Рішення
від 10.12.2012 по справі 5009/3775/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 24/141/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.12.12 Справа № 5009/3775/12

м. Запоріжжя

За позовом Комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня»( 69089 , м. Запоріжжя , вулиця Лікарняна , 18 ; код ЄДРПОУ 02006722).

до відповідача Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України ( 69107 , м. Запоріжжя , проспект Леніна , 164 ; код ЄДРПОУ 20497824).

Про визнання недійсним рішення .

Суддя Азізбекян Т.А.

Представники:

Від позивача - Коротіна О.О. ( дов. № 1 від 10.12.2012 р.).

Від відповідача - Рєзнік В.А. ( дов. № 15 від 01 серпня 2012 р.).

ВСТАНОВЛЕНО:

08.10.2012 р. до господарського суду від Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради надійшла позовна заява про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.08.2012 р. № 47- рш у справі № 02/32-12 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».

Ухвалою від 08.10.2012 р. порушено провадження по господарській справі № 5009/3775/12 , слухання справи було призначено на 15.10.2012 р.

З метою витребування від сторін додаткових документальних доказів, розгляд справи відкладався на 28.11.2012 р. , а потім на 10.12.2012 р.

Представникам сторін роз'яснені права та обов'язки передбачені положеннями Господарського процесуального кодексу України .

Відводів складу суду не заявлено .

Представники сторін не наполягали на проведенні звукозапису судового процесу технічними засобами .

В судовому засіданні 10.12.2012 р. господарський суд відповідно до вимог статті 85 ГПК України оголосив вступну і резолютивну частини рішення .

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на наступні обставини . Адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було прийнято рішення від 31.08.2012 р. № 47 -рш «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яким визнано вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладено штраф на КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради. Вказаним рішенням визнано протиправними дії КЗ «ЗЦРЛ» та Запорізької районної ради по встановленню з січня 2011 р. по липень 2012 р. економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування конкуренції на ринку . За вчинення зазначеного порушення згідно з пунктом 2 статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції»притягнуто позивача до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 25 000 грн. 00 коп. На балансі Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради знаходиться відомча газова котельня та теплові мережі , по яких теплова енергія транспортується до власних корпусів та споживачів . Споживачами теплової енергії , що виробляється , транспортується та постачається КЗ «ЗЦРЛ»є відділ освіти Запорізької районної державної адміністрації , відділ туризму та культури Запорізької районної державної адміністрації , районний відділ статистики та КП «ВРЕЖО № 9». Відповідно до частини 1 статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції»передбачено , що суб'єкт господарювання займає монопольне ( домінуюче) становище на ринку товару , якщо : на цьому ринку у нього немає жодного конкурента ; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеження можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини , матеріалів та збуту товарів , наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання , наявності пільг чи інших обставин .Згідно з рішенням від 31.08.2012 р. визначено , що територіальними ( географічними ) межами ринку виробництва , транспортування та постачання теплової енергії є територія міста Запоріжжя (в межах , де розташовані теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ»). В місті Запоріжжі існують ряд підприємств , які надають послуги з постачання теплової енергії в тому числі Концерн «Міські теплові мережі». В рішенні від 31.08.2012 р. зазначено , що потенціальна та реальна конкуренція на вказаному ринку відсутня внаслідок технологічних особливостей досліджуваного ринку. Позивач не погоджується із прийнятим рішенням з огляду на таке. В рішенні від 31.08.2012 р. зазначено , що часові межі ринку - січень 2011 р. -липень 2012 р., проте за змістом рішення до 01.01.2012 р. Запорізьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України порушень з боку КЗ «ЗЦРЛ»не вбачає. Крім того , опалювальний сезон 2011 -2012 р. р. завершився 15 квітня поточного року . На думку позивача , невірно визначені часові межі ринку та в подальшому необґрунтовано застосовані штрафні санкції за період з січня 2011 року по липень 2012 р. КЗ «ЗЦРЛ»жодного цивільно -правового договору з мешканцями будинку за адресою провулок Вільнянський , 11 в місті Запоріжжя не укладало , мешканцям вказаного будинку теплову енергію не відпускало , такі дії вчиняє тільки КП «ВРЕЖО № 9». Теплова енергія , що виробляється на власній газовій котельні лікарні , в осінньо -зимовий період забезпечує тепловий санітарний режим в відділеннях лікарні та постачається субабонентам , одним з яких є Виробниче ремонтно -експлуатаційне житлове об'єднання № 9 -юридичній особі. Висновок про те , що КЗ «ЗЦРЛ»відпускає теплову енергію мешканцям будинку по провулку Вільнянський , 11 в місті Запоріжжя документально не підтверджено. Вартість 1 Г/ кал , що складає 880 , 997 грн. є економічно обґрунтованою , розрахованою за затвердженою відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 869 «Порядок формування тарифів на теплову енергію , її виробництво , транспортування та постачання , послуги з центрального опалення і постачання гарячої води». За показниками тарифів Концерну «Міські теплові мережі»на виробництво , транспортування та постачання теплової енергії вартість 1 Г/кал для інших споживачів , в перелік яких входить КП «ВРЕЖО № 9»складає 925 грн. 32 коп. , що значно перевищує 880 , 997 грн. Просить позовні вимоги задовольнити.

Відповідач проти позову заперечує з огляду на такі обставини . 31 серпня 2012 р. адміністративною колегією територіального відділення було прийнято рішення «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції»№ 47-р по справі № 02/32-12, яким визнано що КЗ «ЗЦРЛ»у період з січня 2011 р. по липень 2012 р. займає монопольне (домінуюче) становище на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у територіальних ( географічних ) межах м. Запоріжжя ( в межах , де розташовані теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ») , як таке , що не має жодного конкуренту на ринку . Визнано дії комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради , які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним ( домінуючим) становищем на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку . Дослідження ринку виробництва , транспортування та постачання теплової енергії в територіальних (географічних) межах міста Запоріжжя ( в межах розташування теплових мереж) , на якому здійснює діяльність КЗ «ЗЦРЛ», проведено відповідно до Методики визначення монопольного ( домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку , затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України 01.04.2002 р. № 317/6605. Відповідно до пункту 7.1 Методики часові межі ринку визначаються як проміжок часу ( як правило рік) , протягом якого відповідна сукупність товарно -грошових відносин між продавцями ( постачальниками , виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою . Тому , часовими межами ринку було визначено січень 2011 р. - липень 2012 р. , і це не є періодом вчинення порушення. Котельня та розподільчі теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ»територіально відокремлені від джерел теплової енергії та місцевих розподільчих теплових мереж інших теплопостачальних організацій , тому транспортувати та поставляти своїм споживачам КЗ «ЗЦРЛ»може тільки теплову енергію , вироблену на власній котельній , а споживачі КЗ «ЗЦРЛ» приєднані тільки до теплових мереж цього суб'єкта господарювання , а тому не мають можливості отримувати послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії за межами теплових мереж КЗ «ЗЦРЛ». Попит споживачів на теплову енергію не здатен до переміщення географічно , оскільки необхідною умовою отримання вказаного товару є приєднання їх теплоспоживаючих установок до місцевих ( розподільчих) теплових мереж КЗ «ЗЦРЛ». За межами теплових мереж КЗ «ЗЦРЛ» , де послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії надають інші територіально відокремлені суб'єкти господарювання , користування послугою , є неможливим. Твердження позивача , що їхнім конкурентом на даному ринку є Концерн «Міські теплові мережі»є недоречним , оскільки наявні та потенційні конкуренти у КЗ «ЗЦРЛ»на ринку виробництва , транспортування та постачання теплової енергії відсутні.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», суб'єкт господарювання займає монопольне ( домінуюче) становище на ринку товару , якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента. КЗ «ЗЦРЛ»у період січень 2011 р. -липень 2012 р. , за висновками відповідача займає монопольне ( домінуюче) становище на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у територіальних (географічних) межах м. Запоріжжя , як таке , що не має жодного конкурента на ринку . Виходячи з кількості теплової енергії , відпущеної на будинок ( за показаннями теплового лічильника , встановленого на вводі у будинок) та загальної опалювальної площі будинку , вартість опалення 1 кв. м. у будинку у 2012 р. склала : у січні 28 , 36 грн. за кв. м. , лютому -43 , 416 грн. за кв. м. , березні -31 , 396 грн. за кв. м. Для порівняння , тариф на опалення Концерну «Міські теплові мережі», який є виконавцем послуг з централізованого опалення у місті Запоріжжі , для населення у цей період становив 5 , 526 грн. за кв. м. Постановою НКРЕ від 13.07.2010 р. № 813 «Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для суб'єктів господарювання , які виробляють теплову енергію , у тому числі блочних (модульних) котелень , установлених на дахові та прибудованих»затвердженого граничний рівень ціни на природний газ для суб'єктів господарювання , які виробляють теплову енергію ( виходячи з обсягу природного газу , що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання , за умови ведення такими суб'єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води) на рівні 1309 , 20 грн. за 1000 куб. м. з урахуванням ПДВ , збору до затвердження тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки , тарифів на транспортування , розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом. Ціни на природний газ , що використовується для виробництва теплової енергії для населення та для інших споживачів (бюджет та інші господарюючі суб'єкти ) значно відрізняються , а відтак, і тарифи на виробництво теплової енергії ( при всіх інших рівних витратах) мають бути теж різними.. Введений в дію з 01.01.2012 р. тариф на послугу з виробництва теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ» було розраховано та подано на затвердження Запорізькій районній раді без розбивки по групах споживачів ( населення та інші споживачі). Прямі матеріальні витрати на придбання газу було визначено із застосуванням єдиного тарифу на природний газ у розмірі 4551 , 288 грн. за 1000 куб. м. з ПДВ ( 3792 , 74 грн. за 1000 куб. м. , без ПДВ) , рівень якого відповідав рівню ціни на природний газ для бюджетних установ та інших суб'єктів господарювання , діючої на момент розрахунку тарифів . За рахунок завищення ціни на природний газ , прямі матеріальні витрати ( з розрахунку на 1 Гкал) на придбання природного газу , що використовувався для виробництва теплової енергії на опалення будинку , було збільшено у 3, 12 рази ( з 172 , 93 грн. / Гкал до 540 , 48 грн. / Гкал) , що призвело до необґрунтованого збільшення тарифу на виробництво теплової енергії для населення у 1, 92 рази ( з 399 , 58 грн. /Гкал до 767 , 13 грн. /Гкал.). За поясненнями КЗ «ЗЦРЛ»( лист від 26.04.2012 р. № 01-11/550) , договір на відпуск теплової енергії з жодним з мешканців будинку не укладався. Вказаний договір був укладений з юридичною особою -КП «ВРЕЖО № 9». Рахунки на оплату за теплову енергію виставлялись КП «ВРЕЖО № 9». З договору на відпуск теплової енергії від 15.10.2011 р. № 1 з КП «ВРЕЖО № 9»( додатки «Розрахунок теплових навантажень житлового будинку № 1 по провулку Вільнянський»та «Схема розподілу зон обслуговування тепломережі між КП «ВРЕЖО № 9»та КЗ «ЗЦРЛ») , КЗ «ЗЦРЛ»зобов'язується постачати теплову енергію на будинок . Рішенням Запорізької районної ради від 27.12.2011 р. № 8 затверджено тарифи на виробництво , транспортування та постачання теплової енергії для КЗ «ЗЦРЛ», споживачами якого є житловий багатоквартирний будинок за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11 комунального підприємства «Виробниче ремонтно -експлуатаційне житлове об'єднання № 9». За висновками відповідача позивач був обізнаний , що частина купленого природного газу використовується ним на виробництво теплової енергії для населення , яке мешкає у будинку . Посилання позивача на відсутність у нього договорів з населенням , на думку відповідача , є недоречним , оскільки із змісту постанови НКРЕ від 13.07.2010 р. № 813 не йдеться , що ціна на природний газ у розмірі 1309 , 20 грн. за 1000 куб. м. встановлюється за умов укладення договорів безпосередньо між суб'єктом господарювання -виробником теплової енергії та населенням , яке отримує послуги з опалення та гарячого водопостачання. За висновком відповідача , оскільки певний обсяг природного газу при виробництві КЗ «ЗЦРЛ»теплової енергії був використаний для виробництва та надання населенню послуг з опалення , і при цьому позивачем вівся окремий приладовий та бухгалтерський облік тепла , відпущеного на будинок ( що підтверджується показаннями приладу обліку теплової енергії та бухгалтерськими рахунками) , відповідач повинен був при розрахунку тарифу на виробництво теплової енергії для будинку враховувати граничну ціну природного газу у розмірі 1309 , 20 грн. за 1000 куб. м. , встановлену постановою НКРЕ від 13.07.2010 р. № 813. А для забезпечення беззбиткового тарифу на виробництво теплової енергії для будинку КП «ВРЕЖО № 9», КЗ «ЗЦРЛ»мав застосувати певні заходи , зокрема , внести відповідні зміни у договір з ПАТ «Запоріжгаз». У КП «ВРЕЖО № 9», яке закуповує теплову енергію у КЗ «ЗЦРЛ»для забезпечення нею мешканців будинку , альтернатива щодо придбання послуг з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у інших суб'єктів господарювання відсутня. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд -

ВСТАНОВИВ:

31 серпня 2012 р. Адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України по справі № 02/32-12 прийнято рішення «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яке прийнято за результатами розгляду заяви ( вхідний від 23.03.2012 р. № М-9-28) гр. Магди В.В. ( м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11, квартира 1) щодо нарахування у 2012 р. плати за послуги з централізованого опалення за тарифами , які значно вище тарифів на ці послуги для інших мешканців міста Запоріжжя .

Адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України встановлено , що будинок за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11 , в якому мешкає заявник , знаходиться на балансі комунального підприємства «Виробниче ремонтно -експлуатаційне житлове об'єднання № 9»та обслуговується ним. Для забезпечення мешканців будинку тепловою енергією КП «ВРЕЖО № 9»укладено договір на відпуск теплової енергії від 15.10.2011 р. № 1 з комунальним закладом «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради, на балансі якої перебуває котельня .

За результатами розгляду вказаної заяви вбачались ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції , в зв'язку з наявністю в діях : - комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради ) ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченого частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним ( домінуючим) становищем на ринку виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку ; - Запорізької районної ради Запорізької області ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченого пунктом 7 статті 50 та статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді створення умов для вчинення комунальним закладом «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Відповідачем під час проведення перевірки , встановлено , що на балансі КЗ «ЗЦРЛ»знаходиться відомча газова котельня та теплові мережі ( загальною довжиною 330 м ) , по яких теплова енергія транспортується до власних корпусів та споживачів . КЗ «ЗЦРЛ»виробляє теплову енергію для власних потреб , а також відпускає її споживачам за відповідну плату на підставі укладених договорів на відпуск теплової енергії . Згідно з Положенням про надання платних послуг в Запорізькій центральній районній лікарні , затвердженого головним лікарем КЗ «ЗЦРЛ»01.01.2007 р. , відпуск гарячої води та теплової енергії є платною послугою . Для здійснення діяльності на ринку теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ»отримано Ліцензію на виробництво теплової енергії , транспортування її магістральними та місцевими ( розподільчими) тепловими мережами , постачання теплової енергії ( крім певних видів господарської діяльності у сфері теплопостачання , якщо теплова енергія виробляється на теплоелектроцентралях , когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних та поновлюваних джерел енергії) Запорізької обласної державної адміністрації від 09.04.2008 р. серії АВ № 393507 ( термін дії з 28.03.2008 р. до 28.03.2013 р.).

За висновками відповідача , позивач здійснює господарську діяльність на ринку теплової енергії і , у розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції», є суб'єктом господарювання.

Антимонопольним комітетом встановлено , що споживачами теплової енергії , що виробляється , транспортується та постачається КЗ «ЗЦРЛ», є відділ освіти Запорізької районної державної адміністрації , відділ туризму та культури Запорізької районної державної адміністрації , районний відділ статистики , житловий багатоквартирний будинок КП «ВРЕЖО № 9».

За висновками фахівців Адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України , КЗ «ЗЦРЛ» у період січень 2011 р. -липень 2012 р. займає монопольне ( домінуюче) становище на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у територіальних (географічних) межах м. Запоріжжя ( в межах , де розташовані теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ»), як таке , що не має жодного конкурента на ринку .

Фахівцями Антимонопольного комітету України встановлено , що до січня 2012 р. КЗ «ЗЦРЛ»відпускало всім споживачам теплову енергію за тарифом , затвердженими рішенням Запорізької районної ради Запорізької області від 25.11.2010 р. № 16 , у розмірі 365, 76 грн. за 1 Гкал ( без ПДВ).

З 1 січня 2012 року тарифи на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії для КЗ «ЗЦРЛ»затверджено рішенням Запорізької районної ради від 27.12.2011 р. № 8 у розмірі 880 , 997 грн. за 1 Гкал ( без ПДВ), в тому числі тариф на виробництво теплової енергії -767 , 134 грн. / Гкал , тариф на транспортування теплової енергії - 112 , 27 грн. / Гкал , тариф на постачання теплової енергії - 1, 593 грн. / Гкал.

В рішенні на сторінці 4 фахівцями Антимонопольного комітету зазначено , що виходячи з кількості теплової енергії , відпущеної на будинок ( за показаннями теплового лічильника , встановленого на вводі у будинок ) та загальної опалювальної площі будинку , вартість опалення 1 кв. м. у будинку у 2012 р. склала : - у січні 28 , 36 грн. / кв. м. , лютому -43, 416 грн. / кв. м. , березні -31 , 396 грн. / кв. м. Для порівняння , тариф на опалення Концерну «Міські теплові мережі», який є виконавцем послуг з централізованого опалення у місті Запоріжжі , для населення у цей період становив 5 , 526 грн. / кв. м.

Антимонопольний комітет в рішенні вказує , що з урахуванням податку на додану вартість , збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки , тарифів на транспортування , розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом ціни на природний газ , для вказаних споживачів в опалювальний сезон 2011 /2012 р. р. становили : - 4551 , 288 грн. за 1000 куб. м. ( жовтень -грудень 2011 р.) ; - 4695 , 816 грн. за 1000 куб. м. ( січень -квітень 2012 р.).

За висновками відповідача , ціни на природний газ , що використовується для виробництва теплової енергії для населення та для інших споживачів ( бюджет та інші господарюючі суб'єкти ) значно відрізняються , а відтак , і тарифи на виробництво теплової енергії ( при всіх інших рівних витратах ) мають бути теж різними.

На сторінці 5 рішення відповідач вказує , що введений в дію з 01.01.2012 р. тариф на послугу з виробництва теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ»було розраховано та подано на затвердження Запорізькій районній раді без розбивки по групах споживачів ( населення та інші споживачі). Прямі матеріальні витрати на придбання газу було визначено із застосуванням єдиного тарифу на природний газ у розмірі 4551 , 288 грн. за 1000 куб.м. з ПДВ ( без ПДВ - 3792, 74 за 1000 куб. м.), рівень якого відповідав рівню ціни на природний для бюджетних установ та інших суб'єктів господарювання , діючої на момент розрахунку тарифів.

Відповідач дійшов висновку , що за рахунок завищення ціни на природний газ , прямі матеріальні витрати ( з розрахунку на 1 Гкал) на придбання природного газу , що використовувався для виробництво теплової енергії на опалення будинку , було збільшено у 3,12 рази ( з 172 , 93 грн. /Гкал до 540 , 48 грн./Гкал ) , що призвело до необґрунтованого збільшення тарифу на виробництво теплової енергії для населення у 1, 92 рази ( з 399 , 58 грн. /Гкал до 767 , 13 грн. / Гкал).

За висновками відповідача , КЗ «ЗЦРЛ»мало розраховувати тариф на виробництво теплової енергії для КП «ВРЕЖО № 9»з урахуванням граничної ціни природного газу у розмірі 1309 , 20 грн. за 1000 куб. м. , що встановлено НКРЕ для суб'єктів господарювання , які виробляють теплову енергію , що використовується для надання населенню послуг з опалення . Необґрунтоване збільшення тарифів на виробництво , транспортування та постачання теплової енергії мало місце за рахунок зменшення обсягу корисного відпуску теплової енергії на 11, 7 %. При визначенні розміру вказаних тарифів КЗ «ЗЦРЛ»було прийнято річний обсяг корисного відпуску теплової енергії у розмірі 1578 , 7 Гкал. , а відповідно до проекту «Розрахунок граничних обсягів споживання паливно -енергетичних ресурсів «Запорізької центральної районної лікарні м. Запоріжжя , вулиця Лікарняна , 18», зробленого Державним підприємством «Запорізький регіональний Центр по енергозбереженню», цей показник становить 1764 , 07 Гкал.

В рішенні Антимонопольним комітетом зазначено , що КЗ «ЗЦРЛ», не дотримуючись встановленого законодавством порядку формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії , розраховував в необґрунтованому розмірі тарифи на вказані послуги , введені в дію з січня 2012 р.

Відповідач вказує , що згідно зі звітом про надходження і використання коштів , отриманих як плата за послуги , дохід ( виручка) КЗ «ЗЦРЛ»від реалізації продукції ( товарів, робіт , послуг) за 2011 р. становить 428 961 грн.

Посилаючись на статтю 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», ст. 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції» адміністративна колегія Запорізького обласного територіального відділення вирішила : 1. Визнати , що комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради у період січень 2011 р. -липень 2012 р. займає монопольне ( домінуюче) становище на ринку виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у територіальних (географічних) межах міста Запоріжжя ( в межах , де розташовані теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ») , як таке , що не має жодного конкурента на ринку . 2. Визнати дії комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради , які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушення законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним ( домінуючим ) становищем на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку …4. Відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», накласти на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради штраф у розмірі 25 000 грн. 00 коп.

З матеріалів справи слідує , що 15.10.2011 р. між Комунальним закладом «Запорізька центральна районна лікарня»( надалі -постачальник ) та Виробничим ремонтно -експлуатаційним житловим об'єднанням № 9 ( надалі - споживач) укладений договір № 1 , предметом якого є постачання теплової енергії в кількості , у строки та на інших умовах , що зазначені в договорі .

Відповідно до розділу 2 договору № 1 від 15.10.2011 р. , сторони здійснюють свої взаємовідносини на підставі Правил користування тепловою енергією .

Сторони домовились , що постачальник зобов'язується постачати теплову енергію та підігрітою водою об'єкти споживача відповідно до даних проектних або розрахункових теплових навантажень , що додаються до цього договору , завірених печаткою споживача і перевірених постачальником , терміном з 15.10.2011 р. по 31.12.2011 р. з максимумом теплового навантаження 139 Гкал/ рік , у тому числі : - на опалення -139 Гкал/рік при Тз.п + 18 градусів .

Пунктом 3.5 договору № 1 від 15.10.2011 р. передбачено , що облік відпущеної теплової енергії проводиться за приладами обліку , встановленими на тепловому вводі споживача відповідно до Тимчасових правил обліку відпуску і споживання теплової енергії . Прилади обліку допускаються і пломбуються у встановленому порядку .

Відповідно до умов договору на відпуск теплової енергії № 1 від 15.10.2011 р. (пункт 3.14) за відпущену теплову енергію споживач платить постачальнику за розрахунковим тарифом з рентабельністю по кожній групі споживачів згідно з розпорядженням РДА ( при змінах оптових цін на паливо або інших змінах нормативних актів у державі тарифи можуть переглядатися) : а) 365 , 76 грн. за кожну відпущену гігакалорію.

Пунктом 7.1 передбачено , що договір вступає в силу з моменту його підписання обома сторонами і діє до 31.12.2011 р.

Судом встановлено , що вартість теплової енергії , яка постачалась КП «ВРЕЖО № 9» у період з 15.10.2011 р. по 21.12.2012 р. формувалась КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»на підставі розрахункових тарифів , затверджених рішенням Запорізької районної ради № 16 від 25.11.2010 р.

27.12.2011 р. Запорізькою районною радою Запорізької області прийнято рішення № 8 «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» тарифів на послуги з теплопостачання», відповідно до якого вирішено : 1. Затвердити тарифи на виробництво теплової енергії і послуги з теплопостачання для виробника КЗ «Запорізька центральна районна лікарня», споживачами яких є відділ освіти Запорізької районної державної адміністрації за адресою м. Запоріжжя , вулиця Комінтерна , 7 , відділ культури та туризму Запорізької районної державної адміністрації за адресою м. Запоріжжя , вулиця Істоміна , 14 , Запорізький районний відділ статистики за адресою м. Запоріжжя , вулиця Комінтерна , 7 , житловий багатоквартирний будинок за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11 комунального підприємства «Виробниче ремонтно -експлуатаційне житлове об'єднання № 9» згідно додатків №№ 2,3,4,5,6,7.

Згідно Додатку № 6 до рішення Запорізької районної ради Запорізької області № 8 від 27.12.2011 р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»тарифів на послуги з теплопостачання»( Розрахунок тарифів на теплову енергію без ПДВ) тариф на виробництво теплової енергії для бюджетних установ становить 767 , 134 грн. /Гкал .

Рішенням Запорізької районної ради Запорізької області № 8 від 27.12.2011 р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»тариф на виробництво теплової енергії для населення та інших споживачів не затверджувався.

Із змісту наданих суду документів вбачається , що відповідачем не укладались договори з мешканцями житлового багатоквартирного будинку за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11.

Відповідно до положень пункту 37 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішується питання щодо встановлення тарифів на житлово -комунальні послуги , які надаються підприємствами , що перебувають у спільній власності територіальних громад , представництво інтересів яких здійснює відповідна районна рада.

Закон України «Про житлово -комунальні послуги»визначає основні засади організаційних , господарських відносин , що виникають у сфері надання та споживання житлово -комунальних послуг між їхніми виробниками , виконавцями і споживачами , а також їхні права та обов'язки.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово -комунальні послуги» виробником визнається суб'єкт господарювання , який виробляє або створює житлово -комунальні послуги .

В свою чергу , споживач -фізична чи юридична особа , яка отримує або має намір отримати житлово -комунальну послугу .

Статтею 3 вказаного Закону передбачено , що предметом його регулювання є правовідносини , що виникають між виробниками , виконавцями , споживачами у процесі створення , надання та споживання житлово -комунальних послуг .

Законом України «Про житлово -комунальні послуги»визначені повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово -комунальних послуг , зокрема , статтею 7 вказаного Закону передбачено право встановлювати ціни / тарифи на житлово -комунальні послуги відповідно до закону.

Статтею 19 Закону України «Про житлово - комунальні послуги»передбачено , що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово -комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах . Учасниками відносин у сфері житлово -комунальних послуг є : власник , споживач , виконавець , виробник.

Вказаним Законом визначені права та обов'язки усіх учасників відносин у сфері житлово -комунальних послуг , зокрема , споживач має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово -комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово -комунальних послуг та одержувати в установленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово -комунальних послуг , їх вартість , загальну вартість місячного платежу , структуру ціни Ї тарифу , норми споживання , порядок надання житлово - комунальних послуг , їх споживчі властивості тощо.

В свою чергу , виробник має право розробляти і подавати на затвердження уповноваженим органам ціни / тарифи на житлово -комунальні послуги першої та другої груп та зобов'язаний укласти договір з виконавцем ( споживачем) про умови надання житлово -комунальних послуг , надавати в установленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово -комунальних послуг , їх вартість , загальну вартість місячного платежу , структуру тарифів , норми споживання , режим надання житлово -комунальних послуг , їх споживчі властивості тощо.

Згідно із статтею 30 Закону України «Про житлово -комунальні послуги»визначені принципи державного регулювання цін / тарифів на житлово -комунальні послуги , а саме : - доступності житлово -комунальних послуг для всіх споживачів та рівності правових гарантій ; - нормативного регулювання надання житлово -комунальних послуг споживачам за цінами / тарифами , затвердженими в установленому законом порядку ; - відповідності рівня цін / тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво ; - відкритості , доступності та прозорості структури цін / тарифів для споживачів та суспільства ; - відповідності оплати житлово -комунальних послуг їх наявності , кількості та якості ; - відповідальності виконавців / виробників за недотримання вимог стандартів , нормативів , норм , порядків та правил ; - гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово -комунальні послуги та випереджання зростання доходів населення над зростанням цін / тарифів на житлово -комунальні послуги.

Статтею 31 вказаного Закону передбачено , що порядок формування тарифів на кожний вид житлово -комунальних послуг другої групи визначає Кабінет Міністрів України . Виконавці / виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво ( надання) житлово -комунальних послуг і подають їх органам , уповноваженим здійснювати встановлення тарифів .

Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово -комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво ( надання).

Спори щодо формування та затвердження цін / тарифів на житлово -комунальні послуги , а також відшкодування втрат підприємств , що пов'язані із затвердженням цін / тарифів на житлово -комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво , вирішуються в судовому порядку .

З матеріалів справи № 02/32 -12 адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення слідує , що на балансі КЗ «ЗЦРЛ»знаходиться відомча газова котельня та теплові мережі ( загальною довжиною 330 м) , по яких теплова енергія транспортується до власних корпусів та споживачів. КЗ «ЗЦРЛ»виробляє теплову енергію для власних потреб , а також відпускає її споживачам за відповідну плату на підставі укладених договорів на відпуск теплової енергії . Для здійснення діяльності на ринку теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ»отримано Ліцензію на виробництво теплової енергії , транспортування її магістральними та місцевими ( розподільчими) тепловими мережами , постачання теплової енергії ( крім певних видів господарської діяльності у сфері теплопостачання , якщо теплова енергія виробляється на теплоелектроцентралях , когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних та поновлювальних джерел енергії) Запорізької обласної державної адміністрації від 09.04.2008 р. серії АВ № 393507 ( термін дії з 28.03.2008 р. по 28.03.2013 р.).

Враховуючи приписи Закону України «Про житлово -комунальні послуги», КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» є виробником та постачальником теплової енергії , виробленої на власній котельні , яка постачається споживачам ( юридичним особам ) на підставі укладених договорів на відпуск теплової енергії.

Позивач наполягає на тому , що фактично , теплова енергія за договором № 1 від 15.10.2011 р. постачалась населенню -мешканцям житлового багатоквартирного будинку за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11.

Матеріалами адміністративної справи № 02/32-12 від 31 серпня 2012 р. № 47-рш та документами , поданими до матеріалів господарської справи № 5009/3775/12 спростовується твердження Антимонопольного комітету стосовно того , що відповідач постачав теплову енергію власними мережами саме мешканцям вказаного житлового багатоквартирного будинку .

Із змісту договору № 1 на відпуск теплової енергії від 15.10.2012 р. слідує , що «споживачем»теплової енергії є Виробниче ремонтно -експлуатаційне житлове об'єднання № 9», що підтверджує статус об'єднання як виконавця послуг з постачання теплової енергії та продавця для мешканців житлового багатоквартирного будинку за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11 .

Постановою КМ України від 01.06.2011 р. № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово -комунальні послуги» затверджений Порядок формування тарифів на теплову енергію , її виробництво , транспортування та постачання , послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води.

Відповідно до вказаного Порядку тарифом на теплову енергію , її виробництво , транспортування та постачання вважається вартість вироблення , транспортування та постачання одиниці ( 1 Гкал) теплової енергії відповідної якості як грошовий вираз планових економічно обґрунтованих витрат з урахуванням планового прибутку . Тарифи на надання послуг з централізованого опалення -вартість надання одиниці послуги з централізованого опалення відповідної якості , розрахована на основі економічно обґрунтованих планових витрат з урахуванням планового прибутку. Тарифи на надання послуг з централізованого постачання гарячої води -вартість надання одиниці послуги з централізованого постачання гарячої води визначеної кількості та відповідної якості , розрахована на основі економічно обґрунтованих планових витрат з урахуванням планового прибутку .

Одиницею калькування собівартості виробництва , транспортування , постачання теплової енергії є 1Гкал теплової енергії. При цьому групування витрат здійснюється відповідно до стандартів бухгалтерського обліку , затверджених Мінфіном , з визначенням структури тарифів.

Формування тарифів на виробництво , транспортування та постачання теплової енергії здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів її виробництва , транспортування та постачання , економічно обґрунтованих планових витрат , визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів , техніко -економічних розрахунків , кошторисів , з урахуванням ставок податків і зборів , цін на матеріальні ресурси та послуги у плановому періоді .

Згідно пункту 18 Порядку формування тарифів на теплову енергію , її виробництво , транспортування та постачання , послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води , до складу планової виробничої собівартості теплової енергії включаються прямі матеріальні витрати , зокрема, витрати на придбання палива ( газу) та електричної енергії для технологічних потреб , що визначаються виходячи з планового обсягу виробництва теплової енергії .

Пунктом 102 вказаного Порядку передбачено , що для встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води підприємство подає уповноваженим органам заяву і розрахунки тарифів на плановий період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками , підтвердними матеріалами і документами , що використовувалися під час проведення таких розрахунків .

Також , пунктом 104 Порядку передбачено , що у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат , пов'язаних з наданням послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води , з причин , які не залежать від підприємства , зокрема збільшення або зменшення податків і зборів , мінімальної заробітної плати , орендної плати та амортизаційних відрахувань , цін ( тарифів) на паливно -енергетичні та інші матеріальні ресурси , може проводитися перерахування тарифів шляхом коригування лише тих складових частин їх структури , за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення .

Згідно Додатку до рішення Запорізької районної ради Запорізької області № 8 від 27.12.2011 р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»тарифів на послуги з теплопостачання» теплове навантаження об'єктів теплоспоживання у Гкал/годину для бюджетних установ становить 0, 90808 при тарифі на виробництво теплової енергії - 767, 134 грн. / Гкал .

Відповідач посилається на порушення позивачем положень частини першої статті 13, пункту 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», відповідно до яких зловживанням монопольним ( домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання , який займає монопольне ( домінуюче) становище на ринку , що призвели або можуть призвести до недопущення , усунення чи обмеження конкуренції , або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів , які б були неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним ( домінуючим) становищем.

З матеріалів адміністративної справи , а також документів наданих сторонами до господарської справи № 5009/3775/12 суд не вбачає документальних доказів , які підтверджують вчинення позивачем порушення законодавства про захист економічної конкуренції , зокрема , зловживання монопольним ( домінуючим) становищем на ринку послуг з постачання теплової енергії.

Відповідачем документально не доведений факт обмеження , недопущення чи обмеження конкуренції інших суб'єктів господарювання позивачем , ущемлення їх інтересів або споживачів.

Посилання на факт укладення позивачем договору № 1 на відпуск теплової енергії від 15.10.2011 р. споживачу -КП «ВРЕЖО №9» не доводить вчинення позивачем порушення у вигляді ущемлення інтересів споживачів ( населення) , оскільки саме КП «ВРЕЖО № 9 як балансоутримувач житлового багатоквартирного будинку за адресою м. Запоріжжя , провулок Вільнянський , 11 та покупець теплової енергії за вказаним договором формував вартість поставленої теплової енергії мешканцям вказаного будинку.

Крім того , визначаючи тариф на виробництво теплової енергії позивач керувався положення рішення Запорізької районної ради Запорізької області № 8 від 27.12.2011 р. як органу , який наділений повноваженнями встановлення тарифів на житлово - комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво ( надання).

Станом на день розгляду спору по суті не надходило документальних доказів щодо оскарження ( визнання недійсним ) в судовому порядку рішення Запорізької районною ради Запорізької області № 8 від 27.12.2011 р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня»тарифів на послуги з теплопостачання».

Також , судом приймається до уваги , що сторонами документально не доведений факт пролонгації на 2012 р. договору на відпуск теплової енергії № 1 від 15.10.2011 р. , або укладення між позивачем та КП «ВРЕЖО №9» договору на відпуск теплової енергії у 2012 р., при обов'язковому укладенні договору відповідно до вимог Закону України «Про житлово -комунальні послуги».

З огляду на викладені обставини у їх сукупності , суд вважає , що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Визнати недійсними пункти 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. ( справа № 02/32-12) в частині визнання дій комунального закладу «Запорізька центральна лікарня»Запорізької районної ради , які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним ( домінуючим) становищем на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та накладення на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради штраф у розмірі 25 000 грн. 00 коп.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 49, 82, 84 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ :

Позовні вимоги задовольнити частково .

Визнати недійсними пункти 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. ( справа № 02/32-12) в частині визнання дій комунального закладу «Запорізька центральна лікарня»Запорізької районної ради , які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва , транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13 , пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним ( домінуючим) становищем на ринках виробництва , транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання , що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та накладення на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня»Запорізької районної ради штраф у розмірі 25 000 грн. 00 коп.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Суддя Т.А. Азізбекян

Рішення виготовлено у повному обсязі та підписано 27.12.2012 р.

Дата ухвалення рішення10.12.2012
Оприлюднено09.01.2013
Номер документу28465601
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним рішення

Судовий реєстр по справі —5009/3775/12

Ухвала від 15.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 28.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Постанова від 16.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Бенедисюк І. М.

Ухвала від 02.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Бенедисюк І. М.

Постанова від 22.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 24.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Рішення від 10.12.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 08.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні