КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 2а-13946/12/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Огурцов О.П. Суддя-доповідач: Глущенко Я.Б.
УХВАЛА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Глущенко Я.Б.,
суддів Пилипенко О.Є., Романчук О.М.,
розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Хутірський каменяр» до Державної служби геології та надр України, третя особа - Центральний міжрегіональний територіальний сектор Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Хутірський каменяр» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 грудня 2012 року,
В С Т А Н О В И В :
ТОВ «Хутірський каменяр» звернулося у суд з позовом до Державної служби геології та надр України, у якому просило визнати протиправним та скасувати наказ відповідача про зупинення дії дозволу на користування надрами, зобов'язати останнього відновити дію такого дозволу.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 грудня 2012 року адміністративний позов залишено без задоволення.
Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду - без змін з таких підстав.
Так, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що відповідний наказ про зупинення дії дозволу на використання надр Державною службою геології та надр України прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, відтак відсутні підстави для його скасування.
З таким висновком суду не можна не погодитися.
Конституцією України у статті 13 закріплено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кодифікованим нормативним актом, яким визначено засади регулювання відносин у сфері вивчення, використання і охорони надр є Кодекс України про надра від 27.07.1994 року № 132/94-ВР (далі по тексу - КУпН).
На законодавчому рівні в Україні закріплений особливий порядок регулювання гірничих відносин, що зокрема виражено у специфічній процедурі надання надр у користування підприємствам, установам, організаціям, громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства чи іноземним юридичним особам. Таке право реалізується після отримання спеціального дозволу.
Для забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов'язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України здійснюється державний контроль за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною.
Відповідно до ч. 5 ст. 62 КУпН порядок здійснення державного геологічного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок здійснення державного геологічного контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294 (далі по тексу - Порядок № 1294).
Відповідно до п. 2 зазначеного порядку державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами.
Органи державного геологічного контролю відповідно до п. 5 Порядку № 1294 здійснюють державний геологічний контроль, зокрема, за дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів (п. 5 зазначеного порядку).
Колегією суддів установлено, що працівниками Центрального міжрегіонального сектору Держгеонадр України проведено позапланову перевірку ТОВ «Хутірський каменяр», результати якої викладені в акті обстеження ділянки надр № 126 від 31.05.2012 року та виявлені порушення товариством ст. ст. 24, 26 КУпН та ст. 4 Угоди про умови користування надрами.
Наказом Державної служби геології та надр України від 01.08.2012 року № 373 внаслідок виявлених порушень зупинено дію спеціального дозволу № 4573 від 17.12.2007 року, виданого позивачу на видобування граніту в Іскоростенському родовищі, Житомирської області, Коростенського району, яке знаходиться на відстані у 0,3 км в напрямку на південний захід від с. Іскоростень.
Дію вказаного дозволу зупинено у зв'язку із порушенням позивачем пункту 6 статті 26 КУпН, яке полягає в тому, що користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами.
Не погоджуючись із таким рішенням органу державного геологічного контролю, позивач звернувся із позовом у суд.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню, колегія суддів зважає на таке.
Порядком № 1294 у пункті 10 однією з підстав для проведення позапланової перевірки визначено звернення фізичних або юридичних осіб про порушення надрокористувачем вимог законодавства.
Під час такої перевірки повинні з'ясовуватись лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення, з їх обов'язковим зазначенням у направленні на проведення такої перевірки.
Як убачається із акта, під час перевірки було з'ясовано чи приступав позивач до користування надрами відповідно до спеціального дозволу № 4573 від 17.12.2007 року.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач звертає увагу суду на порушення контролюючим органом процедури проведення перевірки.
Позивач стверджує, що судом першої інстанції не досліджувався документ, який був підставою для проведення позапланової перевірки - лист Управління Служби безпеки України в Житомирській області від 18.04.2012 року № 57/4047.
Проте, колегією суддів установлено, що даний лист міститься у матеріалах справи (а.с. 25), його було долучено до справи в судовому засіданні 19.11.2012 року, а відтак останній було судом досліджено.
Також, колегія суддів не приймає покликання апелянта на неповідомлення його про дату проведення позапланової перевірки і відсутність його представника під час проведення такої перевірки, оскільки дані порушення не вплинули на об'єктивність перевірки. Об'єктивність її результатів підтверджується, зокрема, самим позивачем, який не заперечує той факт, що на час розгляду справи ТОВ «Хутірський каменяр» не приступив до фактичного користування надрами.
Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011, служба зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію (пп. 13 п. 4).
Таким чином, відповідач наділений відповідними повноваженнями зупиняти дію спеціальних дозволів на користування надрами.
З огляду на вищенаведене, колегією суддів встановлено, що орган державного геологічного контролю діяв на законних підставах та ним було з'ясовано саме ті обставини, які зумовили дану перевірку.
Відповідно до пп. 1) п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року (у редакції на час прийняття спірного рішення) дія дозволу може бути зупинена Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Згідно з ч. 2 ст. 24 КУпН користувачі надр зобов'язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 6) частини 1 статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування ними.
З огляду на зміст вищевказаної правової норми, підставою для скасування наказу про зупинення дії дозволу на використання надр могло би стати доведення позивачем поважності причин допущення такого порушення.
За приписами Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71).
Оскільки позивачем не представлено суду жодних доказів поважності причин некористування надрами протягом двох років, колегія суддів не убачає підстав для скасування оскаржуваного наказу Держгеонадр України.
З огляду на викладене, доводи апеляційної скарги спростовуються вищевикладеним, матеріалами справи та не відповідають вимогам чинного законодавства.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 1, 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Хутірський каменяр» залишити без задоволення .
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 грудня 2012 року залишити без змін .
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів після набрання законної сили шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддяЯ.Б. Глущенко суддя О.Є Пилипенко суддяО.М. Романчук
Головуючий суддя Глущенко Я.Б.
Судді: Пилипенко О.Є.
Романчук О.М
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2013 |
Оприлюднено | 26.02.2013 |
Номер документу | 29570005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Глущенко Я.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні