cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 5011-48/953-2012 19.03.12
За позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Будліфтсервіс" доІнспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області провизнання недійсною постанови Суддя Бойко Р.В.
Представники сторін:
від позивача:Зоріна О.В. від відповідача:Демченко Т.С.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Будліфтсервіс" (надалі -"Товариство") звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області (надалі -"Інспекція") про визнання недійсною постанови.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постанова начальника Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області №22 від 29.09.2011 р. про накладення на позивача штрафу у розмірі 102 100,71 грн. за правопорушення у сфері містобудування винесена з порушенням вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим позивач вказує на наявність підстав для визнання її недійсною.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 30.01.2012 р. порушено провадження у справі та призначено її до розгляду на 15.02.2012 р.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 15.02.2012 р. розгляд справи відкладено до 29.02.2012 р. у зв'язку із заявленим відповідачем клопотанням та невиконанням відповідачем вимог ухвали суду.
В судовому засіданні 29.02.2012 р. оголошувалась перерва до 19.03.2012 р.
Представник позивача в судове засідання з'явилася, на виконання вимог суду надала документи, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити їх повністю.
В судове засідання представник відповідача з'явився, надав пояснення стосовно суті спору, проти задоволення позовних вимог заперечує повністю.
В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
У судових засіданнях складалися протоколи згідно статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
27.09.2011 р. головним державним інспектором відділу контролю за об'єктами будівництва №2 у центральному регіоні Інспекції Плющем Олександром Станіславовичем було проведено перевірку додержання вимог містобудівного законодавства на об'єкті реконструкції дитячого закладу "Пролісок" з розширенням загальної площі на 365 кв.м. у с. Старі Петрівці, вул. Космонавтів б/н Вишгородського р-ну.
В ході проведення вказаної перевірки було встановлено порушення ст. 5 Закону України "Про основи містобудування", а саме: будівельні роботи виконані без дозволу на виконання будівельних робіт і проектної документації, затвердженої та погодженої у встановленому порядку, про що було складено протокол про вчинення правопорушення у сфері містобудування №160-11 від 27.09.2011 р.
29.09.2011 р. начальником Інспекції розглянуто справу про правопорушення у сфері містобудування Товариством та на підставі протоколу про вчинення правопорушення у сфері містобудування №160-11 від 27.09.2011 р. вирішено накласти на Товариство штраф у розмірі
102 100,71 грн., про що було винесено постанову №22 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування.
Спір у справі виник у зв'язку із невідповідністю, на думку позивача, постанови Інспекції про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування №22 від 27.09.2011 р. вимогам чинного законодавства України.
За змістом п. 3 Положення про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві і Севастополі, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 19.11.2007 р. № 317 (надалі -"Положення"), основними завданнями інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю є участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері будівництва, містобудування та архітектури; виконання в межах компетенції дозвільних, реєстраційних функцій та здійснення контролю і нагляду у сфері будівництва, містобудування та архітектури (далі - державний архітектурно-будівельний контроль).
Відповідно до п.п. 6 п. 4 Положення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до покладених на них завдань проводять у встановленому порядку перевірки: відповідності виконання будівельних робіт, будівельних матеріалів, виробів і конструкцій вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічним умовам, затвердженим проектним рішенням; своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт та іншої виконавчої документації; наявності у виконавця будівельних робіт у передбачених законодавством випадках сертифікатів на будівельні матеріали, вироби і конструкції; додержання встановленого порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.
Підпунктом 12 пункту 5 Положення встановлено, що Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю мають право складати протоколи та розглядати справи про правопорушення, пов'язані з недодержанням екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції та прийняття в експлуатацію об'єктів чи споруд, недодержанням державних стандартів, норм і правил під час проектування і будівництва, а також самовільним будівництвом будинків або споруд відповідно до статті 244 6 Кодексу України про адміністративні правопорушення і Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування". Від імені інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право начальники інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю та їх заступники.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування" справи про правопорушення, передбачені цим Законом, розглядаються Державною архітектурно-будівельною інспекцією України та її територіальними органами (далі - інспекції державного архітектурно-будівельного контролю). Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю здійснюють державний нагляд за додержанням підприємствами вимог містобудівної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, будівельних норм, державних стандартів, норм і правил при здійсненні проектування, будівельних робіт, виготовленні будівельних матеріалів, виробів і конструкцій.
Тобто, Інспекція є органом, уповноваженим державою на здійснення контролю за додержанням вимог законодавства у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Суд відзначає, що оскільки передумовою виникнення правопорушення у сфері містобудівної діяльності є правовідносини підряду (будівельного підряду) - господарські відносини, врегульовані Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства та, як наслідок, порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, то з урахуванням положень ст.ст. 238, 241 Господарського кодексу України, ст. 12 Господарського процесуального кодексу України та п. 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 24 жовтня 2011 року № 10 "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам", дана справа підсудна господарському суду.
Відповідач вказує, що при здійсненні ним перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства під час проведення будівельних робіт на об'єкті реконструкції дитячого закладу "Пролісок" з розширенням загальної площі на 365 кв.м. у с. Старі Петрівці, вул. Космонавтів б/н Вишгородського р-ну, було встановлено порушення останнім ст. 5 Закону України "Про основи містобудування" та ст. 29 Закону України "Про планування і забудову територій", яке полягає в проведенні будівельних робіт з реконструкції вказаного приміщення без затвердженої і погодженої в установленому порядку проектної документації та без дозволу на виконання будівельних робіт, про що було складено протокол про правопорушення у сфері містобудування №160-11 від 27.09.2011 р., на підставі якого було винесено оскаржувану постанову №22 від 29.09.2011 р. про накладення на позивача штрафу у розмірі 102 100,71 грн.
Позивач заперечує проти наявності наведеного порушення та вказує на виконання ним ремонтних робіт у спірному приміщенні (зміна рівня підлоги, армування стяжки, улаштування підстильного шару бетонного, прокладання трубопроводів каналізації тощо), а не реконструкції, як визначено Інспекцією.
За змістом ст. 5 Закону України "Про основи містобудування" при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, зокрема, розміщення і будівництво об'єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів.
Частинами 1, 2 статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт. Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводять відповідні інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. Виконувати будівельні роботи, підключати об'єкт будівництва до інженерних мереж та споруд без реєстрації зазначеної декларації забороняється. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах будівництва, що належать до IV і V категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.
Статтею 1 Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування" встановлено, що підприємства, їх об'єднання, установи та організації незалежно від форм власності, які здійснюють проектування, роботи по будівництву, реконструкції, реставрації та капітальному ремонту (далі - будівельні роботи), виготовляють будівельні матеріали, вироби і конструкції, а так само які є замовниками у будівництві або поєднують функції замовника і підрядчика, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення, зокрема, проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання або без затвердженої проектної документації - у розмірі п'ятдесяти відсотків вартості цих робіт
Із викладених норм вбачається, що законодавцем встановлюється обов'язковість наявності дозволу на виконання будівельних робіт (необхідність реєстрації декларації в порядку, передбаченому ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності") та затвердженої проектної документації при здійсненні не будь-яких робіт, а саме робіт по будівництву, реконструкції, реставрації та капітальному ремонту, та передбачається відповідна відповідальність за здійснення таких робіт (а не будь-яких) без наявності наведених документів.
Тобто, обов'язковість отримання дозволу на виконання будівельних робіт (реєстрація декларації) та затвердження проектної документації пов'язується з виконанням на об'єкті будівництва робіт, визначених положеннями ст. 1 Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування".
З огляду на положення ст.ст. 1, 4 Закону України "Про архітектурну діяльність", п. 2 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 р. № 45, п. 1 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 466, ст. 1 Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування", будівельними роботами є роботи з нового будівництва, реконструкції , реставрація та капітального ремонту.
Відповідно до визначення терміну "реконструкція", наведеного в додатку Б (Терміни та визначення) до ДБН А.2.2-3-2004 (Проектування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва), затвердженого наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури від 20.01.2004 р. № 8, реконструкцією є перебудова існуючих об'єктів виробничого та цивільного призначення, пов'язана з удосконаленням виробництва, підвищенням його техніко-економічного рівня та якості вироблюваної продукції, поліпшенням умов експлуатації та проживання, якості послуг, зміною основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність, функціональне призначення, геометричні розміри).
Отже, реконструкція будівлі (будинку) (на відміну від поточного ремонту) є одним із видів будівельних робіт, для проведення яких положення ст.ст. 2, 36, 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачають обов'язковість отримання дозволу на виконання будівельних робіт (реєстрації декларації) та затвердження проектної документації.
Як вбачається із договору підряду на виконання підрядних робіт №10 від 11.04.2011 р., укладеного між Старопетрівською сільською радою та Товариством для здійснення спірного ремонту, та акту приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2011 року, проведені підрядником на замовлення Старопетрівської сільської ради ремонті роботи, які полягають в т.ч. у зміні рівня підлоги, армуванні стяжки, улаштуванні підстильного шару бетонного, прокладанні трубопроводів каналізації тощо, не є реконструкцією приміщення, оскільки не пов'язані із його перебудовою.
Таким чином, відсутні правові підстави для обов'язковості згідно ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" отримання дозволу на виконання будівельних робіт (реєстрації декларації згідно ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності") та затвердження проектної документації для здійснення поточного ремонту, який не відноситься до будівельних робіт в розумінні положень в т.ч. Закону України "Про архітектурну діяльність" та Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування", що свідчить про безпідставність застосування до позивача адміністративно-господарських санкцій.
Суд відзначає, що сама по собі назва проведених в приміщенні дитячого дошкільного закладу "Пролісок" робіт -реконструкція, що могло знайти своє відображення в предметі договору підряду, з огляду на фактично проведені роботи (визначені в проектно-кошторисній документації, акті приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2011 року) не є підставою вважати такий ремонт реконструкцією.
Крім того, з акту Інспекції від 15.06.2011 р. вбачається, що спірні будівельні роботи з реконструкції дитячого закладу "Пролісок" з розширенням загальної площі на 365 кв.м. були проведені у 2008-2011 роках .
Із пояснень представників сторін вбачається, що роботи з реконструкції дитячого закладу "Пролісок" проводилися протягом 2008-2011 років різними підрядниками, що додатково підтверджується рішеннями господарського суду міста Києва від 26.09.2011 р. у справі №48/311 та від 18.01.2012 р. у справі №48/552.
При цьому, договір підряду на виконання підрядних робіт №10 було укладено між Старопетрівською сільською радою та Товариством 11.04.2011 р. , в той час як будівельні роботи з реконструкції проводилися протягом 2008-2011 років, а доказів участі позивача у виконанні робіт до квітня 2011 року матеріали справи не містять. До того ж, роботи, виконані Товариством згідно з умовами договору №10 від 11.04.2011 р., не є реконструкцією, яка була проведена до 2011 року іншими підрядниками.
Суд погоджується, що на момент укладення договору підряду №10 від 11.04.2011 р. позивач мав необхідні документи (дозвіл та ліцензію) для проведення робіт, що знайшло своє відображення в п. 14.2 такого договору.
За таких обставин, постанова Інспекції про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування №22 від 29.09.2011 р., якою на Товариство накладено штраф у розмірі
102 100,71 грн., прийнята за відсутності передбачених законом підстав, а тому визнається судом недійсною.
Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладають на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись статтями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Будліфтсервіс" задовольнити повністю.
2. Визнати недійсною постанову Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області №22 від 29.09.2011 р. про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Будліфтсервіс" штрафу за правопорушення у сфері містобудування.
3. Стягнути з Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області (03680, м. Київ, вул. І.Клименка, 5/2; ідентифікаційний код: 37783132) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будліфтсервіс" (03142, м. Київ, вул. Кржижановського, 3, корп. 02, кім. 228; ідентифікаційний код 36941954) судовий збір у розмірі 1 073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Р.В. Бойко
Дата підписання повного тексту рішення -21.03.2012 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2012 |
Оприлюднено | 26.12.2012 |
Номер документу | 28214670 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Бойко Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні