Рішення
від 12.12.2012 по справі 5010/1325/2012-пз-16/51
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2012 р. Справа № 5010/1325/2012-Пз-16/51 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В. О. ,

при секретарі судового засідання Бабенецька А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурор м. Яремче в інтересах держави

вул. Руднєва, 13, м. Яремче, Івано-Франківська область, 78500

в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України

вул. Урицького, 35 м. Київ, 03035

Карпатський національний природний парк,

вул. Стуса, 6, м. Яремча, Івано-Франківська область, 78500

до відповідачів: Татарівська сільська рада Яремчанської міськради Івано-Франківської обл.

вул. Незалежності, с.Татарів, 78596

ТзОВ "Актив-сервіс"

вул. Коновальця, 207, м. Івано-Франківськ, 76011

про визнання недійсними рішення Татарівської сільської ради ; державного акту на право власності на земельну ділянку ; договору купівлі - продажу земельної ділянки та повернення її належному власнику.

за участю представників сторін:

Від позивача: не зявився,

Від відповідача - ТзОВ "Актив-Сервіс": Удудяк Н.М.-представник, (довіреність №22/11 від 08.11.2012р.)

Від відповідача - Татарівська сілька рада: представники не з'явилися.

Прокурор: Гарасимик Т.О., (посвідчення № 011571 від 26.10.2012р. )

Встановив:

Прокурор м.Яремче звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Карпатського Національного природного парку про визнання недійсними рішення Татарівської сільської ради №28 від 25.11.2005р.; п.14, 15 рішення №11-3/2006 від 30.06.2006р.; скасування державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №166677 від 10.07.2008р. виданого Відповідачу, ТзОВ "Актив-сервіс"; визнання недійсним договору купівлі - продажу земельної ділянки, укладеного 02.04.2007р. між Відповідачами, ТзОВ "Актив-сервіс" та Татарівською сільською радою, а також повернення земельної ділянки Позивачу, Карпатському Національному природному парку.

Як вбачається із змісту позовної заяви, та встановлено судом, рішенням Яремчанської міської ради №189-3/2001 від 27.12.2001р. затверджено межі Карпатського Національного природного парку. На підставі вказаного рішення, останньому був виданий державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ №002766 від 29.12.2001р. загальною площею 3592,69га для природно-заповідного використання.

Однак, Рішенням сесії Татарівської сільської ради за №28 від 25.11.2005р., Відповідачу, ТзОВ "Актив-сервіс" було надано дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва відпочинково-оздоровчого комплексу в селі Татарів по вул. Незалежності.

30.06.2006р., цією ж сільською радою було прийнято рішення №11-3/2006 відповідно до п.14, 15 якого, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,25 га в селі Татарів по вул. Незалежності товариству з обмеженою відповідальністю "Актив-сервіс" для будівництва та обслуговування відпочинково-оздоровчого комплексу, а також надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт по будівництву вказаного комплексу.

22.01.2008р., Татарівською сільською радою було прийнято рішення №78-21/2008р. "Про перелік земель несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2008році", відповідно до якого затверджено Перелік цих земель та визначено їх вартісну величину.

До зазначеного переліку увійшла земельна ділянка площею 0,25 га, яка розташована в с.Татарів по вул.Незалежності та передана ТзОВ "Актив-сервіс" для будівництва і обслуговування туристично-відпочинкового комплексу.

На підставі зазначеного рішення, між Татарівською сільською радою та ТзОВ "Актив-сервіс", 02.04.2008р., був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки, за умовами якого, Продавець, Татарівська сільська рада передала у власність Покупцю, ТзОВ "Актив-сервіс" за плату, визначеною п.2.1 Договору, земельну ділянку площею 0,25 га (кадастровий номер 2611091201: 13: 014:0019) з усіма обтяженнями і сервітутами за адресою: с.Татарів Яремчанської міськради Івано-Франківської області по вул.Незалежності, згідно плану земельної ділянки, що додається.

Позивач вважає, що рішення сесії Татарівської сільської ради були прийняті з порушенням вимог ст. 84, 141, 149, 150 Земельного кодексу України, оскільки спірна земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду та належить Карпатському Національному природному парку, що підтверджується виданими йому Державними актами на право постійного користування землею.

Прокурором м.Яремче також було встановлено, що з метою встановлення меж в натурі та виготовлення план-схеми розташування земельної ділянки по вул.Незалежності в с.Татарів, директор ТзОВ "Актив-сервіс" звернувся до ТзОВ "Інформаційно-консультаційного центру "Інформ-ініціатива" та Карпатського державного підприємства геодезії, картографії та кадастру. На замовлення директора ТзОВ "Актив-сервіс", інженерами-геодезистами ТзОВ "ІКУ "Інформ-ініціатива" було проведено комплекс обмірюваних камерально-польвих робіт по встановленню пунктів повороту меж землекористування та складено земельно-кадастровий план (план-схему) встановлення меж земельної ділянки площею 0,25 га по вул.Незалежності в с.Татарів. Зазначені документи, ТзОВ "Актив-сервіс" передало для узгодження меж земельної ділянки до Карпатського Національного природного парку, які були отримані провідним інженером Бойко В.М.

Без виїзду на місце розташування земельних ділянок, не дослідивши технічними засобами матеріали лісовпорядкування та не пересвідчившись в приналежності земельної ділянки, яка була відведена ТзОВ "Актив-сервіс", площею 0,25 га, Бойко В.М. підготував довідку про погодження щодо її відведення, в якій вказав, що вказана земельна ділянка не відноситься до земель Карпатського Національного природного парку. В подальшому, вказана довідка стала підставою для надання контролюючими органами відповідних погоджувальних висновків про можливість відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "Актив-сервіс".

На підставі погоджувальних документів та за дорученням ТзОВ "Актив-сервіс", працівниками ТзОВ "Інформаційно-консультаційного центру "Інформ-ініціатива" та Карпатського державного підприємства геодезії, картографії та кадастру, було розроблено проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки. Татарівською сільською радою винесено рішення №11-3/2006 від 30.06.2006р. про затвердження цього проекту та надання дозволу на проведення проектно-пошукових робіт по будівництву відпочинково-оздоровчого комплексу в с.Татарів по вул.Незалежності (Прутець).

Таким чином, прокурор м.Яремче вважає, що оформлення права власності на спірну земельну ділянку, яка належить до земель природно-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні Карпатського НПП, було проведено з порушенням чинного законодавства, а тому вона не може передаватись у приватну власність.

Оскільки, Відповідач, ТзОВ "Актив-сервіс" набув право власності на земельну ділянку в порушення вимог ст. 84, 116, 141, 149, 150 ЗК України, тому договір купівлі-продажу підлягає визнанню недійсним з підстав, передбачених ч.1, 2 ст203, ст.215 ЦК України.

Крім цього, прокурор вважає, що підлягають визнанню недійсним і рішення Татарівської сільської ради, на підставі яких ТзОВ "Актив-сервіс" був виданий державний акт про право власності на спірну земельну ділянку серії ЯМ №166677 від 10.07.2008р., який також слід визнати недійсним, а земельна ділянка площею 0,25 га , вартістю 129136,05грн. підлягає поверненню Позивачу.

В судовому засіданні представник позивача і прокурор позовні вимоги підтримали з підстав викладених в позовній заяві , просять суд позов задовольнити в повному обсязі.

Відповідач, ТзОВ "Актив-сервіс" позовні вимоги не визнав, вважає їх безпідставними та необгрунтованими, свої заперечення виклав у відзиві на позов №23/11 від 12.11.2012р.

Представник відповідача в судовому засіданні пояснив, що рішенням Татарівської сільської ради від 03.07.2003р. за №15, затверджено генеральний план розвитку села, відповідно до якого, земельна площею 0,25 га, яка розташована по вул. Незалежності в с.Татарів, відноситься до земель запасу сільської ради.

Оскільки, вказана земельна ділянка належить сільській громаді с.Татарів, Татарівською сільською радою, 25.11.2005 було правомірно винесено рішення №28, відповідно до якого товариству надано дозвіл на збір матеріалів попереднього погодження місця її розташування для будівництва відпочинково-розважального комплексу.

Після виготовлення відповідних документів, рішенням Татарівської сільської ради від 02.03.2006р. за №12 , вказані матеріали попереднього погодження були затверджені сесією та надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки.

Відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. за №677 "Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", виготовлений проект був погоджений з усіма контролюючими органами, а також проведена державна експертиза проекту. Тільки після виконання всіх необхідних дозвільних процедур, Татарівською сільською радою, 23.03.2006р. прийнято рішення №14 відповідно до якого земельна ділянка площею 0,25га передана в оренду товариству.

22.01.2008р., Татарівською сільською радою, було прийнято рішення №78-21/2008, яким затверджено перелік земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2008 році згідно додатку. Цим же рішенням затверджено пропоновану вартість цих земельних ділянок.

До Переліку земель несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2008 році увійшла і земельна ділянка орендована ТзОВ "Актив-сервіс" площею 0,25 га по вул. Незалежності в с.Татарів з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування туристично-відпочинкового комплексу, продажною вартістю 47651,83 грн.

На підставі вказаного рішення, між Татарівською сільською радою та ТзОВ "Актив-сервіс", 02.04.2008р., був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки засвідчений нотаріально та зареєстрований в реєстрі за №1245 , а також виготовлено Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,25 га розташовану в с.Татарів по вул Незалежності.

Таким чином, Відповідач вважає, що підчас оформлення права власності на вказану земельну ділянку ним були дотримані усі вимоги чинного земельного законодавства, а тому це право набуте у визначені законом порядку та спосіб, що підтверджується долученими до матеріалів справи документами, зокрема :

- висновоком державного управління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 28 лютого 2006 року №13-7/670;

- висновоком відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Яремчанської міської ради від 27 лютого 2006 року №86-а та від 09 березня 2006 року №344;

- висновоком Яремчанського міського управління земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах від 27 лютого 2006 року №217 та від 13 березня 2006 року №290;

- актом встановлення та узгодження зовнішніх меж землекористування від 03 березня 2006 року, який погоджений інженером землевпорядником ТОВ "ІКЦ"Інформ-Ініціатива" та директором Карпатського національного природного парку;

- висновоком державної експертизи обласного головного управління земельних ресурсів Держкомзему України від 20 березня 2006 року № 1040/П;

- висновоком державної експертизи землевпорядної документації від 27 грудня 2007 року №1313-07 затверджений головою Державного агентства земельних ресурсів України.

Крім цього , в підтвердження правомірності набуття права на спірну земельну ділянку, відповідач посилається на роз"яснення, які йому були надані Інформаційно-консультативним центром "Інформ-Ініціатива" за №01-12/12 від 11.12.12р., як розробником та виконавцем робіт по виготовленню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТзОВ "Актив-сервіс" для будівництва та обслуговування туристично-відпочинкового комплексу, у с.Татарів по вул Незалежності.

У вказаному роз"ясненні зокрема зазначено, що складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснювалось в два етапи, зокрема:

- в першу чергу збирались матеріали попереднього погодження розташування об'єкта, зокрема рішення Татарівської сільської ради від 25.11.2005 року №28 про надання дозволу на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки, акт вибору земельної ділянки від 27.02.2006 року; висновок Яремчанського міською управління земельних ресурсів від 27.02.2006 року №217; висновок відділу містобудування та архітектури від 27.02.2006 року №86-а; висновок державного управління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області від 28.02.2006 року №13-7/670. В кожному з цих документів вказано, що земельна ділянка місце розташування якої погоджується товариством, належить до земель села Татарів.

другим етапом Татарівська сільська рада рішенням від 02.03.2006 року №12 надала дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки, також було надано висновок Яремчанського міського управління земельних ресурсів від 13 березня 2006 року №290. висновок відділу містобудування та архітектури від 09.03.2006 року №344, план відведення земельної ділянки, акт встановлення та узгодження зовнішніх меж землекористування. планова основа для прив'язки кутів повороту земельної ділянки. В перелічених документах

також було зазначено, що земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту, яким є село Татарів та відноситься до земель запасу.

Розроблений проект відведення земельної ділянки, а також технічний звіт пройшли державну експертизу, висновки якої затверджені Івано-Франківським обласним управлінням земельних ресурсів 20 березня 2006 року №1040/11 та Державним агентством земельних ресурсів України від №13 13-07.

Крім цього, Івано-Франківською регіональною філією ДП '"Цент ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах", 16 березня 2006 року, прийнято обмінний файл за №391, що свідчить про проведення перевірки реєстрації земельної ділянки в системі координат з метою недопущення накладання даної земельної ділянки з землями інших користувачів.

З огляду на вищенаведене виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи технічний звіт із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку ТОВ "Актив-Сервіс" у разі наявності права на неї у інших осіб неможливо.

Стосовно згаданої в запиті довідки Карпатського Національного природного парку від 27.02.2006 р. №110, наявність її в складі проекту землеустрою законодавством не передбачено, проте в склад матеріалів вибору земельної ділянки під розміщення об'єктів. відповідно до Постанови КМУ «Про затвердження Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів»від 31.03.2004 р. №427, можуть входити різні документи (довідки, схеми, тощо), що підтверджують чи спростовують ту чи іншу інформацію про земельну ділянку.

Також , відповідач вважає, що Державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ІФ №002766, виданий Карпатському Національному природному парку, і на який посилається прокурор, як на підставу підтвердження права Парку на користування землею, стосується лише земель, які знаходяться на території Яремчанської міської ради.

Як вбачається із рішення Яремчанської міської ради №189-3/2001р від 27 листопада 2001 року "Про затвердження матеріалів інвентаризації КНПП", земельні ділянки Парку мали би знаходитись на території м. Яремче, с. Микуличин, в. Татарів, смт. Ворохта, с. Яблуниця, с. Поляниця.

Відповідно до п.1.8. наказу Державного комітету України по земельних ресурсах №43 від 04 травня 1999 року, якщо земельна ділянка, що надається у постійне користування, розташована на території кількох сільських, селищних, міських рад, то державний акт на право постійного користування землею видається окремо на кожну частину ділянки, розташовану на території відповідної сільської, селищної, міської ради.

У зв'язку з тим, що земельна ділянка товариства, про повернення якої прокурор ставить позовні вимоги, знаходиться на території Татарівської сільської ради, то державний акт на право постійного користування Парку повинен був видаватись на землі в межах території Татарівської сільської ради. Однак прокурором такого акту не надано.

Парк був створений відповідно до постанови Ради Міністрів УРСР від 03 червня 1980 року №376. Відповідно до діючого на той час Земельного Кодексу УРСР (ст.20-22) право постійного користування землею засвідчується державними актами на право користування землею і виникає після встановлення відповідними землевпорядними органами меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і видачі документа, який засвідчує право користування землею.

Однак землі Парку в натурі (на місцевість) винесені не були про що свідчить лист директора Парку №462 від 03 липня 2012 року. За даними відділу Держкомзему у місті Яремче, в книгах реєстрації державних актів відділу не зареєстровано державного акту, який би посвідчував право постійного користування землею Парком на території Татарівської сільської ради. Відповідно і права користування землями на території Татарівської сільської ради Парк не має, а отже земельна ділянка, що належить товариству на праві власності не відноситься до земель природно-заповідного фонду.

Крім цього, під час виконання Плану організації підготовки проектів актів та здійснення інших заходів, необхідних для реалізації Указу Президента України від 23 лютого 2010 року №215/2010, Державним агентством земельних ресурсів України за участю представників Парку, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в області, управління Держкомзему у м. Яремче, Яремчанської міської ради, ДП "Карпатське підприємство геодезії, картографії та кадастру" при аналізі копій державних актів на право постійного користування землею Парку було встановлено, що державна реєстрація актів Парку не здійснена, відсутні матеріали відведення земель, відповідно Парк використовує земельні ділянки без належно оформлених документів (лист №3835/0/1-5/12 від 08 травня 2012 року). У зв'язку із цим потреби у вилучення земельних ділянок у Парку та розроблення відповідної документації із землеустрою немає, так як дані земельні ділянки не відносяться до земель природно-заповідного та іншого призначення. Даний факт є додатковим підтвердженням того, що земельна ділянка товариства не відноситься до земель природно-заповідного фонду, а відноситься до земель запасу Татарівської сільської ради, що підтверджується генеральним планом забудови.

З наведених вище підстав, представник відповідача, ТзОВ "Актив-сервіс" вважає позовні вимоги безпідставними і такими що не підлягають задоволенню.

Крім цього, вказаним відповідачем надана суду заява за №30112 від 11.12.12р. про застосування до вказаних вище правовідносин строку позовної давності, оскільки позов подано з пропущенням строку позовної давності визначеним ст. 257 ЦК України.

Спірною земельною ділянкою відповідач володіє з 10 липня 2008р. тобто з дня видачі йому державного акту на право власності на земельну ділянку.

Оскільки, прокурор звернувся до господарського суду за захистом інтересів держави в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Карпатського національного природного парку, а вказані юридичні особи повинні були знати про порушення своїх прав на спірну земельну ділянку з часу видачі висновків державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, за №13-7/670 від 28.02.2006р., довідки Карпатського Національного природного парку від 27.02.2006р. та акту встановлення і узгодження зовнішніх меж землекористування від 03.03.2006р.

Отже, в тому разі, якщо Позивач вважав би своє право на постійне використання спірної земельної ділянки порушеним , він міг би в межах визначеного законом строку захистити своє право в судовому порядку. Однак, позивач своїм правом не скористався, а тому втратив можливість звернення до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Відповідно до ч.4 ст. 267 ЦК України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

З врахуванням викладених обставин, представник відповідача просить суд в позові відмовити повністю.

Представник відповідача, Татарівська сільська рада Яремчанської міської ради в судове засідання не з"явився, про те вказаним відповідачем подано клопотання про розгляд справи без участі його представника. Свої заперечення стосовно позовних вимог Відповідач виклав у відзиві на позов від 12.11.12р., в якому вважає їх безпідставними та необгрунтованими.

У відзиві на позов Відповідач вказав, що рішенням Яремчанської міської ради №189-3/2001 від 27.12.2001р. на яке посилається прокурор у своїй позовній заяві, затверджено матеріали інвентаризації земельних ділянок Карпатського Національного природного парку та вирішено видати останньому Державний акт на право постійного користування землею.

Щодо встановлення меж, то відповідно до п.2.4 Наказу Державного комітету України по земельних ресурсах №43 від 04.05.1999р., перенесення в натурі ( на місцевість) меж земельної ділянки здійснюється геодезичними методами з прив"язкою їх до пунктів державної геодезичної мережі і закріпленням довгострковими межовими знаками, при цьому здійснюється зйомка земельної ділянки з наступним вирахуванням координат поворотних точок меж і площі ділянки. За результатами таких робіт складається технологічний звіт.

Крім цього, відповідно до р.5 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах №85 від 26 серпня 1997 року "Про затвердження Положення про земельно-кадастрову інвентаризацію земель населених пунктів", до вказаних прокурором матеріалів інвентаризації входить акт встановлення та погодження меж землекористувань (земелеволодінь).

Однак таких документів прокурором не надано.

Відповідно до ст. 22 діючого на той час Земельного кодексу, право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право, яким згідно ст. 23 кодексу є державний акт.

Отже, виходячи із вищенаведеного та враховуючи те, що межі Карпатського Національного природного парку із Татарівською сільською радою не погоджувались права постійного користування землею, зокрема на території Татарівської сільської ради Парк не має. Не надано прокурором також жодних документів, які би підтверджували право постійного користування землею Парку на території Татарівської сільської ради. Отже, земельна ділянка, що передана сільською радою ТзОВ «Актив-Сервіс»не належить до земель природно-заповідного фонду. Відповідно жодних норм Земельного кодексу України при передачі товариству земельної ділянки, в тому числі під час укладення договору купівлі-продажу, не було порушено. Рада діяла у чіткій відповідності із чинним законодавством України та виключно в межах своїх повноважень.

З огляду на вищенаведене, не може бути задоволена і вимога про визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02 квітня 2008 року, так як земельна ділянка належала Татарівській сільській раді на праві власності, а тому рада мала всі повноваження для її продажу.

Таким чином, враховуючи вищенаведене Відповідач вважає, що вимоги прокурора не підлягають задоволенню так як, рішення Татарівською сільською радою прийняті у чіткій відповідності із законодавством України та в межах наданих раді повноважень. Договір купівлі-продажу укладений товариством з Татарівською сільською радою відповідає вимогам закону та відповідно законно товариством отримано державний акт. Прокурором не доведено жодного порушення при передачі земельної ділянки товариству, не надано жодних документів, які би підтверджували право постійного користування Парку землею на території Татарівської сільської ради.

Незважаючи на відсутність правових підстав для задоволення позову, Відповідачем, Татарівською сільською радою подана суду заява про застосування до спірних правовідносин строку позовної давності, мотивуючи тим, що прокурором заявлено позов в інтересах держави в особі Позивача, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Карпатського Національного природного парку, про захист його порушеного права щодо відчуження спірної земельної ділянки, якому про це було відомо з часу виготовлення товариством з обмеженою відповідальністю "Актив-сервіс" погоджувальних документів необхідних для вирішення питання про виділення земельної ділянки з цільовим використанням для будівництва та обслуговування туристично-відпочинкового комплексу.

Оскільки, Позивачем у передбачений законом строк не заявлялись будь-які вимоги щодо спірної земельної ділянки, останній втратив своє право звернення з позовом до суду , внаслідок пропущеного строку позовної давності.

Враховуючи викладені обставини, відповідач просить суд в позові відмовити, приймаючи до уваги і цю обставину.

Незважаючи на те, що представник відповідача, Татарівської сільської ради не з"явився в судове засідання, суд вважає, матеріали справи достатніми для вирішення спору, відповідно до положень ст. 75 ГПК України.

Заслухавши в судовому засіданні доводи представників сторін та інших учасників судового процесу, дослідивши обставини у справі і подані докази, оцінивши їх в сукупності відповідно до положень ст. 43 ГПК України, суд вважає, що в позові слід відмовити повністю, приймаючи до уваги наступне:

Відповідно до положень ст. 116 Земельного кодексу України, в редакції яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

З метою реалізації свого права на набуття земельної діялнки в користування , Відповідач, ТзОВ "Актив-сервіс" , в жовтні 2005р. звернувся до Татарівської сільської ради із заявою про надання дозволу на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва відпочинково-розважального комплексу по вул. Незалежності в с.Татарів.

Відповідно до генерального плану с.Татарів, затвердженого рішенням Татарівської сільської ради від 03.07.2003р. за №15, вказана земельна ділянка належала до земель сільської ради, та розташована в межах населеного пункту.

Вказаний генеральний план забудови с.Татарів був розроблений державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Дніпромісто" у 2002році та погоджений містобудівною радою при Управлінні архітектури та містобудування обласної державної адміністрації.

Таким, чином, вказана земельна ділянка була власністю територіальної громади села Татарів.

Відповідно до ст .12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб .

На підставі поданої ТзОВ "Актив-сервіс" заяви, Татарівською сільською радою, 25.11.2005р. було прийнято рішення №28, про надання дозволу ТзОВ "Актив-сервіс" на збір матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва відпочинково-розважального комплексу .

Після одержання товариством всіх необхідних висновків контролюючих органів, Татарівської сільської радою , 02.03.2006р. було прийнято рішення за №12 , яким затверджено матеріали попереднього погодження та надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 0,25 га , яка належала до резервного фонду територіальної громади села.

Належність вказаної ділянки підтверджується висновками державного управління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 28 лютого 2006 року №13-7/670; відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Яремчанської міської ради від 27 лютого 2006 року №86-а та від 09 березня 2006 року №344; Яремчанського міського управління земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах від 27 лютого 2006 року №217 та від 13 березня 2006 року №290; державної експертизи обласного головного управління земельних ресурсів Держкомзему України від 20 березня 2006 року № 1040/П; державної експертизи землевпорядної документації від 27 грудня 2007 року №1313-07 затверджений головою Державного агентства земельних ресурсів України.

За завою ТзОВ "Актив-сервіс", виготовлення проекту відведення земельної ділянки проводилось ТзОВ "Інформаційно-консультаційний центр "Інформ-Ініціатива", яким 03.03.2006р. складений Акт встановлення та узгодження меж землекористування ТзОВ "Актив-сервіс". Вказаний акт в якості суміжного землекористування був підписаний і директором Карпатського Національного природного парку.

Вказана обставина підтверджує той факт, що спірна земельна ділянка на момент її виділення Відповідачу, не перебувала у постійному користуванні Позивача.

Рішенням сесії Татарівської сільської ради 11.06.2008р. за №11-3/2006, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,25га в с.Татарів по вул.Незалежності ТзОВ "Актив-сервіс" для будівництва та обслуговування відпочинково-оздоровчого комплексу , а також надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт по будівництву вказаного комплексу.

Зважаючи на викладені обставини, суд вважає, що Відповідачем, ТзОВ "Актив-сервіс" були дотримані вимоги чинного на той час земельного законодавства при підготовці матеріалів по відведенню йому земельної ділянки площею 0,25 га, а також Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №677 від 26.05.2004р..

Статтею 124 ЗК України, чинного на 23.03.2006, було визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки .

Відповідно до наведеної вище норми закону, рішенням №14 від 23.03.2006р., Татарівською сільською радою передано в оренду ТзОВ "Актив-сервіс" земельну ділянку площею 0,25га в с.Татарів по вул.Незалежності з цільовим використанням під забудову та обслуговування відпочинково-оздоровчого комплексу.

22.01.2008р., Татарівською сільською радою прийнято рішення №78-21/2008 "Про перелік земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які підлягають продажу у 2008році" до якого увійшла земельна ділянка площею 0,265 га надана ТзОВ "Актив-сервіс" в оренду для будівництва та обслуговування відпочинково-оздоровчого комплексу. Цим же рішенням визначена її вартість , яка склала 47651,83 грн.

Відповідно до ст. 127 ЗК України, в редакції станом на квітень 2008р, органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності громадянам та юридичним особам , які мають право на набуття земельних ділянок у власність, а також іноземним державам відповідно до цього кодексу.

Відповідно до положень наведеної норми закону та на підставі рішення від 22.01.2008р., між Татарівською сільською радою і ТзОВ "Актив-сервіс", 02.04.2008р., був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки за умовами якого, Продавець передав у власність Покупцю за плату земельну ділянку загальною площею 0,25 га (кадастровий №2611091201: 13: 014: 0019) з усіма обтяженнями і сервітутами за адресою в с.Татарів Яремчанської міськради Івано-Франківської області по вул. Незалежності.

Цільове призначення земельної ділянки, відповідно до п.1.3 Договору, є будівництво та обслуговування відпочинково-оздоровчого комплексу.

Пунктом 1.5 Договору купівлі-продажу підтверджено, що на земельну ділянку, яка є предметом даного договору не встановлено обмежень (обтяжень) щодо її використання за цільовим призначенням.

Вказаний договір купівлі-продажу нотаріально посвідчений та зареєстрований в реєстрі за №1245, що відповідає формі та змісту договору даного виду.

Відповідно до ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

З врахуванням викладених обставин, суд вважає, що Відповідач, ТзОВ "Актив-сервіс" набув право власності на спірну земельну ділянку на підставах і у спосіб, визначені діючим на той час земельним законодавством, а тому Він являється належним набувачем.

На підставі укладеного між відповідачами у даній справі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02.04.2008р., ТзОВ "Актив-сервіс" був виданий державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯНІ №166677 від 10.07.2008р., розташованої в с.Татарів по вул. Незалежності.

У своїй позовній заяві Позивач, в обгрунтування позовних вимог посилається на ту обставину, що узгодження меж суміжних землекористувачів було проведено провідним інженером Карпатського Національного природного парку Бойко В.М. без виїзду на місце розташування земельних ділянок, без застосування технічних засобів та не пересвідчившись в приналежності цих земельних ділянок. Підготовлена ним довідка стала підставою для надання погоджувальних висновків контролюючими органами про можливість відведення спірної земельної ділянки ТзОВ "Актив-сервіс", що в подальшому призвело до прийняття Татарівською сільською радою неправомірних рішень щодо надання у власність спірної земельної ділянки.

Однак суд вважає, що недбале ставлення вказаної посадової особи до виконання своїх службових обов"язків не може бути підставою обмеження права власності юридичної особи на земельну ділянку, набуту у спосіб та порядку, визначеними законодавством.

Відповідно до положень ст. 153 ЗК України, власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Помилка внаслідок власного недбальства, незнання закону чи неправильного його тлумачення не є підставою для визнання правочину недійсним.

Недійсність правочину визначена ст. 215 ЦК України.

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Вказані вимоги стосуються лише сторін договору. Однак, сторони договору кіпівлі-продажу земельної ділянки, від 02.04.2008р. не оскаржують вчинений ними правочин.

Відповідно до п. 3 ст. 215 ЦК України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Позивач в позовній заяві стверджує, що укладений між Відповідачами у даній справі договір купівлі-продажу земельної ділянки від 02.04.2008р. не відповідає вимогам закону, оскільки був укладений в наслідок неправомірного виготовлення документів по землевідведенню із використанням недійсної довідки та спричинили тяжкі наслідки у вигляді шкоди, на загальну суму 129136,05грн.

Відповідно до п.10 Постанови Пленуму Верховного суду України від 06.11.2009р. №9, " Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними", відповідно до частини п'ятої статті 12 ЦК добросовісність набувача презюмується.

Наведеною нормою закону передбачено, якщо законом встановлені правові наслідки недобросовісного або нерозумного здійснення особою свого права, вважається, що поведінка особи є добросовісною та розумною, якщо інше не встановлено судом.

Свідченням недобросовісності набувача є те, що набувач знав чи міг знати про наявність перешкод до вчинення правочину, в тому числі й те, що продавець не мав права відчужувати майно. Однак, ТзОВ "Актив-сервіс" не було і не могло бути відомо про наявність будь-яких перешкод для укладення договору, оскільки таких перешкод не існувало, що підтверджується висновками органів державної влади, зокрема Державного управління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області, обласного управління земельних ресурсів Держкомзему України та інших, які долучені до матеріалів справи.

Наявність умислу в діях Відповідачів, істотність значення обставин, щодо яких особу введено в оману, і сам факт обману повинно на думку суду доводитись Позивачем, оскільки саме її посадовою особою вчинені обманні дії.

Однак, Позивачем не підтверджено належними засобами доказування умислу в діях відповідачів, а також самого факту обману при укладенні оспорюваного договору купівлі-продажу.

Крім цього, Позивачем також не доведено той факт, що спірна земельна ділянка належить до земель природо-заповідного фонду та перебуває у постійному користуванні Позивача.

З листа начальника відділу держкомзему в м.Яремче за №04-02-06/32 від 11.07.2012р. вбачається, що в книгах реєстрації державних актів відсутні відомості про державну реєстрацію державного акту на право постійного користування Карпатського НПП на території Татарівської сільської ради.

Обмінні файли земельних ділянок Карпатського НПП в автоматизованій системі Івано-Франківської філії ДП "Центр ДЗК" відсутні .

Таким чином, встановити, чи межує спірна земельна ділянка із землями Карпатського НПП є неможливим у зв"язку із тим, що межі Карпатського НПП у встановленому законодавством порядку в натурі (на місцевості) не встановлені, а тому право постійного користування землею у Карпатського НПП не виникло.

Своїм листом за №462 від 03.07.2012р., директор Карпатського НПП підтвердив, що межі Карпатського НПП в натурі (на місцевості) на території Татарівської сільської ради в натурі не виносились .

Листом №04-02-06/71 від 27.07.2012р., начальник відділу Держкомзему в м.Яремче повідомляє, що відомості про державну реєстрацію державних актів на право постійного користування земельних ділянок Карпатського НПП в книзі реєстрації державних актів відділу відсутні.

Враховуючи викладені обставини, суд вважає, що законність Державного акту на право постійного користування землею, виданий Карпатському Національному природному парку, на який посилається прокурор в позовній заяві, носить сумнівний характер, та не підтверджує належність спірної земельної ділянки до земель природо-заповідного фонду.

Як вбачається з матеріалів справи, Карпатський Національний парк був створений відповідно до Постанови Ради Міністрів УРСР від 03.06.1980р. за №376. Чинним на той час земельним законодавством, зокрема ст. 22 ЗК УРСР передбачалось, що право власності на землю або право користування земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки ( на місцевості) і одержання державного документа , що посвідчує це право.

Однак, ні позивачем, ні прокурором не подано суду належних доказів, які б підтверджували зазначені обставини.

Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Натомість, в матеріалах справи містяться письмові докази, які вказують на те, що межі земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні Карпатського Національного природного парку і розташована на території Татарівської сільської ради, в натурі (на місцевості) не встановлювались.

Таким чином, суд не має можливості детально встановити належність спірної земельної ділянки до земель Карпатського Національного природного парку.

З врахуванням викладених обставин, а також враховуючи те, що Позивачем не надано суду належних доказів в обгрунтування позовних вимог, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню.

Крім цього, відповідачами подані заяви про застосування до спірних правовідносин строку позовної давності, та відповідно до ч.4 ст. 267 ЦК України вони просять відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши подані заяви, суд вважає їх обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступні обставини.

Відповідно до ст. 256 ЦК України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність, відповідно до ст. 257 УК України встановлена тривалістю три роки.

Спірні правовідносини між сторонами у справі виникли впродовж 2006-2008років, про що Позивачу мало бути відомо.

Однак, ним не були вжиті заходи про захист свого порушеного права або інтересу у визначений законом трирічний строк.

Відповідно до ч.4 ст. 267 ЦК України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.

Відповідно до ч.5 вказаної вище статті ЦК України, якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

Однак, Позивач не звернувся до господарського суду з заявою про поновлення строку позовної давності, а отже у суду не було правових підстав для його відновлення.

З врахуванням викладених обставин, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог, викладених в позовній заяві, а тому вважає, що в позові слід відмовити повністю.

На підставі викладеного , у відповідно до ст. 124 Конституції України, ст. 12, 116, 124, 127, 153 ЗК України, ст. 203, 215, 256, 257, 267, 328, ЦК України, ст.20-22 ЗК УРСР, керуючись ст. 33, 43, 75, ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в позові Прокурора м.Яремче в інтересах держави в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Карпатського Національного природного парку до Відповідачів, Товариства з обмеженою відповідальністю "Актив-сервіс" та Татарівська сільська рада про визнання недійсними рішення Татарівської сільської ради №28 від 25.11.2005р.; п.14, 15 рішення №11-3/2006 від 30.06.2006р.; скасування державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №166677 від 10.07.2008р. виданого Відповідачу, ТзОВ "Актив-сервіс"; визнання недійсним договору купівлі - продажу земельної ділянки, укладеного 02.04.2007р. між Відповідачами, а також повернення земельної ділянки Позивачу, Карпатському національному природному парку.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 21.12.12

Суддя Калашник В. О.

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Попович В. В. 21.12.12

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення12.12.2012
Оприлюднено27.12.2012
Номер документу28225364
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5010/1325/2012-пз-16/51

Ухвала від 13.11.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Постанова від 16.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 16.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 06.02.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 23.01.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Ухвала від 04.01.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Желік М.Б.

Рішення від 12.12.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 23.10.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні