22/251а
донецький апеляційний господарський суд
вул. Артема, 157, м. Донецьк, 83048, тел. 332-57-40
УХВАЛА
Іменем України
21.11.2006 р. справа №22/251а
Донецькій апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого:Калантай М.В.
суддівВолкова Р.В.
Старовойтової Г.Я.
при секретарі: Абдулазізовій О.Д.
Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуДержавної податкової інспекції у Київському районі м. Донецька
на постанову господарського суду
Донецької області
від23.08.2006 року
у справі22/251а
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю “Фірма “Експрес” м. Донецьк
до
Державної податкової інспекції у Київському районі м. Донецька
проВизнання недійсним рішення про застосування фінансових санкцій
за участю представників сторін:
від позивача:Нефьодова О.В. - директор
від відповідача:Рябова О.А.- дов. від 03.04.06.
Постановою господарського суду Донецької області від 23.08.2006 року у справі №22/251а (суддя Волошинова Л.В.) задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю “Фірма “Експрес” м. Донецьк до Державної податкової інспекції у Київському районі м. Донецька про визнання недійсним рішення про застосування фінансових санкцій №0003862343/0 33097/10/23-213 від 13.12.2005 року.
Дане рішення визнане недійсним.
Постанова суду мотивована тим, що відповідачу діючим законодавством не надано повноважень щодо прийняття рішень про застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів”.
Відповідач, Державна податкова інспекція у Київському районі м. Донецька, не погоджуючись з постановою господарського суду, звернувся з апеляційною скаргою про її скасування, так як вважає, що вона прийнята з порушенням норм матеріального права. Просить прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити. На думку заявника скарги фінансові санкції застосовані ним до позивача відповідно до діючого законодавства, оскільки відповідно до Закону України “Про державну податкову службу в Україні” на Державну податкову адміністрацію України покладено виконання такої функції як проведення роботи по боротьбі з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, здійснення систематичного контролю за їх реалізацією, застосування у випадках передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства про виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Відповідно до пункту 2 статті 11 цього ж Закону органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право здійснювати контроль за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку; наявністю свідоцтв про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, з наступною передачею матеріалів про виявлені порушення органам, які видали ці документи, торгових патентів.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю “Фірма“Експрес” м. Донецьк, проти доводів, викладених у скарзі заперечує, вважає постанову суду першої інстанції законною і обґрунтованою та підтверджує відсутність підстав для її скасування.
Розглянувши наявні у матеріалах справи документи та, вислухавши представників сторін, судова колегія встановила наступне.
Податковим органом проведена перевірка господарської одиниці позивача –магазину, що розташований за адресою: м. Донецьк, вул. Артема,279, за наслідками якої був складений акт щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності від 07.12.2005 року №05640715/2343. У акті перевірки зафіксований факт порушення частини 6 статті 15 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” –здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями без придбання відповідної ліцензії.
На підставі даного акту перевірки 23.12.2005 року податковою службою було прийняте рішення про застосування фінансових санкцій № 0003862343/0 33097/10/23-213, яким до позивача застосовані передбачені статтею 17 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” фінансові санкції у вигляді штрафу в сумі 1809,40 грн.
Судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України та частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності визначені Законом України “Про державну податкову службу в Україні”.
Згідно з пунктом 4 статті 10 цього Закону на державні податкові інспекції в районах серед інших функцій покладено виконання щодо додержання порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку, за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 року №790 затверджено Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” (надалі –Порядок), відповідно до пункту 5 якого підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є:
- акт перевірки додержання суб'єктом підприємницької діяльності встановлених законодавством вимог, обов'язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;
- результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб'єкта підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Згідно з пунктом 6 Порядку рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених пунктом 2 цього Порядку, приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами (Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів Державної податкової адміністрації, його регіональні управління та їх територіальні підрозділи, Мінекономіки), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Державної податкової адміністрації, Держкомстату, Держспоживстандарту у межах їх компетенції, визначеної законодавством.
Порядок і строки розгляду матеріалів, які є підставою для застосування фінансових санкцій, та прийняття рішення щодо їх застосування встановлюються зазначеними органами відповідно до їх компетенції.
Статтею 1 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” визначено, що до системи органів державної податкової служби належать: Державна податкова адміністрація України, державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах (далі - органи державної податкової служби).
Пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” передбачено, що Державна податкова адміністрація України, серед інших своїх функцій, виконує безпосередньо, а також організовує роботу державних податкових адміністрацій та державних податкових інспекцій, пов'язану із проведенням роботи по боротьбі з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, веденням реєстрів імпортерів, експортерів, оптових та роздрібних торговців, місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів; застосуванням у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства про виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.
Указом Президента України “Про посилення державного контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів” від 11.07.2001 року №510/2001 на Державну податкову адміністрацію України покладено функції із забезпечення реалізації державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, здійснення міжгалузевої координації у цій сфері.
Кабінет Міністрів України 07.08.2001 року, на виконання цього Указу, прийняв постанову “Про заходи щодо посилення державного контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та справлянням акцизного збору” від №940, відповідно до якої у складі Державної податкової адміністрації України утворено Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів (надалі - Департамент) як самостійний функціональний підрозділ з правами юридичної особи, у складі державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі - регіональні управління Департаменту з правами юридичної особи та їх територіальні підрозділи.
На виконання вказаних актів наказом Державної податкової адміністрації України від 09.08.2001 року №320 було створено Департамент з питань адміністрування акцизного збору та контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів.
Наказом Державної податкової адміністрації України від 21.08.2001 року №331 затверджено Положення про Департамент з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів Державної податкової адміністрації України, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.09.2001 року за № 789/5980
Згідно з вказаним Положенням (відповідно до пунктів) Департамент виконує такі функції:
- здійснює відповідно до законодавства регулювання і контроль у сфері виробництва, зберігання, транспортування та реалізації спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, та виробництва парфумерно-косметичної продукції з використанням спирту етилового (пункт 3.14);
- організовує видачу суб'єктам підприємницької діяльності ліцензії на виробництво спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, і парфумерно-косметичної продукції з використанням спирту етилового, оптову торгівлю спиртом, оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями і тютюновими виробами (пункт 3.16);
- організовує проведення перевірок діяльності суб'єктів підприємницької діяльності щодо обігу на митній території України спирту, виноматеріалів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів на підставі первинних документів бухгалтерського обліку, інвентаризацію цієї продукції та сировини на підприємствах усіх форм власності, які виробляють, зберігають, транспортують та реалізують таку продукцію (пункт 3.24);
- застосовує у випадках, передбачених законодавством, фінансові санкції до суб'єктів підприємницької діяльності за порушення вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері виробництва і обігу спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів (пункт 3.26).
Відповідно до статті 16 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів” №481 (далі Закон №481) контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Пунктом 27 Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 року №1698, передбачено, що Департамент є органом, який здійснює ліцензування таких видів діяльності як роздрібна торгівля алкогольними напоями та роздрібна торгівля тютюновими виробами.
Відповідно до статті 17 Закону №481 за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами до суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів. Рішення про стягнення штрафів приймаються органом, який видав ліцензію, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції, визначеної законами України.
Серед прав органів державної податкової служби, передбачене право здійснення контролю за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, з наступною передачею матеріалів про виявлені порушення органам, які видали ці документи, як це встановлено у пункті 2 статті 11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні”.
Згідно з пунктом 11 зазначеної статті даного Закону органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, встановлених законами України.
Беручи до уваги викладене, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про відсутність повноважень у податкового органу щодо прийняття спірного рішення про застосування фінансових санкцій, встановлених статтею 17 Закону України “Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів”, оскільки вказані повноваження віднесені до компетенції Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів Державної податкової адміністрації України.
Крім того, посилання податкового органу на Наказ Державної податкової адміністрації України №722 від 25.12.2004 року “Про організаційну структуру державноїподаткової служби” не можуть бути прийняті судовою колегією до уваги, оскільки даний наказ не зареєстрований в Міністерстві юстиції України.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином вищевказаним спростовуються доводи заявника апеляційної скарги.
Беручи до уваги наведене, податковою службою не доведена правомірність прийняття спірного рішення.
За вказаних підстав господарський суд правомірно задовольнив вимоги позивача про визнання недійсним рішення про застосування фінансових санкцій.
З огляду на зазначене, судова колегія дійшла висновку, що господарський суд обґрунтовано прийняв постанову, яка відповідає фактичним обставинам справи, чинному законодавству, а мотиви, з яких надана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для її скасування.
Керуючись статтями 198, 200, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Київському районі м. Донецька на постанову господарського суду Донецької області від 23.08.2006 року у справі №22/251а залишити без задоволення.
Постанову від 23.08.2006 року господарського суду Донецької області у справі №22/251а залишити без змін.
У судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини ухвали.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом одного місяця з дня складення ухвали в повному обсязі.
Повний текст ухвали складений та підписаний 24.11.2006 року.
Головуючий: М.В. Калантай
Судді: Р.В. Волков
Г.Я. Старовойтова
Надруковано 6 примірників:
1 –у справу; 2 –сторонам;
1 –ГС Донецької області;
2 –ДАГС.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2006 |
Оприлюднено | 29.08.2007 |
Номер документу | 274602 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Калантай М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні