Рішення
від 12.12.2012 по справі 5011-32/16240-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 5011-32/16240-2012 12.12.12

Суддя Господарського суду міста Києва Підченко Ю.О.

За участю секретаря судового засідання Бандури Ю.В.

Розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, м. Київ

до відповідача Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки", м.Київ

про знесення самовільного будівництва

за участю представників сторін:

від позивача: Попович О.М. - юрисконсульт

від відповідача: Яременко В.І. -юрисконсульт; Стаднік С.С. - юрисконсульт

З метою усунення суперечностей у доводах та доказах сторін, у судових засіданнях з 31.10.2012 року по 21.11.2012 року, з 21.11.2012 року по 07.12.2012 року, згідно вимог ст. 77 ГПК України було оголошено перерву, без винесення процесуального документа суду, за наслідком якого було складено протокол відповідно до вимог ст. 81 1 ГПК України.

СУТЬ СПОРУ: Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві звернулася до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки" про зобов'язання останнього знести самовільно збудовані гаражні бокси'на вул. С. Крушельницької у Дарницькому районі м. Києва за власний рахунок.

Судом, з урахуванням вимог ст. ст. 4 2 , 4 3 ГПК України, створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.

Позивач стверджує, що його права та охоронювані законом інтереси порушено, в зв'язку з чим наполягає на задоволенні позовних вимог.

Відповідач, письмово на листі надав суду пояснення, в яких заперечує проти задоволення позовних вимог за наступними обставинами, зокрема:

- наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.06.2011 року № 91 "Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель споруд, прибудов до них, громадських будинків І та ІІ категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж встановлено процедуру та умови прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель споруд, прибудов до них, громадських будинків І та II категорій складності (в тому числі гаражів), збудованих до 31.12.2009 року без дозволу на виконання будівельних робіт, заяви про прийняття в експлуатацію яких подано до 31.12.2012 року, а також механізм проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж;

- відповідно до пункту 9 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що прийняття в експлуатацію збудованих до 31.12.2009 року індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт і заяви про прийняття в експлуатацію яких подаються до 31.12.2012 року, здійснюється безоплатно інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю за результатами технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж таких об'єктів за наявності документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об'єкт;

- ані Законом України "Про кооперацію", ані Статутом Обслуговуюючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки", ні кооператив, ні його посадові особи не наділені правом зносити (знищувати) гаражі (чуже майно).

- гаражі, майно, яке знаходиться в гаражах є власністю громадян, а кооператив не має жодних повноважень щодо нього. Кооперативу не відомо і у позовній заяві відсутні обґрунтування та докази про наявність чи відсутність права власності окремих громадян на гаражі;

- відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 року, чинного на час здійснення будівництва гаражів, будівництво об'єктів містобудування незалежно від форм власності здійснюється з дозволу відповідних рад (або відповідних виконавчих органів у разі делегування їм таких повноважень), а позивачем не надано доказів, що таких дозволів не було. Поряд з цим, звертає увагу суду що вказані земельні ділянки згідно Генерального плану розвитку міста призначені саме для будівництва і експлуатацію гаражів, складських приміщень.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи із фактів, встановлених у процесі розгляду справи, дослідивши правову норму, яка підлягає застосуванню у спірних відносинах сторін, приймаючи до уваги доводи позивача та заперечення відповідача, суд встановив:

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.08.2012 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві на підставі запиту прокуратури Дарницького району м. Києва від 22.06.2012 року № 52/1624С-12 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм та правил з боку Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки", далі Кооператив.

Так, вказаною перевіркою встановлено, що по вул. Соломії Крушельницької у Дарницькому районі м. Києва Кооперативом здійнюється експлуатація об'єкта ІІ категорії складності -індивідуальних гаражних боксів, далі Об'єкт, які самовільно побудовані на його території та не прийняті в експлуатацію у встановленому законодавством порядку, що забороняється в силу приписів ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". За результатами перевірки складено акт від 14.09.2012 року.

Внаслідок таких порушень з боку відповідача на його адресу Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, далі Позивач, видано відповідний припис про заборону експлуатації Об'єкта з 17.09.2012 року та усунення порушення містобудівного законодавства, далі Припис. 16 жовтня 2012 року Позивачем проведено повторну перевірку відповідача з метою контролю виконання Припису. Актом перевірки від 16.10.2012 року встановлено, що вимоги Припису відповідачем не виконані, що призводить до порушення підп. "А" п. 3 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в зв'язку з чим видано на його адресу повторний Припис з вимогою до 06.11.2012 року привести земельну ділянку до попереднього стану шляхом знесення самовільно збудованих гаражних боксів.

У зв'язку із неприйняттям у встановленому законодавством порядку Об'єкта в експлуатацію, істотним порушенням будівельних норм і правил, а саме: будівельні роботи виконано з порушенням встановленого законом порядку, без документа, який надає право на виконання будівельних робіт та затвердженої проектної документації, що створює суспільну загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки немає даних про те, чи має створена будівля належну міцність стійкість та експлуатаційну надійність, позивач, з посиланням на приписи ст. ст. 4, 10 Закону України "Про архітектурну діяльність", ст. ст. 34, 37, 38, 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ч. 7 ст. 376 ЦК України, просить суд зобов'язати Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Північні Позняки" знести самовільно збудовані гаражні бокси на вул. Соломії Крушельницької у Дарницькому районі м. Києва за власний рахунок.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що доводи позивача підлягають задоволенню з огляду на наступне:

Статтею 34 ЗаконуУкраїни "Про регулювання містобудівної діяльності", далі Закон, врегульовано питання виконання будівельних робіт. Так, згідно частини 3 зазначеної статті, право на виконання будівельних робіт надається замовнику після:

1) направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю (далі - органи державного архітектурно-будівельного контролю), - щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування;

2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності;

3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.

Зазначене кореспондується з приписами ст. 37 названого Закону, якою передбачено, що дозвіл видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Віповідно до ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність", для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд, який здійснюється центральними органами виконавчої влади, що реалізують державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, а саме - інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю, як це зазначено у ст. 41 Закону.

Статтею 41 Закону до компетенції інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки, віднесено, зокрема, право безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів, право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону, право видавати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Вказані права кореспондуються з пунктами 11, 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, далі Порядок.

Пунктом 2 Порядку визначено перелік вимог, за дотриманням яких здійснюється Державний архітектурно-будівельний контроль, а саме:

1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;

2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;

3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.

Фактичні обставини справи свідчать про істотне порушення будівельних норм і правил при будівництві Об'єкту, а саме: будівельні роботи виконано з порушенням встановленого законом порядку, без документа, який надає право на виконання будівельних робіт та затвердженої проектної документації, відповідно до порядку, встановленого законодавством він не прийнятий в експлуатацію, в'язку з чим на адресу відповідача видано Приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил шляхом знесення самовільно збудованих гаражних боксів на території Кооперативу.

Так, вимоги статті 376 ЦК України вкзують на те, що самочинним будівництвом вважається житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Законодавець встановлює, що самочинним також вважаєтся будівництво хоча і на підставі проекту, але за наявності істотних порушень зазначених норм та правил як у самому проекті, так і при будівництві, за наявності рішень спеціально уповноважених органів про усунення порушень. Будівництвом, яке здійснюється з істотним порушенням будівельних норм і правил, вважається у тому числі будівництво, яке хоча і здійснюється за наявності проекту, але з порушенням державно-будівельних норм та санітарних правил, що загрожують життю та здоров'ю людини у разі невиконання приписів інспекції державного архітектурно-будівельного контролю про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил тощо. Під істотним порушенням будівельних норм і правил слід розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність.

Будівництво вважається правомірним, якщо власник ділянки чи землекористувач або інша особа одержали у встановленому містобудівельним законодавством порядку дозволи на забудову об'єкта містобудування та виконання будівельних робіт відповідно до ст. 24, 29 Закону України "Про планування і забудову територій".

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про архітектурну діяльність", для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає:

- підготовку містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадках і порядку, передбачених законодавством;

- здійснення в необхідних випадках перед проектних робіт, а також заходів з охорони нововиявлених під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єктів містобудування, що відповідно до закону мають антропологічне, археологічне, естетичне, етнографічне, історичне, мистецьке, наукове чи художнє значення;

- пошук архітектурного рішення, розроблення, погодження у визначених законом випадках і затвердження проекту;

- виконання робочої документації для будівництва, а в разі виконання її або окремих її частин іншим виконавцем -здійснення го нагляду за таким виконанням;

- будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) та знесення об'єкта архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляди під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування;

- прийняття спорудженого об'єкта в експлуатацію.

Слід пам'ятати, що спори з питань містобудування вирішуються радами, інспекціями державного будівельного архітектурного контролю у межах їх повноважень, а також судом відповідно до законодавства з урахуванням приписів Закону України "Про снови містобудування".

Зігдно приписів статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі виявлення факту самочинного будівництва об'єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису, а у разі його не виконання може подати позов до суду про знесення самочинно збудованих об'єктів містобудування, в разі задоволення якого за рішенням суду такий об'єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов'язаних із знесенням об'єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво, що узгоджується зі статтею 376 ЦК України.

За загальним правилом кожна особа має право на захист свого цивільного права лише в разі його порушення, невизнання або оспорювання -ч. 1 ст. 15 ЦК України, що кореспондується з правом звернення до суду, викладеним у ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.

Заперечення відповідача не приймаються судом до уваги в зв'язку з наступними обставинами:

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.06.2011 № 91 "Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж" визначено, що, зокрема, гаражі, відносяться до господарських (присадибних) будівель, до яких гаражі гаражного кооперативу не відносяться в силу приписів ст. 381 ЦК Укарїни.

Посилання відповідача на приписи ч. 2 ст. 18 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 року приймаються судом до уваги, оскільки нею передбачено, що спорудження об'єктів містобудування незалежно від форм власності здійснюється на підставі дозволу відповідних рад, або виконавчих органів в разі делегування їм таких повноважень. Натомість, відповідачаем не надано суду доказів наявності таких рішень рад, або уповноважених органів, в т. ч. відомостей, коли саме було здійснено будівництво спірних гаражей, з огляду на приписи ст. 33 ГПК України. Поряд з цим, наявність права власності, або іншого речового права фізичних або юридичних осіб на гаражі не підтверджується матеріалами справи.

Доводи Кооператива щодо призначення земельних ділянок згідно Генерального плану розвитку міста саме для будівництва і експлуатації гаражів, складських приміщень, спростовуються наданими до матеріалів справи доказами, згідно яких вбачається лише про відсутність заперечень з боку ВАТ "АТ "Киїпроект" та Українського товариства охорони памяток історії та культури щодо розміщення двоповерхових гаражів на житловому масиві Осокорки-Північні у Харківському районі міста Києва та Харківської районної державної адміністрації міста Києва про виділення земельної ділянки під будівництво зазначених гаражів, а не передачі самої земельної ділянки у власність або користування з цією метою, в т. ч. з реєстрацією речового права на неї.

Таким чином, для здійснення будівництва слід отримати рішення компетентного органу чи органу місцевого самоврядування (ради) про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування, або передачу права користування земельною ділянкою на підставі цивільно-правових договорів із фізичною чи юридичною особою. Не може вважатися наданням земельної ділянки лише рішення компетентного органу влади про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або для розробки проекту забудови. Під метою надання земельної ділянки слід розуміти вид використання земельної ділянки зазначений у рішенні відповідного компетентного органу державної влади чи місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у користування або передачу у власність з урахуванням цільового призначення земельної ділянки.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Стаття 34 ГПК України визначає, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позивачем доведено суду істотне порушення будівельних норм і правил а також експлуатацію неприйнятих в установленому законодасвством порядку гаражних боксів на території Кооперативу. Відповідач не довів суду відповідними доказами відведення земельної ділянки під будівництво гаражів (гаражних боксів), з урахуванням приписів Земельного кодексу України, наявність дозволу на виконання такого будівництва на виділеній ділянці, не надав доказів на підтвердження наявності прав власності або інших речових прав, правовстановлюючих документів на спірний об'єкт будівництва, в т. ч. третіх осіб.

За такими обставинами позовні вимоги Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві обґрунтовані, в зв'язку з чим слід зобов'язати Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Північні Позняки" протягом 30-денного строку з дня набрання рішенням законної сили, вчинити дії, а саме знести самовільно збудовані гаражні бокси на вул. С. Крушельницької у Дарницькому районі міста Києва за власний рахунок.

Витрати по сплаті судового збору в сумі 1 073, 00 грн. покладаються на відповідача у справі -Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Північні Позняки", згідно вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 12.12.2012 року згідно частини 2 статті 85 ГПК України, після виходу суду з нарадчої кімнати, було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Закону України "Про основи містобудування", ст. ст. 4, 10 Закону України "Про архітектурну діяльність", ст. ст. 34, 37, 38, 39, 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст. ст. 15, 16, 376 ЦК України, ст. 20 ГК України, ст. ст. 4 2 , 4 3, , 33, 34, ч. 3 ст. 43, ст. ст. 44, 49, 75, 77, 81 1 , 82, 82 1 , 84, ч. 2 ст. 85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки" задовольнити.

2. Зобов'язати Обслуговуючий кооператив "Гаражний кооператив "Північні Позняки", 02068, м. Київ, вул. Степана Олійника, буд. 17, кв. 115, код ЄДРПОУ 36214865, протягом 30-денного строку з дня набрання рішенням законної сили, вчинити дії, а саме:

- знести самовільно збудовані гаражні бокси на вул. С. Крушельницької у Дарницькому районі м. Києва за власний рахунок , видавши наказ.

3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Північні Позняки", 02068, м. Київ, вул. Степана Олійника, буд. 17, кв. 115, код ЄДРПОУ 36214865, на користь:

- Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, 01133, м. Київ, бул. Лесі Українки, буд. 26, код ЄДРПОУ 37772089, витрати по сплаті судового збору в сумі 1073, 00 грн. , видавши наказ.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено -17.12.12р.

Суддя Ю.О. Підченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення12.12.2012
Оприлюднено21.12.2012
Номер документу28098615
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-32/16240-2012

Ухвала від 06.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 19.03.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 25.01.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Рішення від 12.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні