Постанова
від 22.02.2013 по справі 5009/3775/12
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

19.02.2013 р. справа №5009/3775/12

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого: Дучал Н.М.

Суддів: Склярук О.І., Ушенко Л.В.

При секретарі Савченко І.В.

За участю представників сторін:

від позивача - Коротіна О.О., за довіреністю

Рижова Н.М., за довіреністю

від відповідача - Рєзнік В.А., за довіреністю

Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя

на рішення господарського суду Запорізької області

від 10.12.2012 р. (підписане 27.12.2012р.)

у справі №5009/3775/12 (суддя Азізбекян Т.А.)

за позовом - Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня», м.Запоріжжя

до відповідача - Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя

про визнання недійсним рішення

Комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня», м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя

про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.08.2012р. №47-рш у справі №02/32-12 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що висновки, викладені в рішенні адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.08.2012р. №47-рш у справі №02/32-12 не відповідають фактичним обставинам справи. Теплова енергія, що виробляється на власній газовій котельні лікарні в осінньо-зимовий період забезпечує тепловий санітарний режим в відділеннях лікарні та постачається субабонентам, одним із яких є Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об'єднання №9, тобто юридичній особі. Тому висновок, викладений в рішенні про те, що КЗ «ЗЦРЛ» відпускає теплову енергію мешканцям будинку по пров. Вільнянський, 11 в м.Запоріжжя жодним доказом не підтверджений.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. у справі №5009/3775/12 позовні вимоги задоволені частково; визнані недійсними пункти 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. ( справа № 02/32-12) в частині визнання дій комунального закладу «Запорізька центральна лікарня»Запорізької районної ради, які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування , порушенням законодавства про захист економічної конкуренції , передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання, що призвели до ущемлення інтересів споживачів , які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та накладення на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради штраф у розмірі 25 000 грн. 00 коп.; в іншій частині рішення залишено без змін.

Рішення господарського суду мотивоване тим, що матеріалами адміністративної справи № 02/32-12 від 31 серпня 2012 р. № 47-рш та документами, поданими до матеріалів господарської справи №5009/3775/12 спростовується твердження Антимонопольного комітету стосовно того, що відповідач постачав теплову енергію власними мережами саме мешканцям житлового багатоквартирного будинку; недоведеністю вчинення позивачем порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема, зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з постачання теплової енергії.

Не погодившись з рішенням суду, Запорізьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду від 10.12.2012р. по справі №5009/3775/12 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову Комунального закладу «Запорізька районна центральна лікарня» відмовити у повному обсязі.

Апелянт вважає рішення місцевого господарського суду незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що господарським судом взагалі не досліджувалось питання, яким чином позивачем формувався тариф, чи є він обґрунтованим. Враховуючи, що певний обсяг природного газу при виробництві КЗ «ЗЦРЛ» теплової енергії був використаний для виробництва та надання населенню послуг з опалення, позивач повинен був при здійсненні розрахунку тарифу на виробництво теплової енергії для будинку ураховувати граничну ціну природного газу у розмірі 1 309,20 грн. за 1000 куб.м., встановлену постановою НКРЕ від 13.07.2010р. №813.

Позивач проти апеляційних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві №01-13/293 від 08.02.2013р. Зазначає, що господарським судом були повно і правильно встановлені фактичні обставини справи. Наполягає, що КЗ «ЗЦРЛ» жодним чином не порушувало вимог Закону України «Про захист економічної конкуренції». Просить залишити рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. у справі №5009/3775/12 без змін, а апеляційну скаргу Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України - без задоволення.

Згідно з положеннями ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішень місцевого господарського суду в повному обсязі.

У відповідності до п.п. 2, 3, 4 частини 3 ст.129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі ст.ст. 4 2, , 4 3 Господарського процесуального кодексу України - правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено наступне.

За результатами розгляду справи №02/32-12 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради, керуючись ст. 14 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", ст. 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", п. 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 р. № 32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 р. за № 291/5482 (зі змінами), п. п. 31, 32 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правил розгляду справ), затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994р. №5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06.05.1994р. за №90/299 (в редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року №169-р) (із змінами), адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України 31.08.2012р. прийнято рішення №47-рш «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції», яким вирішено:

1. Визнати, що Комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради у період січень 2011 року - липень 2012 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у територіальних (географічних) межах м.Запоріжжя (в межах, де розташовані теплові мережі КЗ «ЗЦРЛ»), як таке, що не має жодного конкурента на ринку.

2. Визнати дії Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради, які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування, порушенням законо давства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною 1 статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", шляхом зло вживання монопольним становищем на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

3. Визнати дії Запорізької районної ради Запорізької області, які полягають у встановленні тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії у необґрунтованому розмірі внаслідок порушення порядку їх формування, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 7 статті 50 та статтею 17 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді створення умов для вчинення КЗ «ЗЦРЛ» порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною 1 статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", шляхом зло вживання монопольним становищем на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

4. Відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" накласти на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради штраф у розмірі 25 000 гривень.

5. Зобов'язати припинити порушення про захист економічної конкуренції: Запорізьку районну раду Запорізької області - шляхом встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії; комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради - шляхом розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії.

В рішенні зазначено, що термін виконання рішення - три місяці з дня отримання рішення. Штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання цього рішення. Відповідно до ч. 8 ст. 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» протягом п'яти днів з дня сплати штрафу суб'єкт господарювання зобов'язаний надіслати до Запорізького територіального відділення Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафу. Рішення може бути оскаржене до господарського суду у двомісячний строк з дня його одержання.

Позивач скористався правом на судове оскарження, та просив визнати недійсним рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.08.2012р. №47-рш у справі №02/32-12 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, Донецький апеляційний господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість апеляційної скарги виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції; сприяння розвитку добросовісної конкуренції (ст. 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").

Правові засади підтримки та захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності визначаються Законом України "Про захист економічної конкуренції", який спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин та застосовується до відносин, що впливають чи можуть вплинути на економічну конкуренцію на території України.

На підставі ст. 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про: визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; визнання суб'єкта господарювання таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку; накладення штрафу; усунення наслідків порушень законодавства про захист економічної конкуренції, тощо.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" заявник, відповідач мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний термін з дня одержання рішення. Цей строк не може бути відновлено.

Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України №47-рш від 31.08.2012р. "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" ґрунтується на інформації, зібраній в процесі розгляду справи №02/32-12, дослідженні ринку виробництва, транспортування та постачання теплової енергії в територіальних (географічних) межах м.Запоріжжя (в межах розташування теплових мереж КЗ «ЗЦРЛ»), на якому здійснює діяльність Комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» та визначенні на ньому монопольного (домінуючого) становища Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня» у період січень 2011 року - липень 2012 року, як такого, що не має жодного конкурента на ринку.

Адміністративною колегією Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України в процесі розгляду конкурентної справи №02/32-12 встановлено, що на балансі Комунального закладу "Запорізька центральна районна лікарня" обліковується відомча газова котельня та теплові мережі (загальною довжиною 330 м), по яких теплова енергія транспортується до власних корпусів та споживачів. КЗ «ЗЦРЛ» виробляє теплову енергію для власних потреб, а також відпускає її споживачам за відповідну плату на підставі укладених договорів на відпуск теплової енергії. Для здійснення діяльності на ринку теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ» отримано ліцензію на виробництво теплової енергії, транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії (крім певних видів господарської діяльності у сфері теплопостачання, якщо теплова енергія виробляється на теплоелектростанціях, когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних та поновлюваних джерел енергії) Запорізької обласної державної адміністрації від 09.04.2008р. серії АВ №393507 (термін дії з 28.03.2008р. по 28.03.2013р.).

Враховуючи приписи Закону України "Про природні монополії", дослідження ринку виробництва, транспортування та постачання теплової енергії в територіальних межах м. Запоріжжя (в межах розташування теплових мереж) та на підставі ст.12 Закону України "Про захист економічної конкуренції", відповідачем було встановлено, що КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» у період січень 2011 року - липень 2012р. займає монопольне (домінуюче) становище на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у територіальних (географічних) межах м. Запоріжжя ( в межах де розташовані теплові мережі КЗ "ЗЦРЛ"), як таке, що не має жодного конкурента на ринку.

До січня 2012 року КЗ «ЗЦРЛ» відпускало всім споживачам теплову енергію за тарифом, затвердженим рішенням Запорізької районної ради Запорізької області від 25.11.2010р. №16 у розмірі 365,76 грн. за 1 Гкал.

Рішенням №8 від 27.12.2011р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» тарифів на послуги з теплопостачання» Запорізькою районною радою Запорізької області затверджені тарифи на виробництво теплової енергії з теплопостачання для виробника КЗ «Запорізька центральна районна лікарня», споживачами яких є відділ освіти Запорізької райдержадміністрації за адресою м.Запоріжжя, вул. Комінтерна, 7, відділ культури та туризму Запорізької райдержадміністрації за адресою м.Запоріжжя, вул. Істоміна, 14, Запорізький районний відділ статистики за адресою м.Запоріжжя, вул. Комінтерна, 7, житловий багатоквартирний будинок за адресою м.Запоріжжя, провулок Вільнянський, 11 комунального підприємства «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об'єднання №9», у розмірі 880,997 грн. за 1 Гкал (без ПДВ) (в тому числі тариф на виробництво теплової енергії - 767,134 грн/Гкал, тариф на транспортування теплової енергії - 112,27 грн/Гкал, тариф на постачання теплової енергії - 1,593 грн/Гкал).

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" централізоване постачання холодної та гарячої води та централізоване опалення є різновидом комунальних послуг.

Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів (ч. 2 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про теплопостачання» до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить, зокрема, встановлення для відповідної територіальної громади в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності, крім тарифів на теплову енергію, що виробляється на установках комбінованого виробництва теплової і електричної енергії.

Порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території) визначає Кабінет Міністрів України (ч. 1 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. N869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» затверджений Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, який визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з централізованого опалення і постачання гарячої води.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів її виробництва, транспортування та постачання, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків, кошторисів, з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.

Для встановлення одноставкових тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання ліцензіат подає уповноваженому органові у друкованому та електронному вигляді заяву і розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення (п.49).

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. N 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)», зокрема п.8, визначені повноваження Національної комісії регулювання електроенергетики, яка, зокрема, встановлює: граничні рівні цін на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, а також граничні рівні цін на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання за погодженням з Мінекономрозвитку; роздрібні ціни на природний газ для потреб населення; за погодженням з Мінекономрозвитку та Мінфіном граничні рівні цін на природний газ для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих виходячи з обсягу природного газу, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими суб'єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води).

Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13 липня 2010 року N 813 «Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих» затверджено граничний рівень ціни на природний газ для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих (виходячи з обсягу природного газу, що використовується для виробництва та надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими суб'єктами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води) на рівні 1309,20 грн. за 1000 м 3 з урахуванням податку на додану вартість, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом.

З матеріалів справи вбачається, що введений в дію з 01.01.2012р. тариф на послугу виробництва теплової енергії КЗ «ЗЦРЛ» було розраховано та подано на затвердження Запорізькій районній раді єдиним, без врахування вимог Постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13 липня 2010 року N 813 «Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, установлених на дахові та прибудованих».

Рішенням Запорізької районної ради Запорізької області №8 від 27.12.2011р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» тарифів на послуги з теплопостачання" тариф на виробництво теплової енергії для населення та інших споживачів окремо не затверджувався.

Проте, як свідчать матеріали справи, частина природного газу, придбаного КЗ «Запорізька центральна районна лікарня», використовується ним на виробництво теплової енергії для населення, яке мешкає у багатоквартирному будинку за адресою м.Запоріжжя, провулок Вільнянський, 11.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про теплопостачання» балансоутримувачем (будинку, групи будинків, житлового комплексу) є власник відповідного майна або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно і уклала договір купівлі-продажу теплової енергії з теплогенеруючою або теплопостачальною організацією, а також договори на надання житлово-комунальних послуг з кінцевими споживачами.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.10.2011р. між КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» (постачальник) та Виробничим ремонтно-експлуатаційним житловим об'єднанням №9 (споживач) був укладений Договір №1 на відпуск теплової енергії, відповідно до п. 3.1. якого постачальник зобов'язується постачати тепловою енергією та підігрітою водою об'єкти споживача відповідно до даних проектних або розрахункових теплових навантажень, що додаються до цього договору. За відпущену теплову енергію споживач платить постачальникові за розрахунковим тарифом з рентабельністю по кожній групі споживачів згідно з розпорядженням РДА (при змінах оптових цін на паливо або інших змінах нормативних актів у державі тарифи можуть переглядатися): а) 365,76 грн. за кожну відпущену гігакалорію(п. 3.14).

Зі Схеми №1 розподілу зон обслуговування тепломережі між ЖЕУ-12, КП «ВРЕЖО-9» та ЦРБ Запорізького району вбачається, що теплова енергія постачається безпосередньо до будинку за адресою м.Запоріжжя, провулок Вільнянський, 11.

Крім того, в п.1 Рішення Запорізької районної ради Запорізької області №8 від 27.12.2011р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» тарифів на послуги з теплопостачання» зазначено, що одним зі споживачів послуг є саме житловий багатоквартирний будинок за адресою м.Запоріжжя, провулок Вільнянський, 11 комунального підприємства «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об'єднання №9».

За таких обставин, позивач мав розраховувати тариф на виробництво теплової енергії для КП «ВРЕЖО-9» з урахуванням граничної ціни природного газу у розмірі 1309,20 грн. за 1000 куб. м., що встановлено постановою НКРЕ № 813 для суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, що використовується для надання населенню послуг з опалення.

З огляду на викладене, вірним є висновок Адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, викладений в рішенні №47-рш від 31 серпня 2012 року, що розрахування КП «ЗЦРЛ» тарифів на вказані послуги, введені в дію з січня 2012 року, здійснено в необґрунтованому розмірі без дотримання встановленого законодавством порядку формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, що є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що кваліфікується за пунктом 2 статті 50 та частини 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зло вживання монопольним становищем на ринку виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, що призводить до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

За положеннями п.2. ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно зі ст. 18 Закону України «Про теплопостачання» суб'єктам господарської діяльності у сфері теплопостачання забороняється зловживати монопольним становищем у будь-якій формі.

Дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), що полягають у схиленні суб'єктів господарювання, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю до порушень законодавства про захист економічної конкуренції, створенні умов для вчинення таких порушень чи їх легітимації, заборонені приписами ст. 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком органу Антимонопольного комітету України, що умовою для вчинення позивачем порушення законодавства про захист економічної конкуренції стало Рішення Запорізької районної ради №8 від 27.12.2011р. «Про затвердження КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» тарифів на послуги з теплопостачання», у необґрунтованому розмірі. Втім, розрахування тарифів з порушенням порядку їх формування та подання Раді для затвердження здійснено саме КЗ «Запорізька центральна районна лікарня».

За приписами ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції», підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; не доведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

КЗ «Запорізька центральна районна лікарня» не доведено наявність обставин, визначених в ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції», при прийнятті відповідачем Рішення №47-рш від 31.08.2012р.

Отже, помилковим є висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог та визнання недійсними пунктів 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. у справі № 02/32-12.

За результатами апеляційного провадження, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, що відповідно до ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, є підставою для скасування рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. (підписане 27.12.2012р.) у справі №5009/3775/12 в частині задоволення позовних вимог та визнання недійсними пунктів 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. ( справа № 02/32-12) щодо визнання дій комунального закладу «Запорізька центральна лікарня»Запорізької районної ради, які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та накладення на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради штрафу в розмірі 25000 грн. 00 коп., з прийняттям в цій частині нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В іншій частині рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. (підписане 27.12.2012р.) у справі №5009/3775/12 підлягає залишенню без змін.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на Комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня», м.Запоріжжя.

Результати апеляційного провадження у справі №5009/3775/12 оголошені в судовому засіданні.

Керуючись ст. ст. 49, 91, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 116 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. (підписане 27.12.2012р.) у справі №5009/3775/12 - задовольнити.

Рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. (підписане 27.12.2012р.) у справі №5009/3775/12 скасувати в частині задоволення позовних вимог та визнання недійсними пунктів 2, 4 Рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 47-рш від 31 серпня 2012 р. (справа № 02/32-12) щодо визнання дій комунального закладу «Запорізька центральна лікарня» Запорізької районної ради, які полягають у розрахунку економічно необґрунтованих тарифів на послуги з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії внаслідок порушення порядку їх формування, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринках виробництва, транспортування та постачання теплової енергії у вигляді дій суб'єкта господарювання, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку та накладення на комунальний заклад «Запорізька центральна районна лікарня» Запорізької районної ради штрафу в розмірі 25000 грн. 00 коп.

Відмовити Комунальному закладу «Запорізька центральна районна лікарня», м.Запоріжжя у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними пунктів 2, 4 рішення адміністративної колегії Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31 серпня 2012 р. № 47-рш у справі № 02/32-12 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції».

В іншій частині рішення господарського суду Запорізької області від 10.12.2012р. (підписане 27.12.2012р.) у справі №5009/3775/12 залишити без змін.

Стягнути з Комунального закладу «Запорізька центральна районна лікарня», м.Запоріжжя в доход Державного бюджету України (отримувач: Київське УК/Київськ.р-н/22030001, код отримувача: 38034002, банк отримувача: ГУДКСУ в Донецькій області, МФО 834016, рахунок отримувача №31218206782006, код класифікації доходів бюджету: 22030001) суму 573 грн. 50 коп. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

Доручити Господарському суду Запорізької області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий суддя Н.М.Дучал

Судді: О.І. Склярук

Л.В. Ушенко

Надруковано 5екз.: 1-позивачу, 1-відповідачу,

1-у справу, 1-ДАГС, 1-ГСЗО

Дата ухвалення рішення22.02.2013
Оприлюднено22.02.2013
Номер документу29490777
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/3775/12

Ухвала від 15.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 28.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Постанова від 16.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Бенедисюк І. М.

Ухвала від 02.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Бенедисюк І. М.

Постанова від 22.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 24.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Рішення від 10.12.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 08.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні