Постанова
від 13.01.2009 по справі 14/419/08
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

14/419/08

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"13" січня 2009 р. Справа № 14/419/08

Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

Головуючого судді Жекова В.І.,

Суддів Картере В.І., Пироговського В.Т.,

секретар судового засідання Стогній С.Ю.

представники сторін в судове засідання не з'явились

розглянувши апеляційну скаргу

КП “Послуги”

на рішення господарського суду Миколаївської області

від 06.11.2008р.

по справі №14/419/08

за позовом Миколаївського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Миколаївській області

до КП “Послуги”

про стягнення 8705,82 грн.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 17.12.2008р., яка надіслана учасникам процесу 18.12.2008р., розгляд апеляційної скарги призначено на 13.01.2009р.

Учасників судового процесу відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України належним чином повідомлено про час і місце розгляду апеляційної скарги.

Представники сторін у судове засідання не з'явились, тобто не скористалися своїм правом на участь в засіданні суду, а тому з врахуванням особливостей розгляду скарги судом апеляційної інстанції, колегія суддів вважає, що неявка представників сторін не перешкоджає розгляду справи за наявними матеріалами.

10.09.2008р. прокурор Миколаївської міжрайонної природоохоронної прокуратури звернувся до господарського суду Миколаївської області із позовом в інтересах держави в особі державної екологічної інспекції в Миколаївській області до комунального підприємства „Послуги” про стягнення 8705,82 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища у вигляді самовільного використування води із чотирьох артезіанських свердловин, розташованих в смт. Березнегувате без оформлення дозволу на спецводокористування за період з 14.11.2006р. по 24.03.2008р.

Рішенням господарського Миколаївської області (суддя Цветкова П.В.) від 06.11.2008р. позовні вимоги задоволено, стягнено з КП „Послуги” на користь Державної екологічної інспекції в Миколаївській області 8705,82 грн., 102 грн. державного мита та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн.

Судове рішення мотивовано тим, що відповідно  до положень Водного кодексу України, водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу. Відповідач самовільно використовував воду із свердловин без спеціального дозволу, чим завдав збитків державі.

Не погоджуючись з судовим рішенням КП „Послуги” звернулось до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою в якій просить про його скасування посилаючись на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваного судового рішення, встановила.

Як вбачається з матеріалів справи, Миколаївською міжрайонною прокуратурою із залученням державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Миколаївській області проведена перевірка виконання вимог природоохоронного законодавства України КП „Послуги”.

Перевіркою встановлений факт використання підприємством води із чотирьох артезіанських свердловин розташованих в с.м.т. Березнегувате без спеціального дозволу на водокористування за період з 14.11.2006р. по 24.03.2008р., з об'ємом використаної води за цей час в 23637,76 куб.м., про що і складено акт №8 від 24.03.2008 р.

За фактом порушення природоохоронного законодавства складено протокол №003116, про адміністративне правопорушення від 24.03.2008р. та постанова про накладення адміністративного стягнення від 26.03.2008р. за №27.

Статтею 49 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування в Україні здійснюється юридичними та фізичними особами на підставі дозволу.

Відповідно до ст.44 зазначеного Кодексу до обов'язків водокористувачів віднесено здійснення спеціального водокористування лише за наявності дозволу, ведення контролю за якістю та кількістю скинутих у водні об'єкти зворотних вод і забруднюючих речовин, виконання інших обов'язків щодо використання та охорони вод.

Цим Кодексом визначено поняття спеціального водокористування, а саме - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб, та здійснюється за наявності дозволу, що видається відповідним державним органом згідно з „Положенням про порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів”, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1992 за №459 (зі змінами і доповненнями) за наявності заявки підприємства, а також документа, що засвідчує внесення плати.

Збір води за період встановлений перевіркою здійснювався відповідачем без наданого спеціального дозволу в об'ємі використаної води 23637,76 куб.м.

Зазначені обставини підтверджують наявні в матеріалах справи пояснення начальника КП „Послуги” Лисенка С.Л., довідки КП „Послуги” від 24.03.2008р.

Відповідно до ст.ст.110, 111 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність та підприємства, установи, організації зобов'язані відшкодовувати збитки, завдані ними внаслідок порушення водного законодавства в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Доказів на підтвердження факту отримання дозволу на відповідний період підприємством не надано.

З урахуванням норм наведеного законодавства та встановлених господарським судом першої інстанції обставин справи стосовно того, що відповідач протягом названого періоду не мав виданого уповноваженим органом дозволу на спеціальне водокористування з усіх перерахованих в акті перевірки джерел, суд апеляційної інстанції вважає, що господарський суд дійшов обґрунтованого висновку   про наявність з боку відповідача порушень природоохоронного законодавства у вигляді самовільного водокористування води, однак приймаючи за основу розрахунок розміру збитків заподіяних державі виконаного на підставі „Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд, пристроїв, порушення правил їх експлуатації” затвердженою наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290, господарським судом не враховане наступне.

Перевірка КП „Послуги” щодо додержання вимог природоохоронного законодавства здійснено Миколаївською міжрайонною природоохоронною прокуратурою із залученням фахівців державної екологічної інспекції в Миколаївській області.

Стаття 20 Закону України „Про охорону навколишнього природнього середовища” відносить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону природнього середовища до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.

Повноваження Державної екологічної інспекції в Миколаївській області щодо здійснення перевірки спеціального використання природних ресурсів передбачено п.5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006 року №548.

Статтями 68, 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено, що за заподіяні державі внаслідок такого використання збитки підлягають відшкодуванню незалежно від сплати збору за спеціальне використання природних ресурсів. Розмір цих збитків обчислюється на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик.

Аналіз правових норм свідчить, що Методикою розрахунків збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, що застосовується при здійсненні державного контролю у галузі охорони та раціонального використання водних ресурсів інспекторами інспекційних підрозділів органів Мінекоресурсів є „Методика розрахунків розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Мінекобезпеки України №37 від 18.05.1995р.

В той час, як „Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення правил охорони водних ресурсів на землях водного фонду, пошкодження водогосподарських споруд, пристроїв, порушення правил їх експлуатації” затверджена наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290, що використана позивачем при визначені розміру збитків, використовується органами Держводгоспу України при здійсненні контролю за раціональним використанням, охороною та відтворенням  водних ресурсів.

Зазначене не враховано судом при вирішенні спору, що призвело до неправильного розрахування суми стягнення.

Відповідно до п. 6. „Методики розрахунків розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів” розрахунок розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання води розраховуються за формулою:

З с.в. = W x Тар;

де: W - об'єми води при самовільному водокористуванні, куб.м;  Тар. - діючі на час порушення тарифи на воду в одиницях національної валюти за 1 куб.м;

Відповідно до розрахунків, об'єм використаної КП „Послуги” води складає:

з 14.11.2006р. по 31.12.2006р. –2455,4 куб.м

з 01.01.2007р. по 31.12.2007р. –16649,36 куб.м.

з 01.01.2008р. по 24.03.2008р. –4533 куб.м.

Діючий тариф на підземну воду для підприємств житлово-комунального господарства з січня 2005р. до 01.01.2007р. складає –0,03174 грн. за куб.м.

Діючий тариф на підземну воду з 01.01.2007р. –0,2539 грн. Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів з питань оподаткування від 30.11.2006р. № 398 , визначено, що для нормативів збору за спеціальне водокористування в частині використання підземних вод підприємствами житлово - комунального господарства застосовується коефіцієнт 0,3

Діючий тариф на підземну воду з 01.01.2008р. –0,2905 грн. та застосування коефіцієнту 0,3.

З с.в. = 2455, 4 х 0,03174 = 77,93 грн. (з 14.11.2006р. по 31.12.2006р.)

З с.в.= 16649,36 х 0,2539 х 0,3 = 1268,18 грн. (з 01.01.2007р. по 31.12.2007р.)

З с.в. = 4533 х 0,2905 х 0,3 = 395,05 грн. (з 01.01.2008р. по 24.03.2008р.)

З с.в. = 77,93 + 1268,18 + 395,05 = 1741,16 грн.

А отже, відповідно до вищенаведеного розрахунку загальна сума збитків за порушення правил спеціального водокористування складає 1741,16 грн.

Таким чином, зважаючи на викладене, колегія суддів погоджується з тим, що своїми діями відповідач порушив вимоги ч.3 ст.38 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” та п.9 ст.44, ч.4 ст.65 Водного кодексу України, чим заподіяв державі збитки, однак наданий позивачем розрахунок розміру збитків не  може прийматися як обґрунтований, а тому судове рішення підлягає відповідній зміні.

Керуючись ст.ст. 99, 101-105 ГПК України,

колегія суддів,

ПОСТАНОВИЛА

Рішення господарського суду Миколаївської області від 06.11.2008р. зі справи №14/419/08 - змінити.

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Комунального підприємства „Послуги”, Миколаївська область, Березнегуватський район, с.м.т. Березнегувате, вул.1 Травня, 35, код 31827006 на користь Державної екологічної інспекції в Миколаївській області, м. Миколаїв, пр. Леніна, 16, код 23628405- 1741,16 грн. (тисяча сімсот сорок одну грн. шістнадцять коп.) збитків, 102 грн. (сто дві грн.) державного мита в дохід державного бюджету, 118 (сто вісімнадцять грн.) витрат на ІТЗ судового процесу.

Доручити господарському суду Миколаївської області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та відповідно до вимог ст.105 ГПК України і може бути оскаржена в касаційному порядку.          

Головуючий суддя

Жеков В.І.

          Судді

Картере В.І.

Пироговський В.Т.

Повний текст постанови підписано  16.01.2009р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.01.2009
Оприлюднено29.01.2009
Номер документу2815466
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/419/08

Постанова від 13.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Ухвала від 15.04.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Постанова від 13.01.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Жеков В.І.

Рішення від 06.11.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Цвєткова П.В.

Ухвала від 09.10.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Цвєткова П.В.

Ухвала від 15.09.2008

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Цвєткова П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні