Рішення
від 13.01.2009 по справі 41/194
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/194

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

13.01.09 р.                                                                                                       Справа № 41/194                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства „Донцемент”, смт. Новоамвросієвське

про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 21550,00 грн.

При участі представників:

від позивача: не з'явились

від відповідач: Максимов О.М. – довіреність від 21.10.2008р.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Відкритого акціонерного товариства „Донцемент” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 21550,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що перевіркою виконання відповідачем природоохоронного законодавства встановлено факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”; результати перевірки зафіксовані в акті відбору проб викидів стаціонарних джерел № 12 від 14.05.2008 року, протоколі вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел № 7/07 від 25.05.2008 року.

Позивачем зазначено, що відповідачем, внаслідок своєї господарської діяльності, нанесено державі збитки на суму 21550,17 грн., які розраховано згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря».

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечень не навів та пояснив, що будь-яких заперечень щодо методики встановлення об'єму засмічуючих речовин, розрахунку кількісних показників таких викидів, розрахунку сум шкоди, у позивача немає.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Згідно ст. 16 Закону України  "Про  охорону навколишнього природного   середовища", спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і  використання природних   ресурсів   у  республіці  є  спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами п. п. 1, 2 Указу Президента України від 15.09.2003  № 1039/2003 “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади   з  питань  охорони  навколишнього  природного  середовища,  екологічної  безпеки, заповідної справи, а  також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

Згідно із ст. 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема, державний контроль за  використанням  і  охороною  земель, надр,  поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої  рослинності,  тваринного  світу,  морського  середовища  та природних  ресурсів територіальних вод,  континентального шельфу і виключної (морської)  економічної  зони  республіки,  а  також  за додержанням норм екологічної безпеки, а також подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 9 ст. 5 „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затверджену наказам Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 13.02.2007 року за № 120/13387 інспекція має право, зокрема, подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, є належним позивачем по справі.

З 18.03.2008 року по 07.04.2008 року фахівцями Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено перевірку виконання вимог природоохоронного законодавства на ВАТ „Донцемент”, результати якої оформлені актом перевірки дотримання вимог законодавства про охорону оточуючого природного середовища.

Представниками відділу інструментально-лабораторного контролю  Державної екологічної інспекції в Донецькій області в присутності уповноваженого представника підприємства 14.05.2008 року виконано відбір проб організованих викидів стаціонарних джерел по ВАТ „Донцемент”, про що складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел від 14.05.2008 року № 12.

Відповідно до акту відбору проб викидів стаціонарних джерел від 14.05.2008 року № 12 було проведено вимірювання параметрів газопилового потоку стаціонарних джерел викиду та вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел (ДВ № 1, обертаюча піч № 3 та обертаюча піч № 4), про що складені відповідні протоколи, а саме: протоколи вимірювань параметрів газопилового потоку від 14.05.2008 року та протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 15.05.2008 року № 7/07.

В протоколі вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 15.05.2008 року № 7/07 зафіксовано, що дозволений норматив викиду оксиду вуглецю з ДВ № 1 (що відводить викиди забруднюючих речовин від обертаючих печей № 3, № 4 цеху обжигу № 1) ВАТ „Донцемент” складає 3,766 г/с. Зафіксована середня експериментальна потужність викиду оксиду вуглецю перевищує дозволений норматив.

В результаті перевірки встановлено та в акті № 3/07 результатів контролю викидів в атмосферу від 15.05.2008 року зафіксовано, що на момент перевірки інструментально зафіксовані викиди оксидів азоту (в перерахунку на діоксид азоту) та оксиду вуглецю від ДВ № 1 (викиди ЗР від обертаючої печі № 3 та № 4), встановлено перевищення нормативів викидів оксиду вуглецю від ДВ № 1, чим порушені вимоги ст.10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”

16.05.2008 року відділом інструментально-лабораторного контролю  Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено інструментальні вимірювання забруднюючих речовин в атмосферне повітря по ВАТ „Донцемент”, про що складено акт відбору проб викидів стаціонарних джерел від 16.05.2008 року № 13, протоколи вимірювань параметрів газопилового потоку від 16.05.2008 року та протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 23.05.2008 року № 8/07.

Даними наведених інструментальних вимірювань підтверджено факт усунення відповідачем порушень щодо перевищення дозволеного нормативу викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Листом від 23.06.2008 року № 01-124 Г.Г., відповідачем повідомлено позивача про те, що за період з 14.05.2008 року по 15.05.2008 року кількість годин роботи джерела викиду № 1 складає 48 годин.

Головним спеціалістом відділу екологічного контролю атмосферного повітря згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95р. № 38 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.05.1995 року за № 157/693, було розраховано розмір відшкодування збитків за наднормативний викид забруднюючої речовини оксид вуглецю із джерела викиду (ДВ) в атмосферне повітря № 1 (труба, що відводить викиди забруднюючих речовин від обертаючих печей № 3, № 4 цеху обжигу № 1) ВАТ „Донцемент”, за період з 14.05.2008 року по 15.05.2008 року включно.

Згідно наведеного розрахунку розмір компенсації збитків за наднормативний викид оксиду вуглецю становить 21550,17 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”      використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст. 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом відбору проб викидів стаціонарних джерел від 14.05.2008 року № 12, протоколом вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 15.05.2008р. № 7/07 та актом № 3/07 результатів контролю викидів в атмосферу від 15.05.2008 року.

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України № 38 від 18.05.95р. (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 157/693 від 29.05.1995 року), була розрахована сума збитку, яка дорівнює 21550,17 грн.

Методика  встановлює  єдині на території України правила визначення розмірів відшкодування і  стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. 4.1. Методики).

Збитки,  заподіяні державі в  результаті  наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відшкодовуються підприємствами незалежно від форм власності та видів господарської діяльності ( п. 4.2. Методики).   

Стягнення  платежів  за  викиди  забруднюючих  речовин в атмосферне повітря  не  звільняє  підприємства  від  відшкодування збитків за наднормативні викиди ( п. 4.3. Методики).

Сума збитків не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Як зазначалось, відповідачем не наведено заперечень на позов та заперечень щодо методики встановлення об'єму засмічуючих речовин, розрахунку кількісних показників таких викидів, розрахунку сум шкоди.

Суму збитків позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Амвросіївської районної ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким  чином, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Відкритого акціонерного товариства „Донцемент” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 21550,00 грн. - задовольнити.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донцемент” (87333, Донецька область, смт. Новоамвросієвське, вул. 12 Грудня, 14, р/р 26007003110700 у АБ „ІНГ Банк Україна”, м. Київ, ЄДРПОУ 00292936, МФО 300539) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Амвросіївської районної ради (УДК Амвросіївського району, п/р 311117106700115, МФО 834016, ЄДРПОУ 34686914, КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 21550,00 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донцемент” (87333, Донецька область, смт. Новоамвросієвське, вул. 12 Грудня, 14, р/р 26007003110700 у АБ „ІНГ Банк Україна”, м. Київ, ЄДРПОУ 00292936, МФО 300539) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 215,50 грн.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства „Донцемент” (87333, Донецька область, смт. Новоамвросієвське, вул. 12 Грудня, 14, р/р 26007003110700 у АБ „ІНГ Банк Україна”, м. Київ, ЄДРПОУ 00292936, МФО 300539) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.

          

               Суддя                                                                                                                                           

Дата ухвалення рішення13.01.2009
Оприлюднено29.01.2009
Номер документу2807610
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/194

Ухвала від 24.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 18.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.05.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 06.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 15.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 12.05.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 21.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Судовий наказ від 02.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні