cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" серпня 2012 р. Справа № 5011-16/201-2012
Вищий господарський суд України у складі колегії:
головуючого:Черкащенка М.М., суддів:Жукової Л.В., Студенця В.І. (доповідач), за участю представників сторін позивача -Амбарцумян К.М.; відповідача -Кондратенко Т.О.; розглянувши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Каскад-Інвест" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 25.05.2012 та на рішеннягосподарського суду м. Києва від 21.02.2012 у справі № 5011-16/201-2012 за позовомПриватного підприємства "Фірма Універсал" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Каскад-Інвест" простягнення 156 655,66 грн.
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Фірма Універсал" (далі -ПП "Фірма Універсал") звернулось до господарського суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каскад-Інвест" (далі - ТОВ "Каскад-Інвест") про стягнення 156 655,66 грн. заборгованості згідно договорів № 07/05/09 від 28.05.2009, № 10/05/09 від 28.05.2009, № 02/01/09 від 09.01.2009, № 3/04/08 від 21.04.2008 та № 01/01/09 від 12.01.2009.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 10.01.2012 порушено провадження у справі № 5011-16/201-2012 за позовом ПП "Фірма Універсал" до ТОВ "Каскад-Інвест" про стягнення 156 655,66 грн.
Рішенням господарського суду м. Києва від 21.02.2012 (суддя Ярмак О.М.) позов задоволено повністю. Суд стягнув з ТОВ "Каскад-Інвест" на користь ПП "Фірма Універсал" 156 655,66 грн. боргу.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.05.2012 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Агрикова О.В., суддів Суховий В.Г., Чорногуз М.Г.) рішення господарського суду м. Києва від 21.02.2012 залишено без зміни, а апеляційну скаргу ТОВ "Каскад-Інвест" -без задоволення.
Не погоджуючись з постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.05.2012 та рішенням господарського суду м. Києва від 21.02.2012, ТОВ "Каскад-Інвест" подало касаційну скаргу, в якій просить судові рішення скасувати, як такі, що винесені з порушенням норм матеріального та процесуального права, та невідповідністю викладених у них висновків обставинам справи, що призвело до прийняття неправильних рішень, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 16.07.2012 касаційну скаргу прийнято до розгляду та призначено на 25.07.2012.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.07.2012 розгляд касаційної скарги відкладено на 08.08.2012.
Відповідно до розпорядження Секретаря судової палати Вищого господарського суду України від 06.08.2012 № 03.10-05/368 у зв'язку з виходом судді Нєсвєтової Н.М. у відпустку для розгляду справи № 5011-16/201-2012, призначеної до перегляду в касаційному порядку на 08.08.2012 колегією суддів у складі: головуючий-суддя Черкащенко М.М., судді Нєсвєтова Н.М., Студенець В.І., сформовано колегію суддів у такому складі: головуючий-суддя Черкащенко М.М., судді: Жукова Л.В., Студенець В.І.
Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Господарськими судами встановлено, що між ПП "Фірма Універсал" (підрядник) та ТОВ "Каскад-Інвест" (замовник) 28.05.2009 укладено договір підряду № 07/05/09 (далі -договір № 07/05/09), згідно якого підрядник зобов'язувався своїми силами і засобами за завданням замовника виконати роботи по ремонту кімнат машинних відділень ліфтів при проведенні ремонту будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Старокиївська, 10, літ. "Г" корп.4 (п. 1.1. договору № 07/05/09).
Відповідно до п. 1.2. договору № 07/05/09 склад та обсяг робіт, що повинен виконати підрядник, визначені кошторисами на виконання будівельних робіт, які підписуються сторонами одночасно з підписанням договору і є невід'ємною частиною даного договору.
Пунктом 4.1. договору № 07/05/09 сторонами погоджено, що загальна вартість робіт є приблизною і становить 82 343,64 грн. Остаточна вартість робіт встановлюється на підставі кошторисів на виконання робіт, які є невід'ємною частиною договору.
Згідно кошторису № 1 до договору № 07/05/09 вартість робіт становить 82 343,64 грн.
У відповідності до п. 4.5. договору №07/05/09 замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання цього договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
ТОВ "Каскад-Інвест" 28.06.2009 перераховано на рахунок позивача 49 406,19 грн. передплати за договором №07/05/09 (60% від ціни вказаного договору).
На адресу ТОВ "Каскад-Інвест" 25.12.2009 ПП "Фірма Універсал" надіслало акт виконаних робіт №1 до договору № 07/05/09 на суму 77 813,04 грн.
Відповідно до п.п. 5.2., 5.3. договору № 07/05/09 замовник зобов'язаний прийняти належним чином виконані роботи не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання акта або письмо направити мотивовану відмову від його підписання.
Акт виконаних робіт №1 від 28.05.2009 на суму 77 813,04 грн., як встановлено судами, замовником не підписаний, письмової відмови від підписання акту матеріали справи не містять.
Між ПП "Фірма Універсал" (підрядник) та ТОВ "Каскад-Інвест" (замовник) 28.05.2009 укладено договір підряду № 10/05/09 (далі - договір № 10/05/09), згідно якого підрядник зобов'язувався своїми силами і засобами за завданням замовника виконати роботи по облицюванню підлог приямків кахелем при проведенні ремонту будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Старокиївська, 10, літ. "Г" корп. 4 (п. 1.1. договору № 10/05/09).
Відповідно до п. 1.2. договору № 10/05/09 склад та обсяг робіт, що повинен виконати підрядник, визначені кошторисами на виконання будівельних робіт, які підписуються сторонами одночасно з підписанням договору і є невід'ємною частиною даного договору.
Згідно п. 4.1. договору № 10/05/09 загальна вартість робіт є приблизною і становить 48 645,60 грн. Остаточна вартість робіт встановлюється на підставі кошторисів на виконання робіт, які є невід'ємною частиною договору.
Кошторисом №1 до договору №10/05/09 вартість виконаних робіт погоджено в розмірі 48 645,60 грн.
Відповідно до п. 4.5. договору № 10/05/09 замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання цього договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
ТОВ "Каскад-Інвест" 22.06.2009 перераховано на рахунок підрядника 29 187,36 грн. передплати за договором № 10/05/09 (60% від ціни вказаного договору).
На адресу ТОВ "Каскад-Інвест" 25.12.2009 ПП "Фірма Універсал" надіслало акт виконаних робіт №1 до договору № 10/05/09 від 28.05.2009 на суму 48 645,60 грн.
Відповідно до п.п. 5.2., 5.3. договору № 10/05/09 замовник зобов'язаний прийняти належним чином виконані роботи не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання акта або письмо направити мотивовану відмову від його підписання.
Акт виконання робіт №1 від 28.05.2009 року на суму 48 645,60 грн. замовником не підписаний, письмової відмови від підписання акту матеріали справи не містять.
Між ПП "Фірма Універсал" (підрядник) та ТОВ "Каскад-Інвест" (замовник) 29.01.2009 укладено договір підряду № 02/01/09 (далі -договір № 02/01/09), згідно якого підрядник зобов'язувався своїми силами і засобами за завданням замовника виконати роботи по монтажу підвісної стелі цокольного поверху при проведенні ремонту будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Старокиївська, 10, літ. "Г" корп. 4 (п. 1.1. договору № 02/01/09).
Відповідно до п. 1.2. договору № 02/01/09 склад та обсяг робіт, що повинен виконати підрядник, визначені кошторисами на виконання будівельних робіт, які підписуються сторонами одночасно з підписанням договору і є невід'ємною частиною даного договору.
Згідно п. 4.1. договору № 02/01/09 загальна вартість робіт є приблизною і становить 157 608,00 грн. Остаточна вартість робіт встановлюється на підставі кошторисів на виконання робіт, які є невід'ємною частиною договору.
Кошторисом № 1 до договору № 02/01/09 вартість робіт сторонами погоджено в розмірі 157 608,00 грн.
Відповідно до п. 4.5. договору № 02/01/09 замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання цього договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
ТОВ "Каскад-Інвест" 25.02.2009 перераховано на рахунок ПП "Фірма Універсал" 94 564,80 грн. передплати за договором № 02/02/09 (60% від ціни вказаного договору).
На адресу ТОВ "Каскад-Інвест" 25.12.2009 підрядник надіслав акт №1 до договору № 02/01/09 від 29.01.2009 на суму 157 608,00 грн.
Відповідно до п.п. 5.2., 5.3. договору №02/01/09 замовник зобов'язаний прийняти належним чином виконані роботи не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання акта або письмо направити мотивовану відмову від його підписання.
Акт виконання робіт №1 від 29.01.2009 на суму 157 608,00 грн. замовником не підписаний, письмової відмови від підписання акту матеріали справи не містять.
Між ПП "Фірма Універсал" (підрядник) та ТОВ "Каскад-Інвест" (замовник) 21.04.2008 укладено договір підряду № 3/04/08 (далі -договір № 3/04/08), згідно якого підрядник зобов'язувався своїми силами і засобами за завданням замовника виконати роботи по монтажу гіпсокартоних стін і перегородок цокольного поверху при проведенні ремонту будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Старокиївська, 10, літ. "Г"корп.4. (п. 1.1. договору №3/04/08).
Відповідно до п. 1.2. договору № 3/04/08 склад та обсяг робіт, що повинен виконати підрядник, визначені кошторисами на виконання будівельних робіт, які підписуються Сторонами одночасно з підписанням договору і є невід'ємною частиною даного договору.
Згідно п. 4.1. договору № 3/04/08 загальна вартість робіт є приблизною і становить 663022,80 грн. Остаточна вартість робіт встановлюється на підставі кошторисів на виконання робіт, які є невід'ємною частиною договору.
Кошторисом №1 до договору № 3/04/08 вартість виконаних робіт сторонами погоджено в розмірі 746 978,40 грн.
Відповідно до п. 4.5. договору № 3/04/08 замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання цього договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом З банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
Замовником перераховано на рахунок підрядника 574 525,42 грн. кошти за договором № 3/04/08.
Акти виконаних робіт № 1, 2, 3, 4 від 21.04.2008 підписані сторонами без зауважень на загальну суму 574 525,42 грн.
ПП "Фірма Універсал" 25.09.2008 на адресу ТОВ "Каскад-Інвест" надіслало акт № 5 від 21.04.2008 до договору № 3/04/08 на суму 29 199,72 грн.
Відповідно до п.п. 5.2., 5.3. договору №3/04/08 замовник зобов'язаний прийняти належним чином виконані роботи не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання акта або письмо направити мотивовану відмову від його підписання.
Акт виконання робіт № 5 від 21.04.2008 на суму 29 199,72 грн., як встановлено судами, замовником не підписаний, письмової відмови від підписання акту матеріали справи не містять.
Також, між ПП "Фірма Універсал" (підрядник) та ТОВ "Каскад-Інвест" (замовник) 12.01.2009 укладено договір підряду № 01/01/09 (далі -договір № 01/01/09), згідно якого підрядник зобов'язувався своїми силами і засобами за завданням замовника виконати роботи по облицюванню кахелем стін та підлог цокольного поверху при проведенні ремонту будівлі, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Старокиївська, 10, літ. "Г" корп. 4. (п. 1.1. договору № 01/01/09).
Відповідно п. 1.2. договору № 01/01/09 склад та обсяг робіт, що повинен виконати підрядник, визначені кошторисами на виконання будівельних робіт, які підписуються сторонами одночасно з підписанням договору і є невід'ємною частиною даного договору.
Згідно п. 4.1. договору № 01/01/09 загальна вартість робіт є приблизною і становить 217 531,44 грн. Остаточна вартість робіт встановлюється на підставі кошторисів на виконання робіт, які є невід'ємною частиною договору.
Кошторисом № 1 до договору № 01/01/09 вартість виконаних робіт погоджено в розмірі 217 531,44 грн.
Відповідно п. 4.5. договору № 01/01/09 замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання цього договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
Згідно з актів виконаних робіт підрядником роботи виконані на суму 213 823,20 грн.
Акт виконаних робіт № 1 від 12.01.2009 року на суму 197 274,00 грн. до договору № 01/01/09 підписаний сторонами без зауважень.
Замовником перераховано на рахунок позивача 197 274,00 грн. за договором № 01/01/09.
На адресу ТОВ "Каскад-Інвест" 25.12.2009 ПП "Фірма Універсал" надіслало акт виконаних робіт № 2 до договору № 01/01/09 від на суму 16 549,20 грн.
Відповідно до п.п. 5.2., 5.3. договору №01/01/09 замовник зобов'язаний прийняти належним чином виконані роботи не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання акта або письмо направити мотивовану відмову від його підписання.
Акт виконаних робіт №2 від 12.01.2009 року на суму 16 549,20 грн. замовником не підписаний, письмової відмови від підписання акту матеріали справи не містять.
Господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст. 174 ГК України).
Згідно ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Відповідно до ч. 1 ст. 853 ЦК України замовник зобов'язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.
Частиною 4 ст. 882 ЦК України передбачено, що передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта про це вказується в акті і він підписується другою стороною.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (ч. 1 ст. 626 ЦК України).
Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК України).
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України).
Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.ст. 525, 526 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Задовольняючи позов ПП "Фірма Універсал", суди попередніх інстанцій виходили з того, що підрядником надано описи вкладення у цінні листи на адресу ТОВ "Каскад-Інвест" з відміткою поштового відділення про прийняття цих листів до пересилання, а тому підрядник належним чином виконав вимоги п. 5.6. договорів підряду щодо передачі відповідачеві актів виконаних робіт.
Разом з тим, висновки судів попередніх інстанцій колегія суддів вважає передчасними з таких підстав.
Відповідно до п. 5.6. договорів передача підписаних підрядником актів здійснюється підрядником способом, який забезпечує безумовне отримання замовником вказаних документів (поштою з повідомленням , кур'єрською службою або під підпис уповноваженого представника замовника).
Згідно п. 4.5. договорів замовник протягом 3 банківських днів з дати підписання договору сплачує підряднику авансовий платіж у розмірі 60% від ціни кошторису. Решту 40% від ціни кошторису, замовник сплачує підряднику протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
Правила надання послуг поштового зв'язку затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 N 270 (далі - Правила надання послуг поштового зв'язку).
Відповідно до п. 2 Правила надання послуг поштового зв'язку вручення поштового відправлення, поштового переказу - виробнича операція, яка полягає у видачі поштового відправлення, виплаті коштів за поштовим переказом одержувачу;
Повідомлення про вручення поштового відправлення, поштового переказу - повідомлення, яким оператор поштового зв'язку доводить до відома відправника чи уповноваженої ним особи інформацію про дату вручення реєстрованого поштового відправлення , виплати коштів за поштовим переказом та прізвище одержувача;
Згідно п. 11 Правила надання послуг поштового зв'язку поштові відправлення залежно від технології приймання, обробки, перевезення, доставки/вручення поділяються на такі категорії: прості, рекомендовані , без оголошеної цінності, з оголошеною цінністю.
Пунктом 17 Правила надання послуг поштового зв'язку передбачено, що внутрішні реєстровані поштові відправлення (крім прямих контейнерів), поштові перекази можуть прийматися для пересилання з рекомендованим повідомленням про їх вручення .
Рекомендовані поштові картки, листи та бандеролі з позначкою "Вручити особисто", рекомендовані листи з позначкою "Судова повістка" приймаються для пересилання лише з рекомендованим повідомленням про їх вручення.
Разом з цим, суди попередніх інстанцій, задовольняючи позов належним чином не з'ясували обставин виконання підрядником - ПП "Фірма Універсал" положень п. 5.6 спірних договорів щодо дотримання підрядником способу передачі актів прийому-передачі робіт за договором та їх отримання замовником - ТОВ "Каскад-Інвест".
Окрім того, суди не прийняли до уваги положень п. 4.5 спірних договорів, якими передбачено, що замовник сплачує підряднику решту 40% від ціни кошторису протягом 3 банківських днів з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт.
Наведене у даній постанові свідчить про неповне з'ясування судами першої та апеляційної інстанції фактичних обставин справи, що мають значення для правильного вирішення спору, а отже, і порушення вимог ст. 43 ГПК України щодо всебічного, повного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Касаційна інстанція використовує процесуальні права суду першої інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду (ч. 2 ст.111-5 ГПК України).
Відповідно до ст. 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Під час нового розгляду господарському суду першої інстанції слід взяти до уваги викладене, вжити всі передбачені законом заходи для всебічного, повного та об'єктивного встановлення обставин справи, прав та обов'язків сторін, і залежно від встановленого та відповідно до вимог чинного законодавства вирішити спір.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9 -111-12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Каскад-Інвест" задовольнити частково.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 25.05.2012 та рішення господарського суду м. Києва від 21.02.2012 у справі № 5011-16/201-2012 скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Головуючий - суддя Черкащенко М.М.
Судді: Жукова Л.В.
Студенець В.І.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.08.2012 |
Оприлюднено | 26.12.2012 |
Номер документу | 28212324 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Студенець B.I.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні