Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
Справа № 2а-16199/11/0170/4
28.11.12 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Санакоєвої М.А.,
суддів Мунтян О.І. ,
Яковенко С.Ю.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Голден-Райс" на постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Циганова Г.Ю. ) від 05.03.12 у справі № 2а-16199/11/0170/4
до Державної інспекції сільського господарства України (вул. Баумана, буд.9/12,Київ 190,03190)
про визнання недійсними направлення та дії, спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 05.03.12 в задоволенні адміністративного позову - відмовлено.
Не погодившись з постановою суду, представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Голден-Райс" звернувся до Севастопольського апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 05.03.12, прийняти нову постанову.
Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
У судове засідання сторони, їх представники не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені в встановленому законом порядку.
Судова колегія, керуючись положеннями пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, визнає за можливе перейти до письмового провадження по справі.
Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що основними видами діяльності позивача є вирощування зернових та технічних культур, виробництво продуктів борошномельно-круп'яної промисловості, оптова торгівля зерном, насінням та кормами для тварин (а.с. 28).
Листом від 14.10.2011 року №292 Інститут рису Національної академії наук України звернувся до Державної інспекції сільського господарства України з питання проведення ідентифікації сорту в акредитованій лабораторії на посівах ТОВ "Голден Райс" Красноперекопського району АР Крим, с. Почетне для перевірки інформації щодо підміни насіння сорту Україна-96, яке було закуплено в ДП "ДГ Інституту рису НААН" у кількості 150 тон.
Наказом відповідача від 14 жовтня 2011 року №100 утворено комісію з проведення позапланової перевірки ТОВ "Голден Райс" у частині дотримання вимог законодавства у сфері насінництва та розсадництва, охорони прав на сорти рослин, доручено комісії провести позапланову перевірку.
На підставі вказаного наказу Головою Державної інспекції сільського господарства України видано направлення на проведення перевірки №2 від 14.10.2011 року (вих. №33-8-11/1131, а.с. 35). Строк проведення перевірки відповідно до вказаного направлення - 18 жовтня 2011 року. Питання перевірки - з'ясування походження насіння рису, що був висіяний під урожай 2011 року ТОВ "Голден Райс"; перевірка документів, що засвідчують сортові та посівні якості насіння рису; проведення відбору рослинних зразків рису з посівів, або за відсутності такої можливості, проведення відбору зразків зерна рису із зібраного урожаю, що належать ТОВ "Голден Райс" для ідентифікації сорту.
За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акти відбору і опломбування контрольних проб рослин рису, згідно із яким членами комісії (4 особи) здійснено відбір трьохсот контрольних проб рослин рису із площі 300 га, що залишалась незібраною із загальної площі посіву 700 га.
Згідно із наданими документами, насіння сорту Україна-96 було закуплено ТОВ "Голден Райс"для загального посіву на площі 700 га в Інституті рису НААН України в обсязі 150 т.
Проби відібрано, згідно із Інструкцією з апробації сортових посівів зернових, зернобобових, кукурудзи, олійних, прядивних культур, багаторічних і однорічних кормових трав (Київ, "Аграрна наука", 2002 - с. 20-21). Уповноважена особа ТОВ "Голден Райс" Гриценюк Ігор Юрійович, який діяв на підставі доручення від 22.09.2011 року, від участі у проведенні добору проб та підписання акту відмовився. Триста контрольних проб рослин рису опломбовано для передачі до Українського інституту експертизи сортів рослин для проведення ідентифікації сорту.
Судова колегія зазначає, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України від 05.04.2007 року №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до статті 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій;
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб'єкта господарювання, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Підставою для здійснення позапланових заходів може бути звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).
Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю), у сфері господарської діяльності", для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.
Статтями 13-17 вищевказаного Закону, врегульовано порядок відбору зразків продукції і проведення експертизи.
Колегія суддів зазначає, що відбір зразків продукції здійснюється на підставі письмового вмотивованого рішення керівника органу державного нагляду (контролю) або його заступника згідно із законом.
Правила відбору зразків продукції затверджуються Кабінетом Міністрів України. Кількість зразків продукції, що відбираються, має відповідати кількості, зазначеній у рішенні органу державного нагляду (контролю) про відбір зразків продукції.
Відібрані зразки продукції повинні бути укомплектовані, упаковані та опломбовані (опечатані).
За наслідками відбору зразків продукції посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт відбору зразків.
Акт відбору зразків продукції складається у трьох примірниках. Всі примірники акта підписуються посадовою особою, яка відібрала зразки продукції, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою.
Один примірник акта відбору зразків додається до опломбованих (опечатаних) зразків продукції та передається разом із зразками до уповноваженої та/або акредитованої організації, що призначена для проведення експертизи (випробування) та зазначена в рішенні про відбір зразків продукції, другий - залишається у суб'єкта господарювання, третій - в особи, яка здійснила відбір зразків продукції.
Витрати, пов'язані з відбором, доставкою та проведенням експертизи (випробування) зразків продукції, фінансуються за рахунок органу державного нагляду (контролю).
У разі підтвердження результатами експертизи (випробування) факту порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства суб'єкт господарювання відшкодовує витрати на проведення експертизи (випробування) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Для з'ясування питань, пов'язаних зі здійсненням державного нагляду (контролю), за рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) або його заступника може призначатися експертиза (випробування).
Посадові особи, які здійснюють державний нагляд (контроль), зобов'язані ознайомити суб'єкта господарювання з рішенням про призначення експертизи (випробування), а після її закінчення - з висновком експертизи (випробування).
Реалізація державної політики у сферах здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі відноситься до основних завдань відповідача у справі (пункт 3 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №459/2011).
Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) у частині насінництва та розсадництва за:
діяльністю суб'єктів усіх форм власності і господарювання у сфері насінництва та розсадництва, включаючи лісове, квітково-декоративне насінництво та розсадництво, насінництво картоплі, овочевих, баштанних, плодових і горіхоплідних культур та розсадництво плодових, ягідних, горіхоплідних культур, винограду та хмелю, садівництва та лісових насаджень, які займаються виробництвом, заготівлею, обробкою, розмноженням, зберіганням, реалізацією і використанням насіння та садивного матеріалу рослин, а також за умовами вирощування садивного матеріалу, заготівлею, обробкою, розмноженням, зберіганням, реалізацією та використанням насіння і садивного матеріалу;
дотриманням технології виробництва на етапах вирощування, збирання і післязбиральної обробки насіння і садивного матеріалу;
дотриманням сортових та посівних якостей насіння, що реалізується суб'єктами оптової та роздрібної торгівлі;
дотриманням суб'єктами насінництва та розсадництва державних стандартів, інших нормативних документів, веденням документації сортових посівів і насаджень, ділянок гібридизації насіння і садивного матеріалу, правильного відбору проб та вибірок для визначення якостей насіння і садивного матеріалу, оформлення документів на посівні та сортові якості насіння і садивного матеріалу, за введенням насіння і садивного матеріалу в обіг; сертифікацією насіння і садивного матеріалу (пункт 4 вищевказаного Положення).
Основні положення, що регулюють виробництво, реалізацію та використання насіння і садивного матеріалу сільськогосподарських, лісових, квітково-декоративних, а також лікарських рослин, на які затверджено державні стандарти, визначають правові відносини між виробниками та споживачами насіння і садивного матеріалу та охороняють їх права, містяться у Законі України від 26.12.2002 року №411-ІV "Про насіння і садивний матеріал".
Статтею 18 цього Закону встановлено, що насіння і садивний матеріал вводять в обіг після їх визнання державними органами управління та контролю в насінництві та розсадництві, що підтверджується відповідними документами встановленої форми.
Насіння і садивний матеріал вважаються визнаними, якщо вони:
за сортовою чистотою і посівними якостями відповідають вимогам нормативного документа;
належать до сорту, який занесено до Реєстру сортів рослин України, або за результатами державного випробовування сорту визнані перспективними, тобто показали значну перевагу щодо урожайності або за іншими цінними ознаками.
Відповідно до статті 21 вказаного Закону, у разі невідповідності якості посіву вимогам нормативних документів він вилучається із числа насіннєвих, а одержане насіння переводиться в нижчу категорію, вимогам якої воно відповідає, і не може використовуватися на посівні цілі. При цьому насіння сільськогосподарських рослин, яке безпосередньо не може бути використане на продовольчі та кормові цілі, знищується під наглядом державного інспектора з насінництва за рахунок власника насіння.
Усі партії насіння і садивного матеріалу, призначені для реалізації, повинні мати сертифікати, що засвідчують їх сортові та посівні якості.
Визначення посівних якостей методом аналізу проб відібраних від партій насіння і садивного матеріалу і видача відповідних документів на насіння і садивний матеріал здійснюються лабораторіями Української державної насіннєвої інспекції, Української державної помологічно-ампелографічної інспекції, Української державної лісонасіннєвої інспекції, Української державної квітково-декоративної насіннєвої інспекції відповідно до їх компетенції за рахунок коштів Державного бюджету України та інших джерел фінансування (частина перша статті 22).
Аналіз наведених норм та обставин, дає судовій колегії право на висновок, що доводи позивача про те, що сторони не є суб'єктами відносин, врегульованих Законом України "Про насіння та садивний матеріал", не береться судом до уваги, оскільки судом встановлено, що відповідач здійснює функції з державного нагляду (контролю) у частині насінництва та розсадництва, а позивач здійснює діяльність, пов'язану із реалізацією та використанням насіння і садивного матеріалу.
Судова колегія вважає, що суд першої інстанції здійснив вірний аналіз діючого законодавства та дійшов вірного висновку, що наведені у наказі від 14.10.2011 року №100 підстави проведення позапланової перевірки відповідають вимогам абзацу 5 частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки наказ видано відповідачем, який і є центральним органом виконавчої влади (пункт 1 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №459/2011), потреби у додатковій згоді на проведення позапланового заходу не існувало.
З урахуванням викладеного, судова колегія дійшла висновку про недоведеність позивачем достатніх доказів штучного створення відповідачем підстав для проведення перевірки, оскільки перевірку проведено на підставі листа від 14.10.2011 року №292 від Інституту рису Національної академії наук України, який звернувся до Державної інспекції сільського господарства України з питання проведення ідентифікації сорту в акредитованій лабораторії на посівах ТОВ "Голден Райс" Красноперекопського району АР Крим, с. Почетне для перевірки інформації щодо підміни насіння сорту Україна-96, яке було закуплено в ДП "ДГ Інституту рису НААН" у кількості 150 тон, у зв'язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо позовних вимог про відсутність в направленні на проведення відбитку перевірки печатки відповідача, судова колегія зазначає наступне.
Відсутність відбитку печатки свідчить про порушення частини другої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", однак таке порушення має формальний характер.
Що стосується доводів про не надання вмотивованого рішення про відбір зразків продукції судова колегія зазначає, що відбір зразків рослин міститься у направлені на проведення перевірки (пункт 3 переліку питань для проведення перевірки).
Щодо позовних вимог про фальсифікацію матеріалів перевірки(позивач зазначає, що посадові особи, які проводили перевірку, фізично не могли відібрати рослини рису на території 300 га за час проведення перевірки), судова колегія зазначає, що у жодному з документів, складених при проведенні перевірки, не вказано про відібрання рослин рису з усієї площі посіву, що залишалась незібраною.
З урахуванням викладеного, судова колегія дійшла висновку про недоведеність позивачем достатніх доказів обґрунтованості позовних вимог, у зв'язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки суперечать вимогам діючого законодавства та не підтверджені матеріалами справи.
Зважаючи на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що правова оцінка, яку дав суд першої інстанції обставинам справи, не суперечить чинному законодавству.
Судове рішення не може бути скасовано чи змінено з підстав, що наведені в апеляційній скарзі.
Згідно статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 195,196, пунктом 1 частини першої статті 198, п.1 частини першої статті 205, статтями 200, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Голден-Райс" - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Циганова Г.Ю. ) від 05.03.12 у справі № 2а-16199/11/0170/4 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.
Ухвалу може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя підпис М.А.Санакоєва
Судді підпис О.І. Мунтян
підпис С.Ю. Яковенко
З оригіналом згідно
Головуючий суддя М.А.Санакоєва
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2012 |
Оприлюднено | 09.01.2013 |
Номер документу | 28480092 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Санакоєва Майя Анзорівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Санакоєва Майя Анзорівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Циганова Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Циганова Г.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні