Постанова
від 03.12.2012 по справі 2а-13946/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

03 грудня 2012 року № 2а-13946/12/2670

Колегія суддів Окружного адміністративного суду міста Києва у складі: головуючий суддя Огурцов О.П., судді Клочкова Н.В., Кобилянський К.М. при секретарі судового засідання Покотило М.С., розглянувши адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" до третя особаДержавної служби геології та надр України Центральний міжрегіональний територіальний сектор Державної служби геології та надр України провизнання протиправним та скасування наказу № 373 від 01.08.2012 та зобов'язання вчинити дії

за участю:

представника позивача -Дугіль О.Ю. (довіреність б/н від 03.09.2012),

представника відповідача -Середи Р.М. (довіреність № 35 від 12.06.2012),

представника третьої особи -Середи Р.М. (довіреність № 35 від 12.06.2012),

на підставі частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 03.12.2012 проголосив вступну та резолютивну частини постанови.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, третя особа Центральний міжрегіональний територіальний сектор Державної служби геології та надр України, про визнання протиправним та скасування наказу № 373 від 01.08.2012 та зобов'язання відновити дію спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 на видобування граніту Іскоротенського родовища.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем було неправомірно наказом № 373 від 01.08.2012 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 у зв'язку з порушеннями виявленими за результатами позапланової перевірки, результати якої оформлені актом № 126 від 31.05.2012, оскільки позивача не було повідомлено про проведення зазначеної перевірки та складання відповідного акту, що позбавило позивача можливості надати відповідні пояснення, а контролюючий орган об'єктивно оцінити діяльність позивача та виконання умов Угоди використання надр.

Представник позивача у судовому засіданні 03.12.2012 підтримала позовні вимоги та просив суд задовольнити позов.

Відповідач проти позовних вимог заперечив , у судовому засіданні 19.11.2012 подав письмові заперечення, у яких просив відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

Свої заперечення проти позову відповідач обґрунтовує тим, що дію спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 було зупинено, оскільки за результатами проведеного дослідження ділянки надр (акт № 126 від 31.05.2012) було встановлено, що позивач більше ніж протягом двох років не приступив до користування надрами відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007, наданого на розробку Іскоростенського родовища граніту, що призвело до порушення позивачем умов користування надрами передбачених дозволом або угодою про умови користування надрами.

Представник відповідача та третьої особи у судовому засіданні 05.12.2012 заперечив проти позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача та третьої особи колегія суддів , -

В С Т А Н О В И ЛА:

07.05.2012 Державною службою геології та надр України отримано від Управління Служби безпеки України в Житомирській області лист № 57/4047 від 18.04.2012, яким було повідомлено про те, що управлінням отримані дані щодо можливих фактів порушення гірничого законодавства, зокрема, з боку ТОВ "Хутірський каменяр" (код ЄДРПОУ 32906958, Житомирська обл., Коростенський район, с. Розтяжин, вул. Клубна, 26, спеціальний дозвіл на користування надрами Іскоростенського родовища гранітів № 4573 від 17.12.2007), а саме, службові особи вказаного підприємства, користуючись правом промислової розробки зазначеного родовища, в порушення пункту 6 статті 26 Кодексу України про надра, протягом більш ніж 2-х років не приступили до їх розробки. В зазначеному листі також було викладено прохання призначити перевірку, зокрема ТОВ "Хутірський каменяр" на предмет дотримання гірничого законодавства з використанням можливостей управління Державного геологічного контролю та вжити заходів реагування згідно вимог чинного законодавства.

Центральним міжрегіональним територіальним сектором Державної служби геології та надр України було проведено обстеження ділянки надр - Іскоростенського родовища, Житомирська область, Коростенський район/0,3 км на південний захід від с. Іскоростень, надрокористувачем якого відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 є Товариство з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" за результатами якого складено акт № 126 від 31.05.2012.

На сторінках 2-3 зазначено акту вказано наступне: "Товариство з обмеженою відповідальністю «Хутірський каменяр»більше двох років не приступило до користування надрами відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 17.12.2007 року № 4573, наданим на розробку Іскоростенського родовища граніту.

Відповідно до програми робіт ТОВ «Хутірський каменяр»з підготовки до введення експлуатацію та виходу підприємства на проектну потужність з видобутку, переробки та випуску щебеню на Іскоростенськокому родовищі граніту в Коростенському районі Житомирської області, яка є невід'ємною частиною Угоди про умови користуванню надрами від 17,12.2007, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007, роботи повинні були розпочатися у строки зазначені в програмі робіт, далі програма: введення родовища в експлуатацію - 01.07.2008 року; вскришні роботи з видалення пухких пустих порід у відвал згідно з проектом 70000 м 3 у 2008 році та 70000 м 3 у 2009 році; видобуток переробка та випуск товарної продукції (щебінь з гранітних порід) в обсягах 300000 м 3 у 2008 році та 600000 м 3 у 2009 році; вихід підприємства на проектну потужність І - ІІ квартали 2009 року.

Разом з тим під час обстеження Іскоростенського родовища граніту з залученням голови Хотинівської сільської ради зафіксовано, що на ліцензійній ділянці за спеціальним дозволом на користуванням надрами №4573 від 17.12.2007, наданим на розробку Іскоростенського родовища граніту, ТОВ «Хутірський каменяр»роботи передбачені програмою робіт не проведенні, а саме: роботи з введення родовища в експлуатацію, вскришні роботи з видалення пустих порід у відвал, роботи з видобутку переробки та випуску товарної продукції (щебінь з гранітних .порід), роботи з виходу підприємства на проектну потужність.

На ліцензійній ділянці ростуть дерева, многолітні кущі, чагарники та трава (додається довідка Хотинівської сільської ради від 31.05.2012 № 124 та додаються фото ліцензійної ділянки Іскіоростенського родовища граніту зроблені в умовах світлої пори доби при ясній погоді). "

Відповідно до акту № 126 від 31.05.2012 були встановлені наступні порушення:

- статті 26 Кодексу України про надра та статті 4 Угоди про умови користування надрами від 17.12.2007, яке полягає в тому, що ТОВ "Хутірський каменяр" протягом двох років не приступило до користування надрами;

- статті 24 Кодексу України про надра та статті 4 Угоди про умови користування надрами від 17.12.2007, яке полягає в наступному: не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007; не виконано пункт № 14 програми робіт, а саме, введення родовища в експлуатацію 01.07.2008; не виконано пункт № 15 програми, а саме, проведення вскришних робіт з видалення пустих порід у відвал згідно з проектом 70000м 3 у 2008 році та 70000м 3 у 2009 році; не виконано пункт № 16 програми, а саме, видобуток, переробка та випуск товарної продукції (щебінь з гранітних порід) в обсягах 300000 м 3 у 2008 році та 600000 м 3 у 2008 році; не виконано пункт № 17 програми робіт, а саме, вихід підприємства на проектну потужність у І-ІІ кварталі 2009 року.

01.08.2012 Державною службою геології та надр України видано наказ № 373 "Про анулювання, зупинення, поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", відповідно до пункту 2 якого зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним в додатку 2 до наказу, зокрема, дію спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 на видобування граніту Іскоростенського родовища та надано 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушення.

Листом № 7119/01/14-12 від 07.08.2012 Державна служба геології та надр України повідомила Товариству з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" про те, що дію дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 на видобування граніту Іскоростенського родовища зупинено наказом № 373 від 01.08.2012 у зв'язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, а також про те, що надрокористувачу надано 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" не погоджуючись з наказом № 373 від 01.08.2012 та вважаючи, що у Державної служби геології та надр України були відсутні правові підстави для зупинення дії дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007, з огляду на що його дія підлягає відновленню, звернулось з відповідним позовом до суду.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, колегія суддів вважає позов таким, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до пунктів 2 та 3 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 14.12.2011 державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами (далі - органи державного геологічного контролю). Основним завданням органів державного геологічного контролю є забезпечення дотримання надрокористувачами встановленого порядку, норм і правил проведення геологозйомочних, пошукових, розвідувальних, гідрогеологічних, геохімічних, інженерно-геологічних, геофізичних та інших робіт, пов'язаних з геологічним вивченням та використанням надр, комплексного вивчення родовищ корисних копалин, включаючи континентальний шельф України і виключну (морську) економічну зону.

Пунктом 4 зазначеного Порядку встановлено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за: дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Згідно з пунктом 5 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 14.12.2011 державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Відповідно до пункту 10 зазначеного Порядку позапланова перевірка надрокористувачів проводиться, зокрема, у разі звернення фізичних або юридичних осіб про порушення надрокористувачем вимог законодавства. Позапланова перевірка у такому разі проводиться за згодою Держгеонадр. Під час проведення позапланової перевірки з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення, з їх обов'язковим зазначенням у направленні на проведення такої перевірки. Ознайомлення надрокористувача з підставою проведення позапланової перевірки здійснюється шляхом надання йому копії відповідного документа.

Таким чином, Держгеонадрами та її територіальними органами здійснюється контроль за дотриманням надрокористувачами умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами, який у тому числі реалізується шляхом проведення позапланових перевірок у разі звернення фізичних або юридичних осіб про порушення надрокористувачем вимог законодавства. При цьому під час проведення позапланової перевірки з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення та надрокористувач має бути ознайомлений з підставою проведення позапланової перевірки шляхом надання йому копії відповідного документа.

Перевірку позивача було проведено у зв'язку з надходженням від Управління Служби безпеки України в Житомирській області листа № 57/4047 від 18.04.2012, яким було повідомлено про те, що управлінням отримані дані щодо можливих фактів порушення гірничого законодавства з боку ТОВ "Хутірський каменяр", яке полягає в тому, що службові особи позивача користуючись правом промислової розробки зазначеного родовища, в порушення пункту 6 статті 26 Кодексу України про надра, протягом більш ніж 2-х років не приступили до їх розробки.

З акту № 126 від 31.05.2012 вбачається, що підчас перевірки було з'ясовано питання щодо того чи приступив позивач до користування надрами відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007.

Таким чином, у відповідача були підстави для проведення позапланової перевірки та під час її проведення було з'ясовано саме ті питання, які стали підставою для її проведення.

Позивач на обґрунтування позовних вимог посилається на те, що його не було повідомлення про проведення перевірки.

Доказів на підтвердження повідомлення позивача про проведення перевірки та ознайомлення його з підставами проведення позапланової перевірки шляхом надання йому копій відповідних документів відповідачем суду не надано.

З огляду на зазначене колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідачем було допущено порушення порядку здійснення державного геологічного контролю, водночас зазначене порушення не могло вплинути на результати перевірки, з огляду на мету її проведення, а саме, здійснення обстеження земельної ділянки на предмет вчинення позивачем дій спрямованих на початок користування надрами відповідно до спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007.

Підпунктом 13 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого указом Президента України № 391/2011 від 06.04.2011 Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, зокрема, у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища.

Таким чином, Держгеонадра України наділена повноваженнями зупиняти в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами у випадку порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом, угодою про умови користування ділянкою надр або вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції. Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 26 Кодексу України "Про надра" право користування надрами припиняється, зокрема, у разі якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.

Відповідно до акту №126 від 31.05.2012 під час проведення обстеження ділянки надр було встановлено, що позивач більше року не приступив до користування надрами відповідно до дозволу на розробку Іскоростенського родовища граніту, що в свою чергу зумовило ряд порушень Угоди про умови користування надрами від 17.12.2007 та статей 24 та 26 Кодексу України про надра.

Позивачем пояснень та доказів на спростування порушень виявлених підчас перевірки та відображених в акті перевірки № 126 від 31.05.2012 суду не надано.

Крім того, представник позивача підтвердила у судовому засіданні, що до цього часу позивач не приступив до користування надрами.

Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, поряд з тим, що на суб'єкта владних повноважень, у випадку, якщо він є відповідачем в адміністративній справі, покладено обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, Кодексом адміністративного судочинства України на кожну сторону, в не залежності від того чи є вона суб'єктом владних повноважень, покладено обов'язок щодо доведення обставин на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

З огляду на викладене, а також враховуючи те, що підчас проведення відповідачем обстеження ділянки надр - Іскоростенського родовища, Житомирська область, Коростенський район/0,3 км на південний захід від с. Іскоростень, надрокористувачем якого є позивача було встановлено, що останнім порушено умови користування надрами, передбачені Угодою про умови користування надрами від 17.12.2007, а також законодавства у сфері надрокористування, а саме статей 24 та 26 Кодексу України про надра, а також те, що позивачем не надано суду пояснень та доказів на спростування вказаних фактів, колегія суддів дійшла висновку про те, що у відповідача були наявні підстави для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007

Пунктом 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011, встановлено, що про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ.

Наказом № 373 від 01.08.2012, було, зокрема, оформлено рішення відповідача рішення відповідача про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007.

З огляду на зазначене колегія суддів дійшла висновку про правомірність оформлення відповідачем рішення про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 наказом № 373 від 01.08.2012.

Згідно з частинами першою та другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що позовні вимоги необґрунтовані та не підлягають задоволенню.

Керуючись вимогами статтями 69-71, 94, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И ЛА:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Хутірський каменяр" до Державної служби геології та надр України, третя особа Центральний міжрегіональний територіальний сектор Державної служби геології та надр України, про визнання протиправним та скасування наказу № 373 від 01.08.2012 та зобов'язання відновити дію спеціального дозволу на користування надрами № 4573 від 17.12.2007 на видобування граніту Іскоротенського родовища - відмовити повністю .

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встановлений строк постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної скарги. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Головуючий суддя О.П. Огурцов

Судді Н.В. Клочкова

К.М. Кобилянський

Повний текст постанови виготовлено 10.12.2012.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.12.2012
Оприлюднено02.01.2013
Номер документу28313686
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13946/12/2670

Ухвала від 12.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 02.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 14.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 13.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 19.02.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Глущенко Я.Б.

Постанова від 03.12.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 12.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні