Постанова
від 04.12.2012 по справі 2а-2646/12/2770
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

04.12.12Справа №2а-2646/12/2770

Окружний адміністративний суд міста Севастополя в складі:

головуючого судді - Гавури О.В.;

при секретарі - Плаксіній О.С.,

за участю: представника позивача - Веремеєнко Андрій Сергійович, довіреність № 52 від 19.04.2012, Севастопольська міська організація товариства сприяння оборони України

представник відповідача - Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради - не з'явився,

представник відповідача -Комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської Ради - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Севастополі адміністративну справу за позовом Севастопольської міської організації товариства сприяння оборони України до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, Комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна" Севастопольської міської Ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Севастопольська міська організація товариства сприяння оборони України звернулася до суду з адміністративним позовом до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської Ради про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги мотивовані незаконністю дій відповідачів з відмови належної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що належать позивачу на праві власності.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 08 листопада 2012 року відкрито провадження в адміністративній справі № 2а-2646/12/2770.

08 листопада 2012 року підготовче провадження по справі закінчене, справа призначена до судового розгляду.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив задовольнити позов з підстав, що у ньому наведені.

Представник відповідача Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради у судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином, надав заяву з клопотанням про розгляд справи у відсутність його представника, покладався на розсуд суду.

Представник відповідача Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації і державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської Ради у судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.

Відповідно до ч.4 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача - суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин або без повідомлення ним про причини неприбуття розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Ці ж наслідки застосовуються у разі повторного неприбуття за таких самих умов відповідача, який не є суб'єктом владних повноважень.

За таких обставин суд не вбачає перешкод для розгляду справи за відсутності представників відповідачів.

Заслухавши думку представника позивача, дослідивши матеріали справи та наявні докази, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню частково, виходячи з такого.

Судом встановлено, що Севастопольська міська організація Товариства сприяння оборони України (ДТСААФ) звернулася до фонду комунального майна Севастопольської міської Ради із заявою про оформлення свідоцтва про право власності на нерухоме майно, яке розташоване за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1.

Вказане майно складається з будівель під Літерою «А» та Літерою «Б», загальною площею 138,6 кв. м, де площа жилих приміщень складає 107,3 кв. м, площа підсобних приміщень складає 31,3 кв. м.

Будова під Літерою «А» складається з двох поверхів, на першому поверсі розташовані коридор загальною площею 4,2 кв. м, кабінет загальною площею 4,3 кв. м, кабінет загальною площею 15,2 кв. м, комора загальною площею 5,4 кв. м, а всього загальна площа вказаних приміщень складає 29,1 кв. м, де 19,5 кв. м. - це площа жилих приміщень та 9,6 кв. м - це площа підсобних приміщень. На другому поверсі вказаного майна розташовані коридор загальною площею 2,9 кв. м, кабінет загальною площею 27,8 кв. м, кабінет загальною площею 24,6 кв. м, а всього загальна площа вказаних приміщень складає 55,3 кв. м, де 52,4 кв. м це площа жилих приміщень та 2,9 кв. м площа подібних приміщень. Всього загальна площа жилих приміщень першого та другого поверху жилого будинку під Літерою «А» по вул. Ушакова Балка, 1 в м. Севастополі складає 71, 9 кв. м, загальна площа підсобних приміщень складає 12,5 кв. м, а всього загальна площа вказаних приміщень складає 84, 4 кв. м.

Будова під Літерою «Б» складається з коридору загальною площею 18,8 кв. м та кабінету загальною площею 35,4 кв. м. Всього загальна площа жильних приміщень жилого будинку під Літерою «Б» по вул. Ушакова Балка, 1 в м. Севастополі складає 35,4 кв. м, де загальна площа підсобних приміщень складає 18,8 кв. м, а всього загальна площа вказаних приміщень складає 54,2 кв. м, яке знаходиться на балансі Севастопольської МО ТСО України та будувалося за власний кошт громадської організації.

Як вбачається з листа за вих.№ 01-15/4029 від 25.10.2012 року Фонд комунального майна Севастопольської міської ради відмовив видати свідоцтво про право власності на нерухоме майно, мотивуючи свою відмову не виконанням у повному обсязі вимог Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 07.02.2002, а саме п.8.1. вказаного Положення, де вказано, що оформлення права власності на новозбудовані або реконструйовані об'єкти нерухомого майна здійснюється при наявності документа, який підтверджує право на земельну ділянку та при наявності документа, який згідно законодавству посвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єктом проектної документації, державним будівельним нормам, стандартам та правилам.

Суд не може погодитися із законністю дій відповідача Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради виходячи з наступного.

Діяльність вказаної громадської організації розпочалась організаційним оформленням Згідно Постанови Ради Міністрів Української РСР № 2581від 12 вересня 1951 року, ТСО створено внаслідок реорганізації шляхом злиття у одне з трьох українських республіканських громадських організацій (товариства сприяння армії, товариства сприяння авіації та товариства сприяння військово-морському флоту), що були уже до цього юридичними особами і мали своє майно у вигляді цілісних майнових комплексів і окремих інвентарних об'єктів та фінансові ресурси.

Тобто, майно ТСО України ніколи не перебувало у власності загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР. Воно, будучи створеним за рахунок джерел обумовлених їх статутами, завжди знаходилось на самостійному балансі тих українських республіканських громадських організацій, на матеріальній базі яких (внаслідок їх неодноразових організацій шляхом розподілу та злиття) було створено ТСО України і на підставі ст.20 та ст.28 Закону України «Про власність» (чинного на час виникнення правовідносин) є майном цієї української громадської організації. Це обумовлено і пунктами 7.2, 7.3, 7.4 та 7.5 статуту ТСО України.

Діяльність Всеукраїнської громадської організації розпочалась із затвердженням у червні 1953 року статуту ДТСААФ СРСР, який з відповідними змінами діяв до листопада 1991 року, тобто до реорганізації ДТСААФ СРСР.

Статтею 53 вказаного статуту зазначено, що ЦК ДТСААФ союзної республіки, як і всі інші комітети товариства та створені ним підприємства, установи та організації, мали відокремлене майно, знаходились на самостійному балансі та були юридичними особами. Цією ж статтею було також передбачено, що згідно з чинним законодавством республіканські комітети ДТССАФ і підвідомчі їм організації мали право розпоряджатися, реалізовувати та орендувати майно, необхідне для виконання завдань товариства.

Вказане положення було закріплено належним чином на VII позачерговому з'їзді оборонного товариства України, який перейменував ДТСААФ УРСР у товариство сприяння обороні України, затвердивши статут цього товариства, який зареєстровано Міністерством юстиції України 10.10.1991 (свідоцтво №131), в якому ТСО України проголошено правонаступником ДТСААФ УРСР (пункт 1.4 статуту).

Згідно зі статтею 4.1 статуту ТСО України, товариство будується за виробничо-територіальним принципом, основу якого складають первинні організації, що об'єднуються по території в районні, міжрайонні, міські організації, які входять до складу обласних та Автономної Республіки Крим організацій і які є для них вищестоящими та утворюють товариство сприяння обороні України.

Відповідно до статей 1, 3 Закону України «Про об'єднання громадян» від 16.06.1992 об'єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією.

Громадською організацією є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.

Відповідно до статей 21-24 Закону України «Про об'єднання громадян», об'єднання громадян може мати у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення його статутної діяльності. Об'єднання громадян набуває право власності на кошти та інше майно, передане йому засновниками, членами (учасниками) або державою, набуте від вступних та членських внесків, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, а також майно, придбане за рахунок власних коштів чи на інших підставах, не заборонених законом. Право власності об'єднань громадян реалізують їх вищі статутні органи управління (загальні збори, конференції, з'їзди, тощо) в порядку, передбаченому законодавством України та статутним документами.

Севастопольська міська організація товариства сприяння оборони України є юридичною особою, яка зареєстрована 14.09.1993 Управлінням юстиції Севастопольської міської державної адміністрації за реєстровим номером 41, перереєстрована 05.02.2001 року, є громадським добровільним оборонно-патріотичним і спортивно-технічним об'єднанням громадян, невід'ємною частиною Товариства сприяння оборони України.

ТСО України стало правонаступником Українського республіканського добровільного товариства сприяння армії, авіації і флоту (ДТСААФ УРСР), яке в свою чергу, було правонаступником українських громадських організацій витоки яких започатковані ще громадською організацією, що була створена в 1920 році і мала найменування «Військово-наукове товариство»,

Згідно рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради депутатів трудящих №162 від 15 квітня 1961 року, міському комітету ДТСААФ відведена земельна ділянка (колишні хімсклади ЧФ) з розташованими на ній будівлями, для розміщення морського клубу, автомотоклубу та радіоклубу у пониззях Ушакової Балки, обмежений з півдня залізницею, із заходу - вул. Пляжною, зі сходу - існуючим пляжем та з півночі - морем, площею 0,7 га (архівна довідка №413/з від 12.10.2005).

На підставі рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради депутатів трудящих №580 від 01 грудня 1964 року, морському клубу ДТСААФ дозволено відкрити госпрозрахункову майстерню судномоделей та організувати підготовку судноводіїв - любителів на госпрозрахунковому початку, згідно кошторисів, які затверджені обласним комітетом ДТСААФ» (архівна довідка №413/з від 12.10.2005 року).

Постановою бюро президії обкому ДТСААФ №14 від 24 липня 1990 року ОСТК з водних видів спорту було ліквідовано з 01 січня 1991 року.

На виконання вказаної постанови Кримським обласним комітетом ДТСААФ виданий наказ №339 від 07 грудня 1990 року «Щодо передачі основних і оборотних засобів безоплатно з балансу ОСТК з водних видів спорту до балансу Севастопольського МК ДТСААФ», яким до балансу Севастопольського міськком ДТСААФ передані безоплатно основні кошти та малоцінне майно ОСТК з водних видів спорту.

Згідно довідки з Управління міського будівництва і архітектури №5-2/1045 від 08.07.2005 року, будівлі майстерні судномоделей привласнена адреса: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка,1.

Майстерні судномоделей інвентаризовані та відносяться до балансу Севастопольської Міської організації ТСО України, що підтверджується інвентаризованим описом товарів, матеріалів, тари №1 від 01 жовтня 1991 року, актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей у ТСОУ від 01 листопада 1994 року, актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей Севастопольського міськкому ТСО України від 01 листопада 1994 року, актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей Севастопольського міськкому ТСО України від 01 листопада 1996 року.

Таким чином, вказане майно є нерухомим і його право власності підлягає реєстрації.

Цивільним кодексом України встановлені поняття речі, нерухомих та рухомих речей.

Відповідно до ст. 179 ЦК України, річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов'язки.

На підставі ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

На підставі ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші права та нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Зазначені обставини дозволяють суду зробити висновок про те, що Фонд комунального майна СМР неправомірно відмовив у видачі свідоцтва на право власності на об'єкти нерухомого майна, зазначеного у інвентарній справі, що є підставою для задоволення адміністративного позову в цій частині.

Однак, у часті позовних вимог позивача щодо зобов'язання Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна» Севастопольської міської Ради здійснити державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна слід відмовити виходячи з такого.

Згідно з абзацом 1 пункту 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до пункту 2.1 Тимчасового положення про державну реєстрацію права власності для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав. При цьому, згідно з нормами пункту 2.2 цього ж положення, до заяви про державну реєстрацію прав додаються правовстановлювальні документи, яким відповідно до пункту 6 додатку 2 до Тимчасового положення про державну реєстрацію права власності є свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування.

Оскільки свідоцтво про право власності на нерухомий об'єкт, що розташований за адресою м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1, не видавалось, позивач із заявою про державну реєстрацію прав до КП БТІ не звертався, то у задоволенні позовних вимог у даній частині слід відмовити.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Як визначено положеннями частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Отже, з наведеного випливає, що позивач може обрати будь-який спосіб захисту свого порушеного права, який не заборонено законом, а суд повинен захистити таке право, якщо буде встановлено його порушення.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Оцінюючи у сукупності встановлені обставини та перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України повний текст постанови складено та підписано 04 грудня 2012 року.

Керуючись ст. ст. 158-163, 167 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною відмову Фонду комунального майна Севастопольської міської ради у видачі свідоцтва про право власності Севастопольській міській організації Товариства сприяння оборони України (код юридичної особи 02728214) на об'єкт нерухомого майна, який складається з будівель під Літерою «А» та Літерою «Б» загальною площею 138,6 кв. м., які розташовані за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1.

3. Зобов'язати Фонд комунального майна Севастопольської міської ради оформити право власності та видати Свідоцтво про право власності Севастопольській міській організації Товариства сприяння оборони України (код юридичної особи 02728214) на об'єкт нерухомого майна, який складається з будівель під Літерою «А» та Літерою «Б» загальною площею 138,6 кв. м., які розташовані за адресою: м. Севастополь, вул. Ушакова Балка, 1.

4. В решті позовних вимог - відмовити.

Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені ст. 186 КАС України.

Суддя О.В. Гавура

Дата ухвалення рішення04.12.2012
Оприлюднено07.12.2012
Номер документу27838955
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2646/12/2770

Ухвала від 15.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Гавура О.В.

Ухвала від 15.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Гавура О.В.

Постанова від 04.12.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Гавура О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні