Постанова
від 08.11.2012 по справі 2а-10885/12/0170/13
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

08 листопада 2012 р. Справа №2а-10885/12/0170/13

Окружний адміністративний суд АР Крим в особі головуючого суддіОльшанська Т.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за участю секретаря судового засідання Ківа А.С., позивача ОСОБА_1, паспорт НОМЕР_1, представника позивача ОСОБА_2, ордер від 18.10.2012, представника третьої особи Прокопець І.С., довіреність від 22.10.2012 адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації Дащенка Олександра Миколайовича

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Білогірське районне споживче товариство

про визнання недійсною державної реєстрації,

Обставини справи: до Окружного адміністративного суду АР Крим надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Державного реєстратора Білогірської районної державної адміністрації Дащенка Олександра Миколайовича про визнання недійсною державної реєстрації Статуту Білогірського районного споживчого товариства, вчинену 16.05.2012 за №11241050015000040.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що державна реєстрація була проведена без дотримання порядку, встановленого Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців", в наслідок чого не може вважатися правомірною.

Відповідач проти позову заперечував, зазначивши, що реєстрація статуту Білогірського районного споживчого товариства проведена на підставі документів, наданих заявником, які є підставою для проведення реєстраційних дій.

Представник третій особи надав пояснення за позовом та просив залишити його без задоволення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши позивача, відповідача, представника третьої особи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

Білогірське районне споживче товариство (Білогірське Райст) є юридичною особою, ідентифікаційний код 01757350, зареєстроване Білогірською районною державною адміністрацією.

16.05.2012 Державним реєстратором Білогірської райдержадміністрації Дащенко О.М. проведена державна реєстрація змін до установчих документів, внесений запис 11241050015000040.

Позивач є членом Білогірського районного споживчого товариства, що підтверджено членською книжкою, членським квитком, гарантійним свідоцтвом, копії яких залучені до матеріалів справи.

Позивач вважає, що проведенням державної реєстрації змін до статуту - статуту в новій редакції, відповідач порушив статтю 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», оскільки згідно напису на титульному аркуші Статуту вбачається, що статут затверджений на загальних зборах пайовиків, з 12 по 23 березня 2012 року на зборах уповноважених пайовиків Білогірського районного споживчого товариства 30.03.2012, в порушення статті 7 Закону України «Про споживчу кооперацію», відповідно до якого вищим органом управління споживчого товариства є загальні збори його членів, які приймають статут. Також в порушення вимог статті 15 Закону України «Про кооперацію», відповідачем не досліджена відсутність в статуті кількості членів кооперативу, які мають право делегувати уповноважених, та порядок делегування, склад органів управління та контролю кооперативу. За вказаними обставинами відповідач повинен був відмовити у проведенні державної реєстрації юридичної особи.

Законом, який регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців, є Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 №755-ІУ (далі Закон).

Згідно абзацу восьмому частини першої статті 6 Закону Державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці проводить, зокрема, державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб -підприємців.

Порядок реєстрації змін до установчих документів юридичної особи врегульований статтею 29 Закону. Зокрема, для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;

документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.

Державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.

Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою - третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Судом встановлено, що згідно опису від 16.05.2012 для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Білогірським Райст були надані: реєстраційна карта на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу), статут, нова редакція установчих документів, копія квитанції, виданої банком.

Згідно статті 30 Закону Державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону, у тому числі:

невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону.

Як зазначає позивач, на підставі частини 3 статті 8 Закону у проведені державної реєстрації змін до установчих документів повинно бути відмовлено у випадку відсутності відомостей, передбачених законом.

Згідно із частиною четвертою статті 57 Господарського кодексу України статут суб'єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб'єкта господарювання, а також інші відомості, пов'язані з особливостями організаційної форми суб'єкта господарювання, передбачені законодавством. Статут може містити й інші відомості, що не суперечать законодавству.

Відносини, пов'язані зі створенням і діяльністю споживчого товариства, регулюються Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України "Про кооперацію", "Про споживчу кооперацію".

Відповідно до статті 8 Закону України "Про кооперацію" від 10.07.2003 №1087-ІУ статут кооперативу повинен містити такі відомості: найменування кооперативу, його тип та місцезнаходження; мета створення кооперативу і вичерпний перелік видів його діяльності; склад його засновників; умови і порядок вступу до кооперативу та виходу чи виключення з нього; права і обов'язки членів та асоційованих членів кооперативу; порядок внесення змін до статуту кооперативу; порядок встановлення розмірів і сплати внесків та паїв членами кооперативу та відповідальність за порушення зобов'язань щодо їх сплати; форми участі членів кооперативу в його діяльності; порядок формування, склад і компетенція органів управління та органів контролю кооперативу, а також порядок прийняття ними рішень, у тому числі з питань, рішення з яких приймається одноголосно чи кваліфікованою більшістю голосів членів кооперативу, які беруть участь у загальних зборах; порядок формування, використання та розпорядження майном кооперативу; порядок розподілу його доходу та покриття збитків; порядок обліку і звітності у кооперативі; порядок реорганізації і ліквідації кооперативу та вирішення пов'язаних з цим майнових питань; порядок скликання загальних зборів; умови і порядок повернення паю. Статут може містити інші пов'язані з особливостями діяльності кооперативу положення, що не суперечать законодавству.

Згідно із частиною другою статті 5 Закону України "Про споживчу кооперацію" від 10.04.1992 №2265-ХП основним документом, що регулює діяльність споживчого товариства, є статут. У ньому визначається порядок вступу до товариства і виходу з нього, права та обов'язки членів товариства, його органи Управління, контролю та їх компетенція, порядок утворення майна товариства і розподілу прибутку, умови реорганізації і ліквідації товариства та інші положення, що не суперечать законодавчим актам України.

Позивач вказує, що в статуті відсутні положення щодо порядку формування, складу і компетенції органів управління та органів контролю кооперативу, а також порядок прийняття ними рішень, у тому числі з питань, рішення з яких приймається одноголосно чи кваліфікованою більшістю голосів членів кооперативу, які беруть участь у загальних зборах.

Судом встановлено, що статут, зареєстрований 16.05.2012 містить розділ Ш «Органи управління і контролю Білогірського районного споживчого товариства», в якому зазначено, що вищим органом управління є загальні збори його членів. У пункті 20 розділу Ш перелічені повноваження загальних зборів (зборів уповноважених). У пункті 22 розділу Ш вказано, що збори вважаються правомочними, якщо на них присутні не менш половини членів Білогірського районного споживчого товариства кооперативної дільниці. Рішення вважаються прийнятими, якщо за них згідно з протоколами проголосувало 3/4 членів Білогірського Райст, що були присутні на дільничних зборах.

За пунктом 27 розділу Ш статуту основною формою здійснення повноважень членів Білогірського Райст є дільничні збори. Кооперативні дільниці та їх кількість визначаються правління Білогірського Райст. Далі перераховані питання, що вирішуються дільничними зборами. У пункті 28 врегульований порядок прийняття рішень дільничними зборами. У пункті 31 статуту зазначено, що норми представництва уповноважений та порядок їх обрання встановлюються загальними зборами (зборами уповноважених) Білогірського Райст.

Як зазначено у підпункті «д» пункту 20 Розділу Ш статуту загальні збори (збори уповноважених) Білогірського Райст обирають голову правління Білогірського Райст, ревізійну комісію Білогірського Райст, визначають чисельний склад правління і ревізійної комісії Білогірського Райст. У пункті 33 перелічені повноваження правління Білогірського Райст. Пункт 34 передбачає порядок прийняття рішення правлінням Білогірського Райст.

Пункт 41 розділу Ш статуту регулює діяльність ревізійної комісії Білогірського Райст.

На підставі наведеного суд робить висновок, що у Статуті Білогірського Райст, що зареєстрований 16.05.2012, наявні положення щодо порядку формування, складу і компетенції органів управління та органів контролю кооперативу, а також порядок прийняття ними рішень, у тому числі з питань, рішення з яких приймається одноголосно чи кваліфікованою більшістю голосів членів кооперативу, які беруть участь у загальних зборах.

Відповідно до статті 1 Закону державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Згідно із частиною другою статті 4 Закону порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; оформлення і видачу свідоцтва про державну реєстрацію та виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Статтею 27 Закону визначено, що підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, зокрема, є невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону.

Відповідно до частини третьої статті 8 Закону установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.

Отже, державний реєстратор несе відповідальність за повноту зазначених відомостей в установчих документах, а за відповідність цих відомостей законодавству несуть засновники.

Також позивачем зазначається, що Статут затверджений на загальних зборах пайовиків з 12 по 23 березня 2012 року, на зборах уповноважених пайовиків Білогірського Райст від 30.03.2012. Проте, згідно пункту 20 Статуту в редакції від 27.08.2009 прийняття Статуту віднесено до виключної компетенції загальних зборів Білогірського Райст.

Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав, не зазначених у Законі, не допускається.

За статтею 27 Закону відмова у реєстрації можлива у випадках:

невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи;

порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону;

наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися;

використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України;

невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо);

встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів.

На підставі наведеного суд робить висновок, що Законом не передбачена відмова у проведені державної реєстрації змін установчих документів, у випадку, якщо рішення про внесення змін було прийнято не уповноваженим на то органом.

Відповідно до статті 31 Закону у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.

Таким чином законодавством визначений особливий порядок розгляду питання про компетенцію органу, що приймає рішення про внесення змін до установчих документів юридичної особи, - шляхом судового оскарження. Тобто зазначені дії не принаймні державному реєстратору під час вирішення питання про реєстрацію установчих документів, а є виключною компетенцією суду відповідної юрисдикції.

Статтею 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.

На підставі наведеного суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

у задоволені позову відмовити.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Т.С.Ольшанська

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення08.11.2012
Оприлюднено05.12.2012
Номер документу27754538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10885/12/0170/13

Ухвала від 26.02.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Мунтян Ольга Іванівна

Ухвала від 15.01.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Мунтян Ольга Іванівна

Постанова від 08.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Ольшанська Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні