cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
13.11.2012 р. справа №27пд/5014/2274/2012
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:Манжур В.В. суддівБудко Н.В., Москальової І.В. при секретарі Пеленовій О.О. за участю представників сторін: прокурор: Русланова Г.М. -за посвідченням № 004307 від позивача: Мацевич І.О. -за довіреністю Гудущан О.Ф. -за довіреністю від відповідача (скаржника): Лисенко С.Б. -за довіреністю розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України», м.Алмазна, Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. (повний текст підписано 27.09.2012р.) по справі№ 27пд/5014/2274/2012 (суддя Лазненко Л.Л.) за позовомПрокурора м.Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Алмазнянської міської ради, м.Алмазна, Луганської області до Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України», м.Алмазна, Луганської області провнесення змін до договору оренди земельної ділянки, В С Т А Н О В И В:
Прокурор м.Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Алмазнянської міської ради, м.Алмазна, Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України», м.Алмазна, Луганської області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.04.2005р.
Рішенням господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. позовні вимоги Прокурора м.Стаханова Луганської області в інтересах держави в особі Алмазнянської міської ради задоволені, а саме: внесені наступні зміни до договору оренди землі від 22.04.2005, державна реєстрація від 03.06.2005 № 040540700079, який укладений між територіальною громадою в особі Алмазянської міської ради та крайовою громадською патріотичною організацією "Східне Козацтво України", відносно земельної ділянки площею 0,3810 га строком до 25.03.2015 для будівництва та обслуговування каплиці та улаштування парку "Козацька слава":
- договір доповнено п.4 новим абзацом наступного змісту "нормативна грошова оцінка земельної ділянки починаючи з 01.01.2012 становить 103061грн.";
- пункт 8 договору доповнено "Річна сума орендної плати на 2012 рік та подальші роки становить 3091 грн. 83 коп.";
- пункт 12 розділу "Орендна плата" договору викладений в новій редакції "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу";
- пункт 22 доповнено реченням такого змісту: "Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу".
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що рішенням місцевої ради затверджено нову нормативну оцінку землі, при цьому суд посилався на приписи ст.30 Закону України «Про оренду землі», ст.188 Господарського кодексу України, ст.ст.632, 651, 652, 653 Цивільного кодексу України, ст.ст.290 Податкового кодексу України. Також суд першої інстанції зазначив, що гепогодження з пропозицією внесення змін до договору оренди земельної ділянки тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням діючого законодавства.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Крайова громадська патріотична організація «Східне козацтво України»звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. скасувати та прийняти постанову, про відмову у задоволенні позовних вимог.
Скаржник вважає, що суд першої інстанції при винесенні рішення неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, зробив висновки, що не відповідають обставинам справи, невірно застосував норми матеріального та процесуального права, що є підставою для його скасування.
Прокурор м.Стаханова Луганської області у запереченнях на апеляційну скаргу від 01.11.2012р. просить рішення господарського суду Луганської області залишити без змін, а скаргу відповідача - без задоволення, посилаючись на обгрунтованість та доведеність висновків місцевого господарського суду.
Алмазнянська міська рада надала письмові заперечення на апеляційну скаргу від 29.10.2012р., в яких вважає рішення суду законним та обґрунтованим, а доводи, викладені в апеляційній скарзі, такими, що не підлягають задоволенню, а тому просить рішення місцевого господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу -без задоволення.
Фіксування судового засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку, встановленому ст.ст.4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу та не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду відповідає вимогам чинного законодавства України, з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно рішення від 25.03.2005р. Алмазнянська міська рада вирішила надати в оренду Крайовій громадській патріотичній організації «Східне Козацьке Військо України»земельну ділянку загальною площею 0,3810га в районі вул.Терешкової строком на 10 років для будівництва та обслуговування каплиці та улаштування парку «Козацька слава»за рахунок земель міської Ради (землі житлової та громадської забудови).
На підставі вказаного рішення, 22.04.2005р. між Алмазнянською міською радою (орендодавець) та Крайовою громадською патріотичною організацією «Східне Козацьке Військо України»(орендар) був укладений договір оренди землі (далі за текстом -договір), згідно умов якого орендодавець передав орендареві строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3810га в районі вул.Терешкової в м.Алмазна, Луганської області (кадастровий номер земельної ділянки 4413170200:02:005:0015) для будівництва та обслуговування каплиці та улаштування парку «Козацька слава» за рахунок земель міської Ради.
В пункті 7 договору визначено, що він укладений на термін до 25.03.2015 року.
Згідно пункту 4 договору, нормативна оцінка переданої в оренду земельної ділянки становить 7390грн.
За умовами договору загальна сума орендної плати складає 739 гривень. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету щомісячно рівними частками. Розмір орендної плати, згідно постанови КМ України від 12.05.2000р. за № 783, щорічно 01 січня індексується Орендарем на відсоток індексації грошової оцінки земель міста і сплачується Орендарем самостійно без додаткової угоди (п.п.8, 9 договору).
В пункті 11 договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається сторонами у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; невиконання Орендодавцем обов'язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Договір зареєстровано в Стахановському міському комплексному відділі Луганської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди 03.06.2005р. вчинено запис за № 040540700079.
Як встановлено місцевим господарським судом, рішенням Алмазнянської міської ради від 23.07.2009р. (а.с.17) вирішено затвердити технічну документацію з нормативної оцінки земель міста Алмазна Луганської області (станом на 01.01.2008р.), у зв'язку з чим базова вартість одного метра квадратного земель міста, яка наведена у технічній документації, розрахована станом на 01.01.2008р. і складає 23,08грн./кв.м, врахувати коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2008 рік 1,152 за затвердити проіндексовану базову вартість одного метра квадратного міста у розмірі 26,59грн./кв.м.
В пункті 2 вказаного рішення зазначено, що нормативну оцінку земель міста вирішено ввести в дію з 01.08.2009 року. Згідно пунктів 5 та 6 вказаного рішення, Управлінню Держкомзему у м.Стаханов Луганської області внести зміни в облікову земельно-кадастрову документацію, Стахановській об'єднаній Державній податковій інспекції внести зміни в розрахунок податку на землю.
Зі статуту Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України»вбачається, що Крайову громадську патріотичну організацію «Східне Козацьке Військо України»згідно протоколу загальних зборів № 8 від 29.10.2008р. було перейменовано в Крайову громадську патріотичну організацію «Східне козацтво України», про що 22.12.2008р. внесені до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (серія А00 № 601782).
Алмазнянська міська рада звернулась до Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України»з листом від 28.05.2012р. № 01-17/367 (а.с.19-21), до якого долучила для ознайомлення та підписання додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 22.04.2005р. за № 040540700079, у зв'язку з грошовою переоцінкою земель м.Алмазна.
У відповіді від 07.06.2012р. № 2 (а.с.22) Крайова громадська патріотична організація «Східне козацтво України»зазначила, що такої підстави для зміни умов договору, як зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не передбачено ані укладеним договором, ані жодним законодавчим актом України, а тому відмовила у задоволенні вимог щодо внесення змін до договору.
У зв'язку з недосягненням узгодження щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, орендодавець був змушений звернутися до суду.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, судова колегія апеляційної інстанції виходить з наступного:
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України „Про оренду землі").
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі -це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Згідно ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" та пп.3 п.4 Положення про управління (відділ) Держкомзему в місті (обласного та районного значення), затвердженого наказом Держкомзему України від 17.06.2008року № 123, яке зареєстроване в Мін'юсті України 10.07.2008року за № 626/15317, управління відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Як зазначалось вище, рішенням від 23.07.2009р. Алмазнянською міською радою було вирішено затвердити базову вартість 1м 2 землі у розмірі 23,08грн. із врахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки станом за 2008 рік.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України).
В пунктах 288.4 - 288.5.1 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.
Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Як зазначалось раніше, сторони в пункті 11 договору передбачили випадки, в яких розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .
Відповідно до ст.30 Закону України „Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010року у справі № 2-1/10068-2008.
Відповідно до ст.188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (п.3 ст.188 Господарського кодексу України).
Як вбачається з матеріалів справи, Алмазнянською міською радою на адресу орендаря була направлена пропозиція щодо внесення змін до договору, яка останнім залишена без задоволення.
Частиною 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Отже діючим законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до суду з вимогою щодо внесення змін до діючого договору за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення відповідних змін у договірному порядку.
Відповідно до ч.3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, як сторонами передбачено можливість внесення змін у договір оренди щодо зміни розміру орендної плати так і Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008року № 309-VІ внесені зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Висновок місцевого господарського суду щодо викладення пункту 12 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором оренди, орендар повинен сплатити пеню за ставкою пені, передбаченої діючим законодавством за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожен день прострочення платежу", хоча й не обґрунтований, але колегія суддів апеляційної інстанції вважає його є правомірним виходячи з наступного:
У зв'язку з набранням Податковим кодексом України чинності, Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», який був спеціальним законом з питань оподаткування та встановлював порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначав процедуру оскарження дій органів стягнення, втратив чинність.
В пункті 129.4. статті 129 Податкового кодексу України визначено, що пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Колегія суддів зазначає, що в статті 8 1 Закону України „Про оренду землі" (на момент звернення з пропозицією про внесення змін) визначено, що право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу.
Тому місцевий господарський суд дійшов вірного висновку щодо доповнення пункту 22 реченням наступного змісту: Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу", хоча також не обґрунтував його.
Посилання скаржника на відсутність рішення ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки колегією суддів не приймаються до уваги, оскільки скаржником не визначені правові норми, які визначають обов'язковість прийняття відповідною міською ради рішення про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі. Крім того, внесення змін до договору передбачено умовами договору.
Відповідно до приписів ст.ст.12, 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова є головною посадовою собою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста, очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях (п.1,3 ст.12 вказаного Закону), укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради (п.16 ст.42 вказаного Закону). Враховуючи викладене, міський голова міста Алмазна мав право на укладання як договору оренди земельної ділянки та й додаткової угоди до неї.
Отже, доводи, викладені скаржником в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому судова колегія зазначає, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджені обставини, що мають значення для справи.
Твердження заявника апеляційної скарги про порушення та неправильне застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування судового рішення господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. у справі № 27пд/5014/2274/2012 колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає.
З урахуванням вищевикладеного, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що, відповідно до вимог статті 43 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. у справі № 27пд/5014/2274/2012 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права та не підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Крайової громадської патріотичної організації «Східне козацтво України», м.Алмазна, Луганської області -залишити без задоволення, рішення господарського суду Луганської області від 25.09.2012р. у справі № 27пд/5014/2274/2012 -без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня прийняття постанови.
Головуючий В.В.Манжур
Судді: Н.В.Будко
І.В.Москальова
Надруковано 7 примірників:
1 -прокурору
1 - позивачу
1 -відповідачу(скаржнику)
1 -обл. прокурору
1 -у справу
1 -ГСЛО
1 -ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2012 |
Оприлюднено | 19.11.2012 |
Номер документу | 27481922 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Манжур В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні