крим

до відповідачів:

1) Кореїзської селищної Ради, м. Ялта, смт Кореїз, АР Крим,

2) Приватного підприємства «Туристичне агентство «Інтер Тур», м. Сімферополь, АР Крим

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

1) Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, м. Ялта, АР Крим,

2) Управління Держкомзему в м. Ялта Автономної Республіки Крим, м. Ялта, АР Крим

про визнання рішення та договору недійсними.

Суддя Медведчук О.Л.

Представники:

від прокурора - Шехірєва Н.Ю., прокурор відділу, посвідчення №008077,

від позивача - не з'вився,

від відповідача 1 - Чапух Е.У., представник за довіреністю №02-11/85,

від відповідача 2 - не з'явився,

від третьої особи 1 - Саликіна Я.С., представник за довіреністю №б/н від 01.03.2012 р.,

від третьої особи 2 - не з'явився

СУТЬ СПОРУ: заступник прокурора м. Ялта, діючи в інтересах держави в особі Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища, звернувся до Господарського суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою до відповідачів Кореїзської селищної Ради та Приватного підприємства «Туристичне агентство «Інтер Тур» по визнання недійсними рішення Кореїзської селищної Ради №1352 від 22.07.2004р. та договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер - 0111947100:01:003:0147), укладеного між Кореїзською селищною Радою та Приватним підприємством «Туристичне агентство «Інтер Тур» (реєстраційний номер №00112 від 27.10.2004р.), а також про зобов'язання Приватного підприємства «Туристичне агентство «Інтер Тур» повернути земельну ділянку кадастровий номер 0111947100:01:003:0147, розташовану за адресою: м. Ялта, смт Кореїз, вул. Місхорський парк, 1 у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Заступник прокурора представив заяву про усунення технічної помилки та просить вважати ціною позову нормативну ціну земельної ділянки переданої за договором оренди у сумі 720036 грн та вважати пункт 4 прохальної частини позову викладеним у наступній редакції: «Зобов'язати ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» повернути земельну ділянку вартістю 720036 грн, кадастровий номер 0111947100:01:003:0147, розташовану за адресою: м. Ялта, смт Кореїз, вул. Місхорський парк, 1 у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення».

Позовні вимоги обґрунтовані розпорядженням Кореїзською селищною Радою земельною ділянкою, яка відноситься до земель природно - заповідного фонду - території Місхорського парку - пам'ятки загальнодержавного значення, що не входить в межі селища Кореїз, що тим самим призвело до прийняття протиправного рішення про передачу

ПП «Туристичне агентство «Інтер Тур» спірної земельної ділянки в оренду та укладення відповідно договору оренди.

Відповідач Кореїзська селищна Рада з позовними вимогами не погоджується та просить відмовити в їх задоволенні. У представленому відзиві посилається на те, що ні прокурор ні позивач не представили належних доказів знаходження спірної земельної ділянки на території Місхорського парку тоді як Державна адміністрація Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення на даний час тільки займається складанням проекту відводу земель Місхорського парку та державний акт на право постійного користування, договір оренди чи інший документ, що підтверджує межі земельної ділянки Місхорського парку відсутні.

Відповідач ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» також представило свої заперечення проти позову. Вважає позовні вимоги необґрунтованими на тій підставі, що доказами того, що спірна земельна ділянка не відноситься до території природно - заповідного фонду є: висновок екологічної інспекції, умови відводу земельної ділянки, видані Управлінням земельних ресурсів м. Ялта від 05.05.2004 р., відповідно до яких класифікація угідь відповідає формі 6-зем: рядок 12.4., шифр 97 «Землі загального використання»; по видам земельних угідь: гр.. 34,61 «Забудовані землі», в тому числі «вулиць, набережних, площ»; пункту 5 висновку архітектора м. Ялта №05/572

від 17.05.2004 р., згідно якого розміщення спірної земельної ділянки відповідає генеральному плану Великої Ялти за яким земельна ділянка, торговий павільйон ПП «Туристичне агентство «Інтер Тур» розташований за межами Місхорського парку.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників відповідача та третьої особи, суд

ВСТАНОВИВ:

22.07.2004 р. рішенням №1352 Кореїзської селищної Ради 28-ї сесії 24-го скликання «Про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки, для обслуговування торгового павільйону - ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» вирішено затвердити проект землеустрою по відведенню земельної ділянки ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» для обслуговування торгового павільйону на землях Кореїзської селищної Ради. Передати в оренду строком на 10 років, земельну ділянку, загальною площею 0,08 га (кадастровий номер 0111947100:01:003:0147) ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» для обслуговування торгового павільйону на землях Кореїзської селищної Ради загального користування (рядок 12.4 шифр 97 форми 6-зем), в тому числі по угіддям: «забудовані землі», в тому числі «вулиць, набережних, площ) (графи 34, 61 форми 6-зем), код по УКИЗ-1.11.6 (інша комерційна діяльність) за адресою: смт Кореїз, Місхорський парк, №1.

20.10.2004 р. між Кореїзською селищною Радою - Орендодавцем та ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» - Орендарем укладений договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до п. 1.1. даного договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в оренду земельну ділянку з земель Кореїзської селищної Ради відповідно до Українського класифікатора, класифікатора угідь земельної ділянки (відповідно до «Звіту про наявність земель та розподіленню їх по власникам земель, землекористувачам, угіддям та видам економічної діяльності» - форма 6-зем) - «Землі загального користування» (рядок 12.4 шифр 97 форми 6-зем) - по угіддям - «забудовані землі», в т.ч. «вулиць, набережних, площ» (графа 34,61 форми 6-зем), загальна площа земельної ділянки 0,0800 га, кадастровий номер земельної ділянки - 01 119 471 00:01:003:0147, розташований за адресою: Автономна Республіка Крим, смт Кореїз, Місхорський парк №1.

Згідно з п. 2.1., земельна ділянка надається ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» в орендне користування для обслуговування торгового павільйону, площа земельної ділянки 0,08 га розташованого за адресою: смт Кореїз, Місхорський парк №1.

За п. 2.2., договір оренди укладений строком на 10 років, починаючи з дня прийняття рішення №1352, 28-ї сесії Кореїзської селищної Ради 24-го скликання від 22.07.2004 р. про надання земельної ділянки.

17.02.2012 р. Державна адміністрація Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення направила на адресу Прокурора м. Ялта лист №28 про те, що земельна ділянка площею 0,08 га, яка надана в оренду ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» знаходиться в межах території Місхорьского парку - пам'ятки садово - паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Звернувшись до Господарського суду Автономної Республіки Крим за захистом прав та інтересів держави прокурор посилається на вихід Кореїзської селищної Ради за межі своїх повноважень при ухваленні рішення про затвердження проекту відводу з надання в оренду спірної земельної ділянки та укладення договору оренди у зв'язку з чим рішення та договір підлягають визнанню недійсними, а земельна ділянка поверненню.

Оцінюючи подані учасниками судового процесу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позов частково обґрунтований, а вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

29.01.1960 р. постановою № 105 Ради міністрів УРСР, пам'ятник садово-паркового мистецтва Місхорський парк був об'явлений об'єктом природно-заповідного фонду.

З прийняттям постанови Радою міністрів УРСР від 22.07.1983 р. № 311 «Про класифікацію та галузь територій і об'єктів природного-заповідного фонду Української РСР» вищевказана постанова втратила свою законну силу.

Постановою Державного комітету Української РСР по екології і раціональному природокористуванню від 30.08.1990 р. № 18 затверджено перелік державних парків-пам'яток садово-паркового мистецтва республіканського значення. До переліку також включений Місхорський парк. Рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим

№2278-2/02 від 20.02.2002 р. вказано встановити межі селища Кореїз загальною площею

355 га, у тому числі 23 га - землі природоохоронного значення (Місхорський парк).

Відповідно до п. 3 постанови Верховної ради України від 16.06.1992р. «Про введення в дію Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено у зв'язку з прийняттям Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вважати раніше створені парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва республіканського значення -парками-пам'ятками садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

За актом приймання-передачі парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, майна та матеріальних цінностей від Ялтинського об'єднання санаторно-курортних установ профспілок Акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» на баланс Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 08.04.1998 р., парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення площею 108,9 га, у тому числі Місхорський - 21,3 га, з 08.04.1998 р. знаходиться в управлянні Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та прийнятий Держадміністрацією парків під відповідальну охорону і забезпечення цільового використання відповідно до вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Також в матеріалах справи наявне охоронне зобов'язання №ППСПИ/з - 6 -1 від 26.05.2008 р., відповідно до якого землекористувач - Державна адміністрація Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків - пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення взяла під свою охорону парк - пам'ятку садово - паркового мистецтва загальнодержавного значення «Місхорський», площею 23 га, який є об'єктом природно - заповідного фонду України.

Відповідно до вказаного охоронного зобов'язання на території парку забороняється будь-яка діяльність, що загрожує його збереженню та призводить до його деградації первинного стану, а саме зміна меж, відведення та виділення земельних ділянок парку для інших цілей, використання їх під будь-яке будівництво, а також для розміщення торгових точок, ларьків, кіосків, тентів та ін., в порушення вимог чинного законодавства.

З наведеного суд встановив, що спір виник по відношенню до земельної ділянки, що відноситься до земель природно - заповідного фонду, має статус парку-пам'ятку садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення та у зв'язку з тим, що дану земельну ділянку було передано в оренду юридичній особі приватного права задля використання її у підприємницькій діяльності тоді як законність здійснення такої передачі оспорюється прокурором та спеціально уповноваженим органом Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища.

При розгляді вказаного спору у суді з метою встановлення наявності або відсутності факту входження спірної земельної ділянки у межі Місхорського парку-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення ухвалою суду від 19.04.2012 р. по справі була призначена судова будівельно - технічна експертиза на вирішення якої були поставлені наступні питання:

1) чи входить земельна ділянка площею 0,08 га, яка розташована за адресою м. Ялта,

смт Кореїз, Місхорський парк, №1, надана Приватному підприємству «Туристичне агенство «Інтер - Тур» в оренду на 10 років для обслуговування торгівельного павільйону на підставі рішення Кореїзської селищної ради №1352 від 22.07.2004р. та договору оренди земельної ділянки від 20.10.2004 р., у межі Місхорського парку-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення?

2) чи входила земельна ділянка, яка передана в оренду ПП «Туристичне агентство «Інтер Тур» за адресою смт Кореїз, вул. Мисхорський парк, 1, у межі природно-заповідного фонду парку-пам'ятки Мисхорський парк на момент прийняття рішення №1352 від 22.07.2004 р. та укладення договору оренди земельної ділянки від 20.10.2004 р.?

10.10.2012 р. на адресу суду надійшов висновок №1118 судової будівельно - технічної експертизи з наступними висновками:

1) на дату проведення експертизи в матеріалах справи відсутні будь-які документальні свідчення про встановлення меж Місхорського парку, правовстановлюючі документи (державний акт) на земельну ділянку площею 23 га, що знаходиться в користуванні Місхорскош парку - пам'ятки садово - паркового мистецтва відсутні. Таким чином, межі Місхорського парку - пам'ятки садово - паркового мистецтва на дату огляду не винесені в натуру, тобто не визначені на місцевості.

Враховуючи надані на дослідження в матеріалах справи: звіт про науково-дослідну роботу (на мові оригіналу) «Разработка и внедрение проектов организации территории парков-памятников садово-паркового искусства (Массандровский, Ливадийский. Мисхорский) АР Крым та проект відводу в оренду на досліджувану земельну ділянку, а також беручи до уваги адресу земельної ділянки (Місхорський парк, 1), земельна ділянка площею 0,03 га на дату проведення дослідження входить у проектні межі території Місхорського парку.

2) В Закон України «Про природно-заповідний фонд» 21.01.2010 р. були внесені зміни, що набрали чинності 15.02.2010 р., згідно з якими: «Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі, їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду».

Вищезазначене дозволяє експерту зробити висновок про те, що на дату складання договору оренди (20.10.2004) між Кореїзською селищною Радою та ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур», межі Лівадійського, Місхорського і Масандрівського парків - пам'яток садово - паркового мистецтва встановлені не були, тому встановити чи входила земельна ділянка, яка передана в оренду ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур», за адресою: смт Кореїз, вул. Місхорський парк, 1 в межі парку не надається можливим.

Відповідно до ч. 5 ст. 42 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), висновок судового експерта для господарського суду не є обов'язковим і оцінюється господарським судом за правилами, встановленими статтею 43 цього Кодексу.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

В основу своїх висновків експерт поклав той факт, що в натурі межі земельної ділянки Місхорського парку площею 23 га винесені не були. Крім того, експерт дійшов висновку про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 23 га.

Однак, при цьому експерт також зазначив, що на дату проведення дослідження спірна земельна ділянка входить у проектні межі території Місхорського парку.

З огляду на зазначені висновки експерта суд в свою чергу проаналізував нормативно - правові акти щодо користування земельною ділянкою яка відноситься до земель природно - заповідного фонду.

Жодною зі сторін не оспорюється той факт, що спірна земельна ділянка відноситься до земель природно - заповідного фонду та про дану категорію земельної ділянки також звернуто увагу у висновку експерта.

Згідно до ст. 44 Земельного кодексу України, землі зайняті парками - пам'ятками садово-паркового мистецтва відносяться до складу земель природно-заповідного фонду.

Відповідно до ч. 1 ст. 150 Земельного кодексу України до особливо цінних земель відносяться зокрема землі природно-заповідного фонду. Вилучення особливо цінних земель для несільськогосподарських потреб не допускається, за винятком випадків, визначених частиною другою цієї статті.

При цьому відповідно до ч. 2 ст. 150 Земельного кодексу України земельні ділянки особливо цінних земель, що перебувають у державній або комунальній власності, можуть вилучатися (викуплятися) для будівництва об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, за постановою Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання про вилучення (викуп) земельної ділянки погоджується Верховною Радою України.

Погодження матеріалів вилучення (викупу) земельних ділянок особливо цінних земель, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, провадиться Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, Київської і Севастопольської міських рад.

Однак всупереч вищевказаних норм питання про вилучення із земель Місхорського парку пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення у користування Приватного підприємства «Туристичне агентство «Інтер Тур» земельної ділянки площею 0,08 га за адресою: смт Кореїз, Місхорський парк №1 в оренду на 10 років для обслуговування торгового павільйону Верховною Радою України не погоджувалося.

Оскільки відповідне погодження на надання в оренду спірної земельної ділянки

ПП «Туристичне агентство «Інтер Тур» відсутнє, то вказане робить неможливим надання її в оренду на підставі рішення №1352 Кореїзської селищної Ради 28-ї сесії 24-го скликання «Про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки, для обслуговування торгового павільйону - ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» від 22.07.2004 р.

Як зазначалося вище, пунктом 3 постанови Верховної ради України від 16.06.1992 р. «Про введення в дію Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначено у зв'язку з прийняттям Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вважати раніше створені парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва республіканського значення - парками-пам'ятками садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення; постановою Верховної Ради України від 22.09.1994 р. № 177/94-ВР затверджено Програму перспективного розвитку заповідної справи в Україні («Заповідники»), в Додатку № 9 до якої наведено Місхорський парк як існуючий природно-заповідний об'єкт - парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення (№ 58, розділ 1.7). Таким чином відповідність Місхорського парку статусу парку-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення в розумінні Закону України «Про природно-заповідний фонд України» станом на 1992 рік підтверджується чинним законодавством.

Стаття 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» визначає парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення як штучно створений об'єкт, що належить (саме як об'єкт - парк) до природно-заповідного фонду України; таким об'єктам може надаватися (або не надаватися) статус юридичної особи.

За статтею 37 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) парками-пам'ятками садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення оголошуються найбільш визначні та цінні зразки паркового будівництва з метою охорони їх і використання в естетичних, виховних, наукових, природоохоронних та оздоровчих цілях. Парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення є природоохоронними рекреаційними установами. Оголошення парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення провадиться з вилученням у встановленому порядку або без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів; за змістом частини 4 статті 4 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» землі, на якій знаходяться парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва, можуть перебувати у різній формі власності.

Водночас за статтями 43-45 Земельного кодексу України (у редакції станом на час прийняття спірного рішення) ділянки суші та водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду, віднесено до земель природно-заповідного фонду. До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти, а також штучно створені об'єкти, зокрема, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва. Землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній, приватній власності; порядок їх використання визначається законом.

Таким чином, з наведених положень в сукупності з статтями 4 та 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» вбачається, що наявність у певної ділянки суші статусу земель природно-заповідного фонду пов'язана з перебуванням на ній об'єкта природно-заповідного фонду - парка-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, зайняттям певної ділянки суші, а не з наявністю у парка-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення як юридичної особи правовстановлюючих чи правооформлюючих документів в розумінні розділу ІІІ Земельного кодексу України.

Аналогічна позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 20.03.2012 р. при розгляді справи №5002-24/5067.1-2010.

Зміна меж об'єкта природно-заповідного фонду здійснюється у встановленому порядку. Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства уповноваженими органами. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду, згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

У відповідності до ч. 1 ст. 150 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду відносяться до особливо цінних земель, вилучення яких для несільськогосподарських потреб не допускається, за винятком випадків, визначених частиною 2 цієї статті.

За частиною 3 статті 7 та частиною 1 статті 38 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» на землях природоохоронного та культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів і об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням або загрожує їх збереженню. У відповідності до частини 1 статті 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території та об'єкти природно-заповідного фонду можуть використовуватися у природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих та інших рекреаційних, в освітньо - виховних цілях, для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.

На підставі вищевказаного, враховуючи підтверджене експертним висновком входження спірної земельної ділянки у проектні межі території Місхорського парку, наділення даної земельної статусом парку-пам'ятку садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, що тим самим робить необов'язковим наявність правовстановлюючих чи правооформлюючих документів, а також встановлення спеціального порядку вилучення земельних ділянок наділених вказаним статусом Верховною Радою України, суд дійшов висновку, що при винесенні рішення №1352 Кореїзської селищної Ради 28-ї сесії 24-го скликання «Про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки, для обслуговування торгового павільйону - ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» від 22.07.2004 р. орган місцевого самоврядування перевищив надані йому повноваження.

На вказаній підставі також не приймаються до уваги заперечення відповідачів про відсутність у Державній адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку.

Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

За вказаних обставин суд визнає оскаржуване рішення недійсним.

Також прокурор просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 20.10.2004 р. укладений між Кореїзською селищною Радою та ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» стосовно спірної земельної ділянки.

Частиною 1 ст. 215 ЦК України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 203 Цивільного кодексу України такими вимогами є: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Пунктом 1.4. спірного договору оренди передбачено, що вищевказана земельна ділянка передається в оренду, відповідно до Земельного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р., «Про оренду землі»

від 02.10.2003 р. на підставі рішення №1352, 28-ї сесії Кореїзської селищної Ради 24-го скликання від 22.07.2004 р.

Оскільки рішення №1352 Кореїзської селищної Ради 28-ї сесії 24-го скликання «Про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки, для обслуговування торгового павільйону - ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» від 22.07.2004 р. визнане судом недійсним, то позовні вимоги в частині визнання недійсним спірного договору оренди також підлягають задоволенню.

Між тим, щодо позовних вимог про зобов'язати ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» повернути земельну ділянку вартістю 720036 грн, кадастровий номер 0111947100:01:003:0147, розташовану за адресою: м. Ялта, смт Кореїз, вул. Місхорський парк, 1 у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення то в даному випадку суд не знаходить підстав для задоволення позову у зв'язку з наступним.

Як вбачається з позову, Заступник прокурора м. Ялти звернувся до суду в інтересах держави в особі Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища (далі - Рескомприроди Криму).

Відповідно до абз. 2 п. 1 Положення про Республіканський комітет Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища, затвердженого постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим від 09.08.2005 р. №359 (далі - Положення), Рескомприроди Криму здійснює регулювання і координацію діяльності у сфері охорони природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, заповідної справи, екологічної і, в межах своєї компетенції, радіаційної безпеки на території Автономної Республіки Крим, а також державні виконавчі функції, делеговані відповідно до Конституції України.

За п. 3 вказаного Положення основними задачами Рескомприроди Криму є: забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів(земля, надра, поверхневі, підземні води, атмосферне повітря, ліси, рослинний і тваринний світ), проведення моніторингу природного довкілля, поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами і агрохімікатами, екологічною і, в межах своєї компетенції, радіаційної безпеки, заповідної справи, формування, збереження і розвитку національної екологічної мережі; здійснення комплексного управління і регулювання у сфері охорони природного середовища раціонального використання природних ресурсів, забезпечення екологічної і, в межах своєї компетенції, радіаційної безпеки, охорони і використання природно-заповідного фонду Автономної Республіки Крим і національної екологічної мережі; здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства про охорону природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, екологічну і, в межах своєї компетенції, радіаційної безпеки, поводженні з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами і агрохімікатами.

Отже, прокурор заявив позов в інтересах держави в особі спеціально уповноваженого державного органу щодо здійснення охорони природного середовища, що поряд з підставами позову, які полягають у винесенні органом місцевого самоврядування протиправного рішення по відношенню до об'єкту природно - заповідного фонду з перевищенням наданих повноважень свідчить про заявлення позову в особі належного позивача.

За ч. 2 ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 21 ГПК України, позивачами є підприємства та організації, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу.

Однак, вимога прокурора про зобов'язаня ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» повернути спірну земельну ділянку у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення направлена на передачу спірної земельної ділянки не позивачу, а третій особі, процесуальне становище якої не дозволяє суду ухвалити рішення на її користь.

У зв'язку з цим суд відмовляє в задоволенні позовних вимог про зобов'язати

ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» повернути земельну ділянку вартістю 720036 грн, кадастровий номер 0111947100:01:003:0147, розташовану за адресою: м. Ялта, смт Кореїз, вул. Місхорський парк, 1 у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Належний до сплати судовий збір, суд відносить на відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам, згідно зі ст. 49 ГПК України.

Вступна і резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні

05.11.2012.

Повний текст рішення складено 12.11.2012.

З урахуванням викладеного, керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати рішення Кореїзської селищної Ради 28-ї сесії 24-го скликання «Про затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки, для обслуговування торгового павільйону - ПП «Туристичне агентство «Інтер - Тур» №1352 від 22.07.2004 р. недійсним.

3. Визнати договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер -0111947100:01:003:0147, укладений між Кореїзською селищною Радою та Приватним підприємством «Туристичне агентство «Інтер - Тур», (реєстраційний номер №00112 від 27.10.2004р.) недійсним.

4. В задоволенні позовних вимог про зобов'язання Приватне підприємство «Туристичне агентство «Інтер - Тур» повернути земельну ділянку вартістю 720036 грн, кадастровий номер 0111947100:01:003:0147, розташовану за адресою: м. Ялта, смт Кореїз,

вул. Місхорський парк, 1 у користування Державної адміністрації Лівадійського, Масандрівського, Місхорського парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення відмовити.

5. Стягнути з Кореїзської селищної Ради (Україна, 98670, АР Крим, м. Ялта, смт Кореїз, вул. Севастопольське шосе, 27, код ЄДРПОУ 35353224) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002, МФО 824026, ЗКПО 38040558, код платежу 22030001, банк отримувача: ГУ ДКСУ в АРК м. Сімферополь, отримувач: Державний бюджет

м. Сімферополь) суму судового збору в розмірі 536,50 грн.

6. Стягнути з Приватного підприємства «Туристичне агентство «Інтер-Тур (Україна, 95011, АР Крим, м. Сімферополь, Центральний район, вул. Турецька, 23, код ЄДРПОУ 32435314) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002, МФО 824026, ЗКПО 38040558, код платежу 22030001, банк отримувача: ГУ ДКСУ в АРК м. Сімферополь, отримувач: Державний бюджет м. Сімферополь) суму судового збору в розмірі 536,50 грн.

7. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя О.Л. Медведчук

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення05.11.2012
Оприлюднено15.11.2012
Номер документу27438463
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —660-2012

Рішення від 16.04.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.Л. Медведчук

Рішення від 05.11.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

О.Л. Медведчук

Ухвала від 19.04.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Медведчук О.Л.

Ухвала від 02.04.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Медведчук О.Л.

Ухвала від 15.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Медведчук О.Л.

Ухвала від 28.02.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Медведчук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні