Рішення
від 27.11.2012 по справі 19/47
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

Господарський суд Чернігівської області


14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 698-166, факс 77-44-62

Іменем України

РІШЕННЯ

«27»листопада 2012 року справа № 5028/19/47/2012

Позивач: Публічне акціонерне товариство комерційний банк «Приватбанк», код 14360570, вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094

адреса для листування: вул. Серьожнікова, 6, м. Чернігів, 14006

Відповідач: Дочірнє підприємство «Перспектива-Чернігів»Закритого акціонерного товариства «Перспектива»,

вул. Г. Полуботка, 7, м. Чернігів, 14000

про стягнення заборгованості в сумі 18753,53 грн.

Суддя Моцьор В.В.

Представники сторін:

позивача: Рожко С.М. - заступник директора юридичного департаменту (довіреність № 2942-0 від 2 липня 2010 року)

відповідача: не з'явився

Публічним акціонерним товариством «Комерційний банк «Приватбанк»подано позов до Дочірнього підприємства «Перспектива-Чернігів»Закритого акціонерного товариства «Перспектива»про стягнення 18 753,53 грн. боргу, в тому числі 9 986,29 грн. заборгованості з простроченого кредиту, 4 660,27 грн. заборгованості зі сплати відсотків, 719,00 грн. комісії, 1 857,93 грн. пені, 1 530,00 грн. штрафу.

Відповідач був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи (рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 51) вимоги ухвали суду від 8 листопада 2012 року та 15 листопада 2012 року не виконав, в судове засідання не з'явився, повноважного представника не направив, відзив на позов та витребувані документи не надав, причини неявки не повідомив.

Зважаючи на те, що відповідач мав можливість, але не скористався правом надати суду письмовий відзив на позов, зважаючи на дотримання розумного строку вирішення господарського спору, господарський суд доходить висновку про можливість у відповідності до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України розглянути справу та вирішити спір за наявними у справі доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд -

ВСТАНОВИВ:

11 березня 2011 року. Дочірнім підприємством «Перспектива - Чернігів»Закритого акціонерного товариства «Чернігів»(надалі Відповідач) подано до Публічного акціонерного товариства комерційного банку «Приватбанк»(надалі Позивач) заяву про відкриття поточного рахунку разом з карткою зі зразками підписів та відбитком печатки (а.с.14), згідно якої Відповідач погоджується з умовами та правилами надання банківських послуг (що розміщені на інтернет сторінці банку http://privatbank/ua , https://client-bank.ua , або інший інтернет/СМС ресурс, зазначений банком), тарифами банку, яка разом з заявкою та карткою зі зразками підписів та відбитком печатки складають Договір банківського обслуговування (надалі Договір).

Крім того, підписавши дану заяву Відповідач приєднується та зобов'язується виконувати умови, викладені в Умовах та Правилах надання банківських послуг, тарифах Приватбанку -Договорі банківського обслуговування вцілому.

Відповідно до Договору та поданої Відповідачем заяви від 17 червня 2011 року (а.с. 15), Дочірньому підприємству «Перспектива - Чернігів»Закритого акціонерного товариства «Чернігів»було встановлено кредитний ліміт, на поточний рахунок 26001060705775, в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку Банку і Клієнта (системи клієнт-банк, інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших), що визначено і врегульовано "Умовами та правилами надання банківських послуг", в сумі 10 600,00 грн.

Відповідно до 3.18.1.16. Умов (а.с.98) при укладанні договорів і угод, чи вчиненні інших дій, що свідчать про приєднання Клієнта до «Умов і правил надання банківських послуг»(або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки»або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-якій іншій формі), Банк і Клієнт допускають використання підписів Клієнта у вигляді електронно - цифрового підпису та / або підтвердження через пароль, спрямований Банком через верифікований номер телефону, який належить уповноваженій особі Клієнта з правом «першого»підпису. Підписання договорів і угод таким чином прирівнюється до укладання договорів та угод у письмовій формі.

Відповідно до ст. З Закону України «Про електронний цифровий підпис»- Електронний цифровий підпис за правовим статусом прирівнюється до власноручного підпису (печатки). Електронний підпис не може бути визнаний недійсним лише через те, що він має електронну форму.

У відповідності з ч. 2. ст. 639 Цивільного кодексу України - якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.

Відповідно до п. 3.18.1.1. Умов - кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів та здійснення поточних платежів Клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту Банк повідомляє Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банка та Клієнта.

Згідно з п. 3.18.1.3., 3.18.1.8 Умов - кредит надається в обмін на зобов'язання Клієнта щодо його повернення, сплаті процентів та винагороди,

при цьому проведення платежів Клієнта у порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться Банком протягом одного року з моменту підписання угоди про приєднання Клієнта до «Умов і правил надання банківських послуг»(або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки»або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронній інформацією, або в будь-якій іншій формі - «Угода»).

Пункт 3.18.1.6. Умов зазначає, що Ліміт може бути змінений Банком в односторонньому порядку, передбаченому Умовами і правилами надання банківських послуг, у разі зниження надходжень грошових коштів на поточний рахунок або настання інших факторів, передбачених внутрішніми нормативними документами Банку. Підписавши Угоду, Клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна Ліміту проводиться Банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банку і Клієнта (системи клієнт-банк, інтернет клієнт банк, sms - повідомлення або інших).

Відповідно до розділу Умов 3.18.4. яким затверджений порядок розрахунків, за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку Клієнта при закритті банківського дня Клієнт виплачує проценти, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від строку користування кредитом (диференційована процентна ставка).

За період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнулення дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця ( період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню), розрахунок процентів здійснюється за процентною ставкою в розмірі, 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.

При не обнулінні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню. Клієнт виплачує Банку за користування кредитом проценти в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнулінню.

У випадку непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання Клієнта щодо погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні Клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання Клієнт сплачує Банку відсотки за користування кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення Клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права Банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання Банківських послуг, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі 0,1315% від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань.

Під «непогашенням кредиту»мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня.

П. 3.18.4.9 Умов визначено, що розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається. Нарахування відсотків здійснюється в дату сплати.

Згідно ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

При несплаті винагороди, відсотків у відповідні їм дати сплати, вони вважаються простроченими.

Частина 1 статті 612 ЦК України передбачає, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до п. 3.18.2.3.4. Умов - Банк має право при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбаченого Умовами, змінити умови кредитування - вимагати від Клієнта дострокового повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.

Пунктом 3.18.6.1. Умов зазначено, що обслуговування кредитного Ліміту на поточному рахунку Клієнта здійснюється з моменту подачі Клієнтом до Банку заяви на приєднання до «Умов та Правил надання банківських послуг»(або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки»або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / інтернет клієнт-банк, або у формі обміну паперовій або електронною інформацією, або в будь-якій іншій формі) та / або з моменту надання Клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитної Ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами.

Згідно статті 193 Господарського кодексу України (загальні умови виконання господарських зобов'язань) Суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Як вбачається з виписки по банківському рахунку, Позивач належним чином виконав свої зобов'язання за Договором, надавши Відповідачу кредитний ліміт на суму 10 600,00 грн.

Відповідач, обов'язок зі сплати коштів за Договором не виконав, грошові кошти не повернув у зв'язку із чим у нього станом на 14 вересня 2012 року виникла заборгованість на суму 17 223,53 грн. в тому числі: заборгованість із простроченого кредиту -9 986,29 грн., прострочена заборгованість із сплати відсотків -4 660,27 грн., пеня -1 857,93 грн., комісія - 719,04 грн..

Відповідно до 3.18.5.1 Умов - При порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань по сплаті відсотків за користування кредитом, передбачених Умовами п.п. 3.18.2.2.2, 3.18.4.1, 3.18.4.2, 3.18.4.3, термінів повернення кредиту, передбачених п.п. 3.18.1.8, 3.18.2.2.3, 3.18.2.3.4, винагороди, передбаченої п.п. 3.18.2.2.5, 3.18.4.4, 3.18.4.5, 3.18.4.6 Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня, (у % річних) від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється у гривні.

Відповідно до ст. ст. 546, 549 Цивільного кодексу України, виконання зобов'язань за договором можуть забезпечуватись неустойкою (штрафом, пенею). Неустойка (штраф, пеня) є грошова сума або інше майно, яке боржник повинен передати кредитору в разі порушення боржником зобов'язання.

Відповідно до 3.18.5.4 Умов - нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбаченої п. 3.18.0.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3, здійснюється протягом 3 трьох років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.

Окрім того, відповідно до п. 3.18.5.8. Умов - при порушенні Клієнтом строків платежів по будь якому з грошових зобов'язань за кредитом, більш ніж на 30 днів, що спричинило за собою звернення Банку в судові органи, Клієнт сплачує Банку штраф, з розрахунку 1 000,00 гривень + 5% від суми встановленого у п. 3.18.1.6 ліміту і яка становить 1 530,00 грн.

Статтею 549 Цивільного кодексу України визначено, що Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до ч.1 статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Пунктами 4 та 6 ст. 231 Господарського кодексу України встановлено, що штрафні санкції за порушення зобов'язання застосовуються у розмірі, передбаченому сторонами у договорі. При цьому, згідно п.6 статті 232 Господарського кодексу України, - нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Таким чином, позовні вимоги щодо втягнення з відповідача штрафу та пені за неналежне виконання зобов'язань є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Всупереч приписам ст. ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України відповідач проти позову не заперечив, доказів, які б спростовували обставини, викладені позивачем, не надав.

За таких обставин, позов підлягає задоволенню у повному обсязі .

Оскільки спір виник у зв'язку з неправомірними діями відповідача, то відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України та ст. 4 Закону України «Про судовий збір»від 8 липня 2011 року № 3674-VI, з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судовий збір в розмірі 1 609,50 грн. (2% ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2012 року).

Керуючись ст. 49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Дочірнього підприємства «Перспектива-Чернігів»Закритого акціонерного товариства «Перспектива»(код 24838297, вул. Гетьмана Полуботка, 7, Деснянський район, м. Чернігів, 14000) на користь Публічного акціонерного товариства комерційний банк «Приватбанк» (код 14360570, вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094) 9 986,29 грн. заборгованості з простроченого кредиту, 4 660,27 грн. заборгованості зі сплати відсотків, 719,00 грн. комісії, 1 857,93 грн. пені, 1 530,00 грн. штрафу та 1 609,50 грн. судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя В.В.Моцьор

27.11.12

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення27.11.2012
Оприлюднено03.12.2012
Номер документу27763147
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/47

Ухвала від 02.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шаптала Є.Ю.

Ухвала від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шаптала Є.Ю.

Судовий наказ від 05.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Демідова П.В.

Ухвала від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 20.11.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Ухвала від 09.11.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Мамченко Ю. А.

Судовий наказ від 07.05.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

Ухвала від 07.04.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Тимошенко О.М.

Ухвала від 11.11.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Макаревич В.А.

Ухвала від 29.06.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Макаревич В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні